Ministry Of Rock 2

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.356
Locatie
Zeist
In dit topic werd melding gemaakt van het programma 'Ministry Of Rock 2'. Aangezien ik een hard rock liefhebber ben spreekt mij dat programma enorm aan. Echter werk ik met Linux, en zo te zien werkt dat programma niet onder Linux. Bovendien is het programma niet gratis, en ik werk in principe enkel met gratis software. Dit laatste vanwege mijn financiële situatie en als een vorm van zelfbeperking. Anderzijds is het ook weer zo dat het een van mijn muzikale dromen is om zelf langs digitale weg hard rock of metal nummers te maken. En met 'Ministry Of Rock 2' is dat klaarblijkelijk mogelijk. Daarom de volgende vragen:

- Zijn er ook gratis alternatieven die onder Linux werken?
- Zijn er betaalbare hardware alternatieven?
- Is het zinnig om een aparte Windows computer speciaal voor 'Ministry Of Rock 2' op de kop te tikken, zodat ik mijn andere programmatuur gewoon op mijn huidige computer onder Linux kan blijven draaien?
- Zijn er nog andere interessante opties?
 
Ik ben niet echt bekend met Linux maar als ik zie hoeveel Ministry of Rock kost dan denk ik dat je beter je geld kan uitgeven aan een paar goede cd's met rock samples en loops en dat gebruikt om gewoon wat hard rock mee te maken.
Als je op het web zoekt kom je hier en daar ook wel gratis hardrock loops en samples tegen.
Je kan dan loops slicen en gebruiken om bijv een gitaar of baslijn in elkaar te zetten.
Je kan MT power drumkit 2 bijv gebruiken, die is gratis; https://www.powerdrumkit.com/download76187.php
 
Ik heb al heel veel gratis samples en soundfonts verzameld, ook op rock gebied. Maar ik was toch verrast door de kwaliteit van de muziek die met 'Ministry Of Rock 2' gemaakt wordt. Dus als ik het goed begrijp kan je met losse samples of een paar betaalde rock sample CD's hetzelfde klaarspelen? En gebruik je daar dan een sampler voor of kan dat ook in een DAW?
 
In dit topic werd melding gemaakt van het programma 'Ministry Of Rock 2'. Aangezien ik een hard rock liefhebber ben spreekt mij dat programma enorm aan. Echter werk ik met Linux, en zo te zien werkt dat programma niet onder Linux. Bovendien is het programma niet gratis, en ik werk in principe enkel met gratis software. Dit laatste vanwege mijn financiële situatie en als een vorm van zelfbeperking. Anderzijds is het ook weer zo dat het een van mijn muzikale dromen is om zelf langs digitale weg hard rock of metal nummers te maken. En met 'Ministry Of Rock 2' is dat klaarblijkelijk mogelijk. Daarom de volgende vragen:


- Zijn er betaalbare hardware alternatieven?

Een gitaar? ;)
 
Ik heb al heel veel gratis samples en soundfonts verzameld, ook op rock gebied. Maar ik was toch verrast door de kwaliteit van de muziek die met 'Ministry Of Rock 2' gemaakt wordt. Dus als ik het goed begrijp kan je met losse samples of een paar betaalde rock sample CD's hetzelfde klaarspelen? En gebruik je daar dan een sampler voor of kan dat ook in een DAW?

Dat ligt eraan, sommige daws hebben daar aparte software voor maar voor linux weet ik het niet, ja Reaper zou een mogelijkheid zijn dacht ik omdat die in Linux werkt en niet duur is.
Feit is dat als je alles gratis wil of moet dat de keuze altijd beperkt blijft en als je ook maar iets meer wil/kan uitgeven dat je mogelijkheden dan meteen een stuk groter worden.
Waar het gewoon op neer komt is dat je een loop in audio of midi in stukjes ophakt en op die manier kortere of langere phrases/stukjes onder je toetsen hebt (afhankelijk van de instelling) en die op elke manier kan spelen zoals je wilt.
Het handigst is op youtube wat clips kijken om voor jezelf een idee te krijgen hoe dat werkt.
Hier zie je bijv hoe dat gaat.

 
In dit topic werd melding gemaakt van het programma 'Ministry Of Rock 2'. Aangezien ik een hard rock liefhebber ben spreekt mij dat programma enorm aan. Echter werk ik met Linux, en zo te zien werkt dat programma niet onder Linux. Bovendien is het programma niet gratis, en ik werk in principe enkel met gratis software. Dit laatste vanwege mijn financiële situatie en als een vorm van zelfbeperking. Anderzijds is het ook weer zo dat het een van mijn muzikale dromen is om zelf langs digitale weg hard rock of metal nummers te maken. En met 'Ministry Of Rock 2' is dat klaarblijkelijk mogelijk. Daarom de volgende vragen:

- Zijn er ook gratis alternatieven die onder Linux werken?
- Zijn er betaalbare hardware alternatieven?
- Is het zinnig om een aparte Windows computer speciaal voor 'Ministry Of Rock 2' op de kop te tikken, zodat ik mijn andere programmatuur gewoon op mijn huidige computer onder Linux kan blijven draaien?
- Zijn er nog andere interessante opties?

Waarom geen windows emulator gebruiken zoals wine of virtual machine (vmware)?
 
Waarom geen windows emulator gebruiken zoals wine of virtual machine (vmware)?

Mijn ervaringen met Wine zijn niet best, dat gebruik ik alleen nog als ik daar niet onderuit kom.
 
Lijkt me zinnig om daar eerst eens mee te spelen, wellicht heb ik 'Ministry Of Rock 2' dan niet eens meer nodig.


Dat is niet helemaal wat ik bedoelde, je moet niet kijken naar een enkele sample maar naar een loop slicen in verschillende samples, op die manier kan je gedeeltes/phrases van een loop in elke volgorde spelen.
Zo kan je bijv van een loop met verschillende gitaarakkoorden deze onafhankeljk van elkaar onder je toetsen hebben en op die manier een hele nieuwe loop maken of gewoon ergens een paar akkoorden spelen daar waar jij wilt.
 
Juist - ik moet dus van loops uitgaan. Hier staan wel wat lekkere loops: https://www.looperman.com/loops/tags/free-metal-loops-samples-sounds-wavs-download

Bedoel je zoiets? Of weet je nog een goede loop/sample CD?

Ja precies, daar vind je lekkere loops.
En bij het slicen worden dan de phrases in transiënts opgedeeld en die kan je dan per toets spelen.
Hoe groter de gevoeligheid voor de transiënts des te meer phrases je krijgt en dus kortere gedeeltes.
Afijn, probeer het maar maar want daar leer je het meeste van.
Reaper kan je zonder beperkingen uitproberen in Linux en staat als een hele goede daw bekend, na twee maanden kost die 60 euro als je er mee verder wil.
Waveform free en Cakewalk by Bandstand zijn beide gratis en ook voor linux.
Hier nog een simpele clip en kijk hoe je een loop in stukjes hakt;

 
Er zijn wel hier en daar gratis loops met metal en hard rock te vinden, maar ik zou toch liever een uitgebreide en systematisch ingedeelde collectie metal loops op CD of DVD hebben waar ik dan tot in lengte van jaren mee vooruit kan. Royalty-free uiteraard. Dan moet dat maar een paar tientjes kosten. Bij welke winkels zijn zulke loop CD's of DVD's verkrijgbaar?
 
Ja - maar geen standaard metal, meer prog metal met uitstapjes naar andere genres. Dus heb ik ook rock, funk, jazz en drum samples gedownload.
 
Back
Top