Cubase 11

Men dacht bij Steinberg als Ableton met versie 11 komt doen wij dat ook!
Zitten wel wat leuke verbeteringen in!

https://new.steinberg.net/cubase/new-features/

104846-large.jpg
​​​​​​​
 
Last edited by a moderator:
Afhankelijk van wat je gekocht hebt blijkbaar 4 tot 6 weken vanaf je moment van registratie (dus niet aankoop!).
https://helpcenter.steinberg.de/hc/e...Period-update-

Ok bedankt. Dan geldt het niet voor mij. Mijn broer heeft 10.5 zes weken geleden gekocht en nog niet geregistreerd. Ik denk dat de update voor hem wel gratis is. Lijkt me logisch aangezien hij hem nog nooit gebruikt heeft. Waarom zou het anders wel voor iemand gelden die hem heeft geregistreerd en niet voor iemand die hem nog niet heeft geregistreerd?
 
Ok bedankt. Dan geldt het niet voor mij. Mijn broer heeft 10.5 zes weken geleden gekocht en nog niet geregistreerd. Ik denk dat de update voor hem wel gratis is. Lijkt me logisch aangezien hij hem nog nooit gebruikt heeft. Waarom zou het anders wel voor iemand gelden die hem heeft geregistreerd en niet voor iemand die hem nog niet heeft geregistreerd?

de grace period leidt altijd tot verwarring, op een of andere wijze. ik denk door die term, en dat wanneer je cubase aktiveert/registreert, bepaalt welke versie je krijgt (versie nummer..).

het is standaard: het tijdstip van aktivatie bepaalt het versie nummer. dus cubase 11 is nu uit, een 10.5 wordt dan 11. koop je ergens een cubase 7 of 8, boxed, ongebruikt; wordt 11...

maar de grace period is waar mensen zich op focussen en dat brengt volgens mij de verwarring. wanneer je b.v. nu 11 koopt, kan je een jaar, of 2 jaar, of 3 jaar wachten.

de grace period en het moment van aktivatie zijn in wezen van elkaar te onderscheiden. wanneer je b.v. cubase pro 10.5 nieuw koopt, in de maand er voor, krijg je inderdaad 11.

dat is het verwarrende. die grace period. ga ik nu zo precies uitleggen dat het alleen maar ingewikkelder wordt??

b.v. ik stel cubase pro 11 uit, ik koop 'm in juli, de update, ik aktiveer deze pas wanneer 11.5 uitkomt; 11.5 wordt het dan.

goed.

kan ik eens iets simpels uitleggen, of beter het simpel uitleggen:

1. moment van aktivatie bepaalt de versie die je krijgt.
2. de grace period is een vorm van uitzondering, dan krijg je de nieuwste versie, al na aktivatie, binnen een bepaalde periode, 4 of 6 weken inderdaad.

he he

arnomusicman, ik zie voor het eerst een bericht over de performance van 11, dat deze veel beter is, ik werk op windows 10 (20H2), overigens.

of andere, ik kan maar 1 iemand taggen! 3ddie, mmh werkt niet. (EDIT: werkt wel after the fact, of nachträglich...)

ik ben daar vooral benieuwd naar. (buiten de ARA2 verbeteringen, maar ik kan me vaag iets van de developer van spectralayers herinneren, dat het toch naar 10.5.30 komt? weet het niet meer. de mooie per band sidechain for frequency 2, supervision is handig. lijkt sterk op wat in wavelab pro 10 zit, maar ik zie toch ook verschil. spectralayers one is erg leuk, ware het niet dat ik al spectralayers pro 7 heb.. export opties, altijd handig. sampler track begint nu een echt goed onderdeel te worden.)
 
de grace period leidt altijd tot verwarring, op een of andere wijze. ik denk door die term, en dat wanneer je cubase aktiveert/registreert, bepaalt welke versie je krijgt (versie nummer..).

het is standaard: het tijdstip van aktivatie bepaalt het versie nummer. dus cubase 11 is nu uit, een 10.5 wordt dan 11. koop je ergens een cubase 7 of 8, boxed, ongebruikt; wordt 11...

maar de grace period is waar mensen zich op focussen en dat brengt volgens mij de verwarring. wanneer je b.v. nu 11 koopt, kan je een jaar, of 2 jaar, of 3 jaar wachten.

de grace period en het moment van aktivatie zijn in wezen van elkaar te onderscheiden. wanneer je b.v. cubase pro 10.5 nieuw koopt, in de maand er voor, krijg je inderdaad 11.

dat is het verwarrende. die grace period. ga ik nu zo precies uitleggen dat het alleen maar ingewikkelder wordt??

b.v. ik stel cubase pro 11 uit, ik koop 'm in juli, de update, ik aktiveer deze pas wanneer 11.5 uitkomt; 11.5 wordt het dan.

goed.

kan ik eens iets simpels uitleggen, of beter het simpel uitleggen:

1. moment van aktivatie bepaalt de versie die je krijgt.
2. de grace period is een vorm van uitzondering, dan krijg je de nieuwste versie, al na aktivatie, binnen een bepaalde periode, 4 of 6 weken inderdaad.

he he

Ik snap het nu denk ik. Mooi uitgelegd. Het verwarrende is dat je een nieuwere versie van Cubase krijgt dan je hebt gekocht als je hem pas activeert nadat de nieuwere versie is uitgekomen. Maar dat is ook tevens het mooie! :) De grace period staat daar dus los van omdat je hem dan al geactiveerd hebt voordat de nieuwe uitkwam. Logisch dat dat tot verwarring leidt. Dat mogen ze dan wel wat duidelijker uitleggen op die website.
 
Ik snap het nu denk ik. Mooi uitgelegd. Het verwarrende is dat je een nieuwere versie van Cubase krijgt dan je hebt gekocht als je hem pas activeert nadat de nieuwere versie is uitgekomen. Maar dat is ook tevens het mooie! :) De grace period staat daar dus los van omdat je hem dan al geactiveerd hebt voordat de nieuwe uitkwam. Logisch dat dat tot verwarring leidt. Dat mogen ze dan wel wat duidelijker uitleggen op die website.

lang geleden dat ik dat bekeken heb. maar het gaat daar inderdaad, wanneer ik het me goed herinner, vooral over de grace period. maar steinberg zelf kommuniceert, in fora, ook dat het moment van aktivatie geldt, niet de aankoop.

het is dan ook verwarrend, het is een vraag die volgens mij 3 keer per week, in elke cubase groep wordt gesteld (of zelfs vaker, zeker nu..).

vergeet de grace period wanneer je een ongebruikte aktivatie kode hebt. en sommige mensen gaan al vragen, kan het nu al? wanneer de grace period gaat beginnen of wanneer die begint. wachten tot 11, 11.5 of 12 etc uitkomt, er echt is, werkt beter en veiliger...

nou ja, een sticky topic in de vele cubase groepen zo erg helpen, denk ik.

het is iig nu duidelik, hee ik heb eens iets helder uitgelegd!
 
lang geleden dat ik dat bekeken heb. maar het gaat daar inderdaad, wanneer ik het me goed herinner, vooral over de grace period. maar steinberg zelf kommuniceert, in fora, ook dat het moment van aktivatie geldt, niet de aankoop.

het is dan ook verwarrend, het is een vraag die volgens mij 3 keer per week, in elke cubase groep wordt gesteld (of zelfs vaker, zeker nu..).

vergeet de grace period wanneer je een ongebruikte aktivatie kode hebt. en sommige mensen gaan al vragen, kan het nu al? wanneer de grace period gaat beginnen of wanneer die begint. wachten tot 11, 11.5 of 12 etc uitkomt, er echt is, werkt beter en veiliger...

nou ja, een sticky topic in de vele cubase groepen zo erg helpen, denk ik.

het is iig nu duidelik, hee ik heb eens iets helder uitgelegd!

Het zou grappig zijn als je nu nog ergens een doos had liggen met een niet geactiveerde Cubase 1 :)
 
Ben ook wel benieuwd eigenlijk. Ik heb sinds januari 2020 versie 10.5 en ben best tevreden, maar omdat mijn computer ( na aanschaf van NI ultimate CE 13 ) op het randje van vervangen zit
vrees ik dat elke nieuwe update weer meer van mijn cpu gaat vragen waardoor ik die nieuwe computer niet langer uit kan stellen.
 
Ben ook wel benieuwd eigenlijk. Ik heb sinds januari 2020 versie 10.5 en ben best tevreden, maar omdat mijn computer ( na aanschaf van NI ultimate CE 13 ) op het randje van vervangen zit
vrees ik dat elke nieuwe update weer meer van mijn cpu gaat vragen waardoor ik die nieuwe computer niet langer uit kan stellen.

het spul in ni ultimate ce 13 zijn toch geen echt grote cpu trekkers? het heeft geen invloed op de performance, hoeveel je hebt geïnstalleerd, wanneer het niet allemaal tegelijkertijd gebruikt naturlik.
of bedoel je gebruikt veel van NI, en dat trekt veel CPU kracht.

(ik heb overigens NI komplete 11 ultimate + komplete 13. samen maken ze het vrij kompleet, voor mij. wanneer je veel libraries gebruikt, is het eerder niet je cpu, maar je ram, ik heb 32gb, ik gebruik eigenlik geen libraries, behalve drumkits, heb wel een aantal dingen geïnstalleerd, kijken of ik er iets mee kan. het vreet geheugen, vooral de pro libraries.)
 
Je kan ook altijd een track omzetten naar audio en de Midi-lijn muten. Wil je die toch wijzigen, kan je altijd iets anders muten en/of omzetten naar audio, toch?
Althans zo deed ik het. Nu met K 12 nog niet gedaan want ik heb 32 GB.
 
Een enkel instrument uit het bijv. Cremona Quartet gebruikt 25 tot 30 % CPU. Een enkele track. Dus dan zit je snel tegen de limit aan.
Ik heb nu 16gb Ram, misschien ook maar een paar erbij steken?
Misschien niet het juiste topic dit om er hier verder op in te gaan.
Een apart topic over Daw computers en het optimaliseren ervan voor audio doeleinden zou interessant zijn?
Excuses als het al bestaat en ik het gemist heb
 
Laatst gewijzigd:
Een enkel instrument uit het bijv. Cremona Quartet gebruikt 25 tot 30 % CPU. Een enkele track. Dus dan zit je snel tegen de limit aan.
Ik heb nu 16gb Ram, misschien ook maar een paar erbij steken?
Misschien niet het juiste topic dit om er hier verder op in te gaan.
Een apart topic over Daw computers en het optimaliseren ervan voor audio doeleinden zou interessant zijn?
Excuses als het al bestaat en ik het gemist heb

bedoel je cpu in taskmanager of in de DAW, dat is iets anders. maar goed.

er is een thread; en geen ekskuses; ik plaats soms ook iets, waarvoor al een aparte thread voor bestaat... en dit geval is het hier ook wel op zijn plaats..

goed, maar hier kun je terecht, geef aan wat je nu hebt, en waar je tegen aanloopt.

optimaliseren?

https://www.synthforum.nl/forum/synt...aarten-deel-ii

of je maakt in deze software related (...) hardware thread, dus niet in die subthread, even een aparte thread aan, heb je wellicht meer kans op reakties.
 
Je kan ook altijd een track omzetten naar audio en de Midi-lijn muten. Wil je die toch wijzigen, kan je altijd iets anders muten en/of omzetten naar audio, toch?
Althans zo deed ik het. Nu met K 12 nog niet gedaan want ik heb 32 GB.

Dat heet sinds een heel aantal jaren de Freeze functie. Die maakt dan op de achtergrond een wave render in Cubase en maakt dan ik de dir van je song naast de dir Audio een aparte dir Freeze. Daarin komen je Freeze audio files te staan. Bij Freeze van een VSTi track kun je kiezen alleen het instrument of ook de FX te freezen, en of je ook het VSTinstrument dan al dan niet wilt de-activeren. Dat scheelt veel als je computer er veel moeite mee heeft.
 
Dat heet sinds een heel aantal jaren de Freeze functie. Die maakt dan op de achtergrond een wave render in Cubase en maakt dan ik de dir van je song naast de dir Audio een aparte dir Freeze. Daarin komen je Freeze audio files te staan. Bij Freeze van een VSTi track kun je kiezen alleen het instrument of ook de FX te freezen, en of je ook het VSTinstrument dan al dan niet wilt de-activeren. Dat scheelt veel als je computer er veel moeite mee heeft.

let wel op automation en sample buffer. ik begreep niet eigenlijk waarom de sample buffer een rol blijft spelen bij rendering (wat freezing natuurlik is), maar de sample buffer bepaalt de automation updates, of frequentie.. ik neem aan dat daarom binnen cubase dit een rol blijft spelen.. automation vind ik cubase juist erg fijn, erg korrekt is het niet, schijnbaar. het kan het blijkbaar wel zijn. goed ik ga nu vaag schrijven. er is heel wat te vinden, heel wat, er genoeg over te vinden op internet.

ik heb er nooit last van gehad, maar ik blijf altijd op dezelfde buffer size werken, ook met recording (van vocals b.v. de "direct monitoring" doe ik op een ietwat vreemde wijze, met een klein mixertje erbij, en wijzigingen van outputs, omslachtig, nou ja, de mixer geeft mij kontrole over vocals/DAW, kan mijn geluidskaart ook, maar ben totaal vergeten hoe dat moest..).

nou ja, wellicht merkt er niet iedereen er iets van in de praktijk...
 
Ik wens je succes!
De Cubase 1.0 doos (met LPT1 dongle) heb ik hier liggen. Draaide op Windows 3.11 onder MS DOS. En online licenseren bestond toen nog niet. Nice try :D

ik heb ook nog zoiets bejaards hier liggen, VST5 incl de LPT1-dongle als ik het goed heb (kan ook 4 zijn, ligt al jaren in de opslag). Voor zover ik me kan herinneren heeft de pc waar ik het op draaide na installatie nooit meer aan i-net gehangen, dus online licenseren zal niet nodig geweest zijn. Nu is die pc niet bepaald geschikt voor cubase 11 (ouwe celeron333 die in zijn tijd best z'n mannetje stond), maar het zou wel grappig zijn als je met die license kunt upgraden naar een nieuwe versie (niet dat ik het nodig heb of de behoefte voel).
"Nice try", je bedoelt dus dat het niet gaat werken ? Waarom niet ?

Stel dat ik de code die daarbij zat nu in de e-licenser invoer, heb ik dan ineens VST5 op m'n "moderne" laptop staan ? :D
 
ik heb ook nog zoiets bejaards hier liggen, VST5 incl de LPT1-dongle als ik het goed heb (kan ook 4 zijn, ligt al jaren in de opslag). Voor zover ik me kan herinneren heeft de pc waar ik het op draaide na installatie nooit meer aan i-net gehangen, dus online licenseren zal niet nodig geweest zijn. Nu is die pc niet bepaald geschikt voor cubase 11 (ouwe celeron333 die in zijn tijd best z'n mannetje stond), maar het zou wel grappig zijn als je met die license kunt upgraden naar een nieuwe versie (niet dat ik het nodig heb of de behoefte voel).
"Nice try", je bedoelt dus dat het niet gaat werken ? Waarom niet ?

Stel dat ik de code die daarbij zat nu in de e-licenser invoer, heb ik dan ineens VST5 op m'n "moderne" laptop staan ? :D

Cubase 1 met de oude licenseermethode krijg je toch denk ik 99,9% zeker never nooit aan het werk op een moderne PC. Op een oude 486 met een LPT1 printerpoort wel als je de dongle nog hebt. De licentiecodes waren toen ook heel anders opgebouwd. Daar dan de eLicenser en de Steinberg licensing server niet mee omgaan.

Ik draai op mijn PC Cubase SX3, Cubase 5, Cubase 6.5 en veel hogere versies tot en met 11 nu. Dat heb ik wel eens nodig voor mensen die bij mij les willen hebben op de oudere Cubase versie die ze zelf ook hebben.
Alle versies die ouder zijn dan jouw eigen versie draaien gewoon onder je licentiesleutel. In ieder geval vanaf Cubase SX3 heb ik het draaien. Cubase VST3.7 of VST5 heb ik nog niet geprobeerd. Nog oudere uit het DOS tijdperk ook niet. Maar wie weet.......

Zover ik me kan herinneren ging de licenseermethode van de LPT1 dongle over naar de USB licenser bij de overgang van Cubase VST 5 naar SX. Je moet je wel voorstellen dat toen Cubase uitkwam, USB nog lang niet bestond.
Via internet ging het toen geloof ik ook nog niet. Gewoon de eLicenser software installeren en je nummer intoetsen om te activeren. Online licenseren kwam volgens mij nog later pas. Bij Cubase 4 of 5 ofzo.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zie dat Steinberg een competitive crossgrade aanbiedt wanneer je beschikt over een ander gelijkwaardige DAW.
ikzelf heb Ableton en Logix pro X, dus ik kan hieraan meedoen.

Als ik hieraan meedoe, blijf ik m’n huidige DAWs houden?
 
Back
Top