Ableton kondigt Live 11 aan

creation-space-top-down-5.jpg




Bron:
 
Last edited by a moderator:
Mijn eerste sessie van een paar uur, vooral voor midi sequencing en wat recording, klapte ie er een paar keer uit en aantal keer midi clock helemaal over de vlos terwijl ik nergens aan kwam. Kinderziektes zullen we maar zeggen...
 
@vink Knop: "overdub"
Of gewoon een lege track op record zetten. Als je dan opneemt komt de automation er ook in dacht ik.

Nee kom van ab10, ab11 heeft nog wat bugs maar voelt stabieler dan ab10.

overdub kan ook werken.

lege track op record zetten, maar hoe automate ik dan de devices??? want automation is parameter control, geen CC, of midi.

blijkbaar is het inderdaad een wat vaag, hoe het werkt in ableton.

vreemd dat een aantal plugins in ableton 11 niet werken, kan wel gebeuren overigens, soms zie je dat inderdaad. tot nu toe geen problemen met ab11 gehad.

o nu heb ik het YT filmpje. volgens mij is het simpeler, niet record-arm... maar die gaat soms otomatisch aan... dat is het probleem.. he, dit is nu mijn referentie, kan ik het terugvinden...
waarom klooide ik er altijd mee, zal wel blijven..



deze is van ableton zelf, eenvoudig, maar wel leuk, 1 step automation... begint zo rond 2:00 (kan ook in maschine...), ook voor sends.. EDIT 2: nog niet gebruikt, zal eens proberen, met het herbouwen van het nummer, ik ga sowieso een synth geheel verknallen met de spectral resonator, klinkt goe... met wat automation, per step, reverb openen, of zo. de hybrid reverb...



EDIT: @kobuz nog geen last van gehad. maar langer dan een uur heb ik er niet mee gewerkt, in een sessie.
 
Laatst gewijzigd:
Mijn eerste sessie van een paar uur, vooral voor midi sequencing en wat recording, klapte ie er een paar keer uit en aantal keer midi clock helemaal over de vlos terwijl ik nergens aan kwam. Kinderziektes zullen we maar zeggen...
Schandalig. Ik sla de beta toch niet voor niets over :-)

De single thread performance is een stuk minder maar wel stabieler in het algemeen.

Ben eigenlijk best tevreden.
Maar ja idd wel veel bugs.

Echt lomp dat je bv niet effe een take uit een takelane naar een track kan slepen.

Of een track met external instrument als je die mute dat die track gewoon nog midi uitstuurt...

Zo zijn er een hoop bugs maar goed ik zie ze vanzelf wel verdwijnen.

Ableton was altijd een beetje voor electronic dance maar is nu zeer goed voor alles.
Ok gebruik de presets echt nooit. Zou het wel tof vinden om ableton zonder factory presets te krijgen.
Gewoon alles via de ableton browser in packs instaleren en als het gaar is weer eraf.

Heb ook max gekocht. Lijkt me leuk icm met mijn modular en expert sleepers es4

Nou ja heel verhaal maar vind Ableton nu een stuk beter ivm 10.
 
Sinds een week is 10 echt onstabiel geworden hier. Dagelijks crashes, en heb 1 vrijwel leeg project (gemaakt als template voor mijn externe MIDI gear om tracks en groepen uit te kunen pakken in andere projecten) wat ik gewoon niet meer kan openen; Live hangt dan volledig. Ga van het weekend maar upgraden naar 11, slechter kan het niet worden...
 
Of een track met external instrument als je die mute dat die track gewoon nog midi uitstuurt...
Dat was in 10 ook gewoon altijd zo. Je moet dan de midi clips disablen (selecteren en toets 0 op het toetsenbord). Ik doe standaard zodra ik een synth heb opgenomen naar audio de MIDI clips disablen én de MIDI track op mute. En dan moet je als je een audio render van je hele track wilt maken alsnog de track eerst saven, en dan je externe MIDI sporen verwijderen uit je project, anders gaat Live het in realtime doen...
 
Dat was in 10 ook gewoon altijd zo. Je moet dan de midi clips disablen (selecteren en toets 0 op het toetsenbord). Ik doe standaard zodra ik een synth heb opgenomen naar audio de MIDI clips disablen én de MIDI track op mute. En dan moet je als je een audio render van je hele track wilt maken alsnog de track eerst saven, en dan je externe MIDI sporen verwijderen uit je project, anders gaat Live het in realtime doen...
Ja dat weet ik maar is verre van logisch.
Een instrument track op mute bevat alleen midi dus doet de mute dus niets.
Nou ja er is mee te werken.
 
Ja dat weet ik maar is verre van logisch.
In theorie zou je nog een Kick kunnen hebben die je extern via MIDI aanstuurt, maar die je wel een sidechain compressor wilt laten triggeren voor je andere sporen, ondanks dat de kick op mute staat. Dus ik snap wel waarom het gaat zoals het gaat, maar het is jammer dat het zoveel stappen zijn.
 
Ik moet 11 nog installeren dus ik zat ff een paar clips te kijken maar die Nature Devices lijken me een hele mooie aanwinst, prachtige dynamische effects voor bijv ambiënt music.


 
Ik moet 11 nog installeren dus ik zat ff een paar clips te kijken maar die Nature Devices lijken me een hele mooie aanwinst, prachtige dynamische effects voor bijv ambiënt music.




1 van de redenen om live 11 suite, update, pre-order, gelijk te hebben gedaan (grammatikaal prachtige zin!). jammer dat ze niet MPE zijn, wat in MAX, ingebouwd zit.. maar goed, dit is al heel wat..

goed filmpje overigens!
 
Wat ik zo snel even niet begrijp aan die Emit is dat als je een grain over de verticale as van de spectrale view laat bewegen de pitch niet verandert.
 
Ik weet niet of hij nog online komt, maar er zit er alleszins eentje bij Live zelf.
Ik vond het al vreemd dat er geen handleiding er voor was.
Maar wat is de reden dat er geen handleiding(pdf) van 11 rechtstreeks op site kan downloaden?
 
Wat ik zo snel even niet begrijp aan die Emit is dat als je een grain over de verticale as van de spectrale view laat bewegen de pitch niet verandert.

het is een spectrale view, i.e. een spectrogram, vergelijkbaar met spectrum b.v., maar dan een window van een hele sample. dus wat je ziet, verticaal is niet de pitch, maar de hogere frequenties...
of bedoel je dat... ik moet emit nog proberen... het is een mooie combi van spectraal + granulair. (frequence domain heeft een soortgelijke module in VCV rack).

wellicht begrijp ik je vraag niet. maar meestal zegt de grain positie alleen iets over de positie, en ja soms over de pitch. of amplitude, hangt van, plugin/device af.

ik zal er eens een sample in droppen...
 
het is een spectrale view, i.e. een spectrogram, vergelijkbaar met spectrum b.v., maar dan een window van een hele sample. dus wat je ziet, verticaal is niet de pitch, maar de hogere frequenties...
of bedoel je dat... ik moet emit nog proberen... het is een mooie combi van spectraal + granulair. (frequence domain heeft een soortgelijke module in VCV rack).

wellicht begrijp ik je vraag niet. maar meestal zegt de grain positie alleen iets over de positie, en ja soms over de pitch. of amplitude, hangt van, plugin/device af.

ik zal er eens een sample in droppen...
Volgens mij zijn "hogere frequenties" gelijk aan pitch :D
Maar ik heb het zelf even geprobeerd en hij gaat toch wel degelijk door sublaag heen en weer terug naar knisperend hoog. Het zal wel aan de pianosample gelegen hebben waar gewoon weinig/geen lage frequenties inzitten bij het voorbeeld.
Wel een ontzettend cool ding die Emit!
 
D'ooooh, dat ik daar zelf niet aan dacht, er zit gewoon een PDF User Manual bij Ableton Live 11 zelf! Thanks.
Waar kan ik dan die handleiding vinden ?
[edit]
Ik heb het al gevonden met de behulp van de zoekmachine in het os(van finder in macOS)
in de map LegalAndDocs(op ableton 11 icon en dan rechtermuis knop en dan toon pakket) is het op de mac te vinden!
[edit]
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij zijn "hogere frequenties" gelijk aan pitch :D
Maar ik heb het zelf even geprobeerd en hij gaat toch wel degelijk door sublaag heen en weer terug naar knisperend hoog. Het zal wel aan de pianosample gelegen hebben waar gewoon weinig/geen lage frequenties inzitten bij het voorbeeld.
Wel een ontzettend cool ding die Emit!

ja natuurlik is dat ook pitch, maar grains kunnen weer hun eigen pitch hebben. sja, het is wat paradoxaal... want als je éen emitter op de hogere frequenties zet, en de grain pitch verandert....
toen ik schreef, dacht ik al, maar in wezen is natuurlik het niet de pitch..... goed nou ja, want je neemt maar een gedeelte van het spectrum....

heb er nu ook voor het eerst mee gewerkt, ik ken de basis gelukkig, ook keyboard gebruikt. mooi ding. vreet buffer, hoeft niet. maar erg goed dit ding zeg, wow.

ik heb een eigen sample gepakt, met erg weinig laag, toch een 1 emitter geplaatst, op net een wat 'laag', die verplaatst zich niet, de ander X Y, met 2 LFO's, 16 grains, maar de burst is niet 16 grains, dus wat met grain aantallen gedaan, pitch voor de grains (keyboard naar pitch 1 en 2, voor de grains...), wat aan de lifetime gerommeld. en andere zaken. veel in te stellen.

voor 2 emitters is ie erg goed. niets houd je, lees mij, tegen 2 Emits te gebruiken, voor 4 emitters...

met spectraal is de sample erg belangrijk, vanzelfsprekend. goed, de pitch van de grains kun je sturen, hahaha...

pitch definities... sja...

dus ook te bespelen... verder is ook een performance instrument, handmatig emitters posities verplaatsen... en zaken aanpassen, en dan natuurlik als audio opnemen, wat ik probeerde, maar ik weet het al, wat ik verkeerd deed; eerst eten....

wanneer ze nu M4L ook eens multi-core maken, want dat kan, MAX is multi-core.. da scheelt een boel, zijn 16 emitters makkelik te doen, en MAX 8.x heeft 100 mogelikke geluidskanalen of zoiets, ja ik moet eten, je kunt pijplijnen aanleggen voor geluiden in MAX. (ik ken geen MAX, maar snuffel rond.)

goed, heb er plezier an! ik heur al, dat ge da èt.

het is inderdaad een zeer cool ding, eentje die al langer in mijn hoofd zat, maar zelf niet kon maken, en daar is ie ineens. o ja, frequency domain was eerder, maar werkt anders..

dit is echt de kracht van M4L, is zeer geschikt voor spectral én granular.
 
Back
Top