Te verstellen spikes voor onder zelfbouw monitor stand

monkey

https://www.instagram.com/thenightservicecommute/
Lid sinds
20 december 2014
Berichten
223
Locatie
space
Hallo allemaal.
Ik wil eerdaags gaan beginnen met het bouwen van een set zware monitor stands, en nu is mijn vraag of iemand een goede tip heeft met betrekking tot de verstellen spikes waar de stands op komen te rusten??????
Misschien zijn ze helemaal niet nodig, of is een dempende rubber mat ook goed?

Hoe dan ook als iemand hier iets zinnigs over weet te vertellen hoor ik het heel graag.

Mvg,

Tom
 
Ik zie die spikes meer als iets voor audiofielen; ik geloof er niet in. Je spreekt zelf van zware stands dus die zullen dan wel volstaan.
Ben je zeker van Uw monitors? Want de stands dienen de speakers natuurlijk op de goede hoogte te brengen (tweeter op oorhoogte).
Ikzelf het de speaker stands van Jaspers en ben daar eigenlijk tevreden van; die zijn niet eens zo zwaar. Deze zijn regelbaar tot op de millimeter en in dat opzicht echt wel handig.
 
Ik zie het nut van spikes ook niet zo. Bij opstellen van monitors heb je altijd twee dingen die je probeert te voorkomen. Je wil niet dat trillingen van de monitor door-koppelen naar het oppervlak waar de monitor op staat, en je wil niet dat de monitor zelf gaat bewegen. Rubber is bijvoorbeeld goed om het eerste te voorkomen maar dan staat je monitor wat losser dus zal hij zelf meer gaan trillen. Volgens mij doen spikes allebei niet zo goed.

De beste oplossing is massa, zoals vaak bij accoustische problemen. Zorg dat je een goed zware speaker stand hebt die stabiel staat, dan gaat de ondergrond niet trillen en blijft de monitor ook lekker stabiel. Ik heb zelfs wel eens mensen stoeptegels zien gebruiken, eentje onder en eentje bovenop de speaker, werkt geweldig, maar is misschien overkill. :-)
 
Grappig... bij spikes wordt gedacht aan ontkopeling. Het tegenovergestelde is waar... spikes zorgen juist voor een betere koppeling met de ondergrond, maar nu vindt de koppeling plaats door hele kleine contactoppervlaktes. Dus op tapijt mét spikes is de koppeling beter dan zonder spikes.

rubber eronder... óf je weet wat je doet, óf je bent aan het gokken... ik heb mijn sub ontkoppelt met behulp van agglomer schuim. Bij een specifieke belasting creeer je een massa-veer met een resonantie frequentie onder het hoorbare spectrum (laten we zeggen 20Hz en lager). Dat kan overigens weer nieuwe problemen opleveren, afhankelijk vd opbouw van je vloer.

maar on-topic. Wat je in ieder geval niet wil is dat je stands gaan resoneren. Meer massa is dan beter. Een stijve constructie ook. Dat is natuurlijk wel relatief aan de rest van je ruimte... als je speakers verkeerd plaatst, of bv een sub onder je bureau zet...
 
Om meer massa te maken zit ik te denken om de pilaar vd stand eventueel te vullen met zand of beton dan lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat ze nog zullen resoneren.
Blijft trouwens erg tof dat ik hier altijd goed advies krijg.

Thanks!
 
Ik denk dat zand aan te raden is ten opzichte van beton.
Beton bevat aardig wat water en dat zal dan ook weer afgegeven worden aan je constructie.
Het zou zonde zijn als je prachtige zelfbouw constructie plots begint te vervormen onder invloed van dat water.
 
Back
Top