Korg Nautilus

Nautilus.JPG
https://www.korg.com/us/products/synthesizers/nautilus/

Een goedkopere versie van de Kronos op het eerste gezicht, maar er is ook wat nieuws: het scherm heeft een sleepfunctie en er zijn nieuwe geluiden en complete gespeelde stukken (phrases) in opgenomen.
 
Laatst gewijzigd:
Die loopop review eens bekeken. Voor mij zou het ideale werkstation een combinatie zijn van de Kronos en de Nautilus.
  • De niet gewogen keys van de Nautilus zouden me wss beter liggen dan de gewogen van m'n 73 keys versie. Maar dan moeten ze wel aftertouch hebben en dat is dus niet het geval.
  • Drumtracks lijken me iets bruikbaarder dan op de Kronos. Je kan vier verschillende tracks per scene toekennen. Volgens mij gaat dat niet met de Kronos. Je kan natuurlijk via keyranges bepalen welke noten er wel en niet klinken, maar ik vind het al bij al weinig muzikantvriendelijk. Mijn oude SY99 en D20 zijn in dat opzicht véél handiger.
  • De arp's lijken me dan weer interessanter dan de KARMA van de Kronos. Op zich is dat misschien heel krachtig, prachtig en wat nog meer ... maar doordat er zo veel patterns zijn met dan per patterns zodanig veel parameters met ontelbare combinaties als gevolg, dat ik gewoon de moed niet heb om dat allemaal uit te proberen (ik maak liever muziek 8)). De arp van de Nautilus kan je redelijk makkelijk zelf programmeren en lijkt me dan eigenlijk meer aan mijn wensen te voldoen dan de Kronos.
  • De handson aanpassing van de keyboardvelocity lijkt me dan weer heel interessant. Zit nu dikwijls te klooien in de Global Page van de Kronos om de VEL en AT curves anders in te stellen naargelang het nodig is.
  • Wel een heel groot nadeel is dat té veel via de touch interface moet gebeuren die dan ook nog eens minder handig (lees met horten en stoten) lijkt te werken.
  • Dat er geen value slider op zit, is werkelijk onbegrijpbaar. Mijn volume en pan automatisaties worden allemaal via de value sliders van de Kronos opgenomen. Hier moet je ofwel via het touchscreen ofwel via de value dial werken: geen van beiden biedt mijns inziens hetzelfde gebruiksgemak.
Op zich is het geen slecht toestel maar ik volg de positionering van de Nautilus niet zo goed. Als "vervanger" van de Kronos schiet hij te kort op een aantal vlakken. Is hij zoveel beter dan een Krome? Hij heeft natuurlijk wel de sonische capaciteiten van de Kronos en daardoor dus "Ja" als antwoord. Is het dan misschien de vervanger van de Krome? Een complexe vervanger dan voor een eenvoudige instrument.

Enfin, omdat ik de Kronos al heb, wordt ik er niet warm van maar misschien is het wel een aanvulling voor setups die nog niets van Korg hebben en toch wel veel waar voor het geld willen. Ik ben eens benieuwd in hoeverre het een succes gaat worden.

:doei:

Danny
 
Korg introduceert de iconische M1 in de nautilus, gratis te downloaden.
Toch een knappe synth(workstation) vind ik.

The pack includes the full complement of 100 programs, 100 combis, and the original demo songs first seen and heard in M1.

M1 is more powerful than ever in Nautilus​

 
Dus de Korg M1, een rompler gelanceerd in 1988 draait nu gewoon in deze moderne machine?? Het is bijna niet voor te stellen.. wat leven we toch in een mooie tijd.
 
Prijzen zijn niet mis.Van 2199euro naar 2899 euro naargelang welke versie.Dus toch een beetje Kronos vervanger?

Even wachten op de Bronos?
 
Volgens mij vandaag seniorendag op sf.
 
Update.De Nautilus AT,nu met aftertouch.De sounds zijn geoptimaliseert nu voor aftertouch.Prijs is ook fors gestegen.

Ziet er naar uit dat een nieuwe workstation nog lang op zich laat wachten.Als er al een nieuwe komt.
 
Back
Top