Hoe gebruik je Microtunings ? Wie gebruikt het en hoe?

mmmmmh blijkbaar niet veel interesse in Microtonal....

Toch wel hoor, als je het wat breder maakt dan alleen microtonaal. Je weet wel, xenharmonic om alles te omvatten wat een alternatieve stemming kan zijn. Maar goed, hoewel erg begrijpelijk, veel is gericht op het gebruik van DAWs en de computer. Dat probeer ik eigenlijk zoveel mogelijk te vermijden. :D Ik heb belangstelling voor Bohlen-Pierce, heb al 'ns een ontwerpje gemaakt voor een soort orgeltje die mooie driehoekgolfjes maakt (vanwege de oneven harmonischen, een blokgolf is weer een beetje teveel van het goede) en daar 'ns mee te pielen. Moet 'm alleen nog 'ns bouwen. :)
 
Toch wel hoor, als je het wat breder maakt dan alleen microtonaal. Je weet wel, xenharmonic om alles te omvatten wat een alternatieve stemming kan zijn. Maar goed, hoewel erg begrijpelijk, veel is gericht op het gebruik van DAWs en de computer. Dat probeer ik eigenlijk zoveel mogelijk te vermijden. :D Ik heb belangstelling voor Bohlen-Pierce, heb al 'ns een ontwerpje gemaakt voor een soort orgeltje die mooie driehoekgolfjes maakt (vanwege de oneven harmonischen, een blokgolf is weer een beetje teveel van het goede) en daar 'ns mee te pielen. Moet 'm alleen nog 'ns bouwen. :)

ach, ja verdorie, je smeerde me de 8-EDO aan, waarmee ik wat presets in Plasmonic heb gemaakt, die erg goed klinken/werken..

xenharmonic... al die termen! ha! maar xenharmonic, lijkt me ook wat meer voor mij.

sja, en ik zit In The Box opgesloten, als een kat.... Bohlen-Pierce ik kwam het al tegen..



ik weet niet of dit met ODDSOUND of Infinitone te bereiken valt. Infinitone lijkt, maar ik moet beide een demo geven, dat wel te kunnen, op eerste gezicht.

ik moet nog wel alle 'breuken', wat ze niet geheel zijn of wel (ik ben een mathematische nul, maar vooral uit luiheid, dus ik kan er meer van begrijpen, zeker wanneer je het gaat gebruiken),

3:1, volgens mij kunnen meerdere Microtuners dat... denk ik...

wel leuk dat je een geheel andere aanpak hebt, goed is dan ook weer leuk (of niet?) dat ík een andere aanpak heb.

en wellicht met RIPx/DeepAudio, waarbij je vrij de pitch kunt 'tekenen', wel after the fact. goed genoeg programma's, om mee te werken, en te eksperimenteren.

bouw dat orgeltje!!

(en op dit moment weet ik niet of het verstandig of in ODDSOUND of Infinitone te investeren. ik kan wellicht een discount krijgen, he he, maar... toch... welke welke?)

EDIT: hoop dat er wat ITB katten opduiken, die wellicht ODDSOUND/Infinitone of een andere 'solution' gebruiken.

deze is overigens ook nog; alleen M4L; wat op zich voor mij prima zou zijn, in Live 11 Suite werken is geen straf, integendeel, maar beperkt natuurlik wel, werken met andere DAW's.


in de laatste komt overigens ook een n-TET module voorbij... google is your friend, maar het is leuk om te vragen, wa is da?

EDIT 2: gewoon ff googelen, en er zijn YT vids van microtone.... had ie (?) beter in de, nou ja, gevonden...

wellicht (is ook de goedkoopste, maar is goedkoop duurkoop!) kan deze alles?

EDIT 3: voorbeeld:

 
Laatst gewijzigd:
Microtone Toolkit, is eigenlik wellicht minder bruikbaar dan de Microtuner van Ableton... wellicht moet ik daar ook mee aan de slag, kan ie best veel.

Microtone heeft als nadeel, voor mij, niet dynamisch, zover ik kan beoordelen...

Infinitone heeft wel een mooie, en diepe implementatie, en kan ook MTS-ESP soft synths aanspreken... zoals ODDSOUND.
 
ik heb een Squarp Hermod eurorack sequencer gekocht en speel daar mee 3 voice polyfoon de TH555 vco's.
Het tunen gaat per oor en moet zeggen dat je op die manier op hele mooie tunings komt.
Dit is dus eigelijk ook microtuning.

Zal proberen wat voorbeelden te delen.
 
Zoals altijd heeft Seed To Stage een prima uitleg over de nieuwe Microtuner (zo te zien nog niet gepost)

 
Ik kom later nog even terug op je andere berichten, maar deze schaal lijkt een variant te zijn als ik naar de verhoudingen kijken. Bijna altijd maakt men gebruik van de gelijkzwevende stemming, deze.

dacht ik al, vanwege de naam, heb de verhouding nog niet bekeken. heb degene de gelinkt hebt, gedownload. thanks!

ik snap even, niet, en dat is een Live 11 ding, waarom ik geen .scl files kan droppen op de Microtuner. Live 11 Suite draait bij mij in administrator mode, dat kan het zijn (en volgens mij wanneer ik dat uitzet... levert dat weer problemen op...). nou ja... EDIT: wat ik al dacht live 11 in adminstrator mode, houdt het tegen... ik ben ook geen drag & dropper... goed, kijken of live 11 zich blijft gedragen, want ik heb m lang in die mode gehouden...

ik ga véel te snel... daarom maar heel simpel scala files... en Microtuner... en beter lezen, rustiger..... (wanneer ik wat energie heb, heb ik de neiging te snel te gaan, bang dat mijn energie wéer verdwijnt...)

EDUUT; kan nog net, gooi geen map met 5000 scales in Microtuner, duurt 30 sekonden of meer telkens wanneer je die kiest... nu kijken of ik m eruit krijg.. of simpelweg... leeggooien en vullen met scales die interessant zijn....

chaos rules!

en dank @l-rs én @flyweight én @Disharmonic om op deze ekspeditie te gaan....!!!
 
Laatst gewijzigd:
... je smeerde me de 8-EDO aan .... Bohlen-Pierce ... bouw dat orgeltje!!

Wat betreft het laatste, denk dat ik de meeste componenten al in huis heb. Toetsen zijn wat lastig, je komt online wel wat voorbeelden tegen waarbij een gangbaar keyboard aangepast is voor Bohlen-Pierce, maar echt gemakkelijk lijkt me dat niet. Ik denk dat ik het heel simpel wil houden, en de truc gebruik van de Hyve synth, dat is niet zo moeilijk. Een heel groot bereik hoeft het ook niet te hebben, met 2x een tritave of misschien net iets meer, kom je al een heel eind om wat mee te experimenteren.

Ja, 8-EDO is al eerder ter sprake gekomen. Opmerkelijk, effectief komt Bohlen-Pierce overeen met ca. 8,2-EDO, maar het is toch iets heel anders. Aardig is dat al deze systemen zo nauw zijn verbonden met de wiskunde, dat gaat diep, heel diep. Laatst kwam ik een artikel tegen om met een mathematisch model te voorspellen welke systemen het meest nuttig zijn om mee te werken. Bohlen-Pierce werkt met de tritave, ik neem aan dat het in goed Nederlands een tritaaf is? De auteurs noemden een gelijke verdeling in 20 stappen dan de sextave, is dat dan een sextaaf? Dat ziet er een beetje vreemd uit. :D Het is trouwens een systeem met nog iets groteree stappen dan Bohlen-Pierce, effectief ca. 7,737-EDO.
 
... De auteurs noemden een gelijke verdeling in 20 stappen dan de sextave ...

Moet zijn: "De auteurs noemden een gelijke verdeling in 20 stappen van de sextave", dus een 20 stappen verdeling van het toonbereik 6:1. Even voor de duidelijkheid. :)
 
e truc gebruik van de Hyve synth,

d valt er af..... we hebben het niet toch over afvallige noten.... goed.. mooi dingetje overigens.

al die 'notaties', zo noem ik het maar even, dat is gewoon ff leren...dank voor de link, naar dat artikel... soms van die heel diepe artikels, steek toch iets van op én blijft hangen (zonder het te kunnen reproduceren wat er stond, maar inkorperer het wél...).

dit is toch onontdekt gebied, en ja, ik blijf met MPE controllers werken, in zekere zin kunnen de lightpad M's isomorph werken.

komen we dan op het gebied van intonatie? nee, nog niet, helemaal....
 
d valt er af..... we hebben het niet toch over afvallige noten.... goed.. mooi dingetje overigens.

Ja, die is leuk bedacht. De truc met het keyboardje is dat elektrische geleiding van de huid van je vinger waarmee je speelt zorgt voor een contact en daarmee de gekozen noot speelt. Door wat harder of juist wat zachter te drukken is de huidweerstand geringer of juist wat groter, zodat je de noten harder of zachter kunt spelen. Dat lijkt aardig goed te werken (loopop demonstreert het hier nog wat duidelijker van 2:30) en het is niet moeilijk om te maken.
 
Ik heb regelmatig dat ik een melodie heb (of in ieder geval een serie noten :) ) die telkens herhaalt.

Om het interessant te houden wil ik bij de herhaling een variatie daarop doen, door 1 noot aan te passen, zodat de melodie net iets anders klinkt, zonder dat de luisteraar eigenlijk merkt dat er variaties in zitten.

De toonhoogte die ik in mijn hoofd heb bedacht, voor die ene andere noot, kan ik dan niet 'vinden' tussen de toetsen op mijn keyboard, net of ie ergens tussen in zit, herkennen jullie dat? Is microtunings daar een oplossing voor?
 
Iemand ervaring met het overkoepelende programma ?



nee. wel met Entonal Studio en Infinitone DMT. ik heb die beide namelijk...

ik zou op dit moment Infinitone DMT niet aanraden, versie 2 had al moeten verschijnen, het lijkt of de ontwikkeling stil ligt.

en een ander alternatief is de Surge XT, de synth, free..., die als MTS-ESP master kan werken, generators heeft, verschillende wijzen hoe een scale 'uit te lezen'. wat ie niet (of nog niet heeft) is een soort morf, het morfen van 2 scales.
 
en een ander alternatief is de Surge XT, de synth, free..., die als MTS-ESP master kan werken, generators heeft, verschillende wijzen hoe een scale 'uit te lezen'. wat ie niet (of nog niet heeft) is een soort morf, het morfen van 2 scales.
Nice. Surge Xt toevallig gister geinstalleerd. In Ableton heb ik in een euclidian sequencer scl's gebruikt voor mpe articulatie
Morfen? Love morfen.. nu ook scales!? Gaan we proberen!
 
Nice. Surge Xt toevallig gister geinstalleerd. In Ableton heb ik in een euclidian sequencer scl's gebruikt voor mpe articulatie
Morfen? Love morfen.. nu ook scales!? Gaan we proberen!

de microtuner van ableton kan 2 scales morphen. zie ergens hierboven.

als pack te installeren

EDIT: dat werkt alleen voor MPE synths, heeft geen MTS-ESP, terwijl het wel een master kan zijn voor meerdere microtuners...
 
de microtuner van ableton kan 2 scales morphen. zie ergens hierboven.

als pack te installeren

EDIT: dat werkt alleen voor MPE synths, heeft geen MTS-ESP, terwijl het wel een master kan zijn voor meerdere microtuners...
Klopt was voor naar mn Eaganmatrix module. Komt daardoor echt tot leven.
 
Back
Top