Hoe gebruik je Microtunings ? Wie gebruikt het en hoe?

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.027
Locatie
HybriDe L!Fe
Mijn Korg Prologue en bv de Basstation 2 support Microtunings.
Wat kun je daar nu mee?

Ik kies bv Dorian sommige pitches op het keyboard veranderen maar kan er nauwelijks op spelen.
Dan zijn er ook nog een aantal microtunings van AFX.

Kan ik met microtunings een patch meer vintage laten klinken door de keys verschillend te de-tunen?

Wat heeft het voor zin om bv een F Major microtuning te gebruiken? betekent dat alleen F Majeur akkoorden perfect in tune zijn?
Is het niet dat standaard een Piano gelijk zwevigs gestemt is wat maakt dat C het beste klinkt?
 
Ik heb een jaar terug een BS2 secondhand aangeschaft vanwege de AFX mode.
Mirotuning doe ik eigenlijk niets mee, goed dat je daar 'ns een draadje over start, ik ga deze zowiezo volgen.
 
goeie vraag. Zou een niet gequantisede (weet ik veel hoe je dat schrijft) sequencer je 't zelfde opleveren, is dat 'microtuning' - dat ie net naast de noot zit?
 
heerlijk als een noot er iets naast zit, af en toe ?
of een kwint echt zuiver is, zoals blazers dat kunnen !
elke noot apart stemmen is ook fijn.
 
Makam!

Voor de authentieke kattenjank sound.

(Althans zo omschrijft iemand met Turkse wortelen in mijn omgeving, hoe muziek uit het Midden-Oosten voor een ongetraind Westers oor kan klinken).

En "unquantised" is niet per definitie "microtuning". Ook binnen Makam kan er niet goed gestemd zijn of een verkeerde noot gespeeld worden.
 
Microtuning duidt op muziek die gemaakt wordt met intervallen kleiner dan de halve noten uit de westerse schaling. Het kan zijn dat je binnen onze "cultuur" weinig met andere microtunings kan doen maar als je andere culturele paden gaat bewandelen (of bij uitbreiding muziek uit veel vroegere perioden), dan kom je al snel bij die niet westerse tunings uit.

Het heeft dus niets met quantiseren te maken ;).

Dit voor mijn 2 cents.

:doei:
Danny
 
Mijn Korg Prologue en bv de Basstation 2 support Microtunings.
Wat kun je daar nu mee?

Ik kies bv Dorian sommige pitches op het keyboard veranderen maar kan er nauwelijks op spelen.
Dan zijn er ook nog een aantal microtunings van AFX.

Kan ik met microtunings een patch meer vintage laten klinken door de keys verschillend te de-tunen?

Wat heeft het voor zin om bv een F Major microtuning te gebruiken? betekent dat alleen F Majeur akkoorden perfect in tune zijn?
Is het niet dat standaard een Piano gelijk zwevigs gestemt is wat maakt dat C het beste klinkt?



Zoals guido ook aangaf; de mogelijkheid om perfect zuivere intervallen te kunnen spelen.
In de gelijkgestemde temperatuur zijn alle tonen een beetje verschoven van hun exacte frequentie, zodat het octaaf in twaalf gebieden gedeeld kon worden.
As wij exact willen zijn, praten wij daarom niet van bijvoorbeeld de C toon, maar het toongebied van C in de evenredig gestemde temperatuur.
Op de doorsnee piano/keyboard zit je vast aan deze inexacte tonen, maar op instrumenten, waarop je kunt intoneren (zang, trompet, t-bone, etc.) kun je wel de exacte frequentie van de toon produceren.
Natuurlijk zal zo'n "zuivere" toon niet vloeken met de gelijkgestemde toon, omdat de eerste toch wel binnen het toongebied van laatstgenoemde zal vallen en het verschil nauwelijks hoorbaar.

Wat is dan het belang van die zuivere intonatie dan? :frons:
Het heeft te maken met de bovenharmonischen.
De bovenharmonischen van een C zijn E - G etc., die van E zijn G - B etc.
Je weet dat twee exact dezelfde frequenties elkaar zullen versterken.
Wij zien dat de 2e harm can de C, een G toon is en de 1e harm van de E is ook een G toon.
Echter, de frequentie van de beide G tonen is in de gelijkgestemde temperatuur is niet gelijk, dus zullen zij elkaar niet versterken.

Als je nu de C en de E echt zuiver kunt zingen/spelen, dan vallen diens corresponderende bovenharmonischen precies met elkaar samen, waardoor deze elkaar gaan versterken voor een rijkere klank.
Dit ervaar je als een soort mooie glans of een extra mee-resonerende toon, een vibratie, etc.
Dit hoor je bij mooie samenspel met trompetten, zoals guido al aangaf, of het 'shinen' van een koor.

Dat is de magie die je kunt horen wanneer je (goede) backingvocalisten samen laat inzingen, i.p.v. elk apart.
Zelf kun je dat ook ervaren door samen met een vriend(in) een harmonische interval samen te zingen, eerst gewoon intonerend met de piano en daarna meer naar elkaar luisterend en "elkaar muzikaal te zoeken".
op een gegeven moment voel/hoor je iets "magisch" gebeuren met de samenklank.

Hopelijk was dit een beetje te volgen en kun je er iets leuks mee doen in jouw muziek.

Succes. :)
 
Microtuning duidt op muziek die gemaakt wordt met intervallen kleiner dan de halve noten uit de westerse schaling. Het kan zijn dat je binnen onze "cultuur" weinig met andere microtunings kan doen maar als je andere culturele paden gaat bewandelen (of bij uitbreiding muziek uit veel vroegere perioden), dan kom je al snel bij die niet westerse tunings uit.

Het heeft dus niets met quantiseren te maken ;).

Dit voor mijn 2 cents.

:doei:
Danny

Ja dat is idd een goed punt. Al spelend met microtunings kwam ik exotisch klinkende muziek.
 
Zowel slendro als pelog gamelan tunings zitten in de Korg mini/mono/prologue. Gamelan is van alle "exotische" stemmingen de enige waar ik in Nederland vaak mee in aanraking kwam. Probeer al een tijdje de sounds na te bootsen van de betreffende gamelan instrumenten op de mono/mini, maar dat valt me nog tegen. Hier een kort filmpje met wat info over gamelan stemmingen:

https://www.youtube.com/watch?v=3Ku9iH2pU9g
 
Erg cool @Alexander deze scale ken ik uit de computer game 'secret of mana'

Inmiddels is me meer duidelijk over microtunings en ben ik met editors voor de Ensoniq Mirage, XV5080 en DX11 bezig.
Vooral de DX11 sluit het verhaal aan.
Lang geleden genoot ik erg Aphex Twins syro met geweldig warm klinkenende bassen en mooie pads.
Wist nooit waar de sounds uit kwamen.
Nu begrijp ik dat deze uit de DX11 komen en dat je microtuning kan gebruiken om mooier harmonische pads te maken of bv voices te stacken om bassen of leads dikker te maken. Dit staat letterlijk als tip in de DX11 manual.
 
Die microtunings zitten op synths omdat het zo makkelijk te implementeren is, en op papier dik klinkt. 99,99% van de eigenaren doet er niks mee. Een gemicrotunede BS2? Kom op. Het voorbeeld met de blazers en koren is heel goed, maar dat hoef je ook niet in te stellen. Op de Solina Strings zit ook zo'n perfect interval, C-F, geloof ik. Mike Oldfield had dat ook ontdekt.
 
Het is duidelijk dat het grootste deel er niets mee doet.
Ik snap dat je denkt dat een gemicro- tunde bs onzin is.
En soms zijn het zijn maar details die niet iedereen kan horen.
Zie het meer als een compositie en/off sound design tool.
En zeker niet iets waarmee je ineens geweldige muziek gaat maken.
Maar het word niet geimplementeerd omdat het makkelijk is maar omdat het om een tonaal instrument gaat.

zo kan ik bv mijn DX11 zo programeren dat elke note roterend een andere pitch heeft. doe je dat een beetje dan krijg je een deel wat analoge syth doen bv.

Of je kunt een sequence buiten de lijntjes draaien.

of een arabische ladder in je muziek.

Vergelijkbaar met bv de gitaar waarbij als ik een capo op fred 2 doe en de b en e openlaat dan moet ik de b ook omhoog draaien om het lekkerder te laten klinken.
 
Back
Top