Mijn Korg Prologue en bv de Basstation 2 support Microtunings.
Wat kun je daar nu mee?
Ik kies bv Dorian sommige pitches op het keyboard veranderen maar kan er nauwelijks op spelen.
Dan zijn er ook nog een aantal microtunings van AFX.
Kan ik met microtunings een patch meer vintage laten klinken door de keys verschillend te de-tunen?
Wat heeft het voor zin om bv een F Major microtuning te gebruiken? betekent dat alleen F Majeur akkoorden perfect in tune zijn?
Is het niet dat standaard een Piano gelijk zwevigs gestemt is wat maakt dat C het beste klinkt?
Zoals
guido ook aangaf; de mogelijkheid om perfect zuivere intervallen te kunnen spelen.
In de gelijkgestemde temperatuur zijn alle tonen een beetje verschoven van hun exacte frequentie, zodat het octaaf in twaalf gebieden gedeeld kon worden.
As wij exact willen zijn, praten wij daarom niet van bijvoorbeeld de C toon, maar het toongebied van C in de evenredig gestemde temperatuur.
Op de doorsnee piano/keyboard zit je vast aan deze inexacte tonen, maar op instrumenten, waarop je kunt intoneren (zang, trompet, t-bone, etc.) kun je wel de exacte frequentie van de toon produceren.
Natuurlijk zal zo'n "zuivere" toon niet vloeken met de gelijkgestemde toon, omdat de eerste toch wel binnen het toongebied van laatstgenoemde zal vallen en het verschil nauwelijks hoorbaar.
Wat is dan het belang van die zuivere intonatie dan?
Het heeft te maken met de bovenharmonischen.
De bovenharmonischen van een C zijn E - G etc., die van E zijn G - B etc.
Je weet dat twee
exact dezelfde frequenties elkaar zullen versterken.
Wij zien dat de 2e harm can de C, een G toon is en de 1e harm van de E is ook een G toon.
Echter, de frequentie van de beide G tonen is in de gelijkgestemde temperatuur is niet gelijk, dus zullen zij elkaar niet versterken.
Als je nu de C en de E echt zuiver kunt zingen/spelen, dan vallen diens corresponderende bovenharmonischen precies met elkaar samen, waardoor deze elkaar gaan versterken voor een rijkere klank.
Dit ervaar je als een soort mooie glans of een extra mee-resonerende toon, een vibratie, etc.
Dit hoor je bij mooie samenspel met trompetten, zoals
guido al aangaf, of het 'shinen' van een koor.
Dat is de magie die je kunt horen wanneer je (goede) backingvocalisten samen laat inzingen, i.p.v. elk apart.
Zelf kun je dat ook ervaren door samen met een vriend(in) een harmonische interval samen te zingen, eerst gewoon intonerend met de piano en daarna meer naar elkaar luisterend en "elkaar muzikaal te zoeken".
op een gegeven moment voel/hoor je iets "magisch" gebeuren met de samenklank.
Hopelijk was dit een beetje te volgen en kun je er iets leuks mee doen in jouw muziek.
Succes.