< Progressive > Syrtis Major - Bee Invasion

Syrtis Major

It's All Music
Lid sinds
20 oktober 2020
Berichten
63
Locatie
Groningen
Goedemiddag,

Wederom ben ik aan de slag gegaan met een snippet die ik nog had liggen.
Ik heb het als stijl Progressive gegeven maar misschien is het ook wel Techno.
Ik weet eigenlijk niet het grote verschil tussen beide stijlen.
De track rammelt iig wel lekker door, vind ik zelf althans.

Ben benieuwd naar jullie meningen!
 

Attachments

  • Syrtis Major - Bee Invasion.mp3
    5,5 MB · Bekeken: 134
Onder de noemer Progressive zou ik deze kick drum niet plaatsen, echter is progressive best ruim te nemen. Het is in mijn beleving meer een Techno track. Klinkt best goed, ik vind het alleen allemaal wat leeg, je zou hem makkelijk kunnen opvullen met wat sounds in de wat hogere frequenties, ook al laat je iets om de 2 of 4 bars erin komen, dat prikkelt net iets beter.
 
Thanks voor je feedback!

Wat voor soort sounds bedoel je dan? Drums, percussie, synths, effects? Of?
Ik vind het vaak lastig om nog sounds toe te voegen aan het geheel aangezien ik dan niet meer in die work flow van de track zit ofzo.
Dan klinkt het zo anders, alsof het er niet bij hoort snap je?
Ik ben het echter wel met je eens hoor dat er nog wel wat bij kan maar dat toevoegen er van is voor mij dus nog een leerproces.
 
wat ik meestal doe zijn korte plucks, en die delay ik dan vaak, ik zet dan maar 1 noot neer, soms om de 2 bars, soms om de 4, en dan het liefst een paar tellen voordat de 2e of 4e bar af loopt, mag ook om de 4 en 8 bars, en je kan het ook afwisselen en experimenteren met wat meer notes, of een geluidje voor 1 seconde automation geven op de filters, je kan ook een kort fx geluidje gebruiken. een halve seconde geluid kan al heel veel impact hebben in een track. luister maar eens in tracks hoe vaak je een heel kort geluidje hoort en meerwaarde heeft. en ook dan heel even de kick weg halen, korte breakjes dus eigenlijk.
 
Bedank voor de info.
Ik zal daar eens mee gaan experimenteren.
Ook zal ik vanavond je soundcloud checken en horen hoe jij dat toepast in je tracks.
Misschien ga ik zelf wel plucks maken van de sounds die ik al gebruik zodat het toch in hetzelfde sfeertje blijft.
In deze track heb ik alleen synths gebruikt. Denk dat ik dan wel plucks kan maken van mn sounds door de instellingen wat aan te passen en anders ga ik automaten inderdaad.
Er volgt nog wel een update.
Weet alleen nog niet wanneer want ik begin meestal weer aan wat anders.
 
Bedank voor de info.
Ik zal daar eens mee gaan experimenteren.
Ook zal ik vanavond je soundcloud checken en horen hoe jij dat toepast in je tracks.
Misschien ga ik zelf wel plucks maken van de sounds die ik al gebruik zodat het toch in hetzelfde sfeertje blijft.

Zelf plucks etc maken is natuurlijk het allerbeste.
mijn soundcloud is:



die onder mijn naam staat op dit forum klopt niet.
 
Ik ben het eens met Jason dat het meer naar techno gaat dan progressive. Het gaat een beetje richting de stijl van Nicole Moudaber. Rauw, donker en stevig.
Wat er in zit is denk ik vrij goed gelukt. Ook de mix is goed volgens mij, maar daar ben ik zelf ook geen specialist in. Alleen heb ik het gevoel iets te missen in de track. Lastig te zeggen wat dit zou moeten zijn, maar de track lijkt een soort "baas" te missen. Zelf gebeurt me dit ook heel vaak. Ik maak zelf ook progressive en dingen die daar op lijken. Als ik begin met het maken van een drum groove dan wordt het bij mij 9 van de 10 keer niks. Voor mij moet eerst duidelijk een lead in de track zitten die de baas wordt van de track. Op het moment dat ik dat gevoelsmatig heb, gaat het arrangeren makkelijker en komen de extra ideeën meestal vanzelf. Ik merk zelf ook dat ik het achteraf lastig vind om dingen toe te voegen aan een track die qua arrangement al zo goed als af is. Heel herkenbaar wat je zegt, dat dan geen enkel nieuw element meer lijkt te kloppen. Dus wellicht kun je een andere workflow proberen.

Een baas van de track hoeft trouwens niet heel overduidelijk een (melodieuze) lead te zijn. Het kan ook iets subtiels zijn. Mooi voorbeeld vind ik deze:
https://www.youtube.com/watch?v=dG0BpvBMIjU

In de track in dit voorbeeld zitten relatief weinig elementen. Op de "lead" wordt het filter heel langzaam open getrokken door de track heen met daaromheen een opbouw van drums e.d. Maar voor mij is de werkelijke baas iets anders in deze track. Namelijk het detuned "percussie" geluidje. Je hoort hem vanaf het begin steeds 2x kort na elkaar op de 1e tel van iedere maat. Het lijkt een beetje op een analoge tom met het hoog eruit gefilterd. Dit geluid lijkt qua toonfrequentie uit de toon te vallen, maar toch voelt het alsof het klopt op de een of andere manier. Wellicht houdt dit geluid de spanning erin en versterkt hij daarmee de eigenlijke lead die anders misschien wat leeg had aangevoeld.
Hij is ook de rode draad in de track. Als hij er na 2 minuten in zou komen zou hij wellicht wel heel raar aangevoeld hebben.

Ik lees ook dat je twijfelt over hoe je track te labelen qua stijl. Dit hoeft niet erg te zijn, wellicht was het een experiment in een wat onbekendere richting en in dat geval is het best goed gelukt. Alleen geeft het misschien aan dat je iets aan het maken bent in een richting die misschien wat minder vertrouwd voelt dan de stijlen waar je meer van af weet. Maak je normaal dingen in een andere stijl?

Ik merk zelf dat mijn betere nummers in de hoek zitten waar ik zelf het meeste ervaring in heb en waar ik veel naar geluisterd heb voordat ik ging produceren. Ik probeer vaak ook modernere stijlen na te maken die lijken op prog, zoals tech house of melodic techno, maar dat lukt me meestal veel minder goed.

De track die ik gelinkt heb is overigens ook een voorbeeld van eentje die wat mij betreft tussen techno en progressive in zit. Hij klinkt mij als progressive in de oren (kick, lead etc), ook de wat uitgerekte opbouw is typisch prog, maar hij heeft ook het recht toe recht aan gevoel van techno. Wellicht is dit melodic techno? Het blijft soms een grijs gebied.
 
Hallo Heinrook,

Allereerst thanks voor je feedback en info die je deelt.
Ik probeer over het algemeen ook een ''baas'' (cool bedacht :) ) te creëren in een track in dit genre.
Ik ben begonnen met een bass sound en heb daarom heen gewerkt. Op 02:16 hoor je goed de uiteindelijke bass sound die ik heb gemaakt en wat ik als baas sound in de track zie. Hij loopt ook de hele track door en ik vind het wel vet hoe die er net bovenuit piekt aan het eind van een pattern.

Zelf hou ik ook zeer van tracks die minimalistisch zijn maar wel een bepaalde sound hebben dat ze meer outstanding maakt.

Irritant is dat hè sounds toevoegen aan een arrangement waar je al uren in hebt zitten. Grappig dat je dat ook hebt. Ik begin dan liever aan iets nieuws over het algemeen.
Wat ik eerder ook schreef in dit topic ga ik wel proberen, dat ik zorg dat ik meer sounds heb, bijv door plucks te maken etc zodat ik niet achteraf (bijv een dag later) nog van alles moet toevoegen.

Wat voor andere workflow denk je dan aan? Ik lees graag tips hoe ik het proces kan verbeteren.

Ik hou zelf van heel veel soorten muziek. Luister ook van jongs af aan veel naar muziek. Qua elektronische muziek luister ik de laatste tijd vooral techno maar ook hardcore (industrial), trance, psybient, lounge.

Ik probeer ook van alles uit in die genres. Heb enorm veel snippets door de jaren heen verzameld en daar probeer ik nu wat meer van te maken.
Ik weet dat je je eigenlijk het beste kan richten op 1 stijl maar ik vind het ook zo cool om die andere dingen te proberen.
Het is ook puur voor de hobby ;)

Dat namaken ga ik ook eens proberen. Leer je denk ik ook onwijs veel van. Waarom lukt het namaken jou minder goed?

Wat is nu eigenlijk het echte verschil tussen progressive en techno? Ik bedoel als je het over trance hebt, kan ik normale (melodic) trance en progressive trance wel scheiden maar ben wel benieuwd naar het verschil tussen beide stijlen.

Die dame waar jij over schrijft, heb ik nog niets van gehoord. Ga ik later vanavond even naar luisteren. Kom ik nog op terug.

Zelf luister ik veel setjes van o.a. Matthew Dekay, Trentemoller (oud werk), Joris Voorn, Max Cooper, Henry Saiz, Workals maar ook setjes van Charlotte de Witte, Chris Liebing etc.
Dat vormt dus vooral mijn inspiratie. Ik vind vooral trentemoller een onwijs goede producer. Hoe hij met die bass sounds tweakt enzo vind ik echt super vet.
Daar experimenteer ik momenteel ook mee.
 
Qua workflow moet ik het vooral hebben van iets in de trant van een goede pad of stab en dat soort dingen. Pas daarna begint het idee zich bij mij verder te ontwikkelen, meestal in de vorm van een structuur. Veel dance producers beginnen juist met een kick en een bass en dan de drums. Maar voor mij werkt dat kennelijk niet :). Als ik dan een vette deep tech groove hoor wil ik ook zoiets maken, maar dan trekt het op niks wat er uit komt waarschijnlijk omdat ik er te weinig verstand van heb,
Misschien dat het bij techno of tech house wel beter werkt om met de drums te beginnen omdat de groove daar nog belangrijker is. Wellicht is dat meteen een antwoord op je vraag naar de verschillen tussen techno en progressive.

Techno is voor mij wat meer stampen, en progressive wat meer rustig aan en een voor een (even kort door de bocht).

Als we wat verder teurg gaan in de tijd is het verschil beter merkbaar dan tegenwoordig:

Devilfish - Manalive (typische techno groove denk ik)
Dominic Plaza - Sounds Rushing (Original Mix) (voor mij zo'n beetje de definitie van progressive house)

Wat recenter werk vind ik zelf vaak ook lastig te onderscheiden:
Nicole Moudaber - The Road To Transformation
Ramon Tapia - Response Tactic (Original Mix)
Beiden meer techno dan progressive, maar komt meer bij elkaar in de buurt.

Donatello ft. Shane Blackshaw - Catch23 (Kastis Torrau Remix)
Absoluut progressive deze.

Techno begint meestal wat abrupter, is wat meer rigide qua gevoel. Prog bouwt langzaam op en is vaak wat sensueler. Beiden kunnen donker en rauw klinken. Bij techno heb ik vaak het gevoel na de eerste 2 maten het nummer zo'n beetje helemaal gehoord te hebben. Progressive heeft voor mij meer verhaal en houdt m'n aandacht langer vast. Maar uiteindelijk is het net wat je leuk vind. En nogmaals, lastig om zo het verschil samen te vatten in een paar zinnen.

Hoop dat dit helpt. Wel cool dat je met veel verschillende dingen experimenteert. Kunnen ook juist leuke dingen uit komen door buiten je boekje te gaan.
 
Back
Top