Hoe sneller iets boeiends maken met de hardware old skool sequencer?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.570
Locatie
Streek rond Herentals - België
vandaag even een gelukstreffer bij alles aansluiten, maar vervolgens 'iets anders' proberen en niks niks niks boeiends BY FAR...

Is er ergens een 'tips & tricks' voor de hardware sequencer? Eventueel even inspiratie halen ahv gekende nummers?
Ik vond jaren terug enkel deze...

https://youtu.be/BVHJWTX_gIo
 
Ik heb 't uiteraard over een hardware oude stijl sequencer. Dus een arp 1601, een doepfer darktime, een korg SQ10, enz... (veronderstel ook de beatstep pro)
Zit 't geheim nu in net wél of niet 8 steps gebruiken... Hoe maak je 'm aangenaam klinkend en niet eeuwig robotic. Tune je elke stap of net niet. Gebruik je muziektheorie kennis of lekker op 't gehoor. Enz.
 
Ben geen expert, maar ik zou zeggen modulatie. Maakt niet uit wat voor pattern je hebt, hoeveel steps, als de sound steeds hetzelfde is blijft het saai.
 
Luister naar oude krautrock, veel experimenteel gebruik van sequencers.
Aangezien je er meerdere hebt; polyritmes maken!
Sequences van 5, 7 en 16 (noem maar een voorbeeld) gaan echt heerlijk om elkaar heen kronkelen, kan goed psychedelisch worden :okdan:
 
Ik denk dat een quantizer wel bruikbaar is bij een analoge sequencer als je noten gaat sequencen.
voor de rest veel moduleren.
 
Je had toch een zaquencer? Programmeer een sequence en gebruik het alfa track om de pitch te moduleren.

dat is een optie maar zit ff met cv gate only bezig

- had een cool filmpje van Newueel dat me aan de start bracht, nu nog uitpluizen hoe ik 't sync krijg met beats. (momenteel ff de SQ10)

Die polyritmes moet ik eens proberen :)

dank heren
 
on-even aantal stappen idd. 3,5 of 7.
Bernoulli gates?
Clock manipuleren?
 
Laatst gewijzigd:
Meerdere lagen is imho het geheim. Ik heb zelden een sequence die op zichzelf leuk blijft. Met meerdere lagen schep je context waar je mee kan spelen. Een super simpel voorbeeld: Een snelle arp met 16ths om te beginnen. Klinkt niet bijzonder... Speel er nu 2 lange noten onder van elk 2 bars. Dezelfde arp sequence klinkt nu anders bij elke verschillende lange noot.
 
Sequences worden pas interessant als er een bepaalde spanning of afwisseling in zit en dat kan door verschillende dingen, modulatie, regelmatig veranderen van toonhoogtes en lengte (gate), door een goede mix van even en oneven stappen en met behulp van delays en dergelijke.
En het hoeft helemaal niet super ingewikkeld te worden, het is net als bijv een bassist die op de juiste momenten de noten speelt, dat heeft alles met timing te maken en niet met ontelbaar veel noten.
Voor mezelf is het ook soms erg verrassend dat je maar iets hoeft te veranderen bij sequences, dan valt de puzzel in elkaar en opeens wordt het spannend en onverwacht, dat zijn de leuke momenten wat mij betreft maar voor mij is het soms ook onoverzichtelijk wat er precies nodig is, het is dan meer op intuïtie en voelen dan op weten.
 
Ik haalde later gister een goeie 8/16 steps seq uit de korgs door te beginnen met een voorbeeld van YT en dan afwijken eens 't boeit. Maar wat je dan precies doet kan ik niet uitleggen :)

Nog n weetje: heb de indruk dat een MS10 niet transposed als je een toets indrukt en een ms20 wel...
Nog eentje: een ms20mini krijgt bepaalde resultaten op YT niet voor elkaar en de ms20M wél. Raar raar
 
Back
Top