Akai MPC 1000 anno 2020, of toch wat anders?

Ik heb zelf geen BlackBox maar als je graag met lange samples wil werken dan kan je met een BlackBox lekker aan de gang, ik geloof wel uren.
Handig ook als je een lange tijd opneemt, dan kan je de beste stukken eruit pakken.
Onder andere time- of beatbased werken, multisampling, timestretching en sinds een tijdje ook een goede midi implementatie.
Ik weet niet hoe goed de algoritmes zijn, dus hoe de samplingkwaliteit is maar op verschillende gebieden komt dit apparaatje in de buurt van wat je nodig hebt.
Ook bij deze zal je wel in sommige gevallen een compromis moeten sluiten maar dat zal je bij de meeste apparaten die stand alone zijn.
 
Je hebt een looper functie in de nieuwe mpcs alleen heb ik dat nog nooit gebruikt. Ik neem zelf audio van synths op zonder problemen op de audio tracks.
 
btw.. de Deluge is wel een behoorlijke klus om je hoofd om de bediening te krijgen.. dat ding kan teveel. Maar wel een super ding! Je kunt er ook een footcontroller op aansluiten om die looper te bedienen.


De Deluge heeft ook een arrangermode trouwens. Ik kon er in het begin prima mee uit de voeten maar toen de looper erin kwam ben ik eigenlijk meer met de Force bezig gegaan.. inmiddels is er alweer zoveel toegevoegd.. Hij streamt audio van een SD kaart. Bij de Force is dat max 2gb en max 8 tracks. De Deluge moet je echt 24/7 mee werken om de bediening eigen te maken, geen echt display met info, behalve 4 tekens tellend schermpje en de ledmatrix.. en dan nog wordt het OS iedere keer weer doorontwikkeld.

 
Laatst gewijzigd:
Hoi macgyver,

Hoe ervaar jij de force ten opzichte van bijvoorbeeld oude mpc's?

Ik heb een mpc1000 gehad, en geupgrade naar een mpc5000 destijds. Ik gebruik het in een livehoekje met wat synths om een beetje aan te knooien, ik heb vaak zitten denken om de mpc5000 te vervangen voor een force.

Het enige wat ik eigenlijk met de mpc5000 doe is tracks muten en unmuten, midiclock uitsturen, synths zonder sequencer aansturen en als drumcomputer, en dat eigenlijk allemaal vanuit de zelfde loop (geen arrangement dus)

Eigenlijk lijkt mij de force voor mij veel meer geschikt, is dat ook zo ?
 
anoniempje De Force heeft 8 rijen met clips die je direct kunt selecteren. Het unmuten van tracks is daardoor beperkt tot 8 directe knoppen.. je kunt wel naar rechts navigeren op de cursor zodat je de naastliggende tracks kunt muten bv.. maar dit kan des oriënterend werken aangezien je drums dan ineens niet meer op de eerste rij staan.
Als het alleen drums of samples betreft kun je die track selecteren zodat ze onder pads zitten en samen met mute ingedrukt muten/unmuten.. is ook met solo te gerbuiken trouwens. maar je moet dan altijd 2 knoppen indrukken..

Ik ken de oudere MPC's niet maar ik vind de 16 pad methode van de ONE overzichtelijker voor partijtjes snel kunnen muten/unmuten. Ik weet eigenlijk niet of je pads binnen een instrument ook kunt muten en unmuten.. heb de ONE pas een paar weekjes maar dan moet je dus weer snel switchen.
 
barend ik heb nog steeds niet helemaal door wat je wilt met een sampler. Die koop je tegenwoordig voor de specifieke sound (bijv 12bit), workflow of specifieke functies.

De mpc is voornamelijk goed voor drumsamples en is een goede snelle sequencer. Deze gebruik je toch voornamelijk als je zelf drums gaat in kloppen.
Alleen de nieuwste of uitgebreidste hebben genoeg geheugen voor phrase samples. De mpc1000 eigenlijk niet echt.

Een rack sampler is niet echt meerwaarde tov pc, tenzij je dus voor een specifieke sound gaat of omdat je graag even weg wilt zijn van de pc.

Waar in het zuiden zit je? Ik woon bij Middelburg en heb een redelijke verzameling samplers die je eens kan komen testen.
 
Ik heb twee keer een mpc gehad, voornamelijk om drums met wat andere samples te combineren. Op zich wel een erg fijn ding, vooral de 1000 en hoger. De kracht zit in de beperkingen, terwijl je toch vrij veel kan doen. Ervan uitgaande dat je geen uitgebreide arrangementen wil maken.

Toch wilde ik steeds graag “in the box” andere instrumenten erbij (want anders moet je permanent je hardwareinstrumenten eraan hangen) en dat is niet makkelijk op de mpc. Die modernere zijn wat dat betreft beter, maar daar zie ik weer weinig voordelen ten opzichte van bijv. een iPad met Gadget of Cubasis.

Een groot nadeel van die ouderwetse mpc’s is wel de manier waarop je de sequences/banks/samples/etc. beheert: het is allemaal niet zo overzichtelijk vond ik.
 
barend ik heb nog steeds niet helemaal door wat je wilt met een sampler. Die koop je tegenwoordig voor de specifieke sound (bijv 12bit), workflow of specifieke functies.

De mpc is voornamelijk goed voor drumsamples en is een goede snelle sequencer. Deze gebruik je toch voornamelijk als je zelf drums gaat in kloppen.
Alleen de nieuwste of uitgebreidste hebben genoeg geheugen voor phrase samples. De mpc1000 eigenlijk niet echt.

Een rack sampler is niet echt meerwaarde tov pc, tenzij je dus voor een specifieke sound gaat of omdat je graag even weg wilt zijn van de pc.

Waar in het zuiden zit je? Ik woon bij Middelburg en heb een redelijke verzameling samplers die je eens kan komen testen.

In post #12 staat omschreven wat ik ermee wil. Gewoon een studio sampler die gebruikersvriendelijk is en uitnodigt tot creativiteit, zowel voor beats als melodische dingen. En ook wat meer experimentele granular-achtige dingen met down tuning en time stretching etc. Het gaat me minder om een specifieke old school of 12 bit sound.
Ik woon in Weert, is een beetje ver. En met de Corona nu minder handig. Maar ik waardeer het aanbod zeer!

Iemand nog ervaring met de Roland SP404? Is dat wat? Of is het meer een speleding voor erbij en loop je snel tegen de beperkingen aan en wil je snel meer? Die is vooral voor live gebruik toch?

Tot nu toe lonkt de MPC One het meest. De prijsverhouding tov de mogelijkheden en gebruikersgemak is het groots bij deze heb ik het idee.
 
Laatst gewijzigd:
Sp404 is een phrase sampler dus melodie zal niet zo makkelijk gaan.
Als je vinger drumt kun je je echt wel veel met een sp404.
Maar goed een vol uitgebreide studio sampler daar zou ik gewoon je daw voor gebruiken.
De op1 is zo beperkt maar de sampler is gewoon erg bruikbaar.

zelf overweeg ik: sp404 of volca sample. Simpele samplers die je forceren om creatief te werk te gaan.
De 404 is wel het heet meest uitgebreid.

Dit omdat ik naast de studio ook met kleine hardware jams speel. 4 track, op1, volca kick, 808, gitaar.

Vind de MPC one helemaal geen sampler maar meer een workstation.
 
Sp404 is een phrase sampler dus melodie zal niet zo makkelijk gaan.
Als je vinger drumt kun je je echt wel veel met een sp404.
Maar goed een vol uitgebreide studio sampler daar zou ik gewoon je daw voor gebruiken.
De op1 is zo beperkt maar de sampler is gewoon erg bruikbaar.

zelf overweeg ik: sp404 of volca sample. Simpele samplers die je forceren om creatief te werk te gaan.
De 404 is wel het heet meest uitgebreid.

Dit omdat ik naast de studio ook met kleine hardware jams speel. 4 track, op1, volca kick, 808, gitaar.

Vind de MPC one helemaal geen sampler maar meer een workstation.

Ok Bedankt. Is duidelijk. De MPC one is inderdaad meer een soort groovebox met ingebouwde sampler. Maar volgens mij is de sampler als sampler op zich wel heel uitgebreid en kan hij alles (en meer) qua sampling wat de oude bakken ook kunnen. Dus in die zin is het toch gewoon een volwaardige sampler? Tenminste dat is wat ik denk. Klopt dat? wat maakt het dat je het geen sampler vindt? Als je al extras even buiten beschouwing laat.

Over de 404: vanmorgen de app Koala voor 5 euro gedownload. Volgens mij is dat 404 stijl. Leuke app moet ik zeggen. Met beperkingen want kan alleen 4/4 maat. Maar hij kan direct van YouTube of Spotify samplen via screen record wat wel handig is. het nadeel van apps is dat je er snel op uitgekeken raakt.
 
Ik lees net dat de 404 wel melodieus kan. En ook timestretching kan.
Nee tuurlijk de Akai heeft ook een sampler.
Met de meest simpele sampler kun je leuke dingen. Ik bedoel meer dat een simpel apparaat wellicht beter is om snel mee te werken.
kwaliteits multisampling doe je toch op de computer?
Dus kwa specs hoeft het niet direct een volle groove box te zijn.
Die zijn ook leuk. De mc707 is erg cool als sketchpad.

De Korg ES1 lijkt me wel wat vrij goedkoop en best wat truukjes die die kan. Moet je wel een 128mb smartmedia kaart erbij.
Lijkt me beter dan de Volca sampler en kan zelf ook samplen.

De Yamaha SU700 is ook leuk.

Dus wil je een groovebox/workstation of gewoon een sampler/sequencer?

Zelf vind ik de Toraiz sp16, 404, su700, es1, mc707 interessanter dand de deluge en nieuwe mpc's.
De 404 of es1 vrij goedkoop.
 
Een SP404 heeft geen aanslaggevoelige pads. ;) Voor zover ik er mee gewerkt heb kun je er ook geen losse samples van je kaart op importeren.. en dan nog; 3 digit display.. Voor de computer heb je een tool om je samples onder de pads te zetten en dan laad je die per bank in. Samples kun je ook niet uitsmeren over de pads om er chromatisch mee te spelen. Wel kun je ze pitchen en dan als losse samples over de pads zetten, dat heb ik weleens op de SP505 gedaan maar dit gaat ten koste van de kwaliteit (stretching algorithm). Verder doe je alles een beetje op gehoor, geen display. En natuurlijk is het een leuke sampler en kun je zelf die banken ook aanmaken door gewoon te sampelen.
Effecten zijn de meerwaarde op dit ding maar ook redelijk beperkt, ook maar 1 tegelijk.

Als ik het prijsverschil zie (479 vs 699) dan zou ik het wel weten. (heb ook een SP404SX), maar ik ben gewoon niet de gemiddelde gebruiker (denk ik.. :)) ik word meer geplaagd door een verzameldrang ofzo.. :D
Als de workflow (en het simplistische UI van de 404 je aanstaat) zou ik zeker de Deluge overwegen. Ok.. niet de effecten van de 404 en lof-fi, maar dit ding is veel meer een muzikantentool dan de SP, die is veel meer toegespitst op de DJ.. ook die looper kunnen aansturen via midi (footcontroller) bv. Op de Force kun je ook via een footswitch een clip opname starten, waarschijnlijk kan dat op de ONE ook wel maar was wel omslachtig. Bij de Deluge kun je meerdere commando's aansturen (ook nieuwe loop enzo)..



Ben het zeker met flyweight eens dat de ONE een echt workstation is en je een beetje de weg kwijt raakt in alle mogelijkheden.. hij kan zo fakking veel... voor mij is dat alleen maar +. Ook bv een track/opname sidechainen via een kick oid.. het kan gewoon allemaal.. :) En dan nog, ondanks alle mogelijkheden, je kunt je prima beperken tot het sampelen... het hebben van een touchdisplay vind ik echt wel heel fijn bij samples choppen/knippen of compositie te bewerken.
Moet nog ff zoeken of die audiorecord nu echt niet langer kan zijn dan de patternlengte. Op de Force is dat allemaal geen probleem. Er zal idd zoals Breibender aangeeft ook een looper in zitten.. die zit in de Force ook.. maar die liep niet sync mee met de midiclock en ook commando's waren niet te linken via midi.

edit.. (ik deed iets te lang over mijn bericht, werd ff afgeleid hier..) 2 nieuwe replies sinds ik eraan begon.. ;)

Nog 'n edit. Op de MPC kun je de patternlengte gewoon per track instellen dus. :)

 
Laatst gewijzigd:
Ja das idd allemaal erg mooi spul.
denk niet dat die consumer doosjes alleen maar verzameldrang is. Tuurlijk iedereen wil een sp303 omdat Dilla die had.

Ik weet niet, ik werk fijn met een daw maar speel dan ook met wat hardware toys op de keuken tafel.
Voor mij past daar wel een simpele sampler bij.
Heb veel lol met een op1 die cassetes en een kinder keyboard sampled.
De op1 kun je best coole sounds uit halen door een aantal sec te samplen.

Deluge, 707, Akai mpc, Machine+ is en lijkt me erg tof maar zie ervan af. Heb de Deluge al een aantal keer in mijn shopping cart gehad. En de 707 komt hier regelmatig over de vloer. En is ook een tof ding.
 
Uiteindelijk doen samplers in basis allemaal hetzelfde.. maar een intessante sequencer om het aan te sturen en een luxe bediening, aflezing is wel meerwaarde. OP1 vond ik eigenlijk net iets te beperkt. De mijne is er niet meer omdat ie kapot ging, zoekgeraakt en er toen ook geen nieuwe meer waren.. blijft een vaag verhaal maar heeft zo moeten zijn denk ik. Het is wel een geinig ding verder en als ie niet kapot was gegaan had ik em nog wel gehad, maar heb em ook nooit gemist eigenlijk. Voor een hele compacte setup is ie wel interessant met wat ie kan. Weet niet hoe het nu met die prijs is maar toen ie ineens 1400 euro moest kosten moest ik zo lachen. Hoe denken ze serieus daar geïnteresseerden voor te vinden?
Ik geloof dat de Force en MPC X toen ook 1500 en 2000 waren.. en later zijn die gedaald, de Force was toen ineens 1050. Dan voel je je wel genaaid natuurlijk.. dat is ook de reden waarom er nog steeds zoveel B-stocks zijn bij Bax. De aansturing (CPU, geheugen, moederboard etc..) zal wel een stuk betaalbaarder zijn geworden na een paar jaar. Bij de OP1 moesten ze ineens door schaarste een onderdeel duurder inkopen. Ik snap het ook allemaal wel. Maar momenteel is een Akai ONE gewoon verreweg het beste wat je kunt kopen qua prestaties. Ik vraag me echt af of de Elektron Octatrack nog nieuw wordt verkocht, als je ziet hoeveel er tweedehands te krijgen zijn en aan wat voor een prijs.

De Maschine+ gaat voor de adviesprijs zeker geen succes worden. Daar moet minstens 30% vanaf. Ik ga er even vanuit dat de bediening hetzelfde is als op de Studio en MKIII controller.. geef mij dan maar een Akai met een touchscreen. Ik heb de Studio controller dubbel maar vind Akai toch een stukje prettiger, en vooral omdat je een touchscreen hebt, effe vlug wat nootjes editen.. of selecteren en copy 'n pasten.. echt zo gedaan. zelfde geldt voor samples manipuleren..
Digitakt leek me ook altijd nog weleens leuk. Juist omdat die Octatrack zo complex is.. samples op een track die elkaar muten zoals op Elektrons kan leuk zijn maar eigenlijk gewoon pure armoede omdat de polyfonie maar 8 stemmen is. En mutegroups kan ook op een Akai.. enige is die parameterlocks.. dat werkt echt super op Elektrons.

Heb voordat ik de ONE kocht ook nog de 707 bekeken.. zeker interessant. Maar is max 8 parts. En ik denk dat ik het schermpje net iets te klein ga vinden. Ach, wie weet ooit nogeens :D
 
Ik zou ook voor de MPC-One gaan. Vroeger heb ik veel samplers gehad, Akai, Yamaha, Zoom, Emu..

Een paar dingen waren altijd belangrijk voor me:
- timestretch (want je wil loops, vocals etc. passend maken aan jouw song tempo zonder dat je altijd moet pitchen)
- chromatisch spelen: melodieen kunnen spelen met je midi keyboard
- stemmen: hoeveel sounds kan je tegelijk afspelen: drums, bas, piano, vocals etc.

Om die redenen zou ik nu een MPC kopen.. Ik heb al eens een MPC-500 gehad en ook dat vond ik al een tof ding. Alleen het scherm was klein (geen waveform display) en editten ging traag.

Digitakt lijkt me ook een cool ding alleen: 8 voices max, geen timestretching, monofone tracks (dus geen chords per track) en enkel mono samples….
 
ok, goede input iedereen. Ik wordt er weer wat wijzer van!
Vanmiddag nog wat zit klooien met die Koala app. Best grappig alhoewel beperkt. Maar wel leuk om snel wat samples en sequencen te maken en die vervolgens naar Cubase te exporteren en daar verder bouwen...onder andere mijn eigen bas gesampled.
Dit is eruit gekomen. Beetje Eno, Jon Hassell world vibe. Is nog niet af. Let op, de eerste toon knalt er een beetje hard in..:)

 
Laatst gewijzigd:
Apart en vet muziekje

Dank u!

Ik ga eerst nog even wat software samplers uitproberen. Ik kwam er achter dat Cubase nu ook een sample track heeft sinds 9.5. Ik ben pas overgeschakeld naar een nieuwere Cubase dus dat moet ik nog uitproberen. Ook lijkt me de TAL sampler wel interessant. Iemand hier ervaring met deze twee soft samplers? Hardware kan altijd nog natuurlijk. Misschien is dat uiteindelijk wel fijner.
 
Wat ik je kan aanraden is de Akai APC 25, die gebruik ik sinds een paar maanden. Daar krijg je Ableton Live Lite bij, de 8 tracks versie van Ableton. Ableton heeft echt krachtige samplers en met de controller kan je heel handig werken. Tracks selecteren, clips starten, midi learn, automation gaat super easy. Verder kan je Ableton zodanig instellen dat je muisgebruik zoveel mogelijk kan vermijden.. moet je effe doorhebben... Ik vind gebruik Ableton al veel langer en vindt het anders als andere DAW's, het is veel meer een creatieve tool..

De 8 track limit werkt voor mij juist heel prettig, dat houdt het overzichtelijk (je kan binnen die limiet trouwens meer tracks gebruiken als je wil - bijvoorbeeld door meerdere instrumenten op 1 track te plaatsen)

Ik vind het echt een mooi setje voor wat je krijgt voor 75,-.

Screenshot 2020-11-02 at 11.30.06.png - Click image for larger version  Name:	Screenshot 2020-11-02 at 11.30.06.png Views:	0 Size:	217,6 KB ID:	3791742
 
Laatst gewijzigd:
Wat ik je kan aanraden is de Akai APC 25, die gebruik ik sinds een paar maanden. Daar krijg je Ableton Live Lite bij, de 8 tracks versie van Ableton. Ableton heeft echt krachtige samplers en met de controller kan je heel handig werken. Tracks selecteren, clips starten, midi learn, automation gaat super easy. Verder kan je Ableton zodanig instellen dat je muisgebruik zoveel mogelijk kan vermijden.. moet je effe doorhebben... Ik vind gebruik Ableton al veel langer en vindt het anders als andere DAW's, het is veel meer een creatieve tool..

De 8 track limit werkt voor mij juist heel prettig, dat houdt het overzichtelijk (je kan binnen die limiet trouwens meer tracks gebruiken als je wil - bijvoorbeeld door meerdere instrumenten op 1 track te plaatsen)

Ik vind het echt een mooi setje voor wat je krijgt voor 75,-.


Dat ziet er inderdaad uit als een mooi setje voor weinig met Ableton samen. Zitten er behalve de 8 tracks nog andere beperkingen in de Lite versie?

Ik heb zelf ook een tijd met Ableton gewerkt. Ik vind het een tof programma. Maar voor hele nummers in audio opnemen vond ik het niet fijn. Ik ben ook niet zo van de clips launchen. Maar de effecten en samplers vond ik inderdaad prima.
 
Back
Top