Akai MPC 1000 anno 2020, of toch wat anders?

De ‘gratis’ Lite versie is praktisch gelijk aan de Intro versie. De Intro versie heeft echter 16 tracks/scenes.

De 8 tracks vind ik eigenlijk wel prettig, zo hoef je niet te scrollen met je clips/tracks. En op deze manier voelt werken als met hardware: limitatie.

Je was op zoek naar een sampler dus wat dat betreft is 8 track prima. En, als sampler werkt Ableton makkelijk en heeft goede timesretching. En door de juiste keys op je laptop te mappen kan je het geheel als een sampler bedienen..
 
Laatst gewijzigd:
Wat ik je kan aanraden is de Akai APC 25, die gebruik ik sinds een paar maanden. Daar krijg je Ableton Live Lite bij, de 8 tracks versie van Ableton. Ableton heeft echt krachtige samplers en met de controller kan je heel handig werken. Tracks selecteren, clips starten, midi learn, automation gaat super easy. Verder kan je Ableton zodanig instellen dat je muisgebruik zoveel mogelijk kan vermijden.. moet je effe doorhebben... Ik vind gebruik Ableton al veel langer en vindt het anders als andere DAW's, het is veel meer een creatieve tool..

De 8 track limit werkt voor mij juist heel prettig, dat houdt het overzichtelijk (je kan binnen die limiet trouwens meer tracks gebruiken als je wil - bijvoorbeeld door meerdere instrumenten op 1 track te plaatsen)

Ik vind het echt een mooi setje voor wat je krijgt voor 75,-.


Dat was een leuke tip van je! :okdan:
Gisteren via marktplaats eentje voor 30 euro incl verzenden opgepikt.
Net een uurtje binnen en als nieuw, ff geprobeerd en hardstikke handig ding voor snel wat clips in Live op te nemen en je kan nog wat knoppen toewijzen op je device.
Daar ga ik nog best plezier van hebben, zeker voor dat geld.
Akai doet ook niet moeilijk trouwens, als je 'm secondhand koopt dan kan je 'm alsnog registreren en kan je de software downloaden.
Nou had ik eigenlijk alles al maar toch een goede service van ze.
 
ja cool ding he? Ik heb een start template gemaakt voor Ableton waar ik het meeste al heb ingesteld.. Metronome, Capture, overdub recording is gemapt etc. Daarnast heb ik user scriptje dat bij track select de tracks auto-ARM’t voor opname. Op elke track heb ik instrument rack staan met macros, eq, compressor etc..
 
Laatst gewijzigd:
Ja die Akai is zeker leuk om Ableton te verkennen, controller is altijd meerwaarde. Er is een manier om Ableton ook te laten werken binnen Cubase (via rewire). Maar helaas kun je dan geen gebruik maken van midi in Ableton. Is ook 1 van de redenen dat ik gestopt ben met Cubase upgraden en met Reason verder ben gegaan. Cubase laat zich niet rewiren en Reason heeft ondanks ge-rewired te zijn ook nog midi support.
 
Inmiddels ben ik aan het experimenteren met software binnen Cubase. Even kijken hoe dat bevalt voor ik overstap naar hardware. Qua hardware zou het dan waarschijnlijk toch een MPC One worden. Volgens mij kan die wel alles ik wat ik wil en lijkt me ook niet te ingewikkeld.

Je ziet trouwens best veel MPC One’s op marktplaats staan van mensen die hem pas kort hebben en hem al weer weg doen. Schijnbaar bevalt hij veel mensen dus niet? Ik vraag me af waarom.....
 
persoonlijk zou ik de mpc's skippen. Akai heeft niet een fijne historie van bugfixes.
 
Ik heb em nog niet, maar ga binnenkort een 1010 blackbox aanschaffen. Een soort compactere MPC die overal geprezen wordt voor zijn super simpele workflow, handleiding niet nodig. Enige echte minpunt lijkt mij het gebrek aan effecten (alleen basis reverb, delay & filter). Ik denk ideal om live-instrumenten op te nemen.
 
Ik heb em nog niet, maar ga binnenkort een 1010 blackbox aanschaffen. Een soort compactere MPC die overal geprezen wordt voor zijn super simpele workflow, handleiding niet nodig. Enige echte minpunt lijkt mij het gebrek aan effecten (alleen basis reverb, delay & filter). Ik denk ideal om live-instrumenten op te nemen.


Goede tip! Ga ik eens bekijken
 
Back
Top