Akai MPC 1000 anno 2020, of toch wat anders?

barend

Ouwe rot
Lid sinds
12 februari 2008
Berichten
1.372
Locatie
Weert
Ik ben al heel lang geïnteresseerd om met een hardware sampler te gaan werken. Ik maak al 100 jaar muziek met Cubase, maar wil eens een keer wat anders. Ik neem heel veel partijen op met ‘echte’ instrumenten, met name gitaar en bas. Verder veel hardware synths en drumcomputers etc.

Het wordt mijn eerste hardware sampler. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer qua samplers. Wel al het een en ander gelezen uiteraard. Het hoeft geen mega uitgebreid ding te zijn aangezien ik ook met Cubase blijf werken. Belangrijk is een niet te complexe workflow, dus intuïtief en uitnodigend tot creativiteit. Ingebouwde mic zou handig zijn, maar hoeft niet. Wel een line en/of input om zelf te kunnen samplen. Geen mega groot apparaat.

Is een MPC 1000 een goede keuze, of is een andere MPC meer bang for the buck anno 2020? Of toch nog iets anders? Alle input is welkom.
 
Een mpc 1000 is geschikt voor partijen/samples met een lengte van enkele maten. Als je langere partijen wilt opnemen, zou ik het niet doen. Ik vind het wel meer een instrument dan een modernere mpc, met z’n touch screens. Maar als je niet zit met het idee dat je mpc eigenlijk een dikke tablet is, lijkt dat me wel handig.
 
Heb een mpc 1000 gehad maar heb die snel weer weg gedaan.
Als je drums op de pads speelt heeft de mpc1000 wel wat te bieden. Anders de sp404.

Maar voor harmonische dingen zijn de eerder genoemde samplers niet zo goed tenzij je samples chopped.

Ondanks de beperkingen ben ik erg blij met de op1.
Die heeft een mpc stijl drum sampler en een synth sampler en meer.
heb daar hele tracks met gitaar en de op1 gemaakt.
Heeft wel lang geduurd om erin te raken.
 
Een mpc 1000 is geschikt voor partijen/samples met een lengte van enkele maten. Als je langere partijen wilt opnemen, zou ik het niet doen. Ik vind het wel meer een instrument dan een modernere mpc, met z’n touch screens. Maar als je niet zit met het idee dat je mpc eigenlijk een dikke tablet is, lijkt dat me wel handig.

Ok thanks. Ik vind het moeilijk inschatten wat nu precies de beperkingen en juist de voordelen zijn van die wat oudere samplers t.o.v. de nieuwere? Behalve misschien de wat warmere of lo-fi klank van de oudere.

Wat ik wel belangrijk vind is dat er time stretching and pitch schifting (traploos en ook chromatisch) op zit. En loops automatisch choppen en syncen en dat soort dingen. En een sequencer die zowel step als live inspelen kan. Ik neem aan dat ze dat allemaal kunnen, ook de oudere?
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb onlangs het laatste JJOS op mn mpc1000 gezet met de gedachte van die toch meer als sequencer te gaan gebruiken ... dat werkt gewoon niet voor mij ... ik sequence gewoon te graag in Cubase en voor beats heb ik nu een RD8/RD6 met hun eigen sequencer. Ik vind het tegenwoordig precies al een héél gedoe om in de mpc een nieuwe drumkit te maken etc ... maar zal wel een beetje aan mij liggen misschien , toch JJOS is IMO niet altijd even overzichtelijk ... Wegdoen doe ik (nog) niet , maar ik zit toch een beetje richting elektron rytm ofzo te kijken, is denk ik meer iets voor mij. Ik sample meestal enkel korte synth of drumklanken en gebruik enkel samples van oude drummachines eigenlijk ... maar misschien wordt jij wel zo'n hiphopper die met z'n mpc gaat slapen :D
 
Ik heb onlangs het laatste JJOS op mn mpc1000 gezet met de gedachte van die toch meer als sequencer te gaan gebruiken ... dat werkt gewoon niet voor mij ... ik sequence gewoon te graag in Cubase en voor beats heb ik nu een RD8/RD6 met hun eigen sequencer. Ik vind het tegenwoordig precies al een héél gedoe om in de mpc een nieuwe drumkit te maken etc ... maar zal wel een beetje aan mij liggen misschien , toch JJOS is IMO niet altijd even overzichtelijk ... Wegdoen doe ik (nog) niet , maar ik zit toch een beetje richting elektron rytm ofzo te kijken, is denk ik meer iets voor mij. Ik sample meestal enkel korte synth of drumklanken en gebruik enkel samples van oude drummachines eigenlijk ... maar misschien wordt jij wel zo'n hiphopper die met z'n mpc gaat slapen :D

Wat jij nu zegt is de reden dat ik hem heb weg gedaan.
Had er een hardisk in vol drums die vaak errors gaf ivm filenames.

Maar goed we hebben

- drum samplers ( phrase samplers )
- chromatische samplers

Vind de MPC one geen sampler das een workstation.

Wat wil je nu precies met je sampler doen?
 
Het quote icoontje zie ik ff niet maar ik reageer op Barend.

Als pitch shiften en timestretchen belangrijk voor je is zou ik niet voor een oudere sampler gaan. Ik zelf gebruik dat nooit omdat ik het gaar vind klinken maar het werkt ook helemaal niet handig op een mpc 1000 en consorten, vind ik. Vaak moet je heel secuur knippen en dan parameters aan de software opgeven en dan was het voor mij vaak nog een verrassing hoe het eruit kwam. Een oudere mpc is echt iets voor de hip hop- of dancemuziekfan die het leuk vindt om loops op te knippen en samples van een maat of een, twee te bewerken en arrangeren.
Ik denk dat moderne samplers zoals die nieuwe mpc’s of de maschine beter geschikt zijn als je een daw-workflow niet overboord wilt zetten maar gedeeltelijk wilt voortzetten in een standalone apparaat (ik ga er even van uit dat dat is wat je wilt).
Als je beats wilt maken en samples wil t verlengen door ze gewoon lager af te spelen is een mpc 1000 wel heel tof. Al vind ik een Digitakt nu toffer.
 
Ik zie niet wat voor.meerwaarde een 1k heeft tegen een moderne one of live eerlijk gezegd. Je zit te priegelen op een klein LCD schermpje met 8 regels of zo tegenover een 7inch touchscreen met een prima os. Voor de sound van de 1k hoef je het ook niet te doen. Ik denk dat bedieningsgemak belangrijk is voor je?
 
Ik heb laatst een mpc one aangeschaft om eens los van de computer creatief bezig te zijn.

het bevalt mij tot nu toe prima. Lekker beats maken, sequence mijn synths er ook mee.

merk wel dat er vooral snippets uitkomen, hele tracks ermee maken zie ik nog niet echt gebeuren. Dan vind in de computer wel fijner.
 
Bedankt voor alle bruikbare reacties zo ver. Het blijft een lastige keuze...

Ik zie niet wat voor.meerwaarde een 1k heeft tegen een moderne one of live eerlijk gezegd. Je zit te priegelen op een klein LCD schermpje met 8 regels of zo tegenover een 7inch touchscreen met een prima os. Voor de sound van de 1k hoef je het ook niet te doen. Ik denk dat bedieningsgemak belangrijk is voor je?

Daar zit wat in. Dus eigenlijk heeft een MPC 1000 geen enkel voordeel t.o.v een Akai MPC live of One?
Bediening gemak en vooral een makkelijke en overzichtelijk workflow is zeker heel belangrijk. Die is dus beter op een Live of One?
 
- drum samplers ( phrase samplers )
- chromatische samplers

Vind de MPC one geen sampler das een workstation.

Wat wil je nu precies met je sampler doen?

wat wil ik ermee doen? Ik wil eens een keer wat anders dan een DAW. Een werkwijze die weer wat nieuwe inspiratie geeft. En wat creatiever aan de slag met vage geluiden en samples. Eigen samples maken van field recordings. En beetje complexere beats maken zoals Squarepusher en dat soort dingen.

Kunnen dit soort dingen ook met de moderne samplers? Time stretchen, pitch shifting and chromatisch samplen? of kom je dan weer bij de oude bakken?

 
Ik zie de quote knop niet. :dubbel:

Sommige mensen zullen jjos als voordeel zien maar, imho, weegt dat niet op tegen het gebruiksgemak. Ik heb nog zitten editten op een mpc60, 2k en 500 en ondanks dat ze prima werken wil ik nooit meer terug naar oude sampler. Ik heb echt de liefde voor het samplen weer hervonden met de mpc live. Alles werkt gewoon snel en ook al zijn er wel een paar bugs heb ik daar niet veel last van en is AKAI wat mij betreft echt op de goede weg met de laatste firmware updates. Ik zit heel vaak te Lutten met dat ding in de tuin of op de bank en switch dan later meestal de interne synths om, al klinken ze prima hoor, en ga dan verder in de 'studio'.
 
Edit knop zie ik ook niet. :engel:

Maar je kan timestretchen en de hele RamBam, ik weet niet waar je woont maar je mag best eens komen kijken of je het wat vindt. Ik zit in regio waardlanden.
 
Ik heb laatst een mpc one aangeschaft om eens los van de computer creatief bezig te zijn.

het bevalt mij tot nu toe prima. Lekker beats maken, sequence mijn synths er ook mee.

merk wel dat er vooral snippets uitkomen, hele tracks ermee maken zie ik nog niet echt gebeuren. Dan vind in de computer wel fijner.

Idd.. dat merk ik ook. Wel een te gekke sequencer.

Ik heb ook de Akai Force.. de ONE heb ik eigenlijk net gekocht omdat ik het zo'n leuk klein jambakkie vond.. en daar is ie prima voor.. De Force heeft nu (eindelijk) een arrangermode, eigenlijk net wat de ONE mist. Ok, je kunt een patternchain maken..
Moet nog in de Force zijn nieuwe OS duiken.. teveel afgeleid door de ONE die hier ook net is.. :D
De Force heeft ook een mogelijkheid om een condensator mic aan te sluiten en pre-amp erin klinkt best ok.
De ONE (en alle MPC's) kunnen 16 tracks muten door de pads te gebruiken. Bij de Force zijn dat maximaal 8 tracks. Misschien ook wel inherent aan muziekstijl maar ik vind 8 tracks wat mager.
Daarentegen heeft de Force weer de mogelijkheid om verschillende patterns te selecteren voor drums of andere partijen. De Force is een stuk groter..
Het touchscreen en nootjes editen vind ik echt super op de Akai's.. in het begin met een stylus gewerkt (pennetje) maar nu gaat het prima zonder.. ff inzoomen soms. Ze hebben ook nog de MPC X met een nog groter touchscherm (10" vs 7") En die heeft ook de mic pre-amp met de 48v + die ook in de force zit.
 
MacGyverGear vet dat je ook een force hebt! Zelf heb ik zitten twijfelen tussen de twee.

Heb uiteindelijk de one gekozen omdat ik juist niet wilde verzanden in complexiteit maar simpel en creatief wilde jammen. En de prijs telt natuurlijk ook mee.

Vind jij de force complexer of komt het (bij mij) gewoon om hoe hij eruit ziet met al die knoppen?
 
JSA De Force is eigenlijk Ableton maar dan stand-alone. Je kunt met een Force dingen veel meer voorbereiden. Qua menu enzo zitten er wel overeenkomsten in maar ieder met eigen knoppen en route om snel bij dingen te komen. Niet persee complexer ofzo. Toen ik de Force kocht was de One er nog niet. Maar toen ik die midi USB support upddate zag voor de ONE was ik verkocht.. maar die is er sinds kort ook voor de Force in OS 3.0.5. De midi clock uitsturen naar andere gear werkt ook super op de ONE.. Wat de ONE wel mist is de Wifi voor super strakke sync via Ableton link.. maar ik dacht wel Ableton link er zelf op zit.

Zelf had ik nog nooit een MPC gehad, maar ik vond de ONE zeer toegankelijk.. Jaren met een Roland MV gewerkt.. ach ieder apparaat heeft ze 'voors' en zijn 'tegens'. Heb een keer een video gezien waarin ze vergeleken worden. Voor mij vullen ze elkaar perfect aan. De ONE voor drums en de Force voor compositie. Maar met de ONE alleen kun je echt megaveel. Toch voor dingen snel opnemen op een audiotrack is de Force meer geschikt.. moet nog ff kijken hoe dat op de ONE gaat maar die heeft dacht ik geen audiotracks. Aan de andere kant kun je em ook niet echt helemaal als DAW vervanger gebruiken. Het geheugen is vrij snel vol.. maar dan kun je je projecten openen in Ableton sinds de nieuwste update. Het heeft even opzich laten wachten dat nieuwe OS maar ik vind het beiden voor de prijs echt veruit het beste wat er op de markt is.

Het nieuwe OS: https://www.youtube.com/watch?v=MCDkWGVZia8&ab_channel=AkaiProVideo

Hier een vergelijk maar dit is nog met het oude OS: https://www.youtube.com/watch?v=wHFkVt5z7FM&ab_channel=PinkBuddha
 
JSA . Maar met de ONE alleen kun je echt megaveel. Toch voor dingen snel opnemen op een audiotrack is de Force meer geschikt.. moet nog ff kijken hoe dat op de ONE gaat maar die heeft dacht ik geen audiotracks.

Hoe bedoel je precies? Zou ik bijvoorbeeld in de One met mijn gitaar een lange track over een sequence
kunnen inspelen, net zoals in Cubase bijvoorbeeld? Of gaat dat niet?

Een Force is natuurlijk weer meteen een stuk duurder. Ik denk niet dat dat opweegt tegen een One? Tenzij je compleet Dawless gaat misschien.

En is het de meerwaarde van een Live II waard tov een One? Ook een groot prijsverschil.
 
Even gekeken net. De ONE kan wel audio opnemen maar is limited tot de patternlengte.. ik weet verder niet of ik iets verkeerd doe want hij begint te kraken net voordat het pattern van 2 maten gaat herhalen. Je zou dan gewoon een lang pattern kunnen maken maar is niet echt wat je wilt met een apparaat wat je als groovebox gebruikt. In de Force kon je al verschillende cliplengtes hebben.. nooit een kraakje gehoord daar.. Maar vaste cliplengtes is verder ook ruk als je iets met een opmaat wilt. Het nieuwe OS (de lang geleden beloofde arranger) heeft zeg maar wat je wil. Ik moet er verder nog induiken hoe het werkt.. teveel afgeleid door van alles en sinds 'n paar maanden weer een fulltime baan.

Ik ken de Live niet.. maar die heeft ingebouwde speakers (de II) en een accu. Andere knop indeling.. dacht dat de ONE er zelfs meer had. De live heeft 4 extra uitgangen en midi aansluiting en 'n USB. Maar op de ONE kan ook een USB hub aangesloten worden, en class compliant USB midi devices.. dan heb je eigenlijk alles wat je nodig hebt. Ik heb de Live in mijn keuzestress meteen als ongeschikt beschouwd.. Een accu moet ik niet. Deluge heeft er ook 1 en trekt het niet als ik meer van de CPU verlang. Wellicht dat midi alleen wel werkt maar voor audio opnames en effecten/EQ gebruiken kost het altijd CPU en dus accupower. En dan is er ook nog de degradatie van de accu zelf. De werkduur op een acculading zal alleen maar afnemen.. net als bij laptops en telefoons.
 
Back
Top