Het verlagen van de lat

Ik leg mijn lat op 120%. Dan mag er nog 20% vanaf gaan, en ben ik tevreden van mijn werk. Ik doe het met veel plezier, mijn lat zo hoog leggen. Brengt hele originele muziek op. Jaja, ik maak fouten, uiteraard :)
 
Ik snap de vraag niet?
- Wil je dingen, die je (nog) niet kan? > Ga ze leren
- Hoor je zaken die je ook wilt > Doe onderzoek maak ze na
- Heb je daar geen trek in (beiden kunnen tegenwoordig allemaal gratis via internet) dan heb je toch helemaal geen lat nodig? dan kan je gewoon lekker freubelen zonder pretentie.

De bottom line is: Het komt bij NIEMAND aanwaaien, de techniek niet, het arrangeren niet, het componeren niet, het produceren dus ook niet.

Je weet waarschijnlijk prima voor jezelf waar de gaten zitten. Of je wilt niet investeren in jezelf om je ontwikkelen, of je weet nu wat je te doen staat :)

Maar gewoon lekker freubelen zonder pretentie is op zich toch ook heel onstpannend? en dus prima!

Zo maar wat zaken om op te focussen:
- commit aan een DAW en leer het inside-out (eender Cubase / Ableton / Logic / Protools)
- leer toonladders en akkoorden - zonder theorie ben je nergens, je hoeft geen virtuoos te worden, maar wel een pianorol kunnen lezen
- ken je akoestiek < meet eens met REW, of gebruik bijv Sonarworks, in het donker kan je niet schilderen
- Leer mixen (K14 of LUFS? wat is dat nou?) gain staging? high/low cutting wanneer?
- Etc. Etc.

Er is zat te leren en dit uitstellen is waarschijnlijk de grootste reden dat je überhaupt over een lat nadenkt.
 
Laatst gewijzigd:
1. Vergelijk jezelf niet met professionele, perfect gemasterde tracks.
2. Realiseer je voortdurend waarom je het doet: plezier.
3. Spiek je suf bij tracks die je goed vindt.
4. Bouw toffe tracks na, als je geen inspiratie hebt. Daar leer je waanzinnig veel van.
5. Stel deadlines: op die dag moet de track af zijn. Dan maar niet perfect.
6. Begin grof met een arrangement. Ga daarna pas mixen en verbeteren.
7. Sluit internet af als je musiceert.
8. Luister heel veel muziek (en maak evt. aantekeningen).
9. Wees niet te streng voor jezelf en laat anderen oordelen.
10. Maak elke track af.

Er zit vast wat tussen, deze tips leverden mij in elk geval een platendeal op. Na 15 jaar hannesen en veel te streng zijn voor mezelf. :okdan:

P.S. Tip 11 schiet me net te binnen: doe regelmatig je ogen dicht. Of luister naar je muziek zonder naar je DAW te kijken. Het moet goed klinken en hoeft er niet mooi uit te zien.
 
Laatst gewijzigd:
Ik sluit me aan bij punt 8 als je bewust naar muziek luistert en er bij nadenkt hoe dingen gemaakt worden, hoe de balans is, wat voor effecten, welke ritmes en opbouw dan word je zelfs beter in muziek maken zonder dat je muziek maakt.
 
P.S. Tip 11 schiet me net te binnen: doe regelmatig je ogen dicht. Of luister naar je muziek zonder naar je DAW te kijken. Het moet goed klinken en hoeft er niet mooi uit te zien.

Ik bounce tussenversies en die gooi ik in mijn playlist (winamp - oldskool). Paar dagen later als je hem weer eens voorbij hoort komen weet je vaak meteen wat er aan mist.
 
Ik bounce tussenversies en die gooi ik in mijn playlist (winamp - oldskool). Paar dagen later als je hem weer eens voorbij hoort komen weet je vaak meteen wat er aan mist.

Goede tip. Eerlijk zijn hoort daar ook bij, ook als het (nog) niet goed genoeg is. Ik werk meestal aan meerdere tracks tegelijk, puur om het fris en leuk te houden. Als ik het even laat rijpen wordt het vaak beter.

P.S. Nog een tip 12: balans en panning doet vaak al veel. Het is verleidelijk om het in 'meer' te zoeken. Maak in plaats daarvan een ruwe schets met wat je al hebt en bepaal wat er ontbreekt. Ik merk regelmatig dat ik juist partijtjes weggooi. Dat maakt het mixen ook weer makkelijker :okdan:

P.P.S. Gelijk tip 13: koop een sta-/zittafel :D Sinds ik staand musiceer heb ik meer energie en sta ik vaak te dansen achter mijn speakers. Mixen doe ik wel zittend.

P.P.P.S. En tip 14: doe waar je energie van krijgt. Is dat geluiden programmeren? Doen! Is dat nummers afmaken? Begin daar dan mee. Als ik tijd heb en er rolt niets uit, heb ik de volgende keer minder zin. Daarom steek ik mijn 'eerste energie' altijd in mijn primaire doel. De ene keer is dat mixen, de andere keer lekker jammen of nieuwe VST's uitproberen.
 
Laatst gewijzigd:
Dank voor alle tips. :halleluja

Onlangs heb ik ook het boek Making Music van DeSantis gekocht, waarin ook veel nuttige tips staan.
 
het beste wat je kunt doen om muziekaal beter te worden is veel goede muziek luisteren en spelen.

Ja spelen ja, ook al wil je alleen maar muziek programeren.

Draai je muziek? heb er dan een keyboardje bij en en probeer wat mee te spelen.

Voor de rest zijn de enige latten die je nodig hebt van je bed en die zijn helemaal niet hoog.

Zet het hele idee van niveau en beoordeling van anderen uit je hoofd en doe het voor jezelf.
 
Maar goed, als je dit voor je plezier doet en dat doen de meesten van ons dan is dat de hoogte van de lat denk ik.
Ja,is die vraag hier al eens gesteld?Wie doe dit voor zijn beroep?Is pro bezig?
 
Ik heb er nog een voor je, een gratis e-book waar ik gisteren op stuitte:


Hij inspireerde mij meteen. En volg hem ook meteen even op YouTube. Hij heeft echt goede tutorials en cursussen!
 
Leuke en relevante discussie. Er is niet één lat. Er zijn er meer. Ik heb een lat voor:
- Speeltechniek. Het niveau van mijn toetsenspel bepaalt mijn stijl, maar als gitarist mag ik technisch nog wel een stuk vaardiger worden. Nu moet de technologie mijn beperkingen goedmaken. Dat lukt wel, maar kost veel tijd.
- Compositie. Soms ben ik bang dat ik plagiaat pleeg en inderdaad gebeurt dat soms. Meestal van mezelf, maar soms zijn de invloeden van anderen net op het randje. Maar dan blijkt dat die ook weer "gejat" hebben. Die lat leg ik dus te hoog. Het hangt ook van de tijdgeest af. In de tijd van Bach was het heel normaal om muziek van anderen te verwerken in eigen composities. En remixen zijn ook te beschouwen als een vorm van plagiaat.
- Opnametechniek. Voor de laatste cd veel over gelezen en toegepast. Na de laatste cd veel geïnvesteerd in afluistering en masteringapparatuur.
- Muziek uitbrengen. Ik wil de kring van luisteraars niet beperken tot mijn huiselijke kring.
- Productieaantallen. Anders verzand in het verzamelen en pielen, terwijl ik nog zo veel ideeën heb die in luisterbare muziek moeten worden omgezet.

Ik zou iedereen die geestelijk last heeft van de lat willen zeggen dat je als mens, dus ook als muzikant, wordt bepaald door je beperkingen en hoe je daarmee omgaat. Ik hoor die goed terug in de - unieke - inzendingen van de Synthforum Contest. Als je dit gegeven accepteert, dan heb je een leuk leven maar misschien geen succes. Alhoewel....ik heb gisteren op Youtube een filmpje met geïmproviseerde techno met leuke sequencen van een landgenoot gezien, dat 100.000 keer was bekeken en door ontelbare volgers de hemel in werd geprezen, terwijl het nivau volgens mijn maatstaven bedroevend laag was. Ondanks dat de beperkingen van die muzikant verre van uniek lijken, heeft hij toch een grote schare volgers die plezier beleven aan zijn muziek. Ik heb geen lat voor succes, want daar is geen formule voor. Ik vermoed dat klassiek geschoolde orkestmusici, die jaren lang hebben moeten studeren op hun instrument, zich net zo verbazen over het succes van platenruiters die dat in hun ogen bereikt hebben zonder fysieke opoffering van jaren studeren. Het voordeel van muziek maken als hobby is dat je geen deadlines hoeft te halen en niet aan verwachtingen hoeft te voldoen.
 
maar een Psr met pitchbend en touch, is ook niet heul duur, met de B&B soundjes en meer... tuurlijk dat eeuwige gejammer over kermis en bruiloftbak pfffff:kont: als je inspiratie nodig hebt, al is het voor een partij lol...
Veel van die goedkope keyboards hebben een minimum aan parameters die je kan tweaken, maar zeker bij de oudere modellen gaan ze vaak helemaal over hun kop als je die parameters buiten de gebaande wegen gaat veranderen. Het leren hoe je uit zo'n beperkte bak de gekste geluiden kan krijgen is erg leuk. :D
 
Het leren hoe je uit zo'n beperkte bak de gekste geluiden kan krijgen is erg leuk. :D
Daarin heb ik de lat ook lager gelegd.Tal van software weggegooid.Bijna van scratch terug beginnen opbouwen.En nu in het kleine aantal meer beginnen wroeten om tot de ontdekking te komen hoeveel mogelijkheden je vind in een softsynth of hardsynth.
Eenvoudiger werken, meer rust en meer tijd voor componeren.
En 15 jaar zoeken voor uiteindelijk een goede mix te hebben,zit er bij mij niet in want dan ben ik er bijna 80.
Een goede degelijk eindmix zal wel lukken, tenslotte,het nummer zelf is nog altijd de nr one reden van luisteren en verkoop.
Niks moet.Een hobby die me plezier geeft.Meer moet dat niet zijn.Er zijn nog andere hobby's buiten dat.Oa motor rijden.
 
Laatst gewijzigd:
En 15 jaar zoeken voor uiteindelijk een goede mix te hebben,zit er bij mij niet in want dan ben ik er bijna 80.
Dat is ook helemaal niet nodig. Ik heb vandaag ook weer een track afgemixt. Als je de boel goed organiseert kun je met balans en panning al een toffe track maken. Dat valt me elke keer weer op. EQ is nodig om masking te voorkomen en ik speel soms wat met compressie. Maar zoveel doe ik eigenlijk niet eens. De track moet het werk doen en als een geluid niet 'werkt' kies ik gewoon een ander. Dat maakt mixen meteen makkelijker :D
 
Nou ja dat is ook de reden waarom dance/electronische veel makkelijk te mixen is.
Zodra je akkoestisch en electronisch mixt word het een heeel stuk moeilijker. Alleen akkoestisch is al een stuk moeilijker door het opname process, mics etc.
Ik vind de lat hoger leggen juist heel belangrijk. Het leven heeft me laten zijn als je echt wilt lukt het.
Muziek namaken vind ik juist de lat laag leggen.
Ik ben begonnen met gabber maken en later drum n bass wat ik dan in clubs draaide. Eerst alleen samples later merendeel presets. Na een aantal jaar gaat daar het plezier wel af en ben ik steeds meer zelf gaan doen. Dus eigenlijk elke keer de lat een stukje hoger leggen. Todat je op het punt komt dat je alles zelf doet. Nu zeg ik niet dat dat de manier is. Maar wel elke keer de lat een stukje hoger leggen. Je gaat toch niet 20 jaar lang presets en samples programeren zonder progressie? Lijkt mij vrij moeilijk om dan plezier te houden.
Wil je je niet als artiest ontwikkelen?

Vind dat @Akikaze goede punten heeft maar je eigen beperkingen verkeerd inschatten kan ook juist weer gevaarlijk zijn.
Mijn beperking is juist dat ik niets goed kan maar meer een jack of all trades master of none.
Moet ik iedere dag een house plaat maken wat ik best kan zou ik letterlijk dood van verveling gaan. Kies er daarom om om muziek te maken die ik niet kan maken. En zie daardoor juist dat ik ineens dingen kan waar ik nooit over durfde te dromen.
Maar goed dat is wel een process van stapje voor stapje.

Ik blijf erbij dat het spelen van een instrument en het veel luisteren naar muziek het aller belangrijkst is als je track will maken. En gewoon tracks maken en geen patterns...
Daarna kritisch luisteren en elke een stukje beter worden.

Leg je de lat hoog en heb je geen plezier verlaag hem dan of concludeer dat muziek toch maar niet jouw ding is.
Dat laatste is mij heel vaak verteld. Toen ik in een sucsesvolle jazz/hiphop/funk band turntablist was werd ik door vele als niet muziekaal bestempeld. Gelukkig kan het mij niet boeien wat andere vinden omdat ik daar veel te eigenwijs voor ben.

Dus leg je lat wel elke keer een stukje hoger maar niet naar anders maatstaven maar naar je eigen kunnen. Daarvoor heb dus wel de kennis nodig van wat je wel kunt.

Ik bedoel je kunt niet verwachten dat je binnen een jaar perfecte track in elkaar flanst of jazz composities maakt
. Wees daarom reeel.

Dance is juist wel de meest toegangkelijke om tracks te maken en daarom heel leuk om mee te beginnen. Wellicht dat je 10jaar later dus wel diepe echte electronische muziek maakt.
Niet dat dat het doelmoet zijn. Het plezier zit hem in de weg die je kiest te lopen.
Dat is individueel en kun je alleen zelf bepalen.
 
Ja maar het punt is als er geen progressie zit in wat je doet zul je het niet blijven doen. Dat geld bv ook voor relaties
Vandaar dat de lat hoger leggen mischien wel een vereiste is.
Want de meeste beginnen toch met beats maken met een idee of droom om een bepaalde muziek die ze mooi vinden te kunnen maken.

Maar hoe hoog is natuurlijk puur individueel.

Ik weet dat ik wellicht wat assertief overkom maar het blijft een individueel ding.

In Scheveningen waar ik vandaan komt hangt een mooie qoute.
En ik heb met surfen dezelfde ervaring als met muziek. Zijn beide niet makkelijk.

Vele komen hier naar toe om surfen te leren maar slechts weinige hebben het doorzettings vermogen en kunnen zichzelf uiteindelijk local noemen
[\Quote]

Dus leg je de lat niet telkens wat hoger dan ben je niet serieus bezig met je 'hobby'.
Maakt verder niet uit als je daar content mee bent.
 
Back
Top