Het verlagen van de lat

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.356
Locatie
Zeist
Veel mensen inclusief mijzelf leggen de lat voor hun zelfgemaakte muziek te hoog, wat verlammend werkt en het plezier in het knutselen met elektronische muziek bederft. Maar het verlagen van die lat is makkelijker gezegd dan gedaan! Wie heeft er praktische tips om die lat omlaag te krijgen? De redenen waarom het zinnig is de lat te verlagen zijn wel duidelijk, maar hoe krijg je je eigen hoofd en hart zover dat zo'n verlaagde lat ook wordt geaccepteerd of nog beter omarmd?
 
De lat hoog leggen is denk ik goed om doelen te bereiken, maar verlies niet uit het oog dat je er ook plezier in moet houden.

ik heb in mijn studio twee plekken, eentje om echt te produceren (tracks maken en afronden voornamelijk i. the box) en eentje om lekker te jammen en aan te klooien (hardware zonder computer)

Deze twee bezigheden wissel ik regelmatig met elkaar af. Werkt voor mij echt goed, hou inspiratie, heb plezier en werk toch ook naar de doelen die ik gesteld heb.
 
Mijn praktische tip is dan ook, neem / plan soms de tijd om gewoon creatief te zijn zonder dat het perse een doel heeft
 
Ik ga eigenlijk nooit zitten zo van "zo, nu ga ik een heel nummer maken". Soms ben ik wat aan het uitproberen, soms een patch aan het maken, soms oudere projecten luisteren en soms daar een laagje aan toevoegen. De lat is altijd laag en behapbaar. Pas als zo'n project ineens uitgroeit tot iets leuks dan ga ik daar mee verder en dan heb ik ook de drive het af te maken. Eigenlijk zijn veel van mijn projecten een soort Frankensteins, stukjes van verschillende projecten gecombineerd. Met de modular precies hetzelfde, ik voeg daar af en toe een laagje aan toe wanneer ik zin heb, ruk de kabels eruit als het niks wordt etc... Kan soms weken duren voordat er iets staat waar ik me verder wil.
Maar idd vroegah ook erg veel last gehad van die te hoge lat. Ik zie het nu meer als fun, en als er iets uit komt is dat mooi meegenomen.
 
Het enigste wat ik kan bedenken is dat plezier hebben in dat wat je doet het belangrijkste is en de rest doet er niet toe, natuurlijk makkelijk gezegd maar in de praktijk gaat dat niet altijd even makkelijk.
Maar goed, als je dit voor je plezier doet en dat doen de meesten van ons dan is dat de hoogte van de lat denk ik.
Plezier en af en toe een beetje inspanning om een nieuwe uitdaging te doen slagen is precies de juiste maatstaf en zodra iets meer frustreert dan dat het oplevert dan heb je een onrealistisch doel denk ik, wellicht is voor sommigen (en ook voor mij) het talent niet groot genoeg om datgene wat je wilt te verwezelijken.
Ik wil ook wel een mooie suite a la Pink Floyd maken of wat Steely Dan achtige tracks maken maar dat redt ik niet om eerlijk te zijn.
Ik heb bijv een stuk of 10 hardware synths maar er zijn er maar een paar die ik (redelijk) beheers en snap dus ben ik iets te snel gegaan met aankopen in sommige gevallen om maar wat sounds te kunnen maken die ik graag wil maken maar uiteindelijk toch te weinig met sommige synts doe en daardoor geen diepgang krijg.
Jezelf iedere keer een doel stellen wat haalbaar is, als je bijv een synth koopt dan leg je jezelf beperkingen op, eerst één onderdeel goed beheersen en dan door naar het volgende onderdeel en zo is het met een daw ook uiteindelijk, Keulen en Aken worden niet op één dag gebouwd.
En soms (glim)lachen als iets niet lukt ipv boos worden scheelt ook, dan relativeer je beter want zo belangrijk is het allemaal ook niet uiteindelijk. :)
Ja, ik weet het wel alleen soms zit ik mezelf toch teveel in de weg. :P
 
Hola.
gewoon jezelf niet te moeilijk maken:D
en geen druk op je zelf leggen.
en hou plezier eraan anders een andere hobby zoeken:D

groeten van andreos:)
 
Wat ik vooral doe is achteruit kijken. Niet focussen op wat ik niet kan, maar wel probeer, maar terugkijken naar waar ik een poos geleden stond.

Dus in mijn geval: ik ben nu zo'n vier jaar bezig met muziek productie. Als ik muziek luister, of als ik iets over muziektheorie lees of kijk, dan besef ik natuurlijk dat ik nog veel te leren heb. Maar als ik dan terugkijk naar waar ik één of twee jaar geleden stond, dan besef ik me dat ik veel progressie heb geboekt in de tussentijd, dat geeft dan altijd weer voldoende vertrouwen om door te gaan (die verlamming weg te halen). Wellicht dat dit niet werkt als je al 20+ jaar muziek maakt, maar voor mij als beginner werkt dit. Niet alleen qua muziek maken overigens.
 
Maak je wel eens muziek met iemand anders?

Zat ooit in een bandje waarbij we elke week in de oefenruimte bezig waren.
De rest kon "echt spelen", ik was goed met sequencers, samplers, synths etc, maar echt een lastige stukje piano spelen was niets voor mij.
De leukste momenten waren toch echt de jams, waarbij niemand iets had ingestudeerd of geschreven.
Eén iemand begint en de rest vult aan. Heerlijk, soms erg simpel maar de feel en swing zit er dan meestal wel in.

Muziek maken hoeft niet altijd technisch hoogstaand, origineel, ingewikkeld of "insert hoge lat term hier" te zijn.
Het gaat om het gevoel en bij ons muziek makers ook om het lol hebben in onze hobby.
 
Ooit heb ik geprobeerd elektrische gitaar te spelen waarbij ik de lat op het niveau van Jimi Hendrix had liggen. Over een te hoge lat gesproken... :( Toen heb ik een paar keer met anderen samen gespeeld, maar die waren veel beter. Daar ben ik dus ook weer mee gestopt.

Pas veel later (nog niet zo lang geleden) ben ik mij weer in zelf muziek maken gaan interesseren toen het ook voor hobbyisten op hun eigen computer mogelijk werd zelf muziek te maken. Geen live muziek dus.
 
een Keyboard zou ook gewoon een inspiratie kunnen zijn... beetje klooien met geluiden en de bietjes en de riedeltjes :)
 
een Keyboard zou ook gewoon een inspiratie kunnen zijn... beetje klooien met geluiden en de bietjes en de riedeltjes :)

Ik heb niet zo lang geleden inderdaad een MIDI-keyboardje aangeschaft waarmee ik de soft synths op mijn computer kan bespelen. Dat gaat alweer een stuk prettiger dan dat je dat via het toetsenbord van je computer moet doen.
 
Veel mensen inclusief mijzelf leggen de lat voor hun zelfgemaakte muziek te hoog, wat verlammend werkt en het plezier in het knutselen met elektronische muziek bederft. Maar het verlagen van die lat is makkelijker gezegd dan gedaan! Wie heeft er praktische tips om die lat omlaag te krijgen? De redenen waarom het zinnig is de lat te verlagen zijn wel duidelijk, maar hoe krijg je je eigen hoofd en hart zover dat zo'n verlaagde lat ook wordt geaccepteerd of nog beter omarmd?

Ik heb in een ver verleden in het kader van antimuzak meerdere overdub-albums gemaakt met een yamaha psr6300, 2 zoom fx-dozen en de filosofie "fouten bestaan niet, valse noten ook niet".

De truuk is vooral heel erg snel te werken, bier te drinken en niet na te denken. Album per dag, zoiets.

Na het derde album begon het allemaal wel erg goed te klinken voor kutmuziek, dat was het begin van het einde :dubbel:
 
Ik heb niet zo lang geleden inderdaad een MIDI-keyboardje aangeschaft waarmee ik de soft synths op mijn computer kan bespelen. Dat gaat alweer een stuk prettiger dan dat je dat via het toetsenbord van je computer moet doen.
maar een Psr met pitchbend en touch, is ook niet heul duur, met de B&B soundjes en meer... tuurlijk dat eeuwige gejammer over kermis en bruiloftbak pfffff:kont: als je inspiratie nodig hebt, al is het voor een partij lol...
 
Ik merk dat ik vooral creatief wordt als ik alleen een synth aan die, dan een psych maken en beetje pielen met een melodie of akkoordenprogressie. Dan komt er wel eens wat uit.

overigens herken ik ook wat je zegt. Wellicht moet je ook bij jezelf de vraag stellen: waarom moet die lat zo hoog liggen en waarom wil ik muziek maken en is dat realistisch en/of met elkaar in evenwicht of moet ik bepaalde zaken/doelen bijstellen?
 
Je kan het ook zien als het verleggen van de lat... Niet perse als verlagen maar verschuiven naar links of rechts.
Zelf luister ik graag naar wat complexe experimentele electronische muziek. En ik wil muziek maken die in dat hokje valt en net zo goed is of beter dan de artiesten waar ik naar luister. Nu heb ik het mezelf daarmee meteen onmogelijk gemaakt.
Als zij project heb ik een soort alterego waarmee ik duistere 4 uur s'nachts techno maak. Mijn ambities in deze richting zijn veel minder groot. Dat maakt het meteen makkelijker. Met als gevolg meer lol in het muziek maken en betere tracks. En eigenlijk ligt die lat nu helemaal niet zo laag daarin maar wel even op andere focus.
Iets dat ook helpend is aan het 2e plan is dat mijn doelen veel concreter en daardoor haalbaarder zijn.
 
Eigenlijk doe ik nu al zoiets. Ik ben nauwelijks bezig met het maken van muziek, laat staan met de muziek waar ikzelf graag naar luister. Maar ik zoek ook graag uit hoe dingen werken en hoe je bepaalde geluidjes krijgt. Dat is ook leuk maar levert geen tracks op.
 
Toch nog ff een reaktie nu dit topic weer bezig is; elk mens die van muziek houdt heeft zo z'n favoriete stijl en artiesten en als je het redt om dat ook te kunnen dan ben je spekkoper.
Ben je niet goed in de traditionele kant van muzikant/instrumentalist probeer dan waar wel je sterke kanten liggen, sommigen zijn bijv goed met sequences, dan kan je daar dingen mee proberen als programmeren meer je ding is.
En weer anderen nemen gewoon wat geluiden op met een microfoon en maken daar collages van, zeker nu samplen zo makkelijk is geworden ivm een paar decennia terug.
Je bent nu bezig met uitzoeken hoe je bepaalde geluiden maakt en dat zal nooit een progressieve rocktrack opleveren maar misschien vindt je wel een manier om daar een soort van experimentele tracks van te maken als je met die geluiden op avontuur gaat.
Beter lol in iets wat misschien niet je favoriete muziek is maar waar je wel bevrediging uit haalt en als je terwijl je bezig bent merkt dat je jezelf helemaal erin verliest of dat je af en toe een glimlach op je gezicht ervan krijgt dan ben je goed bezig.
Om mezelf maar als voorbeeld te stellen; ik maak niet veel tracks maar begin meestal maar gewoon en als ik dan 1 a 2 leuke uurtjes heb gehad dan is dat toch lekker meegenomen. :)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top