[Progressive House] Slow Starter

HeinRook

Despawn
Lid sinds
14 mei 2014
Berichten
105
Locatie
Geleen


Na lang pielen eindelijk weer eens een track af. Bij gebrek aan inspiratie maar eens een vocal sample gebruikt. Het eerste idee was om een chop sequence te maken. Ik heb de sample in stukken van 1/16 gehakt en in een drum sampler geladen. Vervolgens random midi noten aangemaakt van 1/16 en aangepast naar een leuk patroon. Deze chop hoor je vanaf het midden ongeveer in combinatie met stabs van het zelfde sample. Daarna heb ik de originele sample ook door PaulXStretch gehaald. Met deze plugin kun je een sample stretchen. Met de loop functie is dit een pad geworden die door de hele track zit. Met een geautomatiseerd filter breng ik hem naar achter om plaats te maken voor de vocal stabs en chops.

Voor verdere vulling qua synths en ook opbouw heb ik me laten inspireren door een oudere progressive track die ik erg goed vind. Daarna ging het creatieve proces gelukkig weer wat vlotter. 8)

Ik meende in de pad een soort distorted toon te horen die een beetje omhoog kruipt qua pitch. Ik heb dit geprobeerd na te maken in Dune 2 met als resultaat een riser die twee keer voor komt.
Drums is recht toe recht aan voor deze track. Ik vraag me wel af of er niet meer percussie in moet. Wat random dingetjes die er af en toe tussen zitten.

Ik weet niet of dit goed genoeg is voor uit te brengen. Hoop dat het een degelijke club track is geworden. :dj:

Bedankt voor het luisteren!
 
Mooi hoor, vooral die pad.
Ik heb wel een arsenaal aan feedback mee te geven:
* het begin is mooi, mits het een op zichzelf staand nummer blijft, het is niet dj-friendly, dan zou je track moeten beginnen met minimaal 8 bars kick en wat hats. Je outro is wel dj-friendly.
* De kick lijkt bij mij te hard door te komen, of de rest staat te zacht, maar mijn akoestisch is niet heel goed, misschien ervaart iemand anders hetzelfde? ik denk zelf dat de rest wat zacht staat.
* Ik vind persoonlijk de open hat niet zo, je kan beter de decay daarvan een stuk korter maken en vervangen door een minimale reverb, dan krijgt je hat meer impact, je kan hem ook een octave pitchen.
* Intro duurt iets te lang, het komt pas een beetje op gang vanaf 2:43, hoewel het dan wel weer in de lijn ligt met de naam van je track.
* De Risers zijn erg tof, en ook dat arpje die er in komt rond 5:10, die had er wat mij betreft eerder in gemogen.
* De Beat mag iets voller klinken, misschien een lichte white noise er bij laten lopen en laten sidechainen, deze op wat hoge frequenties zetten, daar lijkt het nu een beetje leeg.
* Ik mis wat sidechains en effecten in het algemeen, ik weet niet of er SC op zit maar dan is het bijna niet hoorbaar.
* Ik hoor een boormachine op 3:31, oh nee wacht dat is de buurman

Nog wat tips:
Over het algemeen gebeurd er niet veel in deze track, dat is niet erg, want het is meer laidback house, toch kan je het alsnog iets leuker maken door soms een mooie pluck om de 2 bars door te laten klinken, 1 of 2 nootjes met wat delay volstaat dan meestal al. Ik denk dat de mix ook wel een stuk verbeterd kan worden met compressors en eq's.

Verder mooie track hoor, vooral die pad door de track heen is mooi gelukt.
 
Hij zit boordevol knappe elementen, maar toch kan het geheel me niet echt bekoren. Voor mij persoonlijk staat alles veel te zacht (vooral de intro), is ie erg repetitief en veel te lang... Ik kan mijn gedachten er niet bijhouden... Je geeft ook weinig richting aan je track, alles kabbelt maar voort. Dus, alles beter masteren, variëren en inkorten... dan wil ik er gerust op dansen in een club. Goed werk verricht al, maar het kan nog veel beter. Succes! Gloomy :)
 
Lekkere track man.
Goede vibe inderdaad.
Ik ga ook eens zoiets proberen te maken.
Ik ben van mening dat je voldoende drum sounds hebt. Vind het persoonlijk vet als het wat minimaal is.
Misschien zou een bongo ofzo nog wel cool zijn als toevoeging maar verder zou ik het zo laten.
 
Thanks voor de reacties!

De kick staat inderdaad veel te hard. Ik hoorde het ook toen ik hem op een ander systeem afspeelde. Ik zal binnenkort een update van de track plaatsen. Ben nog wat aan het experimenteren met achtergrond effecten op de wat "lege"
stukken, maar het wil nog niet echt lukken. Sidechain zit inderdaad alleen op de pad, maar vrij subtiel. Voor mijn gevoeld werd het anders te irritant.
Dat hij voor sommige mensen te langdradig is kan ik me voorstellen. Zit ook een beetje in het genre en dan met name van het oudere progressive werk van de jaren begin 2000 waar ik erg fan van ben. De gemiddelde track in die periode lag zoiets rond de 8 minuten. Vaak nog langer, en ook vaak zonder echt chord progressions. Als het niet helemaal je ding is wordt het al snel teveel hetzelfde.
De track waar ik me door heb laten inspireren qua opbouw en bepaalde elementen is met 10 en een halve minuut nog wat uitdagender als je niet echt een fan bent van het genre. Maar de trip die je ervaart in deze track is echt een klasse apart (Deep Funk Project - Blackwitch):

Deze track bevat wel wat meer afwisseling qua achtergrond dingetjes, maar hij bouwt nog langzamer op.

Zodra ik er uit ben zet ik een verbeterde versie op sc..
 


Hierbij een nieuwe versie met verbeterde mix. De Kick stond inderdaad veel te hard in verhouding, en de rest veel te zacht. Ik heb ook nog andere dingen kunnen verbeteren om de mix helderder te krijgen. Meer EQ op de verschillende vocal lagen om het geheel minder rommelig te maken. Ook de processing van bepaalde reverbs en delays heb ik aangepast. Zo zat op de gesproken tekst b.v. een transiënt die mee ging in de delay. Eruit gevist door de delay in een apart fx kanaal te zetten en vervolgens een envelope shaper vóór de delay te zetten.

Ik zat nog te zoeken om wat elementjes op de achtergrond er in te zetten voor wat meer afwisseling, maar dat beviel me allemaal niet. Dus ik heb hem verder zo gelaten.
Bedankt voor de feedback tot zover.:halleluja
 
behoorlijke verbetering, hoewel ik de complete track nog wel aardig zacht vindt, de verhouding is in ieder geval nu wel goed. Het is een relaxte track, geen luistertrack maar zo eentje die aan het begin van een festival gedraaid zou kunnen worden. Denk wel nog steeds dat als je hem uit wilt laten brengen er gevraagd wordt om de intro af te knippen. Maar al met al vind ik hem erg lekker klinken.
 
Back
Top