Elco's levensduur

Dirky

Ingeburgerd
Lid sinds
29 oktober 2010
Berichten
93
Zoals in een ander draadje aangehaald ga ik opnieuw een modulaire synth bouwen met de stock componenten die in 't verleden werd opgebouwd. Elco's verliezen echter hun waarde? Ook als ze in een schuif gestockeerd liggen, ongebruikt? of m.a.w., gooi ik 20 jaar oude ongebruikte elco's beter weg?
 
Heb je ze al doorgemeten? Zit denk ik veel kwaliteitsverschil in. Soms kom je ze tegen van 40 jaar oud die nog perfect zijn, soms is het een grote bende.
 
Elco's die al tientallen jaren oud zijn moeten soms ook weer even op gang komen. Dus ook als ze niet meer goed meten kan je ze misschien nog fixen.

Elco's zijn net als andere condensatoren twee opgerolde platen met een isolator ertussen. De isolator bij elcos is geen stuk kunststof oid zoals bij andere condensatoren maar vormt vanzelf in de "electroliet" vloeistof die tussen de platen zit. Dit zorgt ervoor dat elco's zichzelf tot op zekere hoogte kunnen repareren zolang ze geen vloeistof zijn gaan lekken of niet uitgedroogd zijn. Dit kun je bij oude elco's doen door er een spanning met de juiste polariteit op te zetten, je kan de stroom limiteren door een weerstand in serie te zetten, die weerstand kan je meteen gebruiken om te meten hoeveel stroom er door de condensator heen lekt. Die stroom zou langzaam lager moeten worden als de isolatielaag opnieuw vormt.
Als de lekstroom niet noemenswaardig omlaag gaat is de condensator waarschijnlijk uitgedroogd en kun je hem beter weggooien.

Ik heb dit een paar keer geprobeerd met condensatoren van een jaartje of 15 oud. De meesten lekten nauwelijks stroom en de rest was redelijk snel weer goed. Ik zie online als ik "reform capacitor" google tot enkele uren genoemd worden. Misschien kan je dan beter gewoon nieuwe condensatoren kopen.
 
Wat 4-tek schrijft is helemaal juist. Toen ik begon (ja opa verteld) had ik geen cent te makken en fietste elke week naar de afvalverzameling om printplaten uit elektronica te slopen en daar onderdelen van af te halen om mijn wensdroom te vervullen (een enorme synth te bouwen). Van electronica wist ik niks maar dat mocht niet bommen. Selaint detail in dit verhaal is dat van de eerste ~100 prinplaten die ik in elkaar zette van eigen fabrikaat er helemaal geen enkele werkte afzien wat ontploffingen en als rookmachine ;-). Dat lag natuurlijk niet enkel aan de sloopcomponenten maar toch; met het bezuiningen op de componenten haalde ik wel een extra probleem binnen. Beter had ik krantenwijk genomen en het verdiende geld aan nieuwe componenten besteed.
 
Kan me nog een post op muff herrineren. Toen had iemand heel goedkoop weerstanden gekocht van ebay china.
als hij ze dan verwarmde me een aansteker veranderde de waardes extreem.

Die wil je dus niet in je nieuwe diy vco stoppen :)

Alleen al door het aanwezige risico beter niet doen.

Al hoewel ik goede Nichicon caps van ebay heb gehaald zag ik er ook veel neppers tussen.
 
als hij ze dan verwarmde me een aansteker veranderde de waardes extreem.
Ja, weerstanden kunnen best een beetje temperatuurafhankelijk zijn, ook de goeie, een aansteker erbij vind ik wel een heftige test. Normaal moet de waarde wel weer terug in spec komen als de temperatuur weer omlaag gaat. Dat heb ik met goedkoop spul ook wel eens mis zien gaan. Ik heb er wel eens gehad die na solderen permanent een andere waarde kregen. Ook iets waar je pas na lang debuggen achter komt.

Overigens zijn Elco's (daar hadden we het tenslotte over) wel een van de minst nauwkeurige onderdelen die je kan hebben. En omdat ze op basis van een vloeistof werken kunnen die helemaal niet goed tegen warmte, dan verdampt de vloeistof uiteindelijk. Dat is ook iets waar je in je ontwerp rekening mee moet houden. Zet ze bijvoorbeeld niet naast een lekker toasty spannings-regulator. En houd er rekening mee dat de waarde zo 20% kan afwijken en gedurende het leven van die dingen kan afnemen. Ook tijdens het bewaren van losse elco's is warmte niet goed. Dus als je ze een paar jaar in een schoenendoos op de radiator hebt bewaard zou ik ze zeker extra goed nameten voor ze te gebruiken.
 
Ik ben tegenwoordig van mening dat tijd net zo waardevol is als geld. Nieuwe goede elco's (Panasonic FC serie bijvoorbeeld) kosten een paar dubbeltjes per stuk bij de grote leveranciers (mouser, reichelt, etc.). Als er maar 1 oude elco je een uur troubleshooten bezorgt dan was dat in mijn ogen een hele dure goedkope elco. ;)
 
Ik zal de elco's op reeds bestukte PCB's meten en kijken hoe kritisch de waarde is. Voor nieuwe modules zal ik waar nodig "de betere" elco kopen...
Bedankt voor de uitleg!
 
'k Heb me inmiddels een Fluke aangekocht waarmee ik de C's kon meten en inderdaad, sommige Elco's zijn tot 15% van hun waarde kwijt, andere wijken geen 2% af... 'k Zal ze vóór gebruik controleren.
 
De capaciteit is maar een van de waardes waar een cap aan moet/kan voldoen. Een ESR-meting is in veel gevallen ook nodig, en ik denk zelfs nog belangrijker bij no-name caps. Lekstroom is een andere parameter waar goedkope caps wel eens veel slechter zouden kunnen scoren.
 
Back
Top