Vertel me eens iets over je uitstelgedrag ivm muziekmaken?

Hola.
hou het eenvoudig.
en muziek maken is als een schilderij verpruts je tijd niet
met kabels en instellingen;)
het resultaat geld.
anders blijf je prutsen met geluiden en diversen.
en kom je nergens toe.
of je hobby moet zijn steeds
niewe apparaten kopen en uren tijd eraan besteden ;)

groeten van andreos :eureka:
 
Heb in de eerste jaren van muziek maken echt heeel veeeel tracks gemaakt wat echt nergens over ging.
Heel af en toe had ik een gelukje en kwam er wat luisterbaars uit.
Maar bleef het doen want het is lol en nu ben ik misschien wat productiever het gaat nog steeds om de lol.

Wat je kunt proberen is om na te denken over een kleine set apparaten waarmee je dan tracks gaat maken.
Wellicht dat zo een kleine setup de creativiteit boost.
Na een tijdje als je het zat bent verander je weer.
Ik doe zelf wel eens van zulk soort dingen.
maar ben nu op het punt dat ik teveel dingen heb.
Soms denk ik wel eens 1 synth een gitaar en mic zou een stuk makkelijker werken.

\nou ja mijn 5 cent
 
Laatst gewijzigd:
Doe ik ook hoor, een drumbak, een synth of 2 en wat prutsen. Ik heb eigenlijk verschillende manieren van werken, soms zelfs zonder seq of computer, gewoon een 4 track tapedeck :)
Ik kies echter vaak wat anders om mee te prutsen... Moet wel zeggen dat mijn racksynths nooit aan de beurt komen. Nooit.
 
Ik merk dat ik vooral, als ik eens tijd heb, teveel tijd verlies aan allerlei updates van de software (Komplete en V-Collection en OSX enz). Tegen dat ik dan een VST heb gekozen en wat speel,
is de goesting over. Door omstandigheden nu complete ITB (goedkoper) maar ik mis mijn synths. Vooral dan mijn MOXF8 = aanzetten, klankje kiezen en wat spelen. Komt er een idee, snel lijntje
opnemen in Cubase en ik was vertrokken. Eens alles met de beschikbare hardware presets ingespeeld, kon ik klanken of drumsets vervangen door andere presets, al dan niet VST presets en daar
dan tunen. Nu duurt allemaal veel te lang om alles te starten...
 
maar ben nu op het punt dat ik teveel dingen heb.
Soms denk ik wel eens 1 synth een gitaar en mic zou een stuk makkelijker werken.

Ik ben ook op z'n punt beland.
Voor Behringer begon had ik 3 synths en een drumdoos en life was simple.
Nu een paar jaar later is er een Neutron, Deepmind, Model D, RD 8 bijgekomen en heb me laten verleiden tot een BS 2 secondhand door die AFX mode en een Uno synth omdat ie toch maar 130 euro was voor een paar maanden oud apparaat en ik moet zeggen dat de produktie niet is toegenomen zo bij elkaar....en ik ook niet alles tegelijk kan opstellen.
Ik heb me al een klein jaartje ingehouden met kopen en nu dan een 2600 als preorder bij Thomann maar ik denk dat ik die weer ga afbestellen en toch een paar synths misschien weer verkoop terwijl ik niet op het geld zit te wachten dus ook weer zonde eigenlijk om dingen weg te doen als het niet nodig is.
Ik denk dat ik wacht tot ik over pakweg 2 jaar in een nieuw huis zit en dan een vaste opstelling maak met een kleinere selectie maar wel alles voor de grijp en op die manier dan wat makkelijker op gang ben ipv eerst wat wegzetten en weer andere dingen aansluiten enz.
Ik voel me een beetje als die rijke gasten die wel een stuk of 10 auto's hebben terwijl ze meestal uiteindelijk maar 2 a 3 auto's regelmatig gebruiken.
Ja, we hebben flinke problemen hier in de Westerse wereld.....:o:
 
Ik heb me al een klein jaartje ingehouden met kopen




Als we over softsynths praten.
Met kontakt en falcon2 heb ik met weinig veel.Je hebt direct een groot klanken arsenaal en direct overzicht min of meer.Je bent er zoveel mee bezig dat het een fluitje van een cent is om ermee te werken wat zoveel plezieriger componeren is.Ook met Roland Zenology heb je direct zoveel klanken tot je ter beschikking en een zekere vaste workflow dat je direct andere klanken maakt.Samen met Omnisphere zijn dat mijn grootste softsynth werktuigen.Arturia lab 4 met 6000 klanken heb je voldoende om zeer goede analoge klanken te vinden.Met nog een aantal kleinere softsynths(Absynth,iris,fm8,generate))is voor mij de zaak rond.Met minder ken je je materiaal beter.En neem van me aan dat klinkt evengoed als duur spul.Tenslotte alles valt of staat met een goede compositie!
 
Op zich geeft het niet als je veel hardware roeleert. maar het gevaar is dat je parels mist omdat je niet genoeg tijd in een apparaat stopt.
Hoe meer tijd je in een synth stopt hoe beter je deze leert kennen.
En een apparaat die je goed kent is meer bruikbaar dan 20 synths die je af en toe aanraakt.
Denk dat dat te maken heeft dat een apparaat intuietief word als je hem genoeg kent.

klinkske daarom denk ik dat het belangrijk is om aan je basis setup te werken.
Dus een aantal apparaten bij elkaar en daarmee blijven werken.
Bevalt het niet dan wat wisselen maar er moet een punt komen dat je basis setup zich presenteerd.
Dan is het zaak om met die setup veel tijd te spenderen en tracks te maken.
Op een gegeven moment zit die setup in je hooft en kun je zonder te veel na te denken de klanken maken/vinden die je nodig hebt.
Zo kun je je meer op muziek componeren focusen wat ik denk dat de basis van alle tracks is.
 
JM Jarre maakt met 'Revolutions' bijna uitsluitend met één synth Roland D50 met de originele settings.
 
.....

klinkske daarom denk ik dat het belangrijk is om aan je basis setup te werken.
Dus een aantal apparaten bij elkaar en daarmee blijven werken.
Bevalt het niet dan wat wisselen....

ai dat wordt even onmogelijk: De kat heeft hier net wat spulletjes binnengebracht die ik mag lenen wat even de focus gaat verleggen, ik heb echt geen idee wat 't resultaat ervan zal zijn, maar het zal wel mooie foto's opleveren als je into gear porn bent :D

Weer uitstelgedrag of net verse plannen, tijd brengt raad. Foto's volgen.
 
Op zich geeft het niet als je veel hardware roeleert. maar het gevaar is dat je parels mist omdat je niet genoeg tijd in een apparaat stopt.
Hoe meer tijd je in een synth stopt hoe beter je deze leert kennen.
En een apparaat die je goed kent is meer bruikbaar dan 20 synths die je af en toe aanraakt.
Denk dat dat te maken heeft dat een apparaat intuietief word als je hem genoeg kent.

Dat kan ik absoluut bijtreden. 90% van de gear die ik heb, zijn meer dan 15 jaar in mijn bezit. De oudste zijn zelfs nog veel ouder: de DX7 uit 84, de D20 uit 89 en de W30 uit 90.
Deze worden nog steeds ingezet. Zo ook voor de sequencers: dit zijn nog allemaal dedicated toestellen zoals de MC500 en van Roland. Geen DAW's. Waarschijnlijk zijn er krachtigere dingen te koop maar wat ik heb, ken ik door jarenlange ervaring blindelings en ervaar ik geen enkel obstakel voor mijn creativiteit.

Dit voor mij. 2cts.

:doei:
Danny
 
Pfff, ik heb zojuist zo'n 3 uur uitgesteld omdat mijn Streichfett raar deed. Na veel trial & error erachter gekomen dat de clock die door Ableton mee gestuurd wordt met instelling 'midi clock type: song' voor het gedrag zorgde (rare noten, geen note off krijgen). Clock uit: probleem weg. Clock naar type 'pattern': ook probleem weg. Was ik maar daar begonnen ipv alle aansluitingen checken, verschillende kabels, midi instellingen van tracks zelf. USB gebruiken. Firmware update. Nieuwe projecten starten......

lang verhaal kort: veel met gear en werkwijze wisselen zorgt er bij mij voor dat ik vaak weer bezig met de setup ipv met de muziek. Maarrrrrr dat vind ik niet zo erg en onderdeel van de lol die ik met de apparatuur heb, hoewel het vanavond wel erg lang duurde voor ik uitgevonden had wat er nu mis ging...
 
Ik wil iets maken dat 'af' is voor mezelf, waar ik blij mee ben, op kan losgaan

Voor mij is de grootste lol begonnen toen ik deze instelling liet varen. Ik werk fulltime, heb een vriendin, vrienden en de muziek is daarnaast een hobby. Omdat ik los gelaten heb dat het me verder moest brengen als dj, of dat ik elk projectje bekeek alsof er een release uit zou moeten komen, viel er eigenlijk een grote druk weg. Daardoor is het jammen ook veel leuker en kan ik makkelijker lekker aanklooien zonder een grootst voorop gezet plan. En als ik meerdere keren met dezelfde sounds bezig ben en ik ga er zelf lekker op, begin ik na te denken of ik er niet een nummer van zou moeten maken. Dat laatste gebeurd minder dan ik zou willen (oa door ook veel met gear te prusten en steeds mijn werkwijze te veranderen), maar jammer dan. Meestal ben ik wel ff lekker een paar uur volledig van de wereld geweest in mijn eigen space center en dat is het mij meer dan waard om af en toe een avondje bezig te zijn met trial/error of herkabelen etc :).
 
lang verhaal kort: veel met gear en werkwijze wisselen zorgt er bij mij voor dat ik vaak weer bezig met de setup ipv met de muziek. Maarrrrrr dat vind ik niet zo erg en onderdeel van de lol die ik met de apparatuur heb, hoewel het vanavond wel erg lang duurde voor ik uitgevonden had wat er nu mis ging...

Ik was graag mijn auto.Eigenlijk geen wezenlijk onderdeel van autorijden.;)
 
Mijn bekabeling uitvlooien enz is ook geen straf voor me. Idem met het praktisch bedenken vd studio uitbouw enz. maar het lijkt me ook een uitweg om te ontsnappen naar 'moeten muziek maken' om dan me met oersaaie dingen te moeten bezighouden als muziektheorie, tuning enz/
 
Ja dat is volgens mij de druk die je er zelf op legt omdat je vindt dat wat je gaat doen tot een resultaat moet leiden. Als je dat los laat is het veel makkelijker en leuker om de studio aan te zetten en gewoon lekker te gaan klooien.
 
De grootste fout die je kunt maken is wachten op inspiratie, meestal kun je beter gewoon beginnen en komt de inspiratie vanzelf.

Dat gezegd hebbende is mijn productiviteit de laatste tijd gering - veel vrijblijvend gepiel (wat op zich ook hartstikke leuk is natuurlijk) en geGAS (idem) maar weinig resultaten. Merk dat de min of meer gedwongen prikkelarme toestand vanwege de coronabeperkingen niet erg veel creatieve impulsen geeft.
 
lang verhaal kort: veel met gear en werkwijze wisselen zorgt er bij mij voor dat ik vaak weer bezig met de setup ipv met de muziek. Maarrrrrr dat vind ik niet zo erg en onderdeel van de lol die ik met de apparatuur heb, hoewel het vanavond wel erg lang duurde voor ik uitgevonden had wat er nu mis ging...

Door het wisselen heb ik ook soms dat ik tijden bezig ben voor ik muziek maak, ik beleef er nooit zo'n lol aan moet ik zeggen.
Een tijd geleden alweer wilde ik voor het eerst m'n Minibrute 2S en m'n Neutron syncen in Ableton en dat lukte van geen kant tot na uren bezig te zijn geweest ik er achter kwam dat als ik de brute wilde laten meestarten die wel in standby moest staan, dat staat dan weer nergens in de manual of wordt in een clip uitgelegd. :(
Dan ga ik na zo'n tijd niet nog ff lekker iets creatiefs doen, ik noteer dan deze gebruiksaanwijzing in een text en sla dat op bij de manuals en zet alles dan uit want dan ben ik er ff klaar mee.
 
Wat flyweight en anderen zeggen da's zeker ook zo, met een beperkte setup dan leer je alle ins en outs kennen waardoor het allemaal wat intuïtiever wordt en het creatieve proces niet in de weg zit.
Ik heb dat bijv ook nog wel 'ns met Ableton/Studio One, als ik dan bepaalde dingen een half jaar niet heb gedaan moet ik weer de manual door of naar clippies kijken omdat je alleen dingen een beetje goed onthoudt als je ze met regelmaat doet ipv een keertje en dan weer een hele tijd niet.
Die daws hebben zoveel mogelijkheden dat het soms dan weer zoeken is.
 
Back
Top