nieuwe monitoren (screens) voor mijn studio, welke eigenschappen?

anoniempje

hobby knooier
Lid sinds
30 september 2003
Berichten
4.873
Hoi,

Ik wil nieuwe monitoren voor mijn studio, de huidige 19 inch 1280x1024 res monitoren zijn van 2003, en nu ik toch aan het verhuizen ben, nieuwe meubels ga maken en de huidige meubels ga renoveren is dit een mooi moment om ze te vervangen.

Welke eigenschappen vinden jullie belangrijk in de studio?

Ik vind het altijd prettig om op het ene scherm de ableton lineaire sequencer te hebben, en op het andere scherm de mixer view + vst chains (ik gebruik de "live" looper niet). Dus sowieso wil ik weer een dual monitor setup.
Ik zie tegenwoordig ook veel ultrawide screens in studio's, al is dat echt een heel stuk duurder als bijvoorbeeld 2 x een 24 inch scherm, en als ik een ultrawide ga inzetten als een dual monitor setup, zie ook niet echt het nut er van.

Wat is voor jullie de sweetspot in resolutie voor in de studio? Ik zat dus op 1280x1024, als ik naar 2 x 24 inch schermen ga van 1920x1080 krijg ik er niet veel "scherm" bij, alleen in de breedte. Ook maakte ik op de macbook pro wel gebruik van hogere resoluties en dat werkt voor mij prima dus dan zou ik toch meer neigen naar quad hd (2560x1440) of misschien meteen maar 4k, dat zou wel echt een upgrade zijn.

En refresh rate, vinden jullie dat belangrijk in de studio? Een hogere refresh rate voor het meelopen van de lineaire sequencer en voor de vu meters lijkt mij wel prettig, maar echt nodig?



161231-IMG_20161210_021426779.jpg
 
Hoi,

Ik wil nieuwe monitoren voor mijn studio, de huidige 19 inch 1280x1024 res monitoren zijn van 2003, en nu ik toch aan het verhuizen ben, nieuwe meubels ga maken en de huidige meubels ga renoveren is dit een mooi moment om ze te vervangen.

Welke eigenschappen vinden jullie belangrijk in de studio?

Ik vind het altijd prettig om op het ene scherm de ableton lineaire sequencer te hebben, en op het andere scherm de mixer view + vst chains (ik gebruik de "live" looper niet). Dus sowieso wil ik weer een dual monitor setup.
Ik zie tegenwoordig ook veel ultrawide screens in studio's, al is dat echt een heel stuk duurder als bijvoorbeeld 2 x een 24 inch scherm, en als ik een ultrawide ga inzetten als een dual monitor setup, zie ook niet echt het nut er van.

Wat is voor jullie de sweetspot in resolutie voor in de studio? Ik zat dus op 1280x1024, als ik naar 2 x 24 inch schermen ga van 1920x1080 krijg ik er niet veel "scherm" bij, alleen in de breedte. Ook maakte ik op de macbook pro wel gebruik van hogere resoluties en dat werkt voor mij prima dus dan zou ik toch meer neigen naar quad hd (2560x1440) of misschien meteen maar 4k, dat zou wel echt een upgrade zijn.

En refresh rate, vinden jullie dat belangrijk in de studio? Een hogere refresh rate voor het meelopen van de lineaire sequencer en voor de vu meters lijkt mij wel prettig, maar echt nodig?




refresh rate niet belangrijk. merk je er iets van? ik zie het niet, en ik ben er echt gevoelig voor een refresh rate, is standaard volgens mij 60Hz, is voldoende. de refresh rates van de plugins zijn toch meestal lager... of andere zaken...

van 1280x1024 naar 1920x1080 is wel een immense sprong, voor mij ruim voldoende (ik heb maar éen 1920x1080 scherm, de 2 andere monitoren, wel 16:9, hebben beide een andere resolutie, wel hoger dan 1280...)
maar het is persoonlik. nadeel van 4k, een vreemde term, terwijl ik nu zit te tikken met een 4K videokamera naast mij, aangesloten om dingen op de laptop te zetten... (4K klinkt gewoon leuk.)
nadeel, schalingsproblemen hangt van je DAW af, o ableton, die had of heeft nog problemen... op windows.. weet ik even niet, of het al opgelost is, even googelen.

4K had ik ook lang mijn oog op, sja, ook vanwege, ja, video.

het is moeilik in te schatten, maar je zegt het eigenlik zelf 2560x1440 (of bedoel je het retina display, dat werkte toch net wat anders??), is de resolutie die je fijn vindt.

4K, maar dan minimaal 27", en da is eigenlik al te klein. lager dan 27" heb je ze denk ik niet, alleen voor speciale doeleinden, maar dan zie je niets van de resolutie, of is het gewoon: te klein....

wanneer je niet gaat schalen, 4K, maar dan zo groot mogelik, ik weet niet wat de reeks getallen nu is, voor monitoren. maar zeker groter dan 27" anders wordt alles zeer klein.

ik lees uit je post dat je niet wilt schalen, dan krijg je ook geen problemen, denk ik. maar dan is grootte van het scherm wel van belang. de refresh rate race is louter interessant voor gamers, met de juiste graphics card.
 
Ik heb dus wel een ultrawide, en ik wil nooit meer wat anders. Een 38" curved LG is het (38UC99), en ja hij was niet goedkoop, ik heb €750 betaald (ik kan de BTW terugvragen, vandaar). Resolutie 3840x1600. Ik wilde er per sé 1 met ook extra pixels in de hoogte, om zo meer sporen te kunnen zien in de arrangement view (ik gebruik ook ableton). En ik gebruik hem dus niet exclusief om muzek te maken.

Er is tegenwoordig ook software die 1 monitor als 2 losse monitoren kan presenteren, en sommige monitoren kunnen dat zelfs in hardware. Ik gebruik dat zelf niet maar ik heb er over gehoord. Maar volgens mij heeft Live ook gewoon de mogelijkheid om 2 vensters open te hebben, en dan dock je er 1 links en 1 rechts, dan ben je er ook.

Dus, mijn advies zou zijn om toch voor een enkel scherm te kijken, dus een ultrawide of gewoon een grote 16:9.

En verder:
- zo groot mogelijk, te groot bestaat eigenlijk niet.
- voor alleen audio gebruik maken zaken als refresh rate, kleurenspectrum etc. niet uit. Als je ook aan beeldbewerking doet wel. 60Hz is genoeg voor een vloeiende weergave van de arrangement view en/of VU meters.
- als je voornamelijk alleen werkt en er redelijk dicht bij zit is curved echt een toevoeging. Werk je veel met z'n twee dan zou ik juist geen curved nemen vanwege de kijkhoek.

Succes met kiezen ;)
 
Ik heb ook voor ultrawide gekozen, maar dan wat minder groot en wel dual screens. Ik heb twee 2560x1080 schermen van volgens mij 29", die hebben me als ik me niet vergis rond de 250 a 300 euro per stuk gekost.
Ik vind de extra breedte erg prettig. Ik kan makkelijk mijn arrangement view op de ene monitor zetten en de mixer van mn daw op de andere. En als ik veel met plugins bezig ben dock ik een van die twee windows links of rechts en heb ik plek over om die plugins neer te zetten.

Qua setup is er volgens mij niet echt iets wat beter is voor een studio computer, DAWs zijn over het algemeen erg flexibel met meerdere windows etc. Dus je kan iedere setup wel laten werken.

In een studio setup zit je meestal wel wat verder weg van je monitor om plaats te maken voor mixers, keyboards etc, dus ik zou me niet zo druk maken over resolutie en meer kijken naar scherm grootte, ik zie momenteel alle pixeltjes toch niet op mn schermen. Een upgrade naar 3840x1600 zou voor mij dus niet veel opleveren, maar grotere schemen, bijvoorbeeld twee keer 34" zou wel een verbetering zijn.
 
Voor mij heeft 1 scherm de voorkeur. Heb nu een 24 inch full hd en overweeg ook een ultrawide.
dat idee dat zo een monitor 2 schermen kan emuleren lijkt me erg fijn.

Ik ga ook mijn nvidia gtx460 game kaart vervangen door een matrox pro passieve grafische kaart.
Denk dat dat ook beter gaat zijn voor audio latency.
En tuurlijk ook stiller.

Any 1 groot scherm met hoge resolutie heeft mijn voorkeur. Zodst die vrij ver weg kan staan maar toch duidelijk leesbaar.

Dual screen geeft alleen maar schouder en nek issues.
 
Ik heb een ‘MacGuyver’ oplossing:

Oudere 32” TV als hoofdscherm (HD 1920x1080) en evt. kan ik nog een oude “vierkante” 1280x1024 erbij zetten, maar nog niet nodig tot nu toe.
 
Bij Koele Blauwe heb ik een 4k 40 inch monitor van IIyama voor 599 euro gekocht (2016). (iiyama-prolite-x4071uhsu-b1)
Deze is aangesloten via HDMI op mijn recente Mac Mini en ik werk in 2K zeg maar. Halve 4K resolutie want het
werd op 1 m kijkafstand wat te klein allemaal. Werkt prima met links bvb de opname lijnen en rechts mixer en
eventueel een open VST scherm.
Refresh rates meer dan voldoende voor DAW's en zelfs voor videomontages.
 
IK zou op de afstand die je nu zit niet groter gaan dan 2 stuks van 24 a 25 inch of je moet ultrawide gaan.
Ik kwam 1,5 jaar geleden van een 17 inch laptop naar een 24 inch scherm en de resolutie van 1280 naar 1920 en dat lijkt niet veel te schelen maar ik wil echt niet terug naar 17 inch op 1280 resolutie.
Ik gebruik oa ook LIve en dat is toch al zo'n achterhaalde layout.
Ik heb op twee schermen ook op de ene de sessie en de andere de timeline en dat werkt prettig vind ik.
Het scheelt wel een stuk in de prijs, ik zou voor 2 keer 24 met smalle randen gaan voor een 3 a 400 euro bij elkaar, een beetje widescreen van zo'n 42 inch of meer is al gauw richting de 800 of meer terwijl het in de praktijk als je toch al voor de mixer en de timeline gaat qua kijkcomfort niet veel scheelt, je zit toch al naar 2 schermen te kijken op de dual layout.
 
Bedankt voor de antwoorden allemaal,

Dat een ultra wide 2 schermen kan emuleren was ik mij van bewust, echter de flinke meerprijs maakt het niet echt een logische optie.


Ik zal op zoek gaan naar 2 * een 24 inch quad hd scherm, een 1920*1080 scherm geeft mij geen extra scherm in de hoogte ten opzichte van wat ik nu heb en juist daar kan ik het wel gebruiken.

Ik zit wat verder van de schermen af inderdaad, er is een dubbele arm met gasveren onderweg, dan kan ik ze naar mij toe trekken.

Bedankt!
 
Hi, ik wilde een soortgelijk topic openen omdat ik ook aan een nieuw scherm toe ben (vind ik zelf).
Er is zo veel keuze, IPS, FreeSync (maar dat is alleen interessant voor gaming) en dan natuurlijk de grootte.
Ik denk zelf aan 27" IPS scherm maar mag ook groter.. of mischien toch ultra wide?
lastig om een kleuze te maken dus.

Hier een linkje met de beste schermen voor muziekproductie in 2020:
Bovenaan staan toch de ultra wides en zelfs de super ultra wides.

Hier de beste schermen voor 2021 en wederom de ultra wides bovenaan:

Ik overweeg nu deze:
Maar dan moet hij natuurlijk nog wel op mijn videokaart aansluiten. Ik heb een AMD Radeon RX 560 met 4k support voor displaypoort en hdmi poort en een HD DVI poort
 
Laatst gewijzigd:
Ben er al uit. Het is deze geworden:

Geen IPS scherm maar denk ik ook niet nodig te hebben voor muziekproductie. Met USB-C aansluiting. Lijkt me wel handig als mac gebruiker.
 
Ben er al uit. Het is deze geworden:

Geen IPS scherm maar denk ik ook niet nodig te hebben voor muziekproductie. Met USB-C aansluiting. Lijkt me wel handig als mac gebruiker.
Al aangeschaft?

2 x 24 inch monitoren gaat het toch niet worden, dan kom ik aan 105 cm in de breedte en heb ik geen plaats meer voor kleine monitoren (speakers ;) ) achter het bureau naast het scherm. Een ultra super wide van 49 inch idem.

De gasveren had ik al weer terug gestuurd, ik wil de monitoren aan het eind van het bureaublad hangen zodat ik het hele bureau vrij houd voor andere dingen. Dat was niet mogelijk met gasveren, beide monitoren staken ongeveer 30 cm naar voren vanaf achterkant bureaublad gezien.

Ik ben al een heel tijdje aan het vergelijken en overweeg nu de xiaomi mi curved gaming monitor 34 (ja dat is echt de naam). Hij heeft als een van de goedkoopste ultrawide monitoren ook echt hardwarematig PBP (picture by picture) te kiezen uit 2 keer hdmi of 2 x displayport en ziet er gelukkig niet als een gaming monitor uit.
Nu nog even wachten op een juiste prijs, ze hebben al even op 400 gezeten bij bol.com. Op moment zit ik voorlopig nog wel in verhuizing/verbouwing studio waar niet echt schot in zit door de lockdown dus ik kan nog wel even zonder.
 
IPS is fijn, zeker voor de kijkhoeken, vooral als je niet constant op precies dezelfde plek zit.
Ik had me een tijd georiënteerd op een 43 inch IPS 4k scherm, maar heb daarvan afgezien. Het probleem met zo'n groot scherm is dat je dan wel heel vaak naar de linkerbovenhoek aan het kijken bent, wat al gauw hinderlijk wordt. Daarnaast betaal je een flink bedrag voor zo'n scherm.

Ben uiteindelijk voor een 34 inch 3440x1440 ultrawide gegaan, met de optie om er nog een bovenop te plaatsen. Bevalt tot nu toe prima.

2 x 24 inch monitoren gaat het toch niet worden, dan kom ik aan 105 cm in de breedte en heb ik geen plaats meer voor kleine monitoren (speakers ;) ) achter het bureau naast het scherm.
Bekend probleem :-) In hoeverre maakt de plaatsing van grote beeldschermen tot (vrijwel) tegen de monitor speakers aan, uit voor het geluid? Ik weet dat een te groot bureau-oppervlak de klank bij mij behoorlijk vernaggeld.
 
Ik haak even in op dit draadje.

Ik heb sinds dit jaar een 34 inch monitor en daar liep ik toch wel mee te worstelen. Vensters over elkaar, weinig overzicht, schermpjes die versprongen.

Via YouTube stuitte ik van de week op Windows Powertoys. Dat is gratis software waarmee je o.a. je beeldscherm logisch in kunt delen:

1688113160560.png


Je kiest een grid. Vervolgens kun je met Shift + drag en drop vensters een vaste plek geven. Voor gewoon computergebruik is dat ideaal. Voor mijn DAW nog iets minder. Het hoofdscherm ziet hij als een apart venster en dat werkt goed. De losgekoppelde Mixer niet en die kan ik dus niet draggen en droppen.

Nu weet ik dat er ook betaalde versies van dit programma zijn, o.a. Display Fusion. Heeft iemand daar ervaring mee? En hoe werken jullie met een groot scherm?
 
Back
Top