Vervorming samples voorkomen

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
De meesten van jullie weten vast dat samples bij een bepaalde playback-rate gaan vervormen. En dat je om die reden bijvoorbeeld meerdere samples moet gebruiken als je bijvoorbeeld het geluid van één patch van een synthesizer wilt vastleggen.

Ik heb een oude soundfont gevonden. Om precies te zijn deze: https://musical-artifacts.com/artifacts/240

Ik wil dat deze klank goed klinkt over een zo groot mogelijk spectrum van het keyboard. Het klinkt niet fraai bij pad-sounds als wanneer je hoge noten speelt er vervorming optreedt in de klank. Dus ik heb van de originele samples nieuwe samples gemaakt , heel simpel door de snelheid en pitch te verdubbelen (C4 wordt dan C5) - als ze worden opgeslagen met dezelfde samplerate als de originele sample, dan voorkom ik daarmee problemen met de interpolatie.

Maar bij dit soort pad-sounds die een nogal grillige wave-form hebben, moet je zo onderhand voor elke toonhoogte een nieuwe sample maken om vervorming tegen te gaan.

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel - ik vind het nogal moeilijk om het goed uit te leggen.

Maar wat kan ik nog meer doen? Ik heb geprobeerd de compressor te gebruiken. Geprobeerd reverb toe te voegen. Ik heb ook ergens gelezen dat het kan helpen om een klein beetje white noise toe te voegen.

Hoe gaan jullie met dit issue om?
 
Je hebt het over aliasing en dat zorgt ervoor dat de boel scherp en vals gaat klinken.
Als je maar een paar samples hebt kun je samplers met timestretching proberen.

Maar over het algemeen zou ik elke 7 semitones samplen. dus iedere 5ths.
Zorg dat ze lang genoeg zijn de samples.

https://www.pianobook.co.uk/how-to-sample/

Je kunt ook iedere noot samplen. Deed dat in het verleden maar dan kost het veel tijd/opslag en is gewoon vaak niet nodig.
 
hangt ook af van welk toestel je gebruikt om die samples nadien af te spelen // sommige toestellen (EMU bv) geven heel goede resultaten (bij 1/2/3 samples per klavier) omdat het interpolatie algoritme heel goed in elkaar zit, zo'n software sampler durft de bal daar al eens misslaan (omdat men ervan uitging dat men toch genoeg opslag had om onder elke toets een andere sample te steken)
-ik zou EFx pas nadien toevoegen, als je basis goed (genoeg) is, want daar (bv. reverb) kunnen die algoritmes helemaal niet mee overweg
 
Thanx voor de antwoorden.

Ik heb zelf een E-MU ESI 2000 sampler, maar daarmee nog niks gedaan. Je kan wel heel veel gratis soundfonts verkrijgen die in de jaren 90 commercieel werden aangeboden voor E-MU samplers. Daartussen ontdek ik regelmatig klanken die ik ook heb gevonden bij Logic Pro X, alleen bij Logic tref je een sample aan per 3 semitones.
 
19a6931357018709.jpg


Dit is de golfvorm van de heel beroemde Fairlight ARR1. Op een software sampler treedt ook aliasing op naarmate de toonhoogte / playrate toeneemt.

Je kan het op dit plaatje niet zien, maar in het gedeelte wat geloopt wordt, zit een tremolo. Ik dacht dat dat een reden kan zijn waardoor de golfvorm kan vervormen bij hogere playrates en daarom dacht ik aan compressors en het toevoegen van reverb.
 
Pitch die sample anders met warp aan in Ableton, dus eigenlijk timestretch je hem dan realtime.. (pitch veranderd maar sample-lengte blijft gelijk). Bij Ableton's Simpler sampler kan dat aanzetten - ook als je gewoon samples triggert.. Die esi-2000 heeft al die realtime features niet en is jaren 90 technologie, en ik denk dat je beter een softsampler kan gebruiken die gebruik maakt van een hedendaagse snelle procesor en moderne features.. Waar je met die esi een uur over doet qua instellen doe je met Simpler in 5 minuten..
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top