Tafelrack voor keyboards

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.715
Locatie
Utrecht
Ik heb vier keyboardsynths die ik allemaal tegelijk wil aansluiten. Ik heb echt al redelijk goed gezocht op internet maar ik kwam alleen X vloerstandaards tegen of hele simpele dingen die meer voor modules zijn en zo. Voordat ik naar de Hubo ga en een berg hout op maat ga zagen wil ik toch nog ff hier vragen of ik wellicht iets kant-en-klaars over het hoofd gezien heb.
 
Ik heb indertijd ook met dat dilemma gezeten en heb er toch voor gekozen om zelf iets stevigs in mekaar te knutselen. Al het hout (werkbladen) komt ook toevallig van de Hubo en heeft me rond de 300€ gekost. Het geeft ook het voordeel dat je hier en daar iets tussen de keyboards kwijt kan, iets wat met racks minder vanzelfsprekend is.

Studio_011.JPG


:doei:

Danny
 
nonklist zo'n soort standaard heb ik dus al! Maar dan met kantelbare schoppendragers, een soort van winkelopstelling. Werkte erg goed. Ook een optie.

Dus gewoon een huis-tuin-en-keuken bureau als basis voor een set-up waar je 3 keyboards of 2 keyboards en een bovenste laag van modules boven op elkaar kwijt kunt.
 
nonklist zo'n soort standaard heb ik dus al! Maar dan met kantelbare schoppendragers, een soort van winkelopstelling. Werkte erg goed. Ook een optie.

Dus gewoon een huis-tuin-en-keuken bureau als basis voor een set-up waar je 3 keyboards of 2 keyboards en een bovenste laag van modules boven op elkaar kwijt kunt.

Min of meer zoals hieronder dus? Dit is de "ingevulde" versie van m'n eerdere foto.

IMG_1807.JPG

Op de tafels staan metalen steunen of in sommige gevallen (onder de D20) een opstapeling van aan elkaar bevestigde keien. Voor de EMU (L) is een tafelrackje tweedehands over gekocht. Werkt voor mij heel goed en kan mogelijks voor jou een oplossing zijn.

:doei:

Danny
 
Wat als je 1 van die keyboards in als lade onder je buro kunt plaatsten?
Dan kan er nog 1 of 2 keyboards op het buro en evt modules ook nog.
Ik heb zelf een computer keyboard gebruikt en de rails direct aan het keyboard (JX305) gemaakt.
Keyboard moet wel niet te zwaar zijn afhankelijk van de rails.
 
Min of meer zoals hieronder dus? Dit is de "ingevulde" versie van m'n eerdere foto.


Op de tafels staan metalen steunen of in sommige gevallen (onder de D20) een opstapeling van aan elkaar bevestigde keien. Voor de EMU (L) is een tafelrackje tweedehands over gekocht. Werkt voor mij heel goed en kan mogelijks voor jou een oplossing zijn.

:doei:

Danny

Ja dat is wel aardig hoe ik het zou willen zien. Ook wel nice zo'n JMJ synthesizer kuil trouwens.
Maar wat heb je er nou onder staan? Dat zie ik niet.
 
Ja dat is wel aardig hoe ik het zou willen zien. Ook wel nice zo'n JMJ synthesizer kuil trouwens.
Maar wat heb je er nou onder staan? Dat zie ik niet.

Ben niet helemaal mee bikkel : wat heb ik waar onder staan? Onder de tafel van de SY99 en W30 (rechts op de foto) staat nog een kastje van de Ikea voor de CD-ROM's, cassettes etc. De MC500 die links onder de Kronos staat, staat op een oude, afgeschreven tower-PC :D. Is dat een antwoord op jouw vraag? Anders even verduidelijken zodat ik het voor je kan verhelderen :koffie:.

:doei:

​​​​​​​Danny
 
Creatief met n oud roland drum stand en jaspers.
 

Attachments

  • 13F0FE3B-2D7F-4D28-97F8-0DB5621D64EA.jpeg
    13F0FE3B-2D7F-4D28-97F8-0DB5621D64EA.jpeg
    59,5 KB · Bekeken: 162
  • E9BDEC95-A7DE-49F6-A681-F601DC414142.jpeg
    E9BDEC95-A7DE-49F6-A681-F601DC414142.jpeg
    46,5 KB · Bekeken: 155
  • DF0076E0-FBD8-4DCD-9C7E-BF4637A8EE4C.jpeg
    DF0076E0-FBD8-4DCD-9C7E-BF4637A8EE4C.jpeg
    53,1 KB · Bekeken: 176
Dom dat die fotos dwars staan. Krijg ik vanaf telefoon niet verholpen.
 
bikkel : Ow ja ... :D ... nu snap ik 'em ;). Eén constructie heb ik in een sociale werkplaats kunnen laten maken (foto van de de achterzijde van de SY99). Stalen latten laten buigen volgens eigen gemaakt ontwerp) en laten lassen. Kosten waren 20€ per constructie. Ik heb er zo twee laten maken.

De andere is nog een oplossing van vroeger maar doet het nog steeds goed: betonklinkertjes aan mekaar geplakt met superlijm en daar de D20 boven op zetten. Onder het deel van de D20 dat op de DX7 rust, liggen aan beide kanten rubberdopjes zodat de DX niet beschadigd wordt.


IMG_20201015_080300_1.jpg
IMG_20201015_080229.jpg


Je kan ook andere stabiele constructies bedenken: zware houtblokken op maat laten zagen (ooit laten doen en werkte ook prima). Hieronder nog een foto van 10 jaar geleden: houten plateau's zelf gemaakt met een pianoscharnier, zaagtandprofiel en een haak. Werkte ook perfect (zijn trouwens dezelfde tafels als op de eerste foto):

29.jpg
33.jpg


Dus met een beetje inventiviteit kan je tal van oplossingen bedenken die praktisch in gebruik zijn en oerdegelijk.

:doei:

Danny
 
Danny Bedankt! Dat wilde ik zien ja. Ik bedenk me ineens dat als ik op de een of andere manier kortere staanders met dat winkelsysteem kan maken ik gewoon de rest kan hergebruiken. Maar ik kan inderdaad even wat tijdelijks maken met wat zware dingen van gelijke hoogte zo lang ik het keyboard er maar achter zet.

marcuuu Ik vind het wel mooi. Ik zag op de Jaspers site dat je ook allerlei onderdelen los kunt bestellen, dus met de juiste configuratie kun je dit gewoon bouwen toch?
 
Danny Bedankt! Dat wilde ik zien ja. Ik bedenk me ineens dat als ik op de een of andere manier kortere staanders met dat winkelsysteem kan maken ik gewoon de rest kan hergebruiken. Maar ik kan inderdaad even wat tijdelijks maken met wat zware dingen van gelijke hoogte zo lang ik het keyboard er maar achter zet.

marcuuu Ik vind het wel mooi. Ik zag op de Jaspers site dat je ook allerlei onderdelen los kunt bestellen, dus met de juiste configuratie kun je dit gewoon bouwen toch?

Waren niet mijn foto's.. Idd Jaspers is net zo iets als Knex. Heb ook een Jaspers is een prettig ding. je kan ze mailen voor een zelf creatie
 
Min of meer zoals hieronder dus? Dit is de "ingevulde" versie van m'n eerdere foto.


Wat ik me afvraag zoals op de foto van Danny of het prettig werken is als je bijv dan op één van de bovenste synts een lange partij wil spelen of meerdere takes achter elkaar tijdens een opname en je wil dan ook nog wat aan de knoppen boven je toetsen draaien of je dan niet wat last van je rug krijgt omdat je dan langere tijd in een gebogen houding naar voren zit ipv tegen je rugleuning aan?
Is het dan ergonomisch gezien niet wat handiger om de onderste synth dan op een systeem van ladegeleiders te zetten zodat je die onderste synth onder de bovenste schuift en dan gewoon recht voor je bovenste synth zit?
 
krautrock1958 : ik kan natuurlijk alleen maar voor mezelf spreken maar voor mij is dit een perfect ergonomische opstelling. Zelfs al zit ik meerdere takes achter mekaar op de bovenste SY99 of W30 in te spelen, ik krijg geen rugpijn. En om eerlijk te zijn: ik moet niet echt super hard voorover buigen, hoor (de foto bedriegt wel een beetje). Hieronder heb je een beter idee van de geringe hellingshoek en merk je dat ik zelfs niet voorovergebogen zit 8):

Guy-Lian_3.jpg


De ergonomie wordt trouwens naar de beide EMU's doorgetrokken. Aan die twee samplers hangen twee masterkeyboards (Alesis Q49 en M-Audio Keystation) en de twee PC-keyboards. Editeren van de samplerparameters gaat via die PC-keyboards zodat ik niet aan de knoppen zelf moet komen (erg handig). De masterkeyboards staan los op een tafeltje en worden heel makkelijk even op de schoot genomen om in te spelen. De solo-viool die ik in mijn nummers verwerk, werden allemaal vanop mijn schoot ingespeeld met de slider aan MIDI CC 7 gekoppeld. Leuk is ook dat ik met zo'n keyboard op schoot achter de KRONOS kan zitten en dan makkelijk bij drie klavieren kan.

Best wel handig dus. Wanneer ik over een jaar of wat naar een nieuw huis verhuis, zal de studio zoveel mogelijk in dezelfde opstelling gezet worden :).

:doei:
 
Waren niet mijn foto's.. Idd Jaspers is net zo iets als Knex. Heb ook een Jaspers is een prettig ding. je kan ze mailen voor een zelf creatie

Klopt,je kan zelf bouwen. En het speciale aan die foto die ik toonde is dat mijn oplossing, nog niet eerder door me gezien is.
misschien moet ik er eens een YT video over maken, met mijn muziek skills krijg ik toch geen aandacht, mss wel met mijn praktische tips :dubbel: (ik heb een YT video met 30k views waar ik een ikea hack stand toon voor je kleine gear)
 
Back
Top