Bitwig Thread

Heb je al geprobeerd om je Panorama uit te laten, dan Bitwig opstarten, en daarna pas je Panorama aan zetten? Zojuist de PC opnieuw opgestart en het op die manier opgestart en nu blijft ie toch gewoon onder de 0,4% . Het kan ook komen door iets anders wat draait en conflict geeft met Bitwig, nu ik opnieuw heb opgestart draait er nog weinig op de achtergrond.
Ik heb overigens wel een probleem met Equator 2 waar ik echt niet blij mee ben. Hij doet het gewoon zonder problemen, maar zodra ik mijn project save en later weer wil openen krijg ik een rare melding en in sommige gevallen kan ik dan mijn project volledig openen. Als het wel opent dan krijg ik een melding bij Equator, en moet ik de plugin reloaden, soms lukt dat niet in 1x. Ik heb al op KVR gevraagd of anderen daar ook last van hebben. Ik ga het anders eens in Ableton proberen of het daar wel in werkt.
 
Ik heb hetzelfde! Bij de 1e start 9%, daarna Nektar uit gezet en Bitwig opnieuw gestart en Nektar weer aan gezet: 0,1% . En het geluidje is dan ook weg. Wat vaag zeg. Ik ga er nog even mee rommelen, kijken of ik er wat aan kan doen en kom hierop terug.

ok, dan is het gelukkig niet alleen bij mij, het kan niet een special user case zijn, bij 2 al iets minder. ja het is vaag, de nektar scripts zijn simpele scripts, als ik het goed heb, heeft bitwig een api (Een application programming interface (API) is een verzameling definities op basis waarvan een computerprogramma kan communiceren met een ander programma of onderdeel (meestal in de vorm van bibliotheken), of heeft die zeker, die overigens ook veranderd is, maar het probleem had ik al in juni. de scripts roepen die api aan met funkties. maar dat geheel alleen over kontrole, over de mixer, devices, dat je het terugziet op de nektar. etc. maar op een of andere wijze raakte bitwig 'overstuur'...

nektar levert de scripts, volgens mij, bitwig plaatst nu zelf ook (sinds een bepaalde versie, of het viel me niet op..), zonder dat je ze van nektar hoeft te halen, of ze maken ze zelf, of herschrijven ze zelf. dat weet ik niet.

die api is wel een belangrijk onderdeel van bitwig er kan een soort konflikt ontstaan, ach nu zit ik te gissen. ik zou niet weten hoe ik dit zou moeten aanpakken.

als je een oplossing hebt, laat het me weten. zo niet, bug report, sta ik niet alleen (en de P1 en P6 zijn niet geheel identiek, maar grote overlap..).
 
ok, dan is het gelukkig niet alleen bij mij, het kan niet een special user case zijn, bij 2 al iets minder. ja het is vaag, de nektar scripts zijn simpele scripts, als ik het goed heb, heeft bitwig een api (Een application programming interface (API) is een verzameling definities op basis waarvan een computerprogramma kan communiceren met een ander programma of onderdeel (meestal in de vorm van bibliotheken), of heeft die zeker, die overigens ook veranderd is, maar het probleem had ik al in juni. de scripts roepen die api aan met funkties. maar dat geheel alleen over kontrole, over de mixer, devices, dat je het terugziet op de nektar. etc. maar op een of andere wijze raakte bitwig 'overstuur'...

nektar levert de scripts, volgens mij, bitwig plaatst nu zelf ook (sinds een bepaalde versie, of het viel me niet op..), zonder dat je ze van nektar hoeft te halen, of ze maken ze zelf, of herschrijven ze zelf. dat weet ik niet.

die api is wel een belangrijk onderdeel van bitwig er kan een soort konflikt ontstaan, ach nu zit ik te gissen. ik zou niet weten hoe ik dit zou moeten aanpakken.

als je een oplossing hebt, laat het me weten. zo niet, bug report, sta ik niet alleen (en de P1 en P6 zijn niet geheel identiek, maar grote overlap..).

Het is denk ik de Panorama die het veroorzaakt. Bitwig gaat bij het opstarten eerst indexeren, dat veroorzaakt een piek. Ik heb getest en de Panorama nog niet aan gezet, maar eerst Bitwig, vervolgens gewacht tot het indexeren klaar was, daarmee ging Bitwig keurig naar 0,1 %. Panorama aan gezet en hij schiet naar 10%.
 
Het is denk ik de Panorama die het veroorzaakt. Bitwig gaat bij het opstarten eerst indexeren, dat veroorzaakt een piek. Ik heb getest en de Panorama nog niet aan gezet, maar eerst Bitwig, vervolgens gewacht tot het indexeren klaar was, daarmee ging Bitwig keurig naar 0,1 %. Panorama aan gezet en hij schiet naar 10%.

yep, hetzelfde fenomeen hier. het zal aan de scripts liggen denk ik, of een ander konflikt, iets gebeurt waardoor de audioengine op minimaal 10% of 15% blijft lopen, kan een fout in het script zijn, op meerdere wijzen.
support, ik heb 3 weken geleden gemeld, reageert niet, ik zal er aan toevoegen, dat het bij anderen gebeurt. en dat het niet opvalt in zekere zin. maar 10% van je processor kracht er af, je blijft genoeg ruimte hebben, maar toch het vermindert uiteindelik wat je kan met bitwig.

wellicht ook een idee om een ticket te maken, dan zijn er 2 tickets... minimaal...
 
Vreemd, het is inderdaad ook zo dat als ik de 2e keer opstart het weer netjes onder de 1% zit. Echter vraag ik me af of een Ticket naar Bitwig wel de juiste weg is, zou het niet bij Nektar neergelegd moeten worden? Ik heb ook Ableton even geprobeerd maar die heeft er geen last van, kan natuurlijk komen omdat er geen Integratie in Ableton zit samen met Nektar. Dit zou wel voor Cubase en S1 moeten gelden, heb jij het daar al mee geprobeerd toevallig?
 
Vreemd, het is inderdaad ook zo dat als ik de 2e keer opstart het weer netjes onder de 1% zit. Echter vraag ik me af of een Ticket naar Bitwig wel de juiste weg is, zou het niet bij Nektar neergelegd moeten worden? Ik heb ook Ableton even geprobeerd maar die heeft er geen last van, kan natuurlijk komen omdat er geen Integratie in Ableton zit samen met Nektar. Dit zou wel voor Cubase en S1 moeten gelden, heb jij het daar al mee geprobeerd toevallig?

ik gebruik de panaroma p1 voor bitwig, reaper en cubase (alleen voor de plugins, heb nog een MCU (en meer)) en reason (wow de integratie met reason, met community "scripts" dat terzijde).
het gebeurt louter bij bitwig...

ik vroeg met hetzelfde af: nektar of bitwig. ik weet niet wie de scripts maakt, het lijkt me nektar maar wellicht dat bitwig er aan rommelt. kan ook de API zijn van bitwig, b.v. goed, wellicht beide een ticket sturen... ze werken wel samen, aangezien de nektar scripts geïnstalleerd worden samen met bitwig (of heb ik dat mis, nee, want dat is was éen beta, waarbij de verbinding met de panaroma p1 crashte, in de volgende beta was dat opgelost, door bitwig (of in samenwerking..)).

ik ga toch even mijn ticket bij bitwig opduwen. en ik moet nektar ook benaderen voor een aantal andere problemen (ik gebruik nektarine voor het maken van maps, dus ik gebruik nektarine niet als wrapper, nektarine kan ook als editor gebruikt worden, maar er gaat vaak iets mis... het is beetje afhankelik van brand of het werkt of niet, je hebt dan wel een workaround, maar goed, dit hoort hier thuis..).

en ja de 2e keer geen last, dus... sja.. maar toch vind ik niet echt fijn, ook vanwege dat ik nogal een programma hopper ben, en als ik iets snel in bitwig wil doen... ja soms laat ik het ff zo...
toch, het hoort niet!
 
Ik weet dat je voor volledige integratie wel drivers van Nektar moet installeren, ik zag net overigens dat er sinds Juli nieuwe zijn, die heb ik gelijk geinstalleerd. Geeft verder geen andere resultaat. Heb je je inmiddels al aangemeld op het Bitwig Discord, je kan dat soort dingen ook daar kwijt en vaak is er wel iemand die hier antwoord op geeft, meestal is dat effectiever dan tickets naar de developer.
 
Ik weet dat je voor volledige integratie wel drivers van Nektar moet installeren, ik zag net overigens dat er sinds Juli nieuwe zijn, die heb ik gelijk geinstalleerd. Geeft verder geen andere resultaat. Heb je je inmiddels al aangemeld op het Bitwig Discord, je kan dat soort dingen ook daar kwijt en vaak is er wel iemand die hier antwoord op geeft, meestal is dat effectiever dan tickets naar de developer.

ja heb dit op discord gemeld, geen oplossing. en ook niemand die hetzelfde had. maar het is ook soms het moment, waarop je discord bent, de reakties..

de drivers van nektar zijn niet nieuwer, volgens mij, dacht ik, zijn nog oude, iig bij alles up to date, drivers & firmware.

aangezien het alleen bij bitwig een rol speelt, en de integratie met reaper en zeker met reason veel dieper, kunnen we zeker zeggen het is een nektar panaroma p1/4//6 probleem met bitwig. het lijkt me dat het de scripts zijn.
 
yep, hetzelfde fenomeen hier. het zal aan de scripts liggen denk ik, of een ander konflikt, iets gebeurt waardoor de audioengine op minimaal 10% of 15% blijft lopen, kan een fout in het script zijn, op meerdere wijzen.
support, ik heb 3 weken geleden gemeld, reageert niet, ik zal er aan toevoegen, dat het bij anderen gebeurt. en dat het niet opvalt in zekere zin. maar 10% van je processor kracht er af, je blijft genoeg ruimte hebben, maar toch het vermindert uiteindelik wat je kan met bitwig.

wellicht ook een idee om een ticket te maken, dan zijn er 2 tickets... minimaal...
Om hier op terug te komen na een lange tijd. Ik had ook een ticket ingestuurd, en geen antwoord gehad. Ik had wel een tip gelezen over het uitzetten van Hyperthreading en Intel Turbo Boost, dit heb ik gedaan in de bios en nu lijkt mij de issue te zijn opgelost. Bij indexen nog rond de 10%, klaar met indexen naar onder de 1%. Paar keer getest nu, ik weet niet of het toch nog terug komt maar het schijnt sowieso beter te zijn om die 2 uit te zetten. Heb jij ze uit staan?
 
Om hier op terug te komen na een lange tijd. Ik had ook een ticket ingestuurd, en geen antwoord gehad. Ik had wel een tip gelezen over het uitzetten van Hyperthreading en Intel Turbo Boost, dit heb ik gedaan in de bios en nu lijkt mij de issue te zijn opgelost. Bij indexen nog rond de 10%, klaar met indexen naar onder de 1%. Paar keer getest nu, ik weet niet of het toch nog terug komt maar het schijnt sowieso beter te zijn om die 2 uit te zetten. Heb jij ze uit staan?

late response... de ticket die ik had ingestuurd, 2 regels antwoord, komt neer op; we kunnen het niet reproduceren. met een suggestie dat ze het nog wel gaan bekijken. of zoiets.
bitwig support..... nou ja.

goed, HT uitzetten en turbo boost uitzetten? HT kan wellicht problemen opleveren, vreemd, eigenlik, maar goed. het is wel wat een aantal users doen voor verschillende DAW's, wisselende resultaten.

ik heb ze niet uitstaan, en wanneer ik een DAW opstart, gaat ie naar 100%, even ander energieplan..., @4.4 alle cores, i7-6700K, overclocked dus. met HT.

of ik heb nu wel de turbo boost aanstaan? een beetje vreemd wellicht, waarschijnlik wel, lang geleden dat ik veel in de BIOS heb zitten instellen.

ik heb liever HT, en konservatieve overclock, en 2maal opstarten van bitwig.. goed, wellicht eens uitproberen. ook voor de andere DAW's. of het wellicht echt werkt... maar ik heb een oudje, 2016!! 4 cores...
maar loop niet tegen problemen aan, zeker wanneer ik het vergelijk met users met 'grotere' rigs, lijkt die van mij het nog goed te doen.

of het beter is? dat is trial en error, hangt echt af van het systeem, DAW, wellicht ook randapparatuur, moederbord, etc. er zit niet echt een logika in, maar jij hebt een 8 core, als ik het goed heb, zonder HT, en met hoge kloksnelheid moet ie veel aan. turbo boost uitzetten, dat heb nog nooit ergens gezien. ik denk eerder dat het gaat om een 100% kloksnelheid van alle cores.
turbo boost, en je energieplan, staat op standaard, de procesor zwiept mee met de belasting. dat hoor je... maar dat weet je neem ik aan.

goed, wanneer je m op 100% zet, gaan alle cores toch op dezelfde snelheid lopen. het gaat er vooral om dat de kloksnelheid konstant én vanzelfsprekend zo hoog mogelik is.

HT, inderdaad, ik herhaal, kan zaken oplossen. nooit uitgeprobeerd, want alles werkt vlekkeloos (behalve bitwig, de eerste keer opstarten, en voltage modular onder cubase... goed, er zijn mensen met meer problemen....).

heb nu een touchscreen, bitwig ondersteunt dat, kijken of dat enigszins fijn is... (voor melda plugins zeker!!)
 
ja! bitwig studio 4 beta! de snelle sprongen in version numbering, gaven al iets aan.

voor mij persoonlik is het wachten of mijn upgrade plan het net haalt...

voor anderen, eind Q2/begin Q3 moet ongeveer de release date zijn...

zie de website:

 
Gisteren de beta even geprobeerd, comping is nu eindelijk toegevoegd en dat is zeker prettig en ziet er ook goed uit. Verder ben ik nog niet helemaal overtuigd van de nieuwe midi features, eerst maar eens wat extra filmpjes afwachten. Ik vind het persoonlijk geen grote update. Bitwig kan het zich wel veroorloven een update naar een compleet nieuwe versie te benoemen vanwege hun upgrade plan.
 
Ik werd wel enthousiast van deze update. De operators zien er tof uit, m1 native ben ik erg blij mee, verder mp3 export vind ik ook wel fijn. De ableton/fl import snap ik niet helemaal. Klinkt leuk voor collabs, maar je mist dan toch alle native synths/fx etc, en hoe stuur je het terug naar degene waar je mee collabt?
 
Gisteren de beta even geprobeerd, comping is nu eindelijk toegevoegd en dat is zeker prettig en ziet er ook goed uit. Verder ben ik nog niet helemaal overtuigd van de nieuwe midi features, eerst maar eens wat extra filmpjes afwachten. Ik vind het persoonlijk geen grote update. Bitwig kan het zich wel veroorloven een update naar een compleet nieuwe versie te benoemen vanwege hun upgrade plan.

de beta nog niet geprobeerd, weet ook niet of ik dat ga doen. ben niet van plan een upgrade plan te kopen, pas over een tijdje. en wellicht val ik net binnen versie 4, je kan als het een paar dagen of een week wellicht, afwijkt (afwijkt?), bitwig een bericht sturen, er was wel wat coulance, al gevraagd door iemand en bevestigd.


Ik werd wel enthousiast van deze update. De operators zien er tof uit, m1 native ben ik erg blij mee, verder mp3 export vind ik ook wel fijn. De ableton/fl import snap ik niet helemaal. Klinkt leuk voor collabs, maar je mist dan toch alle native synths/fx etc, en hoe stuur je het terug naar degene waar je mee collabt?

operators, zeker, de beter export funkties, ook fijn, waren wel erg minimaal.

en natuurlijk, zoals jason zegt, comping. niet alleen fijn voor band opnames, of hardware, ook voor ITB...

de ableton/fl import, sja, met bouncen kom je wel wat verder, en automation etc. gaat mee evenals VST plugins, maar dat heeft ook zijn grenzen.

wellicht meer marketing? koop bitwig, en ga met ableton/fl projekten verder in bitwig?

al is het natuurlik, wel handiger, wanneer je een collab gaat doen, maar ik gebruik b.v. heel veel native stuff in ableton. goed, als je het goed op elkaar afstemt, want kan bitwig ook weer eksporteren? dacht het wel?

collabs met verschillende DAW's is altijd moeilik, dit maakt het net wat makkelikker, wellicht.
 
Dat ik per track een midi-i/o kan aanmaken waar ik midi in/uit kan routen naar andere programmas of hardware. Dat kan dus niet waardoor bitwig totaal niet in mijn setup te integreren is.
Kan wel virtual midi ports gaan aanmaken maar dat is dweilen met de kraan open en heel veel meer werk en best wel omslachtig voor zoiets triviaals.

(andere DAWs in linux doen dit dus wel, al weet ik niet 100% zeker of Reaper dit volledig correct doet. in ieder geval beter dan Bitwig)
 
Ik heb presets voor mn hardware. In de browser typ ik bijvoorbeeld deepmind in en ik kan direct aan de slag met de hardware deepmind synth zonder verdere configuratie. De midi en audio instellingen zitten allemaal in die preset. Ook heb ik templates waar bijvoorbeeld al mn modular kanalen all voorgeconfigureerd zijn. Kan volgens mij niet makkelijker, maar misschien wil je iets heel anders bereiken?
 
Ik gebruik vaak andere tools die ik voor/tussen/achter de DAW plak.
Sowieso doe ik de routing niet vanuit de DAW zelf maar in het OS. Dat vinden DAWs als Bitwig niet leuk, want die nemen liever zelf de regie in eigen handen (maar laten dus een hoop steken vallen).
 
Back
Top