Nieuwe track voor remix contest

NorthernLightX

Prutser
Lid sinds
18 april 2002
Berichten
1.778
Locatie
Velserbroek
Hallo gewaardeerde collegae,

ik heb mezelf opgegeven voor een remix contest. Van het ontvangen pakketje heb ik gebruikt:
de vocal (duh)
de piano als audio
de piano MIDI als layer
een synth spoor (audio, als layer)
MIDI voor de supersaws (wel iets aangepast)

Na een paar dagen pielen is dit de status:



(Geen soundcloud embed want de track staat -uiteraard- op private).

Ben benieuwd naar jullie feedback, alles is welkom tot in het kleinste detail (ik wil die contest wel winnen natuurlijk *D)
 
Last edited by a moderator:
Hele vette track hoor! Ik zal stap voor stap nog wat feedback geven, gewoon puur hoe ik het ervaar en wat ik zou aanpassen:
Begint al lekker straks en dj friendly, kick is lekker, kan het zijn dat er iets van een snare layer op zit? in ieder geval heb ik het idee dat vanaf 0:45, als de snare voor de fill erbij komt, het geheel van kick en snare net iets te hard staat. Misschien die snare die erbij komt op een hogere frequentie eq'en? daarna dropt ie er heerlijk in, de bass en kick zijn erg lekker en dat donkere geluid om de 4 bars is ook erg prettig. Piano past er ook mooi bij en klinkt allemaal heel zuiver.
Dan komen de vocals, wat me opvalt is dat het stukje "here we are" iets is ondergesneeuwd, ik zou proberen in dat stukje of de andere geluiden iets eerder weg te faden of met SC de geluiden die er doorheen klinken wegdrukken. De vocals zijn ontzettend goed, ze klinken in het rustige deel ook heel fijn met de reverbs. Als de voice Elysium zegt is het net iets te stil, ik zou dat geluid wat er net voor kwam een lange delay geven zodat het nog een heel klein beetje doorklinkt. De leads die erin komen zijn erg mooi. De riser die je gebruikt heb is ook heel vet! Ik zou als de voices erin komen al iets met de cutoff automation doen op de leads, en ook de filter wat eerder dicht draaien zodra de piano erbij komt, want die is bijna afwezig. stukje vanaf 6:00 is een prima afbouw, komt ook nog een mooie arp in, maar die zou ik er iets eerder in doen, en voordat de laatste 8 bars beginnen weer weg halen, zodat het ook dj friendly eindigt.
Het is wel een top trackie hoor. Kunnen we ergens voten in deze contest?
 
Ik vind'm supervet, zoals ik schreef: Wall of Sound. Maar toen ie begon te zingen, haakte ik af. Ik hou namelijke niet van melige Trance vocals, maar dat is persoonlijk. Op't einde komt die wall of sound terug en vind ik'm weer heel erg goed. Misschien moet je ook, naast de contest, ook eens een instrumentale versie maken, die zou pas mooi zijn ;) Succes alleszins. Gloomy. :)
 
Allererst allen bedankt voor de positive feedback! Tof dat jullie de track goed vinden. En Gloomy; de vocal gebruiken was wel een beetje een vereiste in deze contest. Ik vind de vocal goed gezongen maar de tekst niet super pakkend, maar soit je moet wat he om voet aan de grond te krijgen. En Jason, super bedankt voor de uitgebreide feedback, dit is zeer bruikbaar! :halleluja

Begint al lekker straks en dj friendly, kick is lekker, kan het zijn dat er iets van een snare layer op zit?
Klopt!

in ieder geval heb ik het idee dat vanaf 0:45, als de snare voor de fill erbij komt, het geheel van kick en snare net iets te hard staat. Misschien die snare die erbij komt op een hogere frequentie eq'en?
Ik ga kijken wat ik daar aan kan doen. Ik heb gister avond laat daar de drum fill nog van gebouwd, kan zijn dat e.e.a. nu iets te vol / hard is daar. Ga ik naar kijken.

daarna dropt ie er heerlijk in, de bass en kick zijn erg lekker en dat donkere geluid om de 4 bars is ook erg prettig. Piano past er ook mooi bij en klinkt allemaal heel zuiver.
Dan komen de vocals, wat me opvalt is dat het stukje "here we are" iets is ondergesneeuwd, ik zou proberen in dat stukje of de andere geluiden iets eerder weg te faden of met SC de geluiden die er doorheen klinken wegdrukken.
Dat is mij ook een doorn in het oog en ik heb daar al van alles geprobeerd om dat zinnetje beter door te laten komen. Ga ik ook nog naar kijken want het is tot nu toe niet lekker gelukt inderdaad. Maar als ik me erop ga concentreren dan versta ik het wel weer prima dus het is ook een mindfuck; bij de eerste keer luisteren hoor je het niet maar bij een volgende keer hoor je het goed... Maar wederom goed punt!

De vocals zijn ontzettend goed, ze klinken in het rustige deel ook heel fijn met de reverbs. Als de voice Elysium zegt is het net iets te stil, ik zou dat geluid wat er net voor kwam een lange delay geven zodat het nog een heel klein beetje doorklinkt.
Thanks, ik ben inderdaad erg aan het spelen met reverb geweest. Er zitten er 2 op de vocal, waarvan er 1 op het spoor en 1 als send. Die op het spoor is een Protoverb (gratis, tipje!) en die wordt met automation wat droger gezet tijdens het vers, en in het refrein wat natter. De send is een Valhalla met ducking door de vocal en ook wat ducking door een volume shaper zodat het staartje wat gaat pompen, geeft een ruimtelijker effect en meer ruimte voor de kick. :)

De leads die erin komen zijn erg mooi.
Dat is een layer van 9 sporen, veel werk aan gehad inderdaad maar ik vind 'm zelf ook goed gelukt :)

De riser die je gebruikt heb is ook heel vet! Ik zou als de voices erin komen al iets met de cutoff automation doen op de leads, en ook de filter wat eerder dicht draaien zodra de piano erbij komt, want die is bijna afwezig
Mee eens, ik ben wel al wat met filter sweeps aan het klooien geweest maar het is nog even wat te statisch.

​​​​​​​
. stukje vanaf 6:00 is een prima afbouw, komt ook nog een mooie arp in, maar die zou ik er iets eerder in doen, en voordat de laatste 8 bars beginnen weer weg halen, zodat het ook dj friendly eindigt.
Die arp zit er eigenlijk in de gehele opbouw en afbouw al in, maar vaak een beetje weggefilterd om de rest van de geluiden wat ruimte te geven. Ik zal het nog eens kritisch bekijken maar denk niet dat ik aan het einde nog heel veel ga veranderen. Ik heb eerder tracks aangeboden aan dit label en kreeg toen de opmerking dat mijn tracks te lang waren, dus het DJ friendly einde (16 bars erbij wordt dat dan om dezelfde flow te houden in dit geval) wordt 'm dit keer niet.

​​​​​​​
Het is wel een top trackie hoor. Kunnen we ergens voten in deze contest?
Thanks! Ik moet 'm voor half november inleveren, wat er daarna gebeurt weet ik niet; mogelijk komt er een publieke stemronde maar misschien wordt er ook intern gekozen wie er wint.
 
Laatst gewijzigd:
Vette track. Die synthstab als hij valt is heerlijk, mooie interactie met de andere geluidjes. Rond 3.53 kan hij denk ik nog wel wat harder vallen. Wat ik vaak doe is een filtersweep, reverb opendraaien en het volume stiekem wat verlagen in de break. Dan valt hij daarna letterlijk harder. Arrangement enzo is ook prima.

Verder sluit ik me djazid aan, muzikaal is het inwisselbaar. Dit soort trance werd 20 jaar geleden ook gemaakt en het prikkelt mij niet. Maar smaken verschillen en het steekt prima in elkaar :okdan:
 
Ik zal stap voor stap nog wat feedback geven, gewoon puur hoe ik het ervaar en wat ik zou aanpassen

Ik heb al je commentaar en wat ik zelf ook nog aan puntjes had proberen te verwerken, en het is al weer een stapje beter naar mijn zin zo. Als je nog een keer de tijd wilt nemen om te luisteren en feedback te geven zou ik dat erg waarderen! Schroom niet om minime details aan te stippen :okdan:

Link is hetzelfde:
 
Vette track. Die synthstab als hij valt is heerlijk, mooie interactie met de andere geluidjes. Rond 3.53 kan hij denk ik nog wel wat harder vallen. Wat ik vaak doe is een filtersweep, reverb opendraaien en het volume stiekem wat verlagen in de break. Dan valt hij daarna letterlijk harder. Arrangement enzo is ook prima.

Verder sluit ik me djazid aan, muzikaal is het inwisselbaar. Dit soort trance werd 20 jaar geleden ook gemaakt en het prikkelt mij niet. Maar smaken verschillen en het steekt prima in elkaar :okdan:

Thanks! De stiekeme volume automation in de breaks pas ik al toe, dat is inderdaad een sneaky manier om iets goed te laten klappen. Ik zal je tip over de reverb automation in overweging nemen bij de volgende keer dat ik kritisch naar de track ga luisteren. Ik heb trouwens letterlijk minuten geleden een nieuwe versie geupload, ik hoop dat je die hebt geluisterd en niet de oude... :biertje:

En ja in trance gebeurt weinig vernieuwends. Maar als je de huidige tracks vergelijkt met die van 20 jaar terug dan hoor je wel dat er productie technisch heel veel vooruitgang is geweest. Ik ga (ging ;{) zelf ook veel naar trance feestjes en dan gaat het om de beleving van zo'n hele avond. Daar past een dergelijk nummer prima in, naar mijn bescheiden mening.
 
HI,

denk dat hier nog een hoop winst tehalen is op je mix waardoor je track ook veel meertot zijn volle potentie komt.


Nu vooral bij het zang gedeelte verdwijnt veel energie uit de track.Dat is jammer en kun je verhelpen met wat juiste mix keuzes temaken.



1.Je bass en kick zijn teveel in gevecht met elkaar...daardoor klinkt je low end wat muddy ipv strak.

PAs je sidechaining toe?Want dat leent zich heel goed voor dit type track.

2.Lead synth staat erg hard en tedominant vergeleken met je vocals en de rest van de track.

Dus lead wat zachter en misschien wat EQ zodat de vocals wat meer doorkomen.

3.Misschien wat distortion ofzo op je bass synth proberen zodat het mid mid/high frequencies heeft.

4.Ga alle instrumenten langs met een EQ ...kijk waar de 1 wat kan missen dus cutten vergeleken met de ander , hierdoor komt je mix beter in balans.

5.Samenhaag creeren door wat Parallel compression toe tepassen.Dit is geen must en hoeveel compressie evt nodig is ...is aan jouw natuurlijk.
 
HI,

denk dat hier nog een hoop winst tehalen is op je mix waardoor je track ook veel meertot zijn volle potentie komt.


Nu vooral bij het zang gedeelte verdwijnt veel energie uit de track.Dat is jammer en kun je verhelpen met wat juiste mix keuzes temaken.



1.Je bass en kick zijn teveel in gevecht met elkaar...daardoor klinkt je low end wat muddy ipv strak.

PAs je sidechaining toe?Want dat leent zich heel goed voor dit type track.

2.Lead synth staat erg hard en tedominant vergeleken met je vocals en de rest van de track.

Dus lead wat zachter en misschien wat EQ zodat de vocals wat meer doorkomen.

3.Misschien wat distortion ofzo op je bass synth proberen zodat het mid mid/high frequencies heeft.

4.Ga alle instrumenten langs met een EQ ...kijk waar de 1 wat kan missen dus cutten vergeleken met de ander , hierdoor komt je mix beter in balans.

5.Samenhaag creeren door wat Parallel compression toe tepassen.Dit is geen must en hoeveel compressie evt nodig is ...is aan jouw natuurlijk.

Thanks, dit zijn wel gave tips.

1 Ik pas nu al wel (best veel) sidechaining toe op de bas. Maar misschien is nog meer nodig. Het laag is mijn huidige uitdaging in het algemeen omdat mijn afluistering niet veel lager gaat dan 45Hz.
2 Het volume van de lead leek mij tot dusver in orde, de lead wordt ook heel licht geducked door de vocal, maar meer ducking dan wat er nu staat ingesteld klinkt niet goed. Ik zal eens experimenteren met het volume van de lead.
3 Welke bas bedoel je? De "algemene" bas lijn of de bass stabs? Ik gebruik al her en der saturation plugins, maar sta uiteraard open voor wat er beter kan.
4 Dit is wel een goede, ik doe met EQ cuts nu nog niet zo heel veel meer dan low cuts op de sporen die geen laag nodig hebben of vervelende resonante frequenties. Wel boost ik regelmatig in de gebieden die aandacht nodig hebben. Ik zal kijken of ik die regio's bij de andfere geluiden wat kan cutten. Goede tip.
5 Parallelle compressie gebruik ik nu alleen nog op de percussie groep (waarin ook de hihats en snares etc. zitten). Waar advisieer je de parallelle compressie specifiek in te zetten?
 
Ik heb al je commentaar en wat ik zelf ook nog aan puntjes had proberen te verwerken, en het is al weer een stapje beter naar mijn zin zo. Als je nog een keer de tijd wilt nemen om te luisteren en feedback te geven zou ik dat erg waarderen! Schroom niet om minime details aan te stippen :okdan:

Link is hetzelfde: https://soundcloud.com/northernlight.../s-WU9nXjV3SRe

Klinkt zeker beter, die snare komt er lijkt me nu iets beter in, maar ik luister nu op mijn speakers, kan al gauw anders klinken, je kan op de snare trouwens ook nog een transient controller zetten en daarop de Attack iets zachter zetten. Ik vind persoonlijk alleen dat het begin van de voices er nog steeds niet heel lekker in valt, ik denk zelf dat je beter iets eerder hetgeen wat voor het eerste zinnetje komt kan laten weg faden. De leads klinken misschien iets te hard op de monitors maar ik vind nu wel dat het flink verbeterd is tov de vorige versie. Maar alle genoemde puntjes zijn echt details voor als je er heel kritisch naar luistert. Het is echt wel een goeie track. :halleluja
 
Ik heb aan de snares niets veranderd, maar ik heb de kick sneller omhoog gefilterd in dat stuk en er een ducked noise sweep bij gezet om die overgang niet al te abrupt te maken. De kcik was wat het te veel omhoog duwde.

De vocals ga ik nog een keer goed voor zitten, ook met het commentaar van just a dude in het achterhoofd.
 
Omdat ik niet in dit genre thuis ben, ga ik ook geen technische opmerkingen geven. Maar algemeen gesteld vind ik hem lekker in het gehoor liggen. Vooral het effect dat iedere maat terug komt, vormt een echte ear-catcher. Aan de hand van de commentaren merk je toch dat een remix maken ook werkintensief is :okdan:.

Knap gedaan in ieder geval.

:doei:

Danny
 
Rond 3.53 kan hij denk ik nog wel wat harder vallen.
Ik heb mijn best gedaan om hem daar extra te laten knallen nu. De stiekeme volume drop nog 1dB zachter gemaakt en een zachte layer met white noise over de main lead geplakt.

1.Je bass en kick zijn teveel in gevecht met elkaar...daardoor klinkt je low end wat muddy ipv strak.
2.Lead synth staat erg hard en tedominant vergeleken met je vocals en de rest van de track.
3.Misschien wat distortion ofzo op je bass synth proberen zodat het mid mid/high frequencies heeft.
4.Ga alle instrumenten langs met een EQ ...kijk waar de 1 wat kan missen dus cutten vergeleken met de ander , hierdoor komt je mix beter in balans.
5.Samenhaag creeren door wat Parallel compression toe tepassen.Dit is geen must en hoeveel compressie evt nodig is ...is aan jouw natuurlijk.
1. Ik ben alle bas sporen langs geweest en heb de ducking wat hoger gezet. Ik vermoed te horen dat het strakker is geworden en de vibe is behouden, dus operatie geslaagd wat mij betreft.
2. Ik heb de lead zachter gezet en ben daarna de track verder gaan mixen. Aan het einde vond ik de lead toch te zacht dus die staat nu weer op oude volume, echter past hij nu wél een stuk beter in de mix denk ik te horen. Ik laat de lead nu sidechainen met Fabfilter Pro-Q via een dynamische EQ, door de vocal en de piano. Volgens mij komen die er nu beter door.
5. Ik heb Parallelle compressie gezet op de main lead, die is daar volgens mij inderdaad iets mooier door geworden.

Ook ben ik met mastering bezig geweest. Luftikus EQ op de master doet echt wonderen. Flinke boost op 40Hz en 2500 Hz waren nodig om de track on par te krijgen met mijn referentietrack, en daarna nog wat tophoog van de hihats en pads afgesneden want dat was te schel geworden.

Al met al weer een hele vooruitgang ten opzichte van de vorige versie. Nieuwe versie staat op soundcloud, zelfde link.

Ik blijf openstaan voor alle kritiek en feedback over de track. :okdan:
 
Mooie tip, top dat je dit deelt. Ik noteer hem :okdan:

Gister voor het eerst gebruikt, hij is gratis(:luv:) en het is een emulatie van een hardware bak die erg gewild is. Er was een zelfbouw kloon project van waar ik aan ben begonnen maar zoals zo veel zelfbouw hardware nooit heb afgemaakt, maar ik kende de reputatie van het bakje. Uniek is zijn "air band" waarbij je de shelf voor het tophoog tot wel 40KHz in kunt stellenom nog extra te boosten. Was in dit geval niet nodig; ik had al genoeg hoog.

Let wel op dat hij het volume ook flink oppompt dus je moet ook de trim knop gebruiken om het uitgangsvolume weer te dempen (al zit er blijkbaar ook een functie op die dit automatisch doet voor je maar ik houd graag zelf de controle). Voor mij was het effect alsof je een deken van de speakers af trekt, zo kwam de track tot leven. Dit wordt mijn go-to "mooi maak" EQ in mijn mastering chain, en hij komt tussen de glue compressor en de limiter te staan. :mega:
 
Back
Top