patchkaarten en datakaarten voor verschillende synthesizers

Logic baby

Nieuwkomer
Lid sinds
14 juli 2020
Berichten
12
Locatie
Nederland
Hallo,

Is er iemand die een studie heeft gemaakt naar patchkaarten en datakaarten voor verschillende synthesizers? Want ik neem aan dat dit destijds een industriële standaard is geweest als PCMCIA of iets dergelijks. En dan zou het toch mogelijk moeten zijn om de officiële patches die bijvoorbeeld door Roland zijn uitgegeven op patchkaarten voor de U-serie, de D-serie, de JV-serie en de JD-serie te kopieren naar een compact flash converter voor PCMCIA of iets dergelijks. Gezien de prijzen van de patchkaarten, zou een dergelijke oplossing erg wenselijk zijn.

Wie iets weet is welkom.
 
Sommige synths gebruiken inderdaad PCMCIA kaarten, maar nogal wat merken gebruiken min of meer proprietaire formaten voor de kaarten, zeker voor oudere apparatuur.
 
Dank voor je bericht.

Dus daaruit zou volgen, dat met deze adapter (https://www.allekabels.nl/compact-flash-kaart/21696/1082860/pcmcia-naar-compact-flash-adapter.html) en wat CF-kaartjes, dat we dan de PCMCIA synthesizers van geheugenkaartjes kunnen voorzien. En data van en naar de synthesizer kunnen schrijven, zonder tussenkomst van een DAW.

En dan moet het ook mogelijk zijn om met een kastje als dit (https://www.ebay.nl/itm/ATA-PCMCIA-...725135?hash=item5687189ecf:g:GH4AAOSwr7ZW4epx), de patches en data van de PCMCIA kaartjes van de fabrikant af te halen (rippen) en ze naar een CF kaartje te schrijven. Want ik denk eigenlijk dat iedereen wel eens de patches of data-pakketten zou willen proberen, die van de fabrikant speciaal voor eenieders synthesizers zijn gemaakt. Maar, omdat die niet meer worden gemaakt en er altijd meer synthesizers zijn verkocht, dan kaartjes, lopen we allemaal tegen schaarste aan. Terwijl het gewoon gewenst is dat die patches en data-pakketten uitgevoerd kunnen worden. Zeker waar het gaat om de meer zeldzame kaartjes van de fabrikanten. En er moet ook ruimte zijn om nieuwe patches te delen van mensen die dat leuk vinden om te maken, zoals bijvoorbeeld een Espen Kraft, om maar iemand te noemen.

Kun je je reactie wat nader toelichten waar het gaat om de proprietaire formaten? Waar praten we dan over?
 
Dank voor je bericht.

Dus daaruit zou volgen, dat met deze adapter (https://www.allekabels.nl/compact-flash-kaart/21696/1082860/pcmcia-naar-compact-flash-adapter.html) en wat CF-kaartjes, dat we dan de PCMCIA synthesizers van geheugenkaartjes kunnen voorzien. En data van en naar de synthesizer kunnen schrijven, zonder tussenkomst van een DAW.

En dan moet het ook mogelijk zijn om met een kastje als dit (https://www.ebay.nl/itm/ATA-PCMCIA-...725135?hash=item5687189ecf:g:GH4AAOSwr7ZW4epx), de patches en data van de PCMCIA kaartjes van de fabrikant af te halen (rippen) en ze naar een CF kaartje te schrijven.

Dat gaat voor veel oudere synths gewoonweg niet werken. CF kaarten hebben veelal een veel hogere capaciteit dan de PCMCIA geheugenkaarten die er indertijd beschikbaar waren, en hebben geen firmware aan boord die met zulke grote capaciteiten kunnen omgaan. Voor zover ik weet kunnen CF kaarten niet kleiner worden geformateerd dan hun eigenlijke capaciteit, en sowiezo zit je dan nog steeds met het probleem dat de hardware datastructuur van de kaarten overeen moet komen met wat de synth verwacht.

Bovenstaande uitleg geldt ook voor synths die weliswaar geheugenkaarten gebruiken, maar geen PCMCIA kaarten.

Want ik denk eigenlijk dat iedereen wel eens de patches of data-pakketten zou willen proberen, die van de fabrikant speciaal voor eenieders synthesizers zijn gemaakt.

De meeste synths hebben naast de externe opslag op geheugenkaarten ook intern geheugen voor patches. Gebruik een librarian software of PC MIDI sequencer plus sysex om patches via een MIDI verbinding in te laden.

Maar, omdat die niet meer worden gemaakt en er altijd meer synthesizers zijn verkocht, dan kaartjes, lopen we allemaal tegen schaarste aan. Terwijl het gewoon gewenst is dat die patches en data-pakketten uitgevoerd kunnen worden. Zeker waar het gaat om de meer zeldzame kaartjes van de fabrikanten. En er moet ook ruimte zijn om nieuwe patches te delen van mensen die dat leuk vinden om te maken, zoals bijvoorbeeld een Espen Kraft, om maar iemand te noemen.

Kun je je reactie wat nader toelichten waar het gaat om de proprietaire formaten? Waar praten we dan over?

De geheugenkaarten (vaak maar met capaciteiten in de tientallen tot honderden kilobytes) gebruiken een merk-specifiek ontwerp voor de connectors, het ontwerp van de circuits op de printplaat, en soms ook de chips zelf. Het dataformat voor de kaarten is vaak ook helemaal niet MS-DOS-compatibel ofzo...


Daarom zijn er specifiek ontwikkelde hardware oplossingen zoals deze kaart (voor oude Yamaha apparatuur): https://www.sector101.co.uk/datablade.html

Als het enkel een kwestie was geweest van eventjes een convertor gebruiken en een CF-kaart insteken, dan was dat in de voorbije 20 jaar al lang gedaan.
 
Hmm, de hoop die ik na je eerste bericht had is inmiddels wat vervlogen. Maar je uitleg is goed te volgen.

En aangezien een vriend en ik als 13-jarigen ooit nog eens Pacman op een Timex Sinclair 1000 hebben geprogrammeerd, snap ik goed waar je over praat als je zegt er staat maar een paar kilobyte op die kaarten. Ik ben zelfs bang dat de patches helemaal uit midi en sysex bestaan. Nou is dat niet zo spannend en goed zelf te doen, maar het kost wat hexadecimaal programmeren. Ik ben tenminste nog geen software tegen gekomen die het hele bereik van een synthesizer kan sturen. Ik was bijvoorbeeld nooit echt tevreden met Sounddiver.

Elders heeft nog iemand mij naar de website van sector101.co.uk verwezen. Wat ze doen is interessant, maar zeker niet goedkoop. Maar wat is het alternatief?

Ik heb hier een Roland U-110 en U-220 staan en het zou leuk zijn om die patches te hebben van die 15 kaarten. Idem de patches van de externe JV-kaarten. Het is leuk om intern wat te rommelen en dat dan weg te schrijven naar een geheugenkaart. Een sysex-dump naar Logic kan ook, maar het weer inlezen van een sysex-dump duurt langer, dan het binnen halen van het bestand van een patch.

Het is wat jammer dat de fabrikanten niet zelf voorzieningen hebben gemaakt die backward compatible zijn.
 
Hoewel niet helemaal on topic

Ik zou zeggen, juist wel on topic. Ik heb hier een hele stapel van die Korg M1 kaarten, die ik ooit bij een synthesizer erbij heb gekregen. Ik wil zo een ruilhandeltje beginnen om de inhoud van die kaarten aan anderen beschikbaar te stellen, zodat we met elkaar tot een grotere beschikbaarheid van die patches kunnen komen. Het zou zo verrijkend kunnen zijn als je die patches met elkaar zou kunnen delen, zodat ze gewoon voor eenieder beschikbaar komen.
 
Ik heb hier een Roland U-110 en U-220 staan en het zou leuk zijn om die patches te hebben van die 15 kaarten.

Ik moet zeggen dat ik mij bij de U110/220 en familie eigenlijk best afvraag hoe de kaart-interface-bus werkt.

Er zijn namelijk Roland arranger-keyboards die vergelijkbare kaarten gebruiken, en daar is een speciale uitbreiding voor beschikbaar die alle uitbreidingskaarten in 1 doosje heeft zitten. Die wordt dan via het beschikbare kaartslot aangesloten, en je kan bij alle kaarten door gewoonweg vanuit de interface van het keyboard de juiste kaart te selecteren uit een voorgeprogrammeerde lijst. Dat alles impliceert dat daar de uitbreidingskaart-bus serieel is.

Bij de U110/220/etc. heb je in de instellingen ook een lijst van alle kaarten die er beschikbaar zijn. Je steekt er een kaart in, en dan selecteer je de juiste kaart in de instellingen en kan je er bij. Als die bus ook serieel is, zou je een hardware uitbreiding kunnen maken met extra kaartslots. Dat zou best cool zijn...
 
Voor de Roland JV kaarten heeft sector1 ook een programmer. Alleen hebben ze nog niet het patch en sample formaat kunnen reverse engineren.

Je kunt dus alleen bestaande jv kaarten kopieren.

Anyhow als je jv of srx patches laad dan kan een editor die patches toch lezen?
alleen mis je dan evt samples van het rom.
 
Ik moet zeggen dat ik mij bij de U110/220 en familie eigenlijk best afvraag hoe de kaart-interface-bus werkt.

Volgens mij bestaat daar een antwoord op. Op https://soundprogramming.net/synthesizers/roland/roland-sn-u110-expansion-cards/ staat aangegeven:

Also available are these third-party expansion cards:
  • Musitronics Akkordeon
  • Musitronics Analog Synthesizer
  • Musitronics Voices
  • Musitronics Eldek
Dat zijn dus uitbreidingskaarten voor de U110/220

En hoewel de website van Musictronics niet meer is bijgewerkt na 2007 krijg ik de indruk dat ze 'low profile' actief zijn. Kijk maar: http://musitronics.de/musitronics.org/index.html
Misschien kan er daar eens gevraagd worden naar die bus.

Of we maken een U110/220 open. Op de hardware onderdelen zelf zal waarschijnlijk een nummer staan. Iemand moet die componten gemaakt hebben. Dus moet het mogelijk zijn de data van de originele kaarten over te pompen naar een andere kaart.
 
Beste forumleden,

Bestaan er compact flash adapters voor PC-card Type 1 8 bit?
Ik kan ze niet vinden. Alleen voor type II en die worden niet herkend.
Ik ben op zoek naar zo'n oplossing voor de Alesis Andromeda, Lexicon PCM 91, TC Electronic Finalizer en TC Electronic M3000 als alternatief voor de SRAM kaarten, die een batterij hebben en duur zijn. Dumpen via midi kan uiteraard, maar extern geheugen in het apparaat zelf verdient de voorkeur.
 
Hypersynth heeft een nieuwe patch kaart uit voo oa de Korg M1 en Wavestation, lijkt me wel tof om mijn oude M1 weer eens van zolder te halen en nieuw leven in te blazen:




Hcard-101 is an intelligent memory card with multi-bank and multi-device capabilities, purposefully tailored for use with Korg M1, Wavestation, DS8, and A1 models. The Korg M1 synthesizer's voice memory is initially limited to 100 presets, which can be upgraded to 200 presets (1 extra bank) by utilizing a Korg "MCR-03" RAM card. However, the availability of the Korg RAM card is limited due to its discontinuation, rarity, and high cost. These factors collectively render it a less favorable choice for enthusiasts in the modern era. The "Hcard-101" serves as a seamless replacement for the Korg "MCR-03". It boasts the capacity to store up to 126 banks of data, all without concerns about battery lifespan and potential data loss
Hier nog wat sounds van none standard Korg patches (verzameld door Hypersynth)
 
Back
Top