Jupiter - V : DAWless compositie (episch/symfonisch)

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.768
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Hoi mede-forummers,

Na twee en een halve maand werken, is de zevende track binnen mijn “Solar System” project af: “Jupiter – V”.

Jupiter is binnen ons zonnestelsel de grootste planeet en een machtig hemelobject. Om deze grootsheid muzikaal te vatten, heb ik geopteerd voor een episch muzikaal verhaal.
Kenmerkend voor de planeet zijn de vele parallelle wolkenbanden, allen verschillend en toch zo gelijk. Die "verschillende gelijkheden" worden door herhalingen van het hoofdthema weergegeven. Maar iedere herhaling is weer net iets anders dan de vorige(n), zowel muzikaal als soundwise. Op die manier neem ik de luisteraar bij de hand in een ontdekkingsreis langs deze schilderachtig mooie planeet.
Trouwens, verschillende interludia doorbreken die vaste structuur, kwestie van niet te gaan vervelen. Sommigen zijn heel zweverig, anderen dan weer heel melodieus.

Vanaf 8:18 worden de wolkenmassa's op Jupiter achter gelaten om naar de vier Galileïsche manen (Callisto, Ganymedes, Europa en Io) over te schakelen. De manen worden van de verste naar de dichtst bij zijnde overlopen, dit om het dramatische van Io te laten samenvallen met de grootse apotheose van het nummer. Tijdens dit deel transformeert de melodie geleidelijk aan naar een andere.

Half juli ben ik begonnen met behulp van een piano- en een strings klank, op zoek naar de verschillende akkoordenreeksen en modulaties. Eens de structuur vast stond, ben ik begonnen om deel per deel in te spelen en te mixen. Vooral de mix heeft bloed, zweet en tranen gekost. Het stuk telt in totaal maar liefst 62 verschillende MIDI kanalen en die mochten geen van allen mekaar in de weg zitten (vooral in de laatste minuut geen sinecure). Maar ik ben in mijn opzet geslaagd :koffie:. Het stuk is ook zo dynamisch mogelijk opgebouwd met bombastische hoogtepunten maar ook zachte passages, werken met vraag en antwoord, talloze tempowisselingen, modulaties, overgangen van majeur naar mineur en omgekeerd en aanvullende - en contra melodieën. Hiervoor ben ik regelmatig ver buiten mijn comfortzone gegaan, maar het was allemaal de moeite waard.

Zoals altijd kwam ook hier weer geen DAW aan te pas. Alles buiten de arpeggio’s van de Virus C is ingespeeld (tot zelfs de drums en het percussiewerk toe). Dit werd opgenomen in de sequencers van de Kronos, SY99-en, W30 en twee MC500 MkII's. Daar waar nodig werden correcties via de MIDI event editors van die sequencers uitgevoerd.

Door het aantal maten (265 in totaal) ben ik ook nog tegen een bug in het OS van de Kronos gelopen. In de event editor werkt de positionering van slave sequencers maar correct tot en met maat 256. Maten die later komen, worden niet aanvaard en de Kronos begint dat gewoon terug vanaf maat 1. Neven effect is dat de SY99 dan ook van song pointer veranderd. Dat weten we dan ook weer al 8D.

Wat is verantwoordelijk voor wat? (voor hen die het zou interesseren)

Korg Kronos (allemaal eigen patches buiten de Marktree)
  • Slow multistrings
  • High multistrings
  • Short strings
  • Marcato strings
  • Symfonische crash cymbal
  • Timpani roll
  • Woodwind pad
  • Gemengd koor
  • CS80 brass
  • Franse Hoorn
  • “Jarre LFO FX”
  • Piano
  • Rhodes piano
  • Symphonic percussion (militaire snaredrum)
  • Romantic e-Guitar
  • Marktree
EMU EIV XT ULTRA (bibliotheken: Rob Papen Techno Synth Construction Yard, EMU Production Set, Symphony of Voices, Distorted Reality)
  • Breath Voices
  • CS80 Harp
  • Resonance sweep down
  • Solo viool
  • Hobo
  • Fagot
  • VibratoFlute
  • Bas Cello
  • Cymbal swell
  • Mallet Roll
  • Symphonic Percussion
  • Belltree’s
  • Big Boomer (basdrum)
  • Mixed Choir
  • FireFlies
  • Solo viool 2
EMU E-FOUR Classic (bibiotheken: Symphony of Voices, Distorted Reality, EMU Production Set)
  • Male EEE’s koor
  • Male MMM’s koor
  • Male OOO's koor
  • Male AAAH's koor
  • Harp (2 kanalen anders gepanned)
  • Death March (zwaardere snare ter aanvulling van de Kronos snare)
  • Handbells
  • Celtic Harp 1
  • Celtic Harp 2 (met andere externe FX settings)
  • Ethereal pad
Roland D20 (persoonlijk aangepaste presets)
  • Saw Pad
  • Saw Pad Octave
  • Flutes Left
  • Flutes Right
  • Celesta
Access Virus C (allemaal eigen patches)
  • Kitaro lead 6
  • PWM arpeggio
  • Triangle arpeggio
  • Ring mod arpeggio
  • Ring mod LFO effect
  • Ring mod noise effect
  • Resonance sweep up
  • Bell lead
  • Bass sequence bij de manen
  • Traingle glide noten
  • Noise burst
Yamaha DX7 MkI (eigen patch)

Bell Melodie

Yamaha SY99 1 (preset patches)
  • Pauken
  • SloLoop (preset patch)
  • Toms
  • High Piccolo
Yamaha SY99 2 (eigen patches)
  • Resonance effect up (traag)
  • Resonance effect up (snel)
  • Pure Sine
Galmen: afkomstig uit TC M-One (2 types), Lexicon MX400 (Arena) en Kronos (O-verb Cathedral 10sec)
Delays: afkomstig uit Virus, Lexicon MX400 (Stereo delay), Alesis Q-Verb Plus (ping pong delay)

Sequencing gewoontegetrouw zonder DAW. Opgenomen op de interne sequencers van de Kronos, SY99 1 en 2, Roland W30 en twee externe Roland MC500 MkII kasregisters.



Het is een lijvig stuk van 14,5 minuten geworden en het vraagt herhaalde luistersessies om alle details (zowel muzikaal als geluidsgewijs) te ontdekken. Ik hoop dat deze creatie sommigen van jullie kippenvel zal geven. Ik ben er hoe dan ook zeker van dat verschillende leden dit stuk zullen appreciëren.


Bekijk bijlage Guy-Lian - Solar System - Jupiter - V - Normalized.mp3

Als je het bijhorende filmpje wil bekijjen, dan kan dit via de URL : http://guy-lian-photo.be/Muziek/Jupiter-V.mp4


Kijk, luister, geniet :).


Nog enkele leden taggen:
skrie
3ddie
Akikaze Grooveron
kobuz
hermax


:doei:

Danny
 
Heel mooi, zelfs op de krakkemikkige luidsprekers van mijn computerbeeldscherm! Afwisselend, dynamisch en weids. De technische info erbij vind ik ook altijd leuk.

Je muziek verdient wel een paar analoge synthesizers. Die kunnen wat meer warmte en imperfectie geven.

De bug in de Kronos kende ik nog niet, maar ik gebruik de event editor altijd los. Ik vind wel dat de Kronos niet strak genoeg is om strakke drums in op te nemen. Dat doet een voorganger, de T-3 een stuk beter.

Met veel plezier naar geluisterd!
 
Mooi weer! :okdan:

Als het in mijn oren wat langdradig dreigt te worden krijgt het stuk toch weer een andere wending.
Mooie geluiden ook, hoewel sommige geluiden soms net ff de echte 'Vangelis power' missen en daarmee bedoel ik denk ik hetzelfde als Akikaze, alleen vraag ik me af of je dat perse met analoog moet oplossen. ;)

Door de afwisseling en de lengte vind ik dit nummer bijna een album op zichzelf en dat is positief.
Met een heel album in deze stijl kom ik de avond/treinreis/autorit/amoureuze ontmoeting wel door. :halleluja
 
Heel mooi over de 5.1 set bij de tv. Van de week even goed (hard) in de studio opzetten :okdan:
 
Echt schitterend! Zo episch. Met het verhaal dat jij erbij vertelt komt het ook helemaal tot leven. Wat ik me afvraag, hoe zet je zo'n lang nummer op? Zijn dit losse stukken die je aan elkaar plakt of heb je van tevoren al helemaal uitgedacht hoe het in elkaar moet gaan zitten? Teken je het als het ware uit aan de hand van het verhaal dat je wilt vertellen?
 
Wat een leuke reacties allemaal :).

Akikaze : Uit mijn ervaring merk ik er eigenlijk niets van dat de Kronos niet straks zou timen. Nummers zoals bv "The Mandarin Dragon" zijn perfect strak. Dat het bij "Jupiter - V" niet zo strak is, is vooral te wijten aan het feit dat er niet zo veel gekwantiseerd is. De militaire snare drum (uit de Korg) is gekwantiseerd maar om het niet te mechanisch laten klinken, heb ik een zwaardere snare uit één van de EMU's parallel ingespeeld zonder kwantisering (die zit trouwens links gepanned, de andere rechts). Ik hou wel van dit effect omdat ik het vloeiend en zo veel mogelijk ad libidum wilde houden (een kritiek die vroeger terecht gegeven werd). Wat betreft analoge synths: ik hou nog altijd Behringer in het oog voor hun DS80 want ik wil wel eens weten hoe die speelt. Dus misschien in de verdere toekomst maak ik wel muziek met meer imperfecties *D ;).

Tom 32 : Dat album komt er wel als ik een uitgever vind. :koffie:

Sankt Pauli : Ik begin altijd met een bepaald visueel beeld in gedachte. Voor Jupiter wist ik dat ik de wolkenbanden wilde beschrijven, de "Great Red Spot", de Juno missie en natuurlijk de manen. Over deze specifieke elementen is wat opzoekwerk gedaan en daarbij begon ik me in te beelden hoe dit muzikaal zou kunnen klinken. Het gedeelte van de reis door de GRS moest bv zweverig klinken en zo is het dus geworden. Het deel over de Juno missie moest een beetje melancholiek komen te klinken omdat dit tuig gedoemd is om op de planeet haar einde te vinden. Bijgevolg bevat de melodie een vorm van die melancholie.
Het arrangement (lees akkoordenprogressies) is eerst volledig uitgewerkt met enerzijds een pianoklank (voor de algemene delen) en anderzijds een stringsound (voor de overgang van de planeet naar de manen of het bezoek aan de GRS, dus daar waar de meer lang gerekte passages zitten). Eens het arrangement voor 90% in orde was, ben ik beginnen in te spelen met de verschillende geluiden. Hierbij wilde ik vooral een "natural feel" bekomen. Dit heb ik bereikt door tempowisselingen en zo weinig mogelijk kwantiseren maar ook door veelvuldig gebruik te maken van volume- en panautomatisaties. Voor de koren, strings en solo-instrumenten wordt de gate meer bepaald door de CC-7 message dan door een envelope generator.
Ik hoop dat dit je vraag wat beantwoordt ;).

En voor de anderen die ik niet rechtstreeks adresseer: bedankt voor de luistertijd en reacties :okdan:

:doei:

Danny
​​​​​​​
 
Wederom bijzonder knap gemaakt met duizelingwekkend veel detail. Mooie melodieën, goede sounds, etc. Het klopt gewoon allemaal. De laatste 4 minuten vind ik echt grandioos goed en het beste wat ik van je heb gehoord tot nu toe. :okdan: :halleluja

Het enige puntje, en dat is puur mijn smaak, is dat ik bij het concept (de gigantische planeet Jupiter met z'n zware stormen e.d.) wat minder zoete melodieën en wat meer donkere, ruimtelijke sfeer en wrijving/dissonantie zou verwachten. Maar nogmaals, dat is slechts mijn idee, en kun je verder vergeten...

Welke planeet heb je nog te gaan? (nr. 8 )
Ik hoop dat je daarna aan de dwergplaneten of manen begint, dan kunnen we wel even vooruit. Laten we arme Pluto niet vergeten! Oh, en de zon? :D
 
Laatst gewijzigd:
Heel mooi Danny, had je mijn mail ontvangen
 
Hey Danny, petje af zeg. dat is nog eens een compositie. En de mix verhoudingen zijn ook echt goed. Wat een meester werk. :halleluja
 
Het doet goed te lezen dat de laatste twee maanden degelijk besteed waren :D.

Bahamut : bedankt voor de mooie complimenten, zeker voor die laatste minuten. Het is zoals je aangeeft een kwestie van smaak maar in plaats van de woeste stormen uit te gaan, ben ik vertrokken vanuit de schilderachtige schoonheid van die zelfde wolkenmassa's ... vandaar dat het allemaal wat minder "verwoestend" klinkt. Ik heb het proberen op te lossen door te werken met de dramatiek van koren, de CS80 brass en contrasten. Maar ik kan je stelling heel goed begrijpen.
En ik heb nog de zon, Venus, Neptunus (en misschien Pluto) te doen :walker:. En als dat allemaal gedaan is, kunnen er nog Messier-objecten volgen (er zijn er maar een 103 of 106, dacht ik) en als dat nog niet genoeg is, kunnen we aan de NGC nummers beginnen. Dat aantal zal ik in m'n leven niet halen :dubbel:.

​​​​​​​
Grooveron : Neen Ron, ik heb niets van je ontvangen (weet ook niet naar welk adres je de mail verstuurd hebt). Ik heb je trouwens ook een privé bericht via het Synthforum verstuurd maar ik denk dat jij dat dan ook nog niet gelezen hebt ;). Dus kijk even je persoonlijke berichten hier na.

En wederom bedankt aan iedereen die ik niet rechtstreeks adresseer :okdan:.

:doei:

Danny
​​​​​​​
 
. . . . . . M A G I S T R A A L . . . . . wat kan ik meer zeggen? Het is weer een geweldige compositie die uit meerdere delen bestaat maar zeker bij elkaar horen... prachtige harmonieën en melodieën... prachtige geluiden.. uitgebalanceerde mix... prachtige auditieve effecten... zeer mooi... zeer mooi....

Misschien wel de mooiste uit de serie tot nu toe? Moeilijk te zeggen maar echt super gedaan!!
 
Als ik het goed heb dan volgen er nog 4 songs om het album te vervolledigen:
  • Zon
  • Venus
  • Neptunus
  • Pluto
Ik heb nog wel 'even' geduld :D maar zodra het album beschikbaar is zal ik ook deze zeker kopen.

Opnieuw een uitstekend nummer. Het lijkt me niet evident om het overzicht te bewaren met zoveel sporen zonder gebruik te maken van computerschermen en DAW.

Ik kijk al uit naar de volgende nummers.
 
Het stuk blijft mooie reacties losweken :okdan:. Bedankt allemaal :koffie:.

Hover : Ik moet eerst nog zien een uitgever te vinden, hé ... maar ik onthoud dat je zeker interesse hebt :okdan:. Dat overzicht behouden is inderdaad één van de grootste problemen bij stukken van deze omvang. Er zijn dan in die twee en een halve maand ook soms stommiteiten gebeurd waardoor een deel van het werk verloren was en opnieuw moest over gedaan worden (bv op MIDI OUT1 bezig zijn terwijl je denkt op MIDI OUT2 te zitten -> volume of pan automatisatie op het verkeerde spoor -> Undo is op een MC500 MkII niet mogelijk -> gevolg: opnieuw de correcte volumewisselingen op de juiste noten zoeken en "inspelen").
Langs de andere kant werk ik al een kleine 30 jaar op deze manier en ken ze als m'n eigen broekzak. Dat zorgt er voor dat je blindelings weet waar wat te zoeken. Je moet alleen er constant héél goed je gedacht bij houden ... en daar loopt het dus soms wel eens mis 8).

Ook 3ddie , andreos en zeker en vast Ondineke bedankt voor jullie reacties, zeker omwille van de appreciatie ook al is het niet altijd in de persoonlijke stijl van de luisteraar.

:doei:

Danny
 
Mijn mening kende je al... maar natuurlijk mag iedereen weten dat ook ik dit absoluut topwerk vind. :okdan::halleluja
 
Mijn mening kende je al... maar natuurlijk mag iedereen weten dat ook ik dit absoluut topwerk vind. :okdan::halleluja

Bedankt Herman :okdan:. Jij bent de enige die de evolutie van het nummer mee hebt kunnen volgen ;).

Ben benieuwd of er nog andere leden zijn die dit "oldskool style" werk kunnen smaken :P :koffie:.


:doei:

Danny
 
Back
Top