Overdrive DIY

tobias

Stamgast
Lid sinds
16 juli 2014
Berichten
197
Beste Forumleden,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een overdrive circuitje. Dit is voor mij de ingang om meer te leren over electronics en zo hier en daar ook wat zelf te gaan DIY'en. Ik probeer erg de logica van alles te begrijpen, maar ik merk dat ik erg veel praktijk kennis mis. Theoretisch probeer ik zo veel mogelijk te leren echter heb ik nog veel hyaten in mijn kennis. Ik ben bijvoorbeeld begonnen met Practical Electronics voor inventors te bestuderen. Ik schuw niet van theory leren (ik heb een master in structural engineering), maar op een gegeven moment moet je gewoon gaan doen, fouten maken en natuurlijk vragen stellen! Dus bij deze:

https://www.youtube.com/watch?v=F-WHBgIowmU&list=PLSzIBt-9-P3Ruie4Gc7GhQIPIY4IqTqOT&index=26

Uit bovenstaande link probeer ik het circuit na te bouwen om mn 909 sounds een flinke overdrive te geven (klinkt supergoed als ik eerlijk ben). Het circuit is goed te zien op 8:59. Ik heb een paar dingen anders. De OpAmp is een LM358p, het power circuit laat ik soms weg (dat is weg van de plus kant van de OpAmp, niet weg als de voltage input van de OpAmp) en de gain knop is een 10k ohm pot en geen 500 k ohm.

Nu zijn er een paar dingen die ik merk. De 909 mag maar op ongeveer een kwart van het volume de OpAmp in, anders overstuurt de OpAmp en klinkt die nergens naar. Hier zou ik graag een oplossing voor vinden (dit is nou precies de praktische kennis die ik mis). Ook merk ik dat de 10k ohm gain knop verschrikkelijk geluid geeft als je hem vrij ver open draait (is dit misschien een te grote input aan de min kant?).

Ik hoop dat dit een beginnetje kan zijn om te leren over electronica. Hopelijk kan iemand mij helpen!
 
Het gaat om het circuit dat hier is beschreven? Het is voor gitaar, jouw 909 geeft al snel een "harder" signaal. De gain moet lager, als je het volume uit je 909 hoger wil instellen. Je kunt proberen om weerstand R46 iets te verhogen, om de gain nog wat verder te verlagen.

Als je een TL082 gebruikt, wat is aangegeven, daar zitten twee opamps in. Een iets andere benadering met twee opamps is dit (maar hetzelfde principe met dioden anti-parallel), de versterking van het inkomende signaal kun je instellen door de 1M weerstand te veranderen die je links ziet tussen de "-"-ingang en de uitgang van de eerste opamp. In jouw geval kan die een stuk lager, vermoedelijk, dat zal even experimenteren zijn voor de juiste waarde. Je kunt zo beter het niveau van het ingangssignaal instellen voor jouw toepassing, onafhankelijk van de gain voor het eigenlijke effect.
 
Laatst gewijzigd:
Dankjewel voor het uitgebreide antwoord.

Ik heb R46 opgehoogd wat toeliet om de gain op de 909 hoger de OpAmp in te laten. Echter komt er dan enorm veel zooooommmmm in het geluid. Het lijkt hier erop dat er een afweging gemaakt moet worden tussen de gain en de zoom. Uiteraard zijn hier slimme oplossingsmethodes voor (die ik wrs niet ken).

Ik zal later sowieso nog jouw voorbeeld opvolgen. Misschien is dat ook een manier om dit te omzeilen. Ik heb natuurlijk nu half een voorbeeld gevolgd en half mn eigen ding gedaan. Het enige wat ik niet herken op jouw plaatjes is meest linker deel, links van de 0.1 capacitor.
 
Het enige wat ik niet herken op jouw plaatjes is meest linker deel, links van de 0.1 capacitor.

Dat is inderdaad een beetje raar getekend. Waar het op neer komt, het is om de opamps te kunnen gebruiken met een single supply, in dit geval dus met één enkele batterij. Met de twee weerstanden van 10k creëer je 4,5V, en daar liggen de niet-inverterende ingangen van de opamps aan, dat is hun nulpunt. Zie plaatje hieronder, hetzelfde principe, dan met 12V en 6V.

Je kunt zo één enkele batterij gebruiken, wat bijna altijd het geval is met effectpedaaltjes. Ben er zelf niet dol op, er zitten haken en ogen aan. Vroeger pedaaltjes bedacht en gemaakt, maar dan altijd met twee batterijtjes zodat je een nette symmetrische voeding hebt voor je opamps. Want dat is hoe het heurt. :)

singlesupply.jpg
 
Ah, een tubescreamer kloon, da's inderdaad leuk (voor synths misschien beter een Distortion+ achtige bouwen). Gainpot van 10k is wat te weinig, dus je zou niet veel distortion moeten hebben, maar als je dat power circuit weghaalt dan vervormt ie wel ja :) Dan doet je schema het maar de helft van het signaal.
Een hele tijd geleden heb ik wel een eurorek versie gemaakt op een PCB met board mount potmeters zodat je hem makkelijk achter een panel kunt frotten. Samen met een FuzzFace (nou ja, meer een Zvex Woolly Mammoth, maar dan met Germanium PNP transistoren):

Screenshot 2020-10-06 202717.jpg

Deze heeft dus geen "virtual ground" nodig, want in eurorek heb je een "echte" (midden tussen twee spanningsrails). Herinner me nu wel weer dat ik hem zo had gemaakt dat je twee verschillende dingen ermee kunt bouwen, misschien niet zo duidelijk afgezien van de aansluiting met twee spanningsrails. Boven de stippellijn rechts is tubescreamer, onder de stippellijn is MXR Distortion+. Maar er zijn ook nog wat verschillen tussen de twee links van de vertikale stippellijn.
Tsja, je bent een techneut dus wie weet :D (en anders vraag maar raak, misschien heb ik er zelfs nog wel wat PCB's van liggen)
 
maar als je dat power circuit weghaalt dan vervormt ie wel ja :) Dan doet je schema het maar de helft van het signaal.

Daar had ik overheen gelezen in de eerste post. :o: Maar inderdaad.

Die Mammoet lijkt me niet zo gek, lekker met discrete componenten, zonder direct naar opamps te grijpen. :)
 
Hij kan ook flink ranzig, dus leuk. Ik heb ze wel "as-is" op een PCB gezet, dus een spanningsdeler ervoor om het signaal niveau wat te beperken is een goed idee.
 
Ik ben er eindelijk aan toe gekomen de overdrive uit het wampler voorbeeld te maken zonder gekke fratsen. Klinkt erg leuk! Bedankt voor alle tips. Ik snap het in ieder geval flink wat beter dan eerst. Het kwartje is gevallen ;)
 
beste Forumleden,

Ik ben al goed op weg met leren over diverse electronica cricuitjes. Het eerste project wat ik heb afgerond is dit:



Een simpele dual power supply. Dit omdat ik niet wil blijven klieren met batterijtjes. Ik krijg hier ongeveer +12 -12v en ground uit (jeej!). Dit power circuit wil ik gebruiken om een overdrive te besturen (die uiteindelijk eurorack compatible moet worden). Zoiets als het wampler voorbeeld hierboven of zoiets als dit ElectroSmash - ProCo Rat Analysis. Het werkt allemaal redelijk alleen blijven er 3 dingen over.

1. 1 zinnetjes van SRPP is blijven hangen (uit een 1 op 1 gesprek). Namelijk dat een OpAmp werkt tussen de 2 polen van de voeding. +12v en ground (dan moet je het signaal eerst biassen) of +12 en -12. Vraag me niet waarom maar ik zou graag de configuratie van deze 2 voorbeelden willen gebruiken in de +12v en -12v configuratie. Is het dan zo simpel om het bias circuit weg te halen en de opamp aan te sluiten op -12v en +12v?

2. Het tweede is dat als ik mn 909 aansluit op dit circuit. Het volume wat erin gaat te hard lijkt (met 909 kick volume helemaal open). Op de attack van de 909 hoor ik een soort snap (met nul gain van het opamp circuit). Ik probeer wat resistors voor de opamp te verhogen en te verlagen maar geen resultaat.

3. Er is een harde zoom aanwezig in het circuit (50 Hz dus ik denk mains hum). In het wampler voorbeeld gooit hij er een dikke cap op na de opamp. De hum wordt flink harder als je de gain ophoogt. 50 Hz is voor techno nog zeer relevant. Dus alles op die frequentie wegfilteren is geen optie. Ik heb getest door de voeding te vervangen met een 9v batterij. De hum is echter net zo hard.

Als iemand mij kan helpen heel graag. De juiste richting induwen heeft mij de vorige keer erg geholpen. Ook qua begrip en natuurllijk in resultaat.

Dankjewel!
 
Leuk om te lezen dat je een stuk verder bent gekomen. :)

1. Als je een voeding hebt met, in dit geval, +12V en -12V, dan is het gebruik van opamps heel gemakkelijk. Zie voorbeeld, dat is een veel voorkomende pinbezetting van een boel dual opamps (twee in één huisje). +12V op V+, -12V op V-. Een "virtual ground" is dan niet meer nodig.

tl072.jpg

2. Je zou 'ns een instelpot voor het circuit kunnen zetten, afregelen zodat je een mooi regelbereik hebt met de gain van de schakeling. Zoiets als hieronder geheel links, daar is een 50k pot gebruikt.

p01-f3.gif

3. De brom komt dan kennelijk niet van de voeding, als je er ook last van hebt met batterijvoeding. Je pikt blijkbaar brom op van elders. Gebruik goede afgeschermde kabels van en naar het circuit, zet de schakeling in een metalen behuizing en kijk of dat helpt.
 
Wat een uitgebreid antwoord! Dankjewel. Ik ga snel weer rommelen en dan ga ik kijken of ik het kan oplossen.
 
De voedings aansluitingen van de opamp kloppen niet, aan pnt8 moet de +15 komen.
 

Attachments

  • 8A59CE89-1E7C-4266-B6A2-9BA6D409AF15.gif
    8A59CE89-1E7C-4266-B6A2-9BA6D409AF15.gif
    3,9 KB · Bekeken: 130
De voedings aansluitingen van de opamp kloppen niet, aan pnt8 moet de +15 komen.
Goed gespot, dat is wat raar zoals het is afgebeeld, had duidelijker +15 moeten zijn aan pin 8. Het ging in die afbeelding mij vooral om de pot aan de linkerkant, had daar niet op gelet. Maar inderdaad, gelukkig klopt de eerste afbeelding van de pinbezetting wel.
 
Ik heb bovenstaande tips toegepast en merkte dat ik geen instelpot nosig had. Mijn hele breadboard constructie lag op de grond en pakte daar main hum op. Daardoor ging die de pluskant van de opamp ook aan de haal. Ik ben weer een stapje verder dankjewel!
 
Goed gespot, dat is wat raar zoals het is afgebeeld, had duidelijker +15 moeten zijn aan pin 8. Het ging in die afbeelding mij vooral om de pot aan de linkerkant, had daar niet op gelet. Maar inderdaad, gelukkig klopt de eerste afbeelding van de pinbezetting wel.
Voor mij was die duidelijk! Voor continuiteit is het beter idd om dit te aan te duiden (voor de volgende diy'er)
 
Ah, gelukkig! Dat klinkt goed. :okdan:

Ja, ik had er overheen gekeken. Foutjes komen wel vaker voor op schema's. En ik zei al dat ik dacht dat m'n antwoord kort was, gisteren lonkte de zon om naar buiten te gaan, dus... Maar wilde toch snel even antwoorden, en zo gaat dan dan.
 
Volgens mij is dit de BOM van het project van @SRPP, kan iemand bevestigen?



PartFreqCategory
10k
4​
Resistor
1k
3​
Resistor
10r
2​
Resistor
51k
2​
Resistor
100k
1​
Resistor
1M
1​
Resistor
20k
1​
Resistor
220r
1​
Resistor
2k2
1​
Resistor
4k7
1​
Resistor
4k99
1​
Resistor
10k LIN
2​
Potentiometer
100k LIN
1​
Potentiometer
20k W taper
1​
Potentiometer
2k LIN
1​
Potentiometer
500k LIN
1​
Potentiometer
500k LOG
1​
Potentiometer
500k rev.LOG
1​
Potentiometer
50k LOG
1​
Potentiometer
Jack connector
5​
Other
2N3635
2​
Other
Comp
1​
Other
100nF
4​
Capacitor
0.22uF
2​
Capacitor
100uF
2​
Capacitor
10n
2​
Capacitor
1n Cer.
2​
Capacitor
1uF
2​
Capacitor
220n
2​
Capacitor
47uF
2​
Capacitor
10n Cer.
1​
Capacitor
47n Cer.
1​
Capacitor
51pF
1​
Capacitor
 
Back
Top