Overdrive DIY

Ik heb het ook even in een Google Sheet gezet, dit keer uitgesplitst per circuit (er zijn er meerderen gecombineerd). De waarden van de clipping diodes kon ik niet terugvinden. Iedereen kan commenten op deze spreadsheet: BOM SRPP
 
Ik weet alleen niet wat "comp" is
Comp staat voor compensation. Het idee van dit PCB is dat je kunt experimenteren met opamps e.d., vandaar dat er niet 1x een dubbel opamp in zit, maar twee enkele. Nou is voor de klank die tweede niet zo interessant, vandaar dat daar een TL071 voor in het schema staat, en die heeft geen externe compensatie nodig. Voor die eerste opamp, daarvoor geldt dat ouwe meuk vaak interessant klinkt (LM308/LM741 etc) en dat soort opamps hebben wel externe compensatie nodig, je kunt daar een klein condensatortje gebruiken van iets van 30pF (27pF bijvoorbeeld, makkelijk te krijgen).
Vergeet daarnaast ook die 1M weerstand niet, die was ik vergeten erin te zetten, en moet dus met wat kunst en vliegwerk gemonteerd worden.
Voor wat betreft de diodes is er een hoop te kiezen, 1N4148 silicium, 1N30 germanium, rode LEDs, een mosfetje etc. allebei hetzelfde of verschillend, voor assymmetrische clipping. Je zou zelfs een schakelaar kunnen gebruiken om te kiezen tussen verschillende diodes.
Verder is die fuzzface allesbehalve een exacte wetenschap, en moet ie zowiezo afgesteld worden op de exacte transistoren die je gebruikt, dus hang je niet teveel op aan de waarde van die weerstanden, 47k ipv 51k is waarschijnlijk ook goed, en makkelijker te krijgen. Zoals ook via PM al besproken, misschien handig om een assortiment te kopen ipv. losse exemplaren.
Daarnaast heb je heel die rechterbovenhoek niet nodig als je een distortion+ bouwt, dus ook die gekke W-taper potmeter niet (en die tweede opamp ook niet).
 
En de 2K pot.. die zijn moeilijk te krijgen. Vervangen met 5K lineair en dan parallel een 5K weerstand solderen tussen de wiper en het rechterpootje?
 
Die weerstand in parallel wordt de potmeter quasi logaritmisch van, ik weet niet hoe goed dat werkt, maar je zou het kunnen proberen, of gewoon zowiezo een 5k pot tussen hangen.
Die fuzz kan ook wel echt rare lo fi effecten, dus misschien wordt ie wat extremer, da's misschien best leuk :)
 
Volgens mij stijgt hij dan langzamer van 0 tot 3k, dus het grootste deel van het traject zit dan in het juiste bereik.
 
Back
Top