Oudere Romplers

Ja heb ik gedaan, moet ook regelmatig.
en dan formatteer je 'm en hij staat weer vol patches :D
Zijn dan toch allemaal identieke init patches, of vergis ik me nu ?

Oudere romplers...

Ik denk dat elke romplers series qua bediening en sound uniek zijn, en blijft...
Elke rompler heeft zo'n mellotron/hammond heimwee achtige
presets die door iedereen is gebruikt en gehoord...
Dan hoor je er niets meer van, en na jaren weer dat Roland gitaartje horen van een bepaalde commerciële track
Dan is het; "Hee, weet je nog? Dat komt uit de Emu...:beard::P

Helaas blijven de meeste gebruikers hangen bij de standaard presets. Nochtans hebben vele (alle?) “romplers” de mogelijkheid om zelf presets te maken, al dan niet op basis van de bestaande presets.
Bij E-mu heeft elk preset 738 parameters, die je -sommige zelfs live- kan aanpassen. Ruimte genoeg om variaties te maken.

Eerlijk is eerlijk, het nodigt vaak ook niet echt uit met eindeloze menu's op kleine LCD schermpjes en rotknoppies. Het voelt meer als het programmeren van een jaren 80 videorecorder voordat je op vakantie gaat dan dat je met muziek maken bezig bent.

Eerlijk is eerlijk, het nodigt vaak ook niet echt uit met eindeloze menu's op kleine LCD schermpjes en rotknoppies. Het voelt meer als het programmeren van een jaren 80 videorecorder voordat je op vakantie gaat dan dat je met muziek maken bezig bent.
Dat klopt. Vooral als je een klank maakt op het kleine ingebouwde schermpje van de rompler, is het een hele klus.
Er bestaan -voor E-mu en andere- natuurlijk editors, die het een beetje gemakkelijker maken: Edisyn en Prodatum
De grootste uitdaging is echter, te begrijpen wat al die parameters doen, en hoe ze te gebruiken in het opbouwen van een klank.
Maar ik neem aan dat dat bij modulaire synths ook het geval is.

Editors verzachten de pijn maar waren volgens mij in die era niet altijd beschikbaar of bruikbaar. Ik heb behoorlijk wat romplers en racksynths met diverse synthesisvormen gehad en op zich vond ik ze altijd wel goed te doorgronden. Maar ik kan me best voorstellen dat genoeg lui gewoon een geinig geluidje zoeken en gaan spelen.

Editors verzachten de pijn maar waren volgens mij in die era niet altijd beschikbaar of bruikbaar. Ik heb behoorlijk wat romplers en racksynths met diverse synthesisvormen gehad en op zich vond ik ze altijd wel goed te doorgronden. Maar ik kan me best voorstellen dat genoeg lui gewoon een geinig geluidje zoeken en gaan spelen.

Ik denk dat je dit ook met de mindset van toen moet bekijken. Een rompler als de U-220 was toendertijd best een totaaloplossing voor live optredende muzikanten. Het programmeren hoorde er toen gewoon ook bij.

Dat viel toch wel mee? Midi Quest bestaat al sinds mensenheugenis en staat ondertussen op versie 13, de vroege versies uit die 'era' ondersteunden ook toen al de meest gangbare bakken inc. romplers:

Midi Quest 13

En dan was er nog Emagic Sounddiver, helaas aan de wilgen gehangen door Apple na aankoop van Emagic in 2002 (!). De finale versie voor Windows (3.0.5.4) is gewoon compleet te downloaden vanaf archive. Geen idee of dat aan de praat valt te krijgen op een moderne Windows versie of dat je daar een oude Windows versie/oud dedicated laptopje oid voor moet gebruiken, of in een VM of zo. Toch maar eens proberen binnenkort.

EDIT - kennelijk wel: Sound Diver 3.0.5.4 is the final known commercial release for Windows. There appears to be no DRM or copy protection, or it has been defeated in this copy of the program. It is entirely compatible with Windows 10 x64, as of the May 2019 update and all features are functional.

Emagic Sounddiver 3.0.5.4 (Final Windows version)

Dat viel toch wel mee? Midi Quest bestaat al sinds mensenheugenis en staat ondertussen op versie 13, de vroege versies uit die 'era' ondersteunden ook toen al de meest gangbare bakken inc. romplers:

Midi Quest 13

En dan was er nog Emagic Sounddiver, helaas aan de wilgen gehangen door Apple na aankoop van Emagic in 2002 (!). De finale versie voor Windows (3.0.5.4) is gewoon compleet te downloaden vanaf archive. Geen idee of dat aan de praat valt te krijgen op een moderne Windows versie of dat je daar een oude Windows versie/oud dedicated laptopje oid voor moet gebruiken, of in een VM of zo. Toch maar eens proberen binnenkort.

EDIT - kennelijk wel: Sound Diver 3.0.5.4 is the final known commercial release for Windows. There appears to be no DRM or copy protection, or it has been defeated in this copy of the program. It is entirely compatible with Windows 10 x64, as of the May 2019 update and all features are functional.

Emagic Sounddiver 3.0.5.4 (Final Windows version)
Uit die tijd ken ik Sound Diver, maar dat was echt een drama. Midi Quest heb ik verder geen ervaring mee, maar was dat niet heel erg duur?

Ik zocht in die jaren naar een Emu vintage keys editor, en idd, sounddiver was iets teveel en te duur voor maar een editor.

Ik zocht in die jaren naar een Emu vintage keys editor, en idd, sounddiver was iets teveel en te duur voor maar een editor.
Heb je Edisyn of Prodatum al geprobeerd? Die zijn beiden gratis.

Uit die tijd ken ik Sound Diver, maar dat was echt een drama. Midi Quest heb ik verder geen ervaring mee, maar was dat niet heel erg duur?

EN duur en ook nog buggy, ik weet niet in hoeverre dat met v13 is, maar over al die jaren was het hier altijd gezeik. Het leuke was dan weer wel je een device als VST kan laden, dat werkte wel redelijk volgens mij.

Maar er zijn wel alternatieven, Edisyn ondersteunt steeds meer devices:

En dan zijn er nog de CTRL Panels maar dat ligt even stil volgens mij.

Ik heb veel met Patch Base gewerkt, die is wel goed. Wel alleen Mac/iOS geloof ik.

EN duur en ook nog buggy, ik weet niet in hoeverre dat met v13 is, maar over al die jaren was het hier altijd gezeik. Het leuke was dan weer wel je een device als VST kan laden, dat werkte wel redelijk volgens mij.

Maar er zijn wel alternatieven, Edisyn ondersteunt steeds meer devices:

En dan zijn er nog de CTRL Panels maar dat ligt even stil volgens mij.

Gebruik de Jay-V panel voor Ctrlr nog wel eens voor de 2080 maar die is helaas niet zo visueel inzichtelijk. Vind ik niet zo'n probleem, scherm is (geheel tegen Rolands '80 en '90-filosofie) best bruikbaar.

Heb je Edisyn of Prodatum al geprobeerd? Die zijn beiden gratis.
In die periode had ik nog geen internet en moest ik de info uit magazines (interface en dergelijke) halen.
Even later had ik internet en dus ook een nieuwe setup waardoor de vintage keys vervangen door Plugins en had de editor niet meer nodig.
Overgens waren die Emu module's wel makkelijk te bedienen ondanks de kleine display...

CH-01 VOL-128 PAN=P
en 126 preset-

Standaard menu van de emu modules...
daarna is op EDIT, en voor is de rest is het doorklikken van menu's... :okdan:

In die periode had ik nog geen internet en moest ik de info uit magazines (interface en dergelijke) halen.
Even later had ik internet en dus ook een nieuwe setup waardoor de vintage keys vervangen door Plugins en had de editor niet meer nodig.
Wat een geluk dat ik al wist waar ik mee bezig was toen het moeilijkere gefriemel op een klein displaytje van een rompler kwam. Nooit een gebruiksaanwijzing gelezen.

Back