Sequential Prophet-5 en Prophet-10

Attachments

  • Prophet-5-Product-L-1024x524.jpg
    Prophet-5-Product-L-1024x524.jpg
    98,7 KB · Bekeken: 1.567
Laatst gewijzigd:
Ben inmiddels de betreffende draad op GS doorgelopen maar wat een spijkers op laag water zoeken zeg, pff...

Interessanter was te zien dat iemand bezig is met een panspread mod.
 


nog maar een videootje, deze video heeft de focus puur op de klank (continu doorlopende/evolving patch tweak van 20m icm een Strymon DIG), dus als je daar mee van wilt horen is deze een aanrader. Ik was met eerdere videos nog niet helemaal overtuigd, maar als ik nu dit dan weer hoor....

Leuke video met veel mooie klanken! Aan het eind dacht ik mezelf hoorde. Dat soort oosters geïnspireerde solootjes speel ik ook vaak maar doordat ze ontaarden in gefreak halen ze de cd's niet.
 
Hey, ik ben serieus aan het overwegen ook de Prophet 10 aan te schaffen, maar zou graag nog wat input van P10/P5 eigenaren willen hebben, dus hoe bevalt die nu jullie um een paar weken in huis hebben? Is het de investering waard? 4K is voor mij in ieder geval geen klein bedrag :P.

ps met “investering“ bedoel ik niet of die over 30jr in waarde gaat stijgen, dat interesseert me geen bal, maar gewoon vind jij eea het geld waard wat je ervoor krijgt...
 
Laatst gewijzigd:
Hey, ik ben serieus aan het overwegen ook de Prophet 10 aan te schaffen, maar zou graag nog wat input van P10/P5 eigenaren willen hebben, dus hoe bevalt die nu jullie um een paar weken in huis hebben? Is het de investering waard? 4K is voor mij in ieder geval geen klein bedrag :P.

ps met “investering“ bedoel ik niet of die over 30jr in waarde gaat stijgen, dat interesseert me geen bal, maar gewoon vind jij eea het geld waard wat je ervoor krijgt...
Ik heb mijn Prophet-10 nu een kleine 2 maanden en ik vind het een prachtig ding. Zowel qua looks als qua klank. Het is duur, is het het waard? Voor mij wel, het is altijd een beetje blijven knagen toen ik mijn Prophet-6 verkocht om de Moog One te financieren, en het is prettig nu de 'oer' Prophet daarvoor terug te hebben met zijn imo mooiere en vollere klank.

Vooraf was ik wat bang dat de beperkingen tov een moderne synth me tegen zouden staan, maar dat valt reuze mee. Het spectrum van geluiden is verrassend breed, vooral ook omdat kleine wijziingen van parameters best veel kunnen doen (vooral bij de poly mod sectie). Het enige gemis is het ontbreken van de optie voor LFO sync met de DAW BPM.

Voor de twijfelaars zou ik ook zeker de 10 voice adviseren over de 5 voice. Niet alleen is 5 voices vrij weinig als je graag een akkoordje en wat basnoten pakt (helemaal in combinatie met langere release), maar er zitten ook nieuwe unison modes in waarbij je bijvoorbeeld 2 noten kunt stapelen en toch polyfoon kunt spelen. Dan zijn 5 voices wel heel snel op. Wil je het oude Prophet-5 gedrag? Dan is er een 5 voice mode aanwezig zodat je de ouderwetse voice stealing hebt indien gewenst.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb mijn Prophet-10 nu een kleine 2 maanden en ik vind het een prachtig ding. Zowel qua looks als qua klank. Het is duur, is het het waard? Voor mij wel, het is altijd een beetje blijven knagen toen ik mijn Prophet-6 verkocht om de Moog One te financieren, en het is prettig nu de 'oer' Prophet daarvoor terug te hebben met zijn imo mooiere en vollere klank.

Vooraf was ik wat bang dat de beperkingen tov een moderne synth me tegen zouden staan, maar dat valt reuze mee. Het spectrum van geluiden is verrassend breed, vooral ook omdat kleine wijziingen van parameters best veel kunnen doen (vooral bij de poly mod sectie). Het enige gemis is het ontbreken van de optie voor LFO sync met de DAW BPM.

Voor de twijfelaars zou ik ook zeker de 10 voice adviseren over de 5 voice. Niet alleen is 5 voices vrij weinig als je graag een akkoordje en wat basnoten pakt (helemaal in combinatie met langere release), maar er zitten ook nieuwe unison modes in waarbij je bijvoorbeeld 2 noten kunt stapelen en toch polyfoon kunt spelen. Dan zijn 5 voices wel heel snel op. Wil je het oude Prophet-5 gedrag? Dan is er een 5 voice mode aanwezig zodat je de ouderwetse voice stealing hebt indien gewenst.
Aight, dank voor je uitgrbreide antwoord! Geen kat in de zak dus...

De laatste 2jr is de Repro-5 de VST die ik het meest inzet bij mijn tracks, ik vind idd dat hij erg veelzijdig is, ondanks dat eea niet complex is, dat spreekt mij juist aan, dan leer je je synth echt doorgronden. Een Moog One bv zou too much voor mij zijn, en om met meer complexe dingen te experimenteren heb ik de Summit nog altijd staan.

De vraag was misschien wel een beetje vragen naar de bekende weg, maar die was dus meer in de trend bedoeld van “ben je nog steeds enthousiast nu je hem een tijdje hebt”, antwoord is dus ja :P.

Ok, nu dan de financiering rondkrijgen:D, ik verwacht een financiële meevaller, dus wie weet heb ik um binnen een maand of 3 hier ook staan.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
De eenvoud is ook wel een deel van de charme ja. Ik vind ingewikkelde patches maken op de Moog One heel erg leuk, maar soms gaat er niets boven een initialise patch te doen en dan gewoon met een paar knoppen snel een vette sound in elkaar draaien. Dat gaat op de Prophet-10 prima.
 
Overigens niet schrikken als je hem ooit openmaakt en ziet wat je eigenlijk krijgt voor je 4k - Hij mag dan wel de originele componenten (of varianten daarvan) gebruiken, het is duidelijk een product van de 2020s :D Surface mounted en erg klein.

1616851717157.png


Daar onderin ligt in feite de hele Prophet-10 ... Main Prophet-5 rev 4 bordje met daarop de 5 voice expansion om tot 10 voices te komen. Alleen de controller printplaten waar de knoppen op zitten zijn nog van serieus formaat. Rev 1/2/3 zien er van binnen een stuk indrukwekkender uit! (Ik heb hem opengemaakt omdat 1 van de houten panelen een beschadiging had die ik heb vervangen door een nieuw onderdeel van Sequential).
 
Belachelijk dat dergelijke synths dan zoveel moeten kosten.

'Vroeger' had je geen software om PCB's mee te designen, ging allemaal met het handje.
'Vroeger' moest alles met de hand gesoldeerd worden.
Van een nieuw ontwerp is ook geen sprake, dus de kosten van ontwerp liggen ook tig keer lager.

Ik vind het allemaal prima hoor, daar niet van, maar het is wel gewoon keihard cashen wat Dave Smith doet.
Maar dat zijn goed recht natuurlijk.. :D
 
Overigens niet schrikken als je hem ooit openmaakt en ziet wat je eigenlijk krijgt voor je 4k - Hij mag dan wel de originele componenten (of varianten daarvan) gebruiken, het is duidelijk een product van de 2020s :D Surface mounted en erg klein.

Bekijk bijlage 3808480

Daar onderin ligt in feite de hele Prophet-10 ... Main Prophet-5 rev 4 bordje met daarop de 5 voice expansion om tot 10 voices te komen. Alleen de controller printplaten waar de knoppen op zitten zijn nog van serieus formaat. Rev 1/2/3 zien er van binnen een stuk indrukwekkender uit! (Ik heb hem opengemaakt omdat 1 van de houten panelen een beschadiging had die ik heb vervangen door een nieuw onderdeel van Sequential).
Ik ben meer van de buitenkant, dan van de binnenkant :), smd of through hole gedoe interesseert me niet zo, dus dat komt wel goed.
 
Belachelijk dat dergelijke synths dan zoveel moeten kosten.
Ik meen dat een van de Waldorf-mensen ooit eens had gezegd dat de behuizing zo ongeveer 50% kostte van de synth, en gezien je bij een reissue wel 61 toetsen wil en alle knoppen en mooi houtwerk...

(aan de andere kant kost een Polybrute ook niet zoveel als een P5, dus wat doet Arturia wel goed en Sequential niet - of waar besparen ze op?)
 
(aan de andere kant kost een Polybrute ook niet zoveel als een P5, dus wat doet Arturia wel goed en Sequential niet - of waar besparen ze op?)


In ieder geval op de klank en hun klantenservice als ik mijn oren en de fora mag geloven :D
 
Back
Top