Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Maar vooruit, noem me één acidplaat uit de acidhouse periode('87, geboorte met Phuture Acid tracks en pak-em-beet '91/'92), waar een 606 in zit. Zeker qua origine, afro-amerikaans en uit Chicago, is er niks te vinden.
Van mij mag alles, al weet ik niet of het verder heel erg iets afdoet aan wat me stoorde bij de Roland marketing. De originele periode acid house(house, dus idd behoorlijk disco-gerelateerd) deed het iig zonder 606. Behalve Dylan. Dat dan weer wel.Nee, die waren nog gebaseerd op de disco.
De latere garde ondekte de 606 pas later
Mag het ook vanaf '93 zijn ?
https://www.discogs.com/The-Floating-Point-TB-303-Vol-2/release/30093
of
https://www.youtube.com/watch?v=ttFNaM-yepI&feature=emb_logo
Deze al voorbij gekomen?
Heel goede video vind ik. Met een mooi vergelijk tussen de Beh en Rol. Ik vind de behringer wat warmer klinken met meer laag in de kick. Roland klinkt weer beter met distortion en klinkt wat helderder. De snare van de Roland vind ik weer wat beter klinken omdat hij wat meer ratel en hoog heeft. Maar ik zou al met al toch liever de Roland hebben omdat hij veelzijdiger is en beter gebouwd ipv de cheap Behringer behuizing. De Roland is ook twee keer zo duur, het prijsverschil moet ergens in zitten natuurlijk.
En het mocht blijkbaar niet, maar het doe het lekker toch. Aphex heeft wel echt de meest fantastische acid plaat gemaakt met alleen een 606 als drums. Heb m al sinds 1992, grijs gedraaid en wel maar blijft oh zo lekker
altijd meer indruk gehad dat mike dred hierachter zit, heel de plaat ligt veel dichter bij zijn sound. Dit nummer is mss nog het meest aphex achtig
House is niet mijn muziek, maar als ik het goed begrepen heb is het toch juist te danken aan het slechte inzicht van Roland dat die ritmeboxen als begeleiding voor beatbandjes mislukten waardoor ze door de House-pioniers voor een prikkie konden worden aangeschaft om er hun eigen ding mee te doen. Of is dat een geromantiseerde fabel?
Dat klopt, samen met de 303 werden ze als begeleiding voor pianisten en gitaristen verkocht, toen bestond er nog geen house.
Ik heb indertijd ook een stel op die manier van iemand over genomen.
Mooi - zo zie je hoe raar de zaken vaak open. Had Roland het muzikale inzicht gehad om wel ritmeboxen te maken die - zoals de bedoeling was - geschikt waren voor de begeleiding van gitaristen en pianisten, dan was er misschien nooit House-muziek geweest...
Welk stuk gear dat voor de fabrikant een "mislukking" is zou nu de aanleiding kunnen zijn voor een soortgelijke ontwikkeling?
Welk stuk gear dat voor de fabrikant een "mislukking" is zou nu de aanleiding kunnen zijn voor een soortgelijke ontwikkeling?
Dat is een interessante vraag voor een nieuw topic!! Ik ben daar zelf niet zo in thuis, maar we zouden om te beginnen aan de leden van het SynthForum kunnen vragen welke recent verschenen apparaten bij de doelgroep waarvoor zij ontworpen waren volstrekt niet zijn aangeslagen. Als we zo'n lijstje met apparaten hebben kunnen we ons vervolgens afvragen of die gear op een andere dan de door de fabrikant bedoelde wijze gebruikt een nieuwe muziekstijl zou kunnen inleiden. En als slotakkoord zou het helemaal mooi zijn als hier op ons SynthForum dan ook het eerste nummer in die nieuwe stijl het licht mag zien.
Zo - dat is het routeplan, nu nog even doen...
Da's nu toch lastiger denk ik, we raken wel een beetje off topic zo..
In die tijd waren de 303 en de 606 wel apparaten die vrij nieuw waren al had je wel meer drumcomputers natuurlijk in die tijd.
Het is maar net de sound icm de mogelijkheden die dan voor een "ongelukje" kunnen zorgen en daarna echt een nieuwe stroming worden.
Maar je weet maar nooit natuurlijk.