Compressor voor live techno

Luctae

syncopaat
Lid sinds
6 juni 2010
Berichten
1.282
Locatie
't Gelders Eiland
Ik wil een compressor (en)of limiter toevoegen aan mijn live setup. Doel is compressie op de eindbus. Drumcompressie doe ik als in de Digitakt.

setup als volgt:
Digitakt en 3 synth komen binnen op Xone Db2 en op de uitgang wil ik de compressor/limiter hebben. Nu heb ik verschillende opties gevonden maar wil graag wat advies inwinnen...

- FMR RNC
- DBX 1066 of 166
- Elektron analog Heat
- Aphex dominator

EEN HPF lijkt me handig zodat die lompe kicks de comp niet de hele tijd triggert. Heb ik ook parallelle compressie nodig of juist niet?

De Elektron lijkt me de meest interessante, maar wel erg duur... 2e hands mk1 is misschien wel te doen. bovenop de dynamiek onder controle houden kan ik per patch ook nog karakter toevoegen. Das wel tof. Maar duur...

wat zijn jullie ervaringen? Comp vs limiter, of beide in één? Kwaliteitsverschil tussen boven genoemden?
 
Misschien is de DBX MC-6 ook wat.

Lichtgewicht, tabletop, een 160 in een ander formaat (wordt beweerd).
 
Alesis nano compressor dan helemaal plat compressen en op de fx send voor parallelle compressie.
ik weet het dat deze compressor word uitgelagen. Maar langzaam word die best gezocht. Moet wel echt een hpf op de sidechain.

Of een klark teknik dn500, stereo compressor, limiter, expander. Zelde dbx vca als in de ssl bus compressor. Goedkoop.

Dbx 166 altijd goed.

Zelf sidechain ik heel veel maar op de masterbus minimaal toch een hpf.
das wel ruk bij de dn500 omdat de sidechain alleen een input is. ( gebalanceerd ).

Als je eens een minuut audio dropt kan ik wel een demo van de 2 laten horen.
 
Ik heb zelf heel wat jaartjes geleden de RNC geprobeerd voor diezelfde reden maar ik kan die niet aanbevelen als mastering compressor. Hij suckt al het laag uit de mix en klonk gewoon niet fijn op een druk signaal. Volgens mij is hij veel meer bedoeld voor vocals of losse sporen.
 
De Dominator is multiband, met instelbare crossover. Dus theoretisch kun je je kicks uit de buurt houden van je andere instrumenten en juist meer of minder compressen met dat ding. Hij klinkt ook behoorlijk neutraal naar het schijnt...
 
Bedankt voor de suggesties. Heeft iemand ervaring met de analog heat als compressor? Het is geen echte compressor, maar ik wil de signalen eenbeetje in toom houden. VOlgens mij moet het er mee kunnen, maar ik kan mijn user case niet helemaal vinden om internet. Daarnaast is de opwarming van de heat wel lekker in dit verhaal...
 
Ik heb de Dominator, klinkt zeker goed maar is een limiter. Daarmee krijg je echt die platgeperste worsten (als je je SC of WAV bekijkt). :D
Je zou ook voor een Mixmaster van Focusrite kunnen kijken. Dat is wel een compressor en een multiband en is iets subtieler in te stellen..

Heb trouwens ook nog een tijdje een Behringer XR12 gebruikt als multiband compressor daarin zit een emulatie van de Combinator (Een gerespecteerde hardware multiband compressor van Uli). En daarbij gebruikte ik nog wat kanalen voor fx. Je hebt daarin 4 effecten en kunt dan 1 multiband, reverb en delay, en nog een reverb oid doen en via auxen van een mixer voeden... maar ik lees dat je al een andere mixer met effecten hebt??

Hier een videootje van die multiband compressor van Behringer:

 
Hier een Mixmaster van Focusrite aan het werk. https://vimeo.com/20713458 Er zit trouwens ook nog 'n 3 bands EQ in en een limiter.. maar ik vond de Dominator wel iets beter, misschien ook omdat het 'n multiband is? Maar wel een super compleet apparaat. Volgens mij zag ik er laatst nog ergens 1 voor 250 euro.. weet ff niet meer waar..
 
RNC heb ik zelf ook en vind ik super voor het geld; bovendien nog lekker draagbaar en dus wel handig om mee te sleuren.
Deze geeft wel wat kleuring maar ik vind het niet overdreven. Het wegzuigen van het laag is een gekend 'probleem'; je kan dit oplossen door een filter in de SC input te gebruiken.

Analog heat is een distortion en saturatie unit; die zou ik dus links laten liggen in de compressor context.
 
Back
Top