externe midi-apparatuur wordt niet meer herkend

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Hallo,

Ik heb aan mijn PC een MOTU Midi express 128 en een roland SD-50 hangen. De SD-50 als geluidsbron en als interface van de opgenomen audio naar de mixer. Aan de MOTU hangen de nodige midi-apparaten. Nu moest ik als eens tussendoor de drivers van de MOTU opnieuw installeren omdat SONAR ze niet meer kon vinden. Maar nu helpt herinstalleren niet meer (als vijf keer gedaan) en herkent de PC de SD-50 ook niet meer...
Weet iemand wat hiervan de reden kan zijn? Nu heb ik mijn PC offline (er zit geeneens een Wifikaart in en hij hangt ook niet met een kabel aan het net). Zou het soms kunnen zijn dat de updates van Windows (die ik dus niet uitvoer) hiervan de oorzaak kunnen zijn?

In ieder geval, ik kan nu niets meer, alle input is welkom.

Dank jullie wel.

Groeten,
Pjeut.
 
Verwijder alle te vaak geinstalleerde drivers. Herstart. Begin opnieuw.
 
Hoi Klinkske,

Ik heb net de driver fysiek verwijderd van de PC, een nieuwe opgehaald van internet (de laatste versie is van 2011...) en deze geïnstalleerd.
Resultaat: nog steeds geen herkenning door mijn Sonar.
kan het toch met windows opdates te maken hebben? Of kan ik in Sonar de pc wat actiever laten zoeken naar die Motu?

Ik hoor graag van iedereen, ik begin een beetje paniekerig te worden.
 
Wordt de motu wel weergegeven in apparaatbeheer? Dat is te vinden in onder configuratie in Windows. Als ie niet herkend wordt staat er een vraagteken bij maar misschien doet ie het gewoon en moet je em aanvinken in Sonar.
Hieronder een omschrijving hoe je in apparaatbeheer komt.. https://www.windows10help.nl/apparaatbeheer/index.html
​​​​​​
Ik neem aan dat je de midi poorten aanvink-procedure in Sonar kent?
https://youtu.be/KiWhUAWJ6ZI
 
Laatst gewijzigd:
kan het toch met windows opdates te maken hebben?
zou kunnen

Twee keer gehad met mijn midi interface maar was gelukkig snel opgelost door de midi kaart te resetten ( deze kreeg steeds stroom van de usb poort dus deze even verwijderen zodat midi kaart volledig uitviel loste het problem op
 
Mensen, het is opgelost. En eigenlijk met de hulp van MacGyferGear en Kenneth tegelijk. Het viel me al een tijdje op dat op de Motu de MIDI input 8 de hele tijd knipperde. Ik heb via de input aan de voorkant van de Motu een midikeyboard hangen Roland A-500s. Ik heb er verder niet opgelegd en gedacht dat het geen kwaad kan. Maar nu dan toch maar deze losgekoppeld, en... Apparaatbeheer herkende gelijk de Motu en in Sonar kwam hij ook tevoorschijn. En ook de Roland SD50 is weer gewoon van de partij.

Even nog een vraag: is dit herkenbaar, dat de midi-input aan de voorkant voor problemen zorgt? Of is dit een bug in de A-500s? Het is al een oud keyboard, de voeding via USB doet het al jaren niet meer, dus hij krijgt stroom via een adapter.

Graag nog ff wat feedback op deze laatste vraag. Maar nu al, heel erg bedankt allen.

Groeten
Pjeut.
 
He pjeut
Toppie dat je het gevonden hebt :okdan:
Ik heb geen praktische ervaring met de A500 dus daar kan ik u niets oververtellen

Wel kan ik u vertellen dat je soms rare situatie hebt met MIDI, hangende noten,Synht loop vast door de veel MIDI commando’s te krijgen,
alhoewel ik dat eerder had op mijn oude synhts
Zoals de alfa juno man man hangende noten dat ik daar op gehad heb :erm:

Wat zegt het internet er over ivm jouw situatie?
 
Mensen, het is opgelost. En eigenlijk met de hulp van MacGyferGear en Kenneth tegelijk. Het viel me al een tijdje op dat op de Motu de MIDI input 8 de hele tijd knipperde. Ik heb via de input aan de voorkant van de Motu een midikeyboard hangen Roland A-500s. Ik heb er verder niet opgelegd en gedacht dat het geen kwaad kan. Maar nu dan toch maar deze losgekoppeld, en... Apparaatbeheer herkende gelijk de Motu en in Sonar kwam hij ook tevoorschijn. En ook de Roland SD50 is weer gewoon van de partij.

Even nog een vraag: is dit herkenbaar, dat de midi-input aan de voorkant voor problemen zorgt? Of is dit een bug in de A-500s? Het is al een oud keyboard, de voeding via USB doet het al jaren niet meer, dus hij krijgt stroom via een adapter.

Graag nog ff wat feedback op deze laatste vraag. Maar nu al, heel erg bedankt allen.

Groeten
Pjeut.

Zo.. dat is wel heel fijn! :)
Het lijkt mij sterk dat als de Roland A500 via een midi kabel storing kan veroorzaken op een midi interface. Maar soms gebeuren er vreemde dingen met computers. Een computer niet aan internet hangen werkt alleen maar positief. Geen updates dus ook geen apparaten die het ineens niet meer doen. Soms probeer ik ook weleens een andere USB poort als iets niet werkt. Sommige apparaten doen het ook niet op USB3 poorten. Maar een werkende setup, niet aan internet gekoppeld, waarvan 1 apparaat ineens uitvalt is wel apart ja.
 
Sorry dat ik een oude koe uit de sloot haal, maar dat is met een reden: ik weet de oplossing voor dit grote mysterie met MOTU interfaces. Wat ik bijzonder vind is dat je er zo weinig over vindt op het internet.

De crux zit hem erin dat de MOTU MIDI-interfaces van slag raken door Active Sensing. Dat zorgt voor een constante onderstroom in je MIDI-signaal (dat knipperende lampje) en daardoor start de interface niet goed op.
Er zijn twee oplossingen: de apparaten met Active Sensing pas aanschakelen als heel je setup en je DAW zijn opgestart of een MIDI-filter.

Bij mij was de oorzaak een Yamaha V50 die een MicroLite blokkeerde, daar heb ik de Miditech Midi Thru 4 / Filter tussen gezet en toen was het probleem opgelost.

 
De crux zit hem erin dat de MOTU MIDI-interfaces van slag raken door Active Sensing.
Mijn oude Roland VariOS had dat ook, het kanaal waar ie in de AMT8 zat knipperde altijd. Werkte voor de rest wel normaal, is dus echt een MOTU dingetje dan.
 
Mijn oude Roland VariOS had dat ook, het kanaal waar ie in de AMT8 zat knipperde altijd. Werkte voor de rest wel normaal, is dus echt een MOTU dingetje dan.
Ja en helaas doet MOTU er niks aan.
Misschien omdat ik het ze nog niet verteld heb? :frons:
 
Sorry dat ik een oude koe uit de sloot haal, maar dat is met een reden: ik weet de oplossing voor dit grote mysterie met MOTU interfaces. Wat ik bijzonder vind is dat je er zo weinig over vindt op het internet.

De crux zit hem erin dat de MOTU MIDI-interfaces van slag raken door Active Sensing. Dat zorgt voor een constante onderstroom in je MIDI-signaal (dat knipperende lampje) en daardoor start de interface niet goed op.
Er zijn twee oplossingen: de apparaten met Active Sensing pas aanschakelen als heel je setup en je DAW zijn opgestart of een MIDI-filter.

Bij mij was de oorzaak een Yamaha V50 die een MicroLite blokkeerde, daar heb ik de Miditech Midi Thru 4 / Filter tussen gezet en toen was het probleem opgelost.

Hoi AxiMaxi,

Dank je wel voor deze info. Active sensing zeg je; lijkt me een moderne feature, maar ik heb eigenlijk alleen maar modules er aan hangen van de jaren 90. Het enige (relatief) moderne is een roland sd-50 en de A-500s keyboard.
Hebben die wellicht die active sensing?

Ik hoor/lees graag van je.
 
Hoi AxiMaxi,

Dank je wel voor deze info. Active sensing zeg je; lijkt me een moderne feature, maar ik heb eigenlijk alleen maar modules er aan hangen van de jaren 90. Het enige (relatief) moderne is een roland sd-50 en de A-500s keyboard.
Hebben die wellicht die active sensing?

Ik hoor/lees graag van je.
Het is juist een oude feature:
 
Oh, oke. Dan is eigenlijk de volgende vraag: hoe komt het dan dat zo'n gerenommeerde interface van MoTu daar problemen mee heeft? En in het verlengde: kan dit echt een probleem opleveren? Ik lees op internet dat de Active Sencing ophoudt zodra er andere MIDI-messages door komen.
 
Tja, is het belangrijk hoe het kan of waarom het fout gaat?
Ik zette een MIDI Solutions filter ertussen en haalde *alleen* de active sensing uit het signaal en toen was het opgelost.
 
Back
Top