Mooi artikel over het internationale succes van de XBay van Nederlandsche bodem

SmartBits

hodie mihi cras tibi
Staff member
Lid sinds
3 oktober 2010
Berichten
4.479
Locatie
Nijmegen
Ik kwam dit verhaal onlangs tegen en moest meteen denken aan het draadje van Anatal (tenminste, ik ga er van uit dat het over hem gaat). Wat een geweldig verhaal! :halleluja:luv:

Dennis (48 ) uit Lelystad ging door diep dal, maar toen kwam zijn geniale vondst: ‘Er is een schreeuwende behoefte aan’

Zijn eerste klant is de Amerikaanse rockband Faith No More. Al snel kloppen meer grote namen aan: dj Luke Slater, Dweezil Zappa (zoon van) en de man achter Nickelback en Avril Lavigne, om er maar een paar te noemen. De internationale muziekwereld staat in de rij voor de vinding van Dennis Bekkering uit Lelystad. Hij leeft zijn droom. Na een lange, loodzware omweg: ,,Ik had helemaal niks meer.”

Juli 2016. Dennis Bekkering (nu 48 ) ligt te woelen op een matras in een oud bootje in Lelystad. Hij voelt zich verschrikkelijk, kan geen goede houding vinden. Alsof zijn ingewanden jeuken. Hij probeert af te kicken van zijn morfineverslaving, heeft geen huis, geen baan, geen geld. Alleen een bootje. Hij heeft het absolute dieptepunt bereikt.

September 2020. Bekkering steekt een sigaret op voor een bedrijfspand in Lelystad. ,,Ik ben afgepeigerd”, zegt hij. ,,Ik had bijna het interview afgezegd.” Vlak voor de afspraak stuurde hij een pakket naar Londen, naar de master-engineer van The Prodigy. Een studiotovenaar, die nummer 1-albums op zijn naam heeft. ,,Hij zit helemaal volgeboekt, heeft maar weinig tijd om de boel te installeren. Hij was bezorgd en dat sloeg over op mij. Stress, stress, stress.”

Zo’n tien jaar sleutelt hij aan een apparaat dat, eenmaal klaar, gretig wordt omarmd door de muziekwereld. Muzikanten, dj’s en vooral mensen die in de studio aan de knoppen zitten; ze staan in de rij. ,,Er is een schreeuwende behoefte aan”, weet Bekkering. ,,Ik kan de vraag eigenlijk niet aan.”

Het is met name de ‘toplaag’ die zich aandient voor de ‘telefooncentrale van de muziek’, die allerlei apparaten in een klap met elkaar verbindt. Meestal via internet, maar de bekende Britse dj Luke Slater komt bij hem langs. ,,Best surrealistisch”, zegt Bekkering. ,,Maar op andere momenten voel ik er niks bij. Alsof het nog niet is ingedaald.”

Hij is schuw, bescheiden en neemt nogal eens een afslag, om te verdwalen in zijn woorden. Bekkering heeft geen relatie, geen personeel, alleen zijn hondjes houden hem gezelschap. Hij ziet het soms licht worden in zijn werkruimte op een bedrijventerrein. Overdag wordt hij te vaak gestoord, ’s nachts kan hij in alle rust doorwerken. Niet alledaags, zegt hij over zichzelf. Net zoals zijn levensverhaal.

Weinig vertrouwen

Als jochie dat in Lelystad opgroeit, droomt hij van een loopbaan als muzikant. De jaren 80 lopen ten einde, de house komt op en Bekkering koopt een drumcomputer van het geld dat hij met het organiseren van feesten verdient. In z’n eentje werkt hij aan dancemuziek. ,,Boem-boem-boem-boem, de vierkwartsmaat in al z’n vormen”, zegt hij grijnzend. Hij brengt niets uit, vindt zichzelf niet goed genoeg. Het schort aan vertrouwen.

Maar het ‘rommelen met computers’ blijft, Bekkering gaat werken als programmeur. Het dienen van een baas ligt hem niet (,,afschuwelijk”) en hij begint voor zichzelf, zwervend door Europa. Hij werkt via internet, zijn adres doet er toch niet toe. ’s Avonds op de bank begint hij, ter ontspanning, te prutsen aan een apparaat. ,,Ik miste het muziek maken, zocht iets wat er niet was. Toen ben ik zelf gaan puzzelen. Het ging traag, maar het ging wel.”

Dan slaat het noodlot toe, Bekkering loopt een infectie aan zijn teen op. De pijn belet hem te werken. Een martelgang, zegt hij. En passant ontdekken de artsen dat zijn bloedsomloop niet goed is, dat bevordert de genezing niet. Hij gaat terug naar Nederland om zich te laten helpen, maar heeft hier bijna niets meer. Geen woning, geen baan. Hij slaapt overal en nergens. Op een matras in de seniorenwoning van zijn moeder, bij vrienden, af en toe in een hotel.

Verslaafd

Bekkering raakt verslaafd aan morfine. Zijn huisarts geeft hem naar eigen zeggen ‘carte blanche’. ,,Ze proberen het bij tien dagen te houden, maar als dat niet genoeg is... Mijn arts gaf me wat ik nodig had. Tja, aan een béétje morfine heb je niks.” Een bizarre tijd. ,,Ik viel zomaar met mijn hoofd op het toetsenbord, werd wakker met verlamde armen.” Los daarvan is morfine ‘best oké’, zegt hij. ,,Het zorgt voor schijngeluk. Maar ja, dat is ook geluk.”

Hij laat zich inschrijven bij de Jellinek-kliniek, maakt de behandeling niet af en belandt op een bootje in Lelystad, waar hij op eigen kracht probeert af te kicken. ,,Een dokter zei dat het vijf tot zeven dagen zou duren, ik ben er vijf weken geweest. Ik werd wanhopig, kon niet eens lopen. Er kwam geen einde aan. Het zwaarste moment in mijn leven.”

Stacaravan

Maar op een dag denkt hij: ‘Hé, ik voel me beter dan gisteren’. Bekkering krabbelt langzaam op. Herpakt zich, vindt werk, neemt zijn intrek in een stacaravan en werkt door aan zijn muzikale product, dat stukje bij beetje gestalte krijgt en uiteindelijk in 2018 klaar is voor gebruik.

Geld om te adverteren heeft hij niet. Hij klopt aan op een webforum (gearslutz.com), een ontmoetingsplek voor techneuten in de muziekwereld, en tikt in wat hij heeft gemaakt. Al snel reageert een Amerikaan met een platenlabel, die zijn product wil kopen. ,,Net als veel andere gasten gebruikt hij een schuilnaam. Nadat we een paar keer heen en weer hadden gemaild, ging ik naar zijn website en zag dat hij de bassist van Faith No More is. Op YouTube ontdekte ik dat het een ontzettend vette band is.”

In plaats van blijdschap over deze vette vis die hij aan de haak heeft geslagen, slaat de twijfel toe. ,,Ik dacht: kut, als het bij hem niet werkt, wat dan? Liever wilde ik de apparatuur rustig testen. En hoe ga je eigenlijk met bekende mensen om?”

Normaal doen, weet hij nu. ,,Mensen die het hebben gemaakt, zijn over het algemeen vrij relaxed. Mensen die het wíllen maken, stellen honderden vragen, zijn zenuwachtig.” Vooral die eerste categorie heeft hij in korte tijd goed leren kennen. Hij scrolt door zijn e-mails en daar duiken de namen op van de bassist van Faith No More, mega-producent Chris Baseford - bekend van Nickelback - Avril Lavigne en Ricky Martin, Luke Slater en vele anderen met wie hij zaken doet.

Telefooncentrale

Hoogste tijd om zijn vinding eens voor te stellen. Bekkering zet een kastje op de grond dat aan een kant vol zit met, naar het lijkt, aansluitingen voor een scartkabel. Dit is ’m nou, zijn gewilde ‘programmeerbare analoge patch bay’. Pardon?

,,Heel simpel uitgelegd: een ouderwetse telefooncentrale voor muziekapparatuur. Je ziet het wel in oude films, waarin telefonistes achter een groot bord zitten en bellers met elkaar verbinden. Die techniek heb ik toegepast op de muziek. Je kunt hierop gitaren, van alles, aansluiten en een kruisbestuiving laten ontstaan. Wat je maakt, kun je bewaren op de computer. Dat is de toegevoegde waarde.”

Het ziet er erg simpel uit. ,,Maar het is krank-zin-nig moeilijk om te maken”, zegt Bekkering. ,,Vergelijk het maar met een iPhone. Die werkt ook eenvoudig, maar er komt heel veel bij kijken om dat voor jou mogelijk te maken.”

Introductieprijs

De patch bay die voor ons staat, gaat naar Dweezil Zappa. De zoon van Frank Zappa legt er 10.000 euro voor neer. ,,Een introductieprijs”, zegt Bekkering. ,,Het duurste model gaat 12.800 euro kosten.” Hij werkt aan een voorraadje van twintig patch bays. Die zijn allemaal al verkocht. Hij werkt zich een slag in de rondte en komt waarschijnlijk voor de keuze te staan: uitbreiden of klein blijven. Liever dat laatste, zegt de solist. ,,Dan kan me weinig gebeuren. Ik kan ervan leven.”

Vooral Amerika valt voor zijn product. Vanuit Nederland is de interesse minimaal en dat steekt hem een beetje. ,,Misschien moet je eerst iets naar de andere kant van de wereld sturen, voordat ze het hier interessant vinden. Ik probeer het, maar ik denk dat de Nederlandse muziekwereld gewoon niet weet wat het is.”

Ach, hij wil zich er niet druk over maken. Hij beseft nog amper dat hij in de muziekwereld is gedoken en blijft drijven. ,,Ik stel me zo voor dat ik in een winkelcentrum loop en een liedje hoor dat met mijn hulp is gemaakt. Dat lijkt me geweldig.”

Geen spaghetti van snoertjes meer
,,Het scheelt bakken met tijd.” Dat zegt Olaf Noordanus uit Lelystad over de patch bay van Dennis Bekkering. Noordanus is drummer van de bekende band Time Bandits, runt een studio (o2o) en produceert muziek. Hij stelt zijn studio beschikbaar voor mensen die het product van Bekkering willen testen. ,,Kijk, in studio’s staat vaak oude, analoge apparatuur die muzikanten tof vinden. Als je die apparaten verbindt, ben je wel even bezig. Met de patch bay van Dennis doe je dat maar een keer. Via de computer bepaal je daarna welke apparaten met elkaar communiceren. Je hoeft niet steeds allerlei kabeltjes los te trekken, het voorkomt een spaghetti van snoertjes.”

https://www.destentor.nl/lelystad/d...er-is-een-schreeuwende-behoefte-aan~ac9dc755/

Het (afgesloten) draadje over zijn analoge netwerk: https://www.synthforum.nl/forum/syn...-onderhoud/202121-bouwverslag-analoog-netwerk
Gearslutz draadje: https://www.gearslutz.com/board/pro...gh-balanced-programmable-analog-patchbay.html
 
Ja man echt tof.
ik heb nog een 16x16 proto board van hem.
Die patchbay van hem is geniaal en het is hem gegunt.:halleluja

Idd hier op SF werd het idee niet enthusiast ontvangen. 1 omdat het technisch is en 2 omdat de marketing erg technisch was. En daardoormen niet wist wat het is.

Maar ja stel je voor een patchbay met 256 ins en outs waar je al je apparaten op gooit. zo is je studio in 1 klap een modular met recall.
Eurorack of gitaar fx kun je zo ook patchen. Ik ga dat laatste doen.
 
Super tof om te horen dat het een succesverhaal is geworden! Veel respect voor zijn doorzettingsvermogen.
 
Da's inderdaad een opmerkelijk verhaal. Ik moet zeggen dat ik zelf ook met een idee voor een nieuw product in m'n hoofd zit. Ik heb al veel zin gehad om het hier op het forum eens uit te leggen (en om dan te vragen wat jullie ervan denken), maar ik heb schrik dat iemand er dan mee aan de haal gaat.

Een lastige situatie. Als iemand weet hoe ik mijn idee kan uiteenzetten en daarbij beschermd ben tegen eventuele 'ideeëndiefstal' (99% van de forumgebruikers hier zal zoiets niet doen, maar die ene procent...), dan hoor ik het graag...
 
Ik heb dat draadje ook een tijdje gevolgd, maar ben gestopt omdat ik maar niet begreep wat je precies ermee kon doen en hoe. Ik denk dat het grootste nadeel was, dat het geheel nogal technisch omschreven werd en daardoor de mogelijkheden onvoldoende naar boven kwamen.

Ook het verloop van dit draadje verzandde (in mijn optiek) nogal in de techniek en ik denk dat met de juiste presentatie het bereik een stuk groter had kunnen zijn.

Ik vind het in ieder geval heel mooi dat zijn idee uiteindelijk ergens is geland en er daadwerkelijk een werkend apparaat uit is gekomen....
 
Ik moet zeggen dat ik zelf ook met een idee voor een nieuw product in m'n hoofd zit. Ik heb al veel zin gehad om het hier op het forum eens uit te leggen (en om dan te vragen wat jullie ervan denken), maar ik heb schrik dat iemand er dan mee aan de haal gaat

Als iemand die af en toe betrokken is geweest bij technologie startups kan ik je vertellen dat ideen op zich niet heel waardevol zijn, de uitvoering van je idee en hoe je er product van maakt is 99% van de waarde.

Aan de andere kant kan het geen kwaad een beetje voorzichtig te zijn met waar je je idee publiceert, dit forum is misschien niet de beste plek. Vergeet niet dat alles hier gewoon openbaar op internet staat. Ik vertrouw deze community, maar iedereen kan dit forum lezen...
 
Idd hier op SF werd het idee niet enthusiast ontvangen. 1 omdat het technisch is en 2 omdat de marketing erg technisch was. En daardoormen niet wist wat het is.
Ik heb dat draadje zojuist doorgelezen en volgens mij zijn mensen juist erg enthousiast. Het leest als een (technisch) jongensboek zoals het project uitbreidt, mensen die zich aansluiten...
Helaas wordt het topic plotseling op verzoek van Anatal dichtgegooid, wellicht omdat zich dan op Gearslutz al de eerste klanten melden (niet zo gek dat daar meer kopers rondlopen dan op het kleine Synthforum).

Je kritiekpuntjes kan ik wel begrijpen. Jammer dat nuttige tips als een betere website worden weggewuifd. De sterkste punten staan n.b. verborgen tussen technische specificaties:
  • Be a producer instead of an operator.
  • Be a musician instead of an IT-specialist.
Ook de relatief lage prijs is een groot pluspunt, maar de XBay wordt nu toch vooral aan grotere klanten verkocht, geloof ik.

Uitbreiden of klein blijven. Liever dat laatste, zegt de solist. ,,Dan kan me weinig gebeuren. Ik kan ervan leven.”
Leuk dat Dennis ervan kan leven, maar zo blijft het een niche-product. Zonder de wil om het aan te prijzen gaat Flock er dan met de hoofdprijs vandoor. Is dat niet zonde?
 
Ja ik heb eerlijk gezegt geen kritiek ben heel blij met mijn evo boardje zo heb ik een 16x16 mini xbay.

Denk wel dat je gelijk heb dat flock het grootste deel van de markt zou voorzien.

Maar aan de andere kant xijn de flock patch bays een stuk kleiner maar hebben wel weer phantom power.

Stel je voor dat Dennis leveling implementeerd.
Met een 256x256 kun je dan leuke dingen doen.

Alhoewel nu is het ook al leuk. Vanuit je luie stoel een synth output door een cabinet jagen dan van mic door een delay en compressor....klik en hup zo weer een andere patch.

Ik snap wel dat producers hier op zitten te wachten. Het brengt recall ala vst naar de fysieke wereld.
 
ja het gaat over mij. Hoe wist je dat, er staat niets over xbay of anatal in

Hij heet niet voor niets Smartbits :D

Hi Anatal leuk dat je hier komt kijken. Kun je wat vertellen wat het merendeel van je klanten doen?

Gaat dat dan om studio opzetten? Mic and pre door compresser naar een kanaal op de DAC of mixer of zijn het meer modulaire synths ?
 
Da's inderdaad een opmerkelijk verhaal. Ik moet zeggen dat ik zelf ook met een idee voor een nieuw product in m'n hoofd zit. Ik heb al veel zin gehad om het hier op het forum eens uit te leggen (en om dan te vragen wat jullie ervan denken), maar ik heb schrik dat iemand er dan mee aan de haal gaat.

Een lastige situatie. Als iemand weet hoe ik mijn idee kan uiteenzetten en daarbij beschermd ben tegen eventuele 'ideeëndiefstal' (99% van de forumgebruikers hier zal zoiets niet doen, maar die ene procent...), dan hoor ik het graag...

Je kan patent aanvragen eerst maar dat geeft je alleen het recht te procederen, het kost een hoop geld. Je kan ook je idee publiceren in een of andere vorm, op een forum of in een blad. Het idee kan dan niet door een ander gepatenteerd worden want het is geen geheim meer. Op forums erover discussieren heeft mij veel geholpen tot het punt te komen waar het nu is, uiteindelijk kwamen ook alle orders via de forums binnen, voornamelijk GS.
 
Jammer dat nuttige tips als een betere website worden weggewuifd. De sterkste punten staan n.b. verborgen tussen technische specificaties:
  • Be a producer instead of an operator.
  • Be a musician instead of an IT-specialist.
Ook de relatief lage prijs is een groot pluspunt, maar de XBay wordt nu toch vooral aan grotere klanten verkocht, geloof ik.
Leuk dat Dennis ervan kan leven, maar zo blijft het een niche-product. Zonder de wil om het aan te prijzen gaat Flock er dan met de hoofdprijs vandoor. Is dat niet zonde?

Die 2 punten waar je aan refereert heb ik meer gehoord dat die aanspraken, ik ga dat meer uitlichten. We werken al een tijd aan de nieuwe website en een voorraad units. Tot nu toe werd alles op bestelling gemaakt per stuk en ik kon de vraag niet echt aan, daarom geen tijd en geen noodzaak voor een een betere website asap. Het is inderdaad opvallend dat vooral de grote units snel gaan. Die zijn duur in absolute zin maar per patchpoint is het maar $25. Met 2 heb je een analoog kanaal dat meer transparant is dan high end converters van 2000+ per kanaal. Het is alleen dat je na een lange tijd studio opbouw opeens die kosten per pp krijgt en dan is het wel een hoop ineens. Het nieuwe ontwerp kan is wel uitbreidbaar, je kan elke combinatie van IxO hebben in 16 tallen. 48x64 iod kan ook bijvoorbeeld

Toen Flock net uit kwam had ik ook heel erg dat gevoel dat die er met de buit vandoor zou gaan. In de praktijk blijkt het wel mee te vallen. Ze zijn slecht gebouwd, we hebben er zelf 1 en getest tegenover xbay en het is ver van beter. Het ding wordt ook onnodig warm daarom zit er een fan in die herrie maakt, bizar. Ze komen ook niet verder ermee qua opschaling.

Het unieke aan xbay is dat het altijd $25 / pp is, Flock heeft (nog) niet de techniek in huis om linear op te schalen. Wat veel in eerste instantie niet snappen is dat bijvoorbeeld 4 x Flocks 64 niet gelijk is aan een xbay 256. Afgezien van het feit dat ze 2x keer zo duur per pp zijn en minder heb je met 4 Flocks een 32x128 en met een xbay 256 een 128x128. Voor volledige patch vrijheid moet het 1 grote matrix uit 1 stuk zijn in 1 kast anders heb je alleen een beperkte gedeelde bus.
 
Stel je voor dat Dennis leveling implementeerd.
Met een 256x256 kun je dan leuke dingen doen.

Ja gain control is in ontwikkeling. Als dat erin zit heb je echt iets moois inderdaad. Signalen kunnen gesplit en gemerged worden, of multed and mixed hoe je het wilt noemen. Ik heb al een test set up gemaakt met externe vca's + midi/cv control, dan heb je functioneel hetzelfde
 
Hij heet niet voor niets Smartbits :D

Hi Anatal leuk dat je hier komt kijken. Kun je wat vertellen wat het merendeel van je klanten doen?

Gaat dat dan om studio opzetten? Mic and pre door compresser naar een kanaal op de DAC of mixer of zijn het meer modulaire synths ?

ja ik kreeg een bericht via mail dat ik werd genoemd, is het zowaar een hele draad over xbay. Wat klanten doen is tot nu toe heel veelzijdig. Veel nieuwe studio bouw zit erbij. Modular synth niet veel, daar had ik me vanuit de eigen behoefte in eerste instantie vol op gericht maar dat was commercieel een grote fout. Pre amp auditioning is ook veel behoefte aan, of inderdaad compressors toggelen. De software heeft een DAW plugin chain stijl interface, naast de basis matrix interface.
 
Blij te horen dat het initiatief nog leeft. Het is een heel goed concept en hier is zeker een hele grote markt voor!

Zelf mix ik nog altijd liefst analoog en doorgaans heb ik in mijn home studio wel voldoende aan 16-24 sporen voor 1 project/sessie maar ik heb veel meer instrumenten en FX (die ik niet altijd voor ieder project of sessie nodig heb).
En tussen twee sessies of projecten, tientallen kabels hersteken op een analoge patchbay is gewoon niet praktisch... dus heb ik momenteel gekozen voor een digitale mixer met aardig wat I/O over ADAT omdat je daar wel je I/O per sessie/project kan opslaan. Maar digitaal mixen is nooit echt mijn ding geweest. Dan nog liever volledig ITB...

Nu zou die XBay een perfecte oplossing voor me zijn... maar niet aan dit prijspunt... als ik het pricing model snap is dit allemaal maatwerk en "build to order" en voor een bescheiden home studio met 24 I/O zit je al snel aan 24*24*25$ of een kleine 15000$. Dat is dus idd alleen maar weggelegd voor de aller grootste studios... Een niche product dus voor de happy few! Helaas voor ons...

En ik vrees dat dit ook zo zal blijven tenzij je het ontwerp wat kan standardiseren in bvb small/medium/large modules zodat fabricatie geautomatiseerd kan worden en ook in grotere oplages zodat de prijs per unit drastisch lager kan en er dus veel meer muzikanten van kunnen genieten, terwijl je er op het einde van de dag toch nog meer aan over houdt met minder handen arbeid.

Heb je al gedacht om samen te werken met een bedrijf zoals Harman of MusicTribe (of iets kleiner desnoods) voor de productie, distributie, marketing zodat jij je kan focussen op wat je echt leuk vind (het ontwikkelen van nieuwe features waar je nu waarschijnlijk niet aan toe komt) en dat wij ook van een XBay kunnen aanschaffen? Want een 24x24 analoge patchbay van Neutrik kost zo'n 60€ en voor eentje met total recall functionaliteit zou ik met plezier het 5-voud of misschien zelfs het 10-voud betalen maar niet het 250-voud. Dan koop ik beter een grote analoge console... Dus daar scheelt toch nog wat aan de use case / business case vrees ik...

Ik wens je alvast veel success met de XBay.
 
[CORRECTiE] Ik zie net dat ik me waarschijnlijk misrekend heb en een 24*24 patch zou dus zo'n 1200$ kosten...

(24+24)*25$ ipv 24*24*25$

Maar dat is nog 20x de prijs van een volledig analoge patchbay...

Door schaalvergroting vermoed ik toch dat de kostprijs nog wat lager kan zonder dat de omzet/winst er onder moet leiden... En hou je op het einde van de dag nog wat tijd over om leukere dingen te doen :-)

Voor 600$ zou interessant beginnen worden maar voor 300$ zouden ze gewoon de deur uitvliegen...
 
Je kunt dit niet met een analoge patch bay vergelijken.
De power van patch recall brengt dit in een andere wereld.
Het is een geheugen voor je studio of modular of fx of allemaal tegelijk.
Ik moet mijn 16x16 test board nog steeds in gebruik nemen.
Door omstandig heden is dat op de achtergrond geraakt.
 
GS thread is gisteren op verzoek gesloten... enigszins cryptisch:

it is all gone can this thread be closed, as in locked pls? And I hereby say goodbye, so long GS thanks for all!!! This is a perfect ending.

edit : by exemption I am not being sarcastic here, I mean this literally. The XBay book as it was so far is closed. Locking the thread would be the appropriate symbolic action now. I am free to do whatever I want on my own domain so I will continue there as I please.
 
Back
Top