simpel iets, note off release velocity

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.470
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
ik had nooit opgemerkt, dat mijn novation sl 49 mkii ook release velocity data doorgeeft, wat niet vreemd is, zit in de midi "message" inbegrepen, blijkbaar zullen alle keyboards dit doen, die aanslaggevoelig zijn?

nooit opgemerkt, ik ging eens rondneuzen, vanwege dat MPE het ondersteunt, of is het eigenlik wel MPE, nee: want release velocity is gewoon simpel midi... én polyphoon, per toets.

volgens mij kan de biotek2, of die kan het zeker aan, nooit een synth gezien, of heb er altijd overheen gekeken, die dit kan.

sja, zullen we dan maar zeggen, je leert nog altijd....
 
Mijn Oberheim Matrix 6 heeft release velocity en die is ook in de mod matrix beschikbaar als source.
Er zijn maar weinig keyboards die het uitsturen dacht ik en vrijwel geen vst's die er iets mee kunnen.
Zelf mijn XV5080 doet er niets mee.

Release velocity lijkt mij het meest bruikbaar voor piano samples waar het 'hammer off' daar door word gemod.
Of om de release van een envelope te varieeeren

Maar ja ik denk eigen lijk alleen maar aan aanslag als ik speel.
niet aan hoe snel ik de toets los laat.

https://electronicmusic.fandom.com/wiki/Release_velocity
 
Serieus? Mijn Nektar Panorama P6 heeft wel aftertouch, ook maar eens release proberen. En ook maar eens de trial installeren van Biotek2.

Mijn Oberheim Matrix 6 heeft release velocity en die is ook in de mod matrix beschikbaar als source.
Er zijn maar weinig keyboards die het uitsturen dacht ik en vrijwel geen vst's die er iets mee kunnen.
Zelf mijn XV5080 doet er niets mee.

Release velocity lijkt mij het meest bruikbaar voor piano samples waar het 'hammer off' daar door word gemod.
Of om de release van een envelope te varieeeren

Maar ja ik denk eigen lijk alleen maar aan aanslag als ik speel.
niet aan hoe snel ik de toets los laat.

https://electronicmusic.fandom.com/w...lease_velocity

ik zag het toevallig in een module van VM die midi commando's, messages, laat zien, ik zag ineens bij note off, een value, die overeen kwam met hoe snel ik de toets losliet...
nooit geweten, staat ook niet in de manual (ja die lees ik, meestal.. of er overheen gelezen).

release velocity wordt weinig gebruikt inderdaad.

mijn interesse was vooral gewekt, voor release velocity, vanwege dat ik het wel met mijn rol's doe, daar heet het lift, maar is simpelweg release velocity... geen deel van MPE.

maar vooral het toeval, die module was herontworpen of zoiets, dus ik bekeek m weer, viel met dat ineens op. ook midi-ox geeft het aan, maar da is zo'n pielerig schermke... werkt wel goed om te testen, maar nooit gelet op de note off, het staat in de midi specs.

het heeft niets met aftertouch te maken (die binnen de midi specs channel pressure heet, en aftertouch = poly aftertouch, dus per toets. maar elke brand, en iedereen noemt het anders, dat is een terzijde.)
of misschien wel, de module van VM is wel heel erg duidelik om de waarden van de messages uit te lezen, ik kan de aftertouch van novation erg precies bedienen, en dat wist ik al, hoorde ik al. die heeft een fatar keyboard, hebben meerdere keyboards, semi-gewogen. dus niets bizonders in die zin, behalve dat ie erg fijn te bespelen valt, erg goed zelfs.

zou heel goed kunnen zijn dat meerdere midi keyboards of zelfs keyboards van hardware synths het toch uitsturen (en zelf niet gebruiken...).

aha de oberheim matrix 6 heeft het geïmplementeerd. de snelheid waarmee je een toets lostlaat, daarmee kun je leuke dingen, zoals Jason31 al heeft ontdekt... ik ook. maar wie weet is het niet voor iedereen zo interessant, toch dat er een filter opent, of je trekt een effekt open, etc. etc.

heb de Piano V2 van arturia (arturia roept altijd veel diskussie op, maar klinkt goed), en wat kontakt libraries (niet op dit moment geïnstalleerd). heb nooit of niet opgemerkt of ze release velocity gebruiken, zou wel moeten, wanneer je bij een echte piano de toets loslaat, de snelheid heeft effekt, hoe snel de "hammer" loskomt van de snaar. lijkt me...

ok, nou ja, het vermelden waard dacht ik, ik ga je link bekijken, flyweight ! leuk om te weten dat dus soms wel gebruikt wordt.

ik heb alleen 2 novation's keyboards (en een roli seabord block + 2 lightpad M's), en ergens anders een arturia minilab mkii, zal eens kijken of die laatste dat ook doet. het is standaard midi spec, maar goed daar rommelen ze allemaal mee... och, dat valt eigenlik reuze mee. mmmh eens zien wat maschine mk3 aangeeft, nooit op gelet, maar die geeft in midi mode, heel wat aan... nou ja.

biotek2 heeft al heel lang release velocity. (de goedkoopste manier om aan biotek2 te komen, het gratis van novation krijgen, nou ja, biotek1 en dan de sale, upgrade, dan is de prijs zo ongeveer de vaporizer2. biotek1 kun je denk ik goedkoop 2e hands skoren en wellicht biotek2 ook.)

sfjoef een oberheim matrix 6, zucht, mooi...

ach, wat ik wil doen, kan ik. toch soms... nou ja, wanneer zoiets lees oberheim matrix 6 dan denk ik wow, maar wanneer ik met mijn eigen setup bezig ben, denk ik ook wow... en toch, soms... gras altijd groener, hè, of niet?
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb biotek2 trial net geïnstalleerd, maar liefst 90 dagen geldig! Vind het er alleen maar vreemd uitzien, vraag me af of het 200euro waardig is. Ook maar eens uittesten. Met al dat geklooi krijg ik mn nieuwe track nooit af, maar het blijft leuk.
 
Ik heb biotek2 trial net geïnstalleerd, maar liefst 90 dagen geldig! Vind het er alleen maar vreemd uitzien, vraag me af of het 200euro waardig is. Ook maar eens uittesten. Met al dat geklooi krijg ik mn nieuwe track nooit af, maar het blijft leuk.

200 euro! ik had m voor 54 euro... in sale is ie zonder dat je biotek1 hebt, 99 euri.. sja, soms heb je geluk...
hij ziet er vreemd uit, maar uiteindelik is het best overzichtelik en immens krachtige synth, de developer heeft een reputatie. en dat hoor en merk je, goed dat wil niet altijd iets zeggen én het kan gewoon niks voor je zijn.

er komt nog een update (nasty bug in cubase) aan, weet niet of er nog wat aan toe wordt gevoegd. maar in de 2 jaar tijd dat ie bestaat, MPE is er dit jaar pas bijgekomen, en volledig.
was de trial 90 dagen? ik wilde de aankoop tot een volgende sale uitstellen, maar kon het niet loslaten. mooie toevoeging, maar nog te weinig gebruikt.

ja al dat geklooi, ik klooi ook maar wat aan, in veel dingen. AM modulatie, zo simpel, in VM, een simpele test patch, en dan zien hoe het werkt en wat ik er mee kan.. met simpele dingen kan ik al lang bezig zijn.

maar goed ik begin nu met een zeer komplekse MPE patch voor VM....

goed: o goeie link flyweight , ik was alleen de midi spec ingedoken, niet verder gekeken, naar hoe het gebruikt kan worden.

NOTE OFF heeft een WAARDE.......
 
Back
Top