Roland WM-1/WM-1D Wireless MIDI

Roland komt met een draadloos MIDI systeem.



Volgens Synthtopia zijn de prijzen respectievelijk [imath]69.99 en[/imath]79.99 en zouden ze vanaf okotober te koop zijn.
 

Attachments

  • wm-1_main.jpg
    wm-1_main.jpg
    85,4 KB · Bekeken: 664
Mosterd na de maaltijd. Het is duurder dan CME Widi Master, waar het verdacht veel op lijkt, en je hebt een batterij nodig. De kleinst mogelijke vertraging is gelijk (3 mS) maar de maximale afstand is de helft, namelijk 10 meter. Straks kun je met de nieuwe firmware van Widi Master ook meer apparaten koppelen, dus Roland loopt hiermee nog vooruit.
 
Sommige apparaten kan je met een widi master niet koppelen omdat er geen spanning op 1 pin staat. Daarom heeft roland er een batterij ingezet. Maar de batterij had wel iets kleiner mogen zijn.
 
Fantastische ontwikkeling, ben benieuwd hoe stabiel dit werkelijk is. Nu nog een wereld waarin ook alle audio in goede kwaliteit verloopt wireless en nooit meer gezeik met kabels...:halleluja
 
Sommige apparaten kan je met een widi master niet koppelen omdat er geen spanning op 1 pin staat. Daarom heeft Roland er een batterij ingezet. Maar de batterij had wel iets kleiner mogen zijn.

Ik had liever gezien dat de batterij alleen werkzaam is als er geen spanning via midi voorhanden is. Voor deze apparaten is de Roland een uitkomst, maar daar had CME al een ander product voor.

Het voordeel van Roland is dat ze een groot distributienetwerk hebben.

Met 4 Widi Masters ben ik nu goed voorzien. Nu wachten totdat midi via USB draadloos beschikbaar komt.
 
De widi masters zijn nu ook bij bax/keymusic/thomann/musicstore te bestellen, dus de distributie is geregeld.
Jammer dat je niet meer dan 2 kan aansluiten. Dit heeft roland wel goed gezien. Leuk dat er later een update voor komt, maar dan moet je hem wel kunnen installeren, zeker als je geen Android hebt.
Met de aparte dongle, speciaal voor windows, hoef je tenminste niet 2 aparte programma's te installeren.
 
Toch leuk dat er een alternatief is. Die van cme lijkt in veel opzichten iets handiger, maar goed dat er iets valt te kiezen. De CME UF masterkeyboards gaven ook veel technische problemen, met Roland heb ik zelf nog nooit een betrouwbaarheidsprobleem gehad.

Ik gebruik wireless / bluetooth midi veel in combinatie met mijn iPhone en vind het echt ideaal.
 
Misschien gaat het lichtje nu bij Roland branden dat ze bluetooth ook in hun produkten kunnen inbouwen, scheelt weer een paar uitstekende dingen die alleen maar plaats innemen.
 
Goeie ontwikkeling, maar ik denk dat net als bij ethernet, kabel uiteindelijk toch altijd sneller en betrouwbaarder zal zijn. Maar het kan afhankelijk van de situatie zeker een uitkomst zijn!
 
Misschien gaat het lichtje nu bij Roland branden dat ze bluetooth ook in hun produkten kunnen inbouwen, scheelt weer een paar uitstekende dingen die alleen maar plaats innemen.

Inderdaar, en/of midi via wifi!
 
Nee, voor mij blijft het gewoon bekabelen.

Hoeft niet allemaal draadloos van mij.
 
Ik zie de voordelen in sommige gevallen wel, maar te weinig om het op dit moment te overwegen.
In mijn studio is alles verbonden middels een MioXL en dat werkt zeer tot mijn tevredenheid.
Ik heb de bluetooth in de Jupiter-x een keer geprobeerd en het werkt op zich prima, maar heb het sindsdien niet meer gebruikt.

Mooie ontwikkeling, maar even niet voor mij op dit moment.
 
Misschien gaat het lichtje nu bij Roland branden dat ze bluetooth ook in hun produkten kunnen inbouwen, scheelt weer een paar uitstekende dingen die alleen maar plaats innemen.

Dat doen ze al sinds 2016, hoor... :D
Bijv in de LX, FP en HP digitale piano's.
 
Nee, voor mij blijft het gewoon bekabelen.

Hoeft niet allemaal draadloos van mij.

Voor vaste opstellingen of op ‘t podium gebruik ik ook altijd kabels. Maar thuis op de bank, met een bluetooth keyboardje en iPhone of iPad ernaast, echt ideaal. Ook erg handig voor synths met iPad editors.
 
Back
Top