Vraagje over drum modules

Vlokie

Nieuwkomer
Lid sinds
22 september 2020
Berichten
16
Locatie
Roermond
Hallo allemaal!

Ik ben helemaal nieuw in de modulaire synth wereld en ben bezig met een drum rack te maken.
Kleine case en alleen drum modules (kick clap hihat etc)

Ik heb veel gezocht op het internet hoe ik deze modules kan laten triggeren (geluid laten maken)
Wat ik zelf heb gevonden is dat er een CV in moet in de gate in input. (denk ik haha)
Als ik een sequencer module aanschaf bijvoorbeeld zoiets:
https://www.thomann.de/nl/emw_8_step_trigger_sequencer.htm

Heb ik dan alles wat ik nodig heb om deze drum modules te laten werken? Output even los gezien geen mixer dus.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is voor jullie :P

Groetjes Tjardo
 
Je hebt inderdaad een gate of trigger (pulse) nodig om een gemiddelde drummodule geluid te laten maken.

CV wordt gebruikt voor bijv. toonhoogte of modulatie.

Niet uit belangstelling, maar pure nieuwsgierigheid. Waarom begin je met een drumrack?
 
Ja. En als je dan toch bij je thomann bezig bent, moet je addac 103 bestellen. Dat zijn vier kanalen analoge 808-achtige kick en toms voor weinig. Mix met wat ruis en je hebt een snare.
 
De module uit de link kan je dus inderdaad gebruiken om drummodules mee te triggeren.
 
bedankt voor de reacties! Ik doe normaal alles digitaal (PC met daw). Ik wou eens wat anders en analoog gaan proberen, nu kan ik natuurlijk gewoon een drum machine kopen kant en klaar. Maar ben erg getriggerd door de modulaire wereld en wou dit eens doen om te beginnen en als het bevalt wellicht uitbreiden. Heb nu een mx2004 mixer en wil de 909 gaan oversturen hierop. Ik vond trouwens ook de 2HP clk module. Als ik alles goed heb uitgezocht zou deze ook de 909 kickdrum module moeten kunnen triggeren?
 
Dit is slechts mijn mening :)

Euro rack drums zijn best duur in verhouding tot een analoge drum machine.

Bv de tiptop 808 kick, deze heeft nog niet eens pitch cv..
Dus wat is de meerwaarde daar dan van.
Dat ding kost al bijna net zo veel als een Behringer RD8 of meer dan een Behringer RD6.

Juist in eurorack maak je drums met vco's, vca's, noise, filters etc.

Een 808 kick maak je zo met een lp filter, envelope wat noise en een vca.
 
Het is erg leuk om met Eurorack voor drums te gaan, zo ben ik er ook ingestapt. Wat je je moet afvragen is hoe wil je je drums syncen met de rest van je setup?
Ga je out of the box (zonder computer) tracks maken en die opnemen en dan overheen spelen? Of wil je je vanuit je DAW je drums kunnen triggeren?
In het eerste geval zou ik kijken naar een gate sequencer bijv. Varigate 8, of Eloquencer, voor een overzicht: https://doudoroff.com/sequencers/
In het laatste geval is bijv. de Hexinverter Mutant Brain handig, midi naar configurabele eurorack outputs (bijv. 12 triggers voor drummodules en 4 cv outputs voor modulatie).

Vette (vinnik) drumshizzle kun je vinden bij Noise Engineering, Steady State Fate, 2hp heeft leuke kleine dingen, Michigan Synth Works, WMD, Omsonic

Verder: word fan van Divkid en MylarMelodies, abonneer je op Muffwiggler en maak een account op Modulargrid! = )
Have fun en succes!

Hier is mijn eurorack drumsectie:
Click image for larger version  Name:	Screen Shot 2020-09-26 at 21.49.22.png Views:	0 Size:	299,7 KB ID:	3783582
 
Dit is slechts mijn mening :)

Euro rack drums zijn best duur in verhouding tot een analoge drum machine.

Bv de tiptop 808 kick, deze heeft nog niet eens pitch cv..
Dus wat is de meerwaarde daar dan van.
Dat ding kost al bijna net zo veel als een Behringer RD8 of meer dan een Behringer RD6.

Juist in eurorack maak je drums met vco's, vca's, noise, filters etc.

Een 808 kick maak je zo met een lp filter, envelope wat noise en een vca.

Dat kan ook natuurlijk dat je zelf je sound skulpt maar je hebt ook van die modules waarmee je samples kan gebruiken zodat je een grote verscheidenheid aan sounds hebt en daar kan je dan weer mee variëeren.
Kijk maar 'ns naar die 4 quad drumvoice in mijn reaktie, je kan natuurlijk allerlei samples gebruiken en niet alleen drums.
Kost je iets van 360 euro maar geeft je heel veel vrijheid en is lekker intuïtief te bedienen ook.
 
Bv de tiptop 808 kick, deze heeft nog niet eens pitch cv..
Dus wat is de meerwaarde daar dan van.

Na een video van Mylarmelodies en Collin Benders te hebben gezien denk ik er anders over.
Het is idd erg tof als je alles in je rack hebt en je eigen intuitive groovebox/instrument maakt.

Zelf ga ik een Korg Volca Kick in mijn rack mounten.
De Expert Sleepers Disting of Tip Top One zijn erg leuk als sample spelers.

Als sequencer kun je eens kijken naar de steppy of dees ( https://www.youtube.com/watch?v=4jCCzpWBsFs&t=3914s ) anders een midi naar gates converter als je sequencing ITB doet.
Zelf ( In progress ) moet ik nog een breakout maken voor de Midibox Seq V4.
Voor gates en CV. De poormans Cirklon die laatste heeft scarum
 
Zelf ben ik erg content met Mutable Instruments Grids voor ritme dingen aangevuld met 2 pico drums en 1 ginko grains. Kijk eens of je gebruikte modules kan kopen om de kosten te beperken.
 
Girl van Ladik lijkt mij ook een leuke triggersequencer die betaalbaar is. Presets, dat wel. Maar met wat creatief patchen met bijvoorbeeld een clockdivider en/of een TTLFO van Ginko en/of een MI Branches kan je, denk ik, voor voldoende swing en schwung zorgen

In plaats van de Mutant Brains is de CV.OCD een handig alternatief. Exact dezelfde functionaliteit, het neemt echter geen rackruimte in beslag.

MI Rings is voor percussie ook een fijne module.
 
Ik heb zelf een drum rackje gemaakt.
Hmmzz... ik kan blijkbaar alleen platte tekst plaatsen :(


Eerste moduletje wat ik laat horen is een karplus strong module.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb nu een Befaco KickAll in mijn rack zitten waar ik erg content mee ben.
Het geeft je een heerlijke analoge kick met net genoeg parameters om er iets unieks mee te maken.
De QD is ook al even benoemd in dit topic, dat is echt een geweldige module die ook veel meer kan dan drums (je zou er 4 oscillatoren uit kunnen halen).

Wat betreft triggeren heb ik een Trigger Riot gebruikt, maar die past niet in mijn workflow - teveel opties.
Ik zit nu een beetje te gassen op modules van Shakmat en Noise Engineering om drum patronen in te maken.
TR-stijl sequencen in eurorack vind ik persoonlijk niet zo fijn omdat je vrij snel weer in een DAW-workflow komt.

Kleine tip nog voor modulaire drums: gebruik een compressor + VCA of iets als een Shakmat Gemini's Path om te sidechainen. Lekker pompûh.
 
Back
Top