De juiste equipment voor live sets

Bankossa

Nieuwkomer
Lid sinds
4 april 2013
Berichten
4
Hallo allemaal,

Zouden jullie mij een eindje op weg kunnen helpen?

Mijn doel is om techno - tech house live sets te maken. Uren lekker jammen en genieten van de unieke sounds die er ondertussen worden gemaakt.

Mijn setup is nu nog eenvoudig met alleen een Novation Circuit en een Arturia Keystep. Ik heb de Korg Volca's bijna allemaal in mijn handen gehad om uit te proberen maar vind ze nog wat beperkt.
Ik wil graag uitbreiden maar ik zie soms door de bomen het bos niet meer in de apparatuur die het internet aanbied.
Het liefst werk ik zonder DAW om deze sets te creëren, tenzij iemand een hele goede reden heeft om dit toch wel te doen.
In veel live sets zie ik de Digitakt/Octatrack, ik begrijp na korte research dat dit een sampler is met enorm veel mogelijkheden om de sounds te manipuleren.
Ik heb ook gekeken naar de Behringer Neutron wat mij interessant lijkt om modulaire synths te ontdekken.
Elke tip is mooi meegenomen en ik sta altijd open om van mening te veranderen. Behalve dat ik die live sets wil doen :P

Heeft een van jullie ervaring die hij/zij wilt delen om tot een goede eerst volgende aankoop te komen om dichterbij mijn doel te komen?
Budget is ±€700,- kan altijd kijken of ik dit iets kan oprekken natuurlijk ;)

Stuur gerust een bericht of reageer hier onder. Thanks alvast!
 
Kijk ook eens naar de Synthstrom deluge, ook een veelzijdig apparaat waar je live ook wel het een mee kunt doen. Op YouTube kan je goeie performances ermee vinden. Het mooie van dat ding is dat je interne synths hebt, kunt samplen en ook andere apparaten kan aansturen. Toevallig zet ik er zeer binnenkort een te koop ;). Ik ga juist weer de computer gebruiken namelijk.
 
Het is nogal afhankelijk van wat je "live" wil doen. Techno etc. is bijna niet 100% live te doen, zeker niet in je ééntje. Je zult dus moeten bedenken welke gedeeltes je live wil doen. Bijv:
Wil je live dingen inspelen en opnemen/loopen, of wil je juist een sequencer gebruiken met patterns die je van te voren hebt ingeprogrammeerd? Of wil je bijv. "live" (on the fly) patterns programmeren tijdens je set? Als je live wil spelen en bijv. loopen, wil je dat dan als audio of als midi opnemen en loopen? Of wil je juist vooral aan knoppen draaien en bijv. geluiden continue blijven vervormen etc? Of wil je meer als DJ bepaalde geluiden telkens erin gooien/eruit gooien?

Meestal met techno is het een combinatie van voorgeprogrammeerde sequences op het juiste moment erin/eruit gooien en ondertussen aan de knoppen draaien. Als je dat wil, is zoiets als de Roland MC-707 ideaal. Je kan er evt. zelfs live "on the fly" heel snel drum beats mee programmeren, je hebt faders en knoppen per track en ontelbaar veel geluiden, waaronder geschikte techno/house geluiden. Ook kun je er een externe synthesizer of op aansluiten en deze ook vanuit de MC-707 sequencen. De MC-707 functioneert dan ook gelijk als mixer. Evt. kun je er een keyboard op aansluiten om de noten als midi of de audio op te nemen en te loopen. Zit +/- in je budget (zeker 2e hands).

De Deluge, zoals hierboven aangegeven, is ook een mogelijkheid, maar hierbij is de workflow wel heel anders. Grootste verschil is dat je minder aansluitmogelijkheden hebt en minder knoppen en schuiven om live aan te draaien. Dit is voor mij de reden geweest om over te stappen van de Deluge naar de MC-707. De Deluge heeft wel een super sequencer met een piano roll zoals in een DAW en een geniale arranger mode. Dit heeft de MC-707 niet. Beide hebben dus zijn voor en nadelen.

Evt. kun je later een TR-8S toevoegen aan de MC-707, in mijn ogen de ideale live techno combinatie!
 
Laatst gewijzigd:
Het is idd een beetje de vraag wat je wilt... die circuit kan je al veel mee. Wil je live optreden of lekker jammen in je mancave? Je noemt (semi) modular. Dat is echt niet makkelijk om te doen live, in de zin van optreden. Dan moet jeveel ervaring hebben, of je wil presets kunnen loaden. Dat geeft al meer duidelijkheid over welke gear je wilt kopen.
 
Hier staan al een hoop goede tips... Wat ik nog kan toevoegen, houd het zo klein mogelijk als je er ook mee op pad wil. Je bouwt vaak op in slecht verlichte condities, en alle apparaten voorzien van stroom, midi, audio etc, kost een hoop tijd en veel risico dat er iets mis gaat.
De deluge vond ik een mooi apparaat maar niet echt geschikt voor live. De interface leent zich daar simpelweg niet goed voor. Het is meer iets om mee te nemen op de bank of op vakantie, en daar rustig een track in bouwen, maar minder geschikt voor live tweaks.
Ik zou denk ik voor een digitakt en digitone combi gaan. Is veel in te ontdekken, goed live te gebruiken, enigsinds binnen budget (tweedehands) en tracks zijn eenvoudig multitrack uit te werken in een DAW, zodat je ze ook als schetsboek kan gebruiken. En je kan er later ook nog andere gear mee aansturen.
 
Back
Top