Overzetten vinyl LP naar digitaal hulp gevraagd

voodoo

Nieuwkomer
Lid sinds
22 november 2010
Berichten
6
Hallo,

Is er misschien iemand hier die mij zou kunnen helpen met het zo goed mogelijk overzetten van een vinyl LP naar digitaal 24/96 ? (en misschien nog correcties aanbrengen)

Of weet hier iemand waar ik dit kan laten doen ?


Er is een label dat de eerste LP van mijn bandje uit 1985 opnieuw wilt uitbrengen in een kleine oplage.
Helaas zijn de masterbanden al sinds die tijd (1985) kwijt (label failliet en onvindbaar, Bram Kloos Metalloid Boudisque) .
Nu wil ik het echt zo goed mogelijk laten overzetten, een goede kwaliteit vinyl (test-persing uit 1985) is aanwezig.


Alvast bedankt.
Muzikale groet,
Paul
 
Wat heb je nodig, naast je computer:
-Een platenspeler met een nieuwe naald! als je een slechte naald gebruikt ruineer je je plaat. De platenspeler dient goed geaard te zijn middels een aarde-draad aan de achterkant.
-Een (voor)versterker met een line-out kabel naar je computer (afhankelijk van de versterker, meestal 2x RCA tulpstekker, naar 1x stereo mini-jack voor in de computer).
-Software "Audacity" (gratis) om opnames te maken of andere recording software.
-Software "FlicFlac audio converter" (gratis, windows) om om te zetten naar .flac en .mp3

De audio-line ingang op de computer is (meestal) blauw. De rode is de microfoon, en de groene is meestal koptelefoon/lijnuitgang.
Speel eerst een testplaat om de opname goed in te stellen middels een testopname in Audacity (File-New, Record knop).

In de Audacity settings kun je je opname en afspeel-geluidsinstellingen instellen.

Op je computer zelf (windows/mac) kun je het volume instellen van opname-apparaten. Dit volume mag niet te hard of te zacht zijn, te hard resulteert in "Clipping" boven de -0dB lijn en te zacht levert geen geluid of mogelijk bijgeluid. Zorg ervoor dat ook met je eigen plaat de opname niet harder staat dan mogelijk met de opname. (zie de uitslag van de golfvorm bij opname in Audacity middels File-New en de Record knop.)

Opname op bestandsformaat .WAV kwaliteit 44100Hz 16bit of hoger is aan te raden. Op de Mac is .AIFF het gebruikte formaat, maar daar weet ik niks over.

Dit kun je als je klaar bent converteren naar .MP3 en .FLAC lossless audio met gratis (windows) programma "FlicFlac audio converter". Rechtsklikken in FlicFlac geeft MP3 instellingen.
In de meeste computers van tegenwoordig kun je hogere kwaliteit opnemen, maar voor web en cd audio is dit niet nodig en dit kost meer ruimte op de disk en in het geheugen.

Als je nog vragen hebt, lees de Audacity handleiding.

Er zijn ook apparaten te koop die met een platenspeler verbonden opnames gelijk maken op een ingebouwde computer.
Voor een enkele omzetting is dat een beetje duur als je al een computer hebt en een platenspeler.

Ik heb zelf geen platenspeler (meer).
 
ik zou dit niet met een doorsnee audio interfaceje doen in je pc hoor. Er zijn hier vast mensen die dit kunnen doen voor je, ik bijvoorbeeld, maar vast totaal niet in je buurt.
 
Heb je nog een ongedraaide plaat? Ik wil het best voor je doen.
Heb een technics sl1200 met Denon mc element DL103. Je moet alleen de plaat naar Tjechie versturen. Je kan evt ook op een hifi forum proberen.
 
Back
Top