Aan welke plug-in beleef je de meeste lol?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.620
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

Ik riep altijd dat het niet uitmaakt welke plug-in je gebruikt. En dat de meesten goed genoeg klinken. Maar daar kom ik sinds ik Arturia Pigments gebruik toch een beetje op terug. Ik heb echt lol in die VST-synth. En maak er nu vrijwel complete nummers mee.

Daarom vroeg ik me af: aan welke plug-in beleef jij echt lol? En waarom? Ik laat me graag inspireren :okdan:
 
in mijn belevings wereld is dit een beetje een rare vraag omdat iedereen muziek op zijn manier beleeft.
ik beleef geen lol aan een plugin, maar aan de muziek die ik maak no matter welke tools ik daarvoor gebruik.
Een timmerman beleeft toch ook geen lol aan zijn hamer? maar wellicht wel aan het werk dat hij er mee doet.

Wellicht is dat wat je bedoelt, "wat je jouw workhorse?".
Een synth of plugin waar je altijd mee werkt.
Als vsti is dat Camel Audio Alchemy als synth Korg Prologue.
 
Ik beleef geen lol aan een plugin, maar aan de muziek die ik maak no matter welke tools ik daarvoor gebruik.

Dan verschillen we daarin. Ik kan serieus genieten van een mooi ontworpen plug-in. Het spul van Fabfilter, Izotope Neutron met allerlei slimmigheidjes, Arturia Pigments etc. Andersom trouwens ook. Ik kan me ook ergeren aan plugins met een vervelende interface. De dingen van Rob Papen bijvoorbeeld. Ze klinken vast goed, maar ze nodigen me totaal niet uit om te gebruiken. Of om mee te experimenteren.
 
Ik beleef geen lol aan plugins, maar kan me wel heel goed voorstellen dat een bepaalde plugin je een hoop meer plezier geeft dan een andere. Dat heb ik met hardware ook. Zo is de moog subsequent bv instant fun, terwijl ik dat bij bv de virus een stuk minder heb.
 
Ik heb zelfs dat ik lekkerder werk met de ene skin van een bepaalde plugin dan met de andere skin :engel: De plugin waar ik het meeste plezier aan beleef is dan toch Komplete Kontrol. De preview functie is superhandig en de combinatie met het Komplete Kontrol keyboard maakt het fijn werken.
 
Ik hou ook wel van de NI plugins en Komplete Kontrol Sofware. Ook Falcon is een leuke.

Ter zijde :
Het Keyboard S61MK2 speelt lekker maar het zoeken met de schermpjes lijk ik eigenlijk weinig te gebruiken. De lightguide al helemaal niet want
voor sommige plugins zie ik de timbre-changes niet wegens slechts 61 toetsen. En de 88 versie kan niet op mijn keyboard lade...
Ik denk eraan om de MK2 te verkopen en te kiezen voor een andere controller/synth/piano met 88 toesten die wel past binnen de 135 cm.
Ik kan nog altijd mijn Mikro 3 vervangen door een Komplete Machine controller, mocht ik de schermpjes missen. En voor DAW transport, betrap
ik mij nog steeds het Apple klavier te gebruiken ipv de voorziene toetsen... haha.
 
Ik beleef heel veel lol aan de combinatie Reference (van Mastering the Mix) en Sonarworks. Simpelweg omdat deze plugs me in staat stellen mijn muziek zo te laten klinken als ik het voor ogen heb. Jarenlang klonk mijn muziek in mijn studio "wel redelijk", maar zodra ik het ergens anders luisterde viel het keihard door de mand (te veel laag, mix te modderig, niet sprankelend). Inmiddels krijg ik het voor elkaar om de kwaliteit van commercieel succesvolle tracks te evenaren, en dat geeft veel voldoening *D
 
Dit klinkt heel interessant, dank je voor het delen :okdan: Ik ken en gebruik beiden niet en je hebt mijn aandacht.
Sonarworks: https://www.sonarworks.com/
Dit is een Room EQ. Deze plugin zet je als laatste op je master. Met een meetmicrofoon (het kan ook met een reguliere maar het resultaat is dan minder en een meetmicrofoon kost niet zoveel) meet je de akoestische eigenschappen van je afluisterruimte. De plugin probeert vervolgens met EQ het signaal zo uit te sturen dat wat je hoort beter in de buurt komt bij hoe het echt klinkt. Het werkt het beste in combinatie met bass traps en andere akoestische behandeling.

Reference: https://www.masteringthemix.com/prod...e?currency=EUR
Deze plugin zet je op je master track, na je limiter maar vóór je Room EQ. Hierin kun je een of meer tracks zetten en dan heel goed A/B vergelijken met wat je aan het produceren bent. Mijn eigen uitdaging is dat ik net zo profi wil klinken als het materiaal van de grote namen wat op beatport te koop is. Nu kan ik zeer snel horen wanneer mijn hihats harder moeten of dat die ene noise sweep te hard staat. Het kan ook per frequentieband (handig om kick/bass te vergelijken). Ook kun je de luidheid vergelijken en is er een optie om de luidheid automatisch aan te passen, zodat je je track toch kunt vergelijken met een track die al gemasterd is.

Met Reference kun je ook een (oude) export van je track inladen en daarmee vergelijken. Leuk om te horen hoe de eerste versie zich verhoudt ten opzichte van je uiteindelijke master, of wanneer je een oude track van jezelf remixt.
 
Met Reference kun je ook een (oude) export van je track inladen en daarmee vergelijken.

Heel interessant dit, en dank je voor het delen :okdan: Ik had mezelf sowieso voorgenomen geen nieuwe synths of effecten te kopen, die heb ik nou wel genoeg. Dit biedt nieuwe mogelijkheden. Ik duik er eens goed in. En ik kan me goed voorstellen dat je blij wordt als je mix echt vet en profi klinkt :W
 
Mijn favoriet is met stip: Reveal sound Spire, de presets zijn al enorm goed maar je kan er binnen 5 minuten een gigantisch epische pad mee maken, plucks en pads zijn de geluiden die ik gebruik voor progressive house en daar is Spire gelikt voor, maar het is niet de plugin waar ik het meeste lol aan beleef, wel waar ik het meest uit haal.
De meeste lol haal ik uit alle MPE plugins, zoals Equator, Lion, Strobe2, maar vooral de interne Bitwig Instruments, en dan al helemaal de Poly Grid, waarin je als het ware een complete synth bouwt, Bitwig wordt enorm onderschat, het heeft zo veel te bieden op gebied van modulatie, het is haast eng. Enige nadeel is dat ik er avonden mee kan klooien, er komt vervolgens alleen weinig tot geen resultaat uit om in tracks te gebruiken, tenzij ik ontzettend veel tijd over heb, dat heb ik helaas niet.

Dus terug naar Spire.
 
Nog niet zolang bezig met synths. De plugin die ik het meest gebruik is de gratis Raum van N.I. Mooi ding is dat. Hup de geluidsbrij vanuit de eurorack zo (via Komplete Audio 6 interface)Reaper in en dan wat rommelen met Raum.Heerlijk. In Reaper gebruik ik ook veel Kontakt en Reaktor als plugin. Ook erg tof. Helemaal vergeten - Aan het eind bij de master heb ik Ozone 8 Element vaak aan het werk gezet. Moet eerlijk zeggen dat ik zo bezig ben met onder de vingers krijgen van Eurorack modules dat ik de bovenstaande plugins alleen heel basaal beheers. Komt later wel... Of niet.;)
 
Laatst gewijzigd:
Dag forummers,

Ik riep altijd dat het niet uitmaakt welke plug-in je gebruikt. En dat de meesten goed genoeg klinken. Maar daar kom ik sinds ik Arturia Pigments gebruik toch een beetje op terug. Ik heb echt lol in die VST-synth. En maak er nu vrijwel complete nummers mee.

Daarom vroeg ik me af: aan welke plug-in beleef jij echt lol? En waarom? Ik laat me graag inspireren :okdan:

Dag forummers,

Ik riep altijd dat het niet uitmaakt welke plug-in je gebruikt. En dat de meesten goed genoeg klinken. Maar daar kom ik sinds ik Arturia Pigments gebruik toch een beetje op terug. Ik heb echt lol in die VST-synth. En maak er nu vrijwel complete nummers mee.

Daarom vroeg ik me af: aan welke plug-in beleef jij echt lol? En waarom? Ik laat me graag inspireren :okdan:

Voltage modular. Een doos lego waar geen bodem in zit. Alles kan, geen beperkingen. Heerlijk, alles van de grond af opbouwen.
 
Voor mij is dat Cableguys Shaperbox 2. Het is een suite waarmee je multiband de tijd, volume, filter, panning, width en bitcrushing kan intekenen met je eigen shapes. Je kan hiermee de meest saaie arpeggio of drumloop tot iets spannends mee maken, maar ook heel precies ducking effecten maken, polyritmische geintjes toevoegen aan een spoor, een herhalende noot eruit knippen die gaat irriteren etc etc. Mogelijkheden zijn eindeloos.
 
Mijn favoriet is met stip: Reveal sound Spire, de presets zijn al enorm goed maar je kan er binnen 5 minuten een gigantisch epische pad mee maken, plucks en pads zijn de geluiden die ik gebruik voor progressive house en daar is Spire gelikt voor, maar het is niet de plugin waar ik het meeste lol aan beleef, wel waar ik het meest uit haal.
De meeste lol haal ik uit alle MPE plugins, zoals Equator, Lion, Strobe2, maar vooral de interne Bitwig Instruments, en dan al helemaal de Poly Grid, waarin je als het ware een complete synth bouwt, Bitwig wordt enorm onderschat, het heeft zo veel te bieden op gebied van modulatie, het is haast eng. Enige nadeel is dat ik er avonden mee kan klooien, er komt vervolgens alleen weinig tot geen resultaat uit om in tracks te gebruiken, tenzij ik ontzettend veel tijd over heb, dat heb ik helaas niet.

Dus terug naar Spire.

Hier ook Spire. Mooie herkenbare presets ook. Veel trancegeluiden.
 
Back
Top