Eurorack Vocoder met moduleerbare Bands?

Sander02

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 mei 2002
Berichten
5.103
Locatie
Hellevoetsluis
Hoi! zit al tijdje te zoeken naar een Eurorack Vocoder die geen Fixed bands heeft, maar moduleerbare.
Wil zoiets gebruiken voor de niet standaard robotstem-geluiden.. ben hierbij geinspireerd door de Nord G2 Vocoder, daar kon ik bands uitzetten of middels Morph moduleren.
Het effect op de G2 was dat er zeer organische geluiden uitkwamen toen ik alle bands ging moduleren (met een omweggetje via morphen)

Is er iets dat in de buurt komt qua modulatie-mogelijkheden, voor Eurorack :?

Dit komt in de buurt qua features, ook 16-bands: http://frap.tools/products/fumana/ maar is een (zeer vernuftige) fixed band.
Of misschien deze: https://synthtech.com/eurorack/E520/ (variable band spectral vocoder) al haal ik er niet direct uit dat het moduleerbare Bands zijn.

Heb een Intellijel ShapeShifter in m'n rack die kan ofwel Carrier of Modulator zijn, ik zie nog niet goed voor me hoe ik die truc daarmee kan uithalen.

Iemand een idee?
 
Laatst gewijzigd:
MI Warps, heeft ook een vocoder aan boord. Niet exact wat je, volgens mii, bedoelt. Maar volgens de manual kan het volgende:

Vocoder




A classic implementation of an analog vocoder, with a bank of 20 analysis and 20 synthesis third-octave 48dB filters. The modulator sub-band signals are processed by envelope followers from which are derived the gains of each of the carrier sub-band signals. TIMBRE warps the connections between the modulator’s envelope followers and the carrier’s gain elements - effectively shifting up or down the formants extracted from the modulator signal.
 
Niet helemaal wat ik zoek, maar wel een vette module. Lijkt wel alsof ik verkeerde google zoek-termen gebruik, ik zoek op Variable-Band, of non-fixed bands, vocoder, etc.. maar geen succes zover. Zelfs de Nord G2 vocoder komt niet naar voren, die het wel degelijk kan.

Ik kan met het Mod / Carrier signaal natuurlijk van alles doen, voor en na processen.. maar dat organische effect van variable-bands krijg je er denk ik niet mee.
Voor het effect gebruikte ik alleen maar Noise, delay (feedback), en een Vocoder in de G2.

Kies ze weer uit, lastige dit! :P ik wil niet perse (weer) aan de G2 te gaan, maar een rack-versie ervan is zowat gelijk geprijst als 1 Fraptools vocoder :erm:
With this vocoder module it is possible to reroute the analysis bands to any of the frequency bands of
the synthesis bank, creating really interesting frequency combinations

Aha, misschien moet ik het geen variable band noemen.. maar rerouting the bands:eureka:
 
Laatst gewijzigd:
bron: https://www.manualslib.com/manual/35....html?page=212

Dat bedoelde ik dus, zat in de verkeerde hoek te zoeken. Al vraag ik me nog steeds af, of een variable-band vocoder mogelijk is.. los van het (moduleerbaar) re-routen van de Analysis bank, naar de Synth bank. Denk dat ik met dit foefje echt de grenzen van de G2 heb opgezocht, en het onredelijk is te verwachten dat je zoiets in Eurorack / modulair kan nabootsen.

Al vind ik de module die het kan, dan kost het 16-bands, 16 lfo's ,etc.. hmm :D
 
Frap Tools Fumana (maar zoiets zei je al...)
Verbos Bark Filter

Zoiets? En heb je de 4ms SMR (Spectral Multiband Resonator) al wel gezien?
Ik zou het sowieso even in de 'resonator' categorie zoeken, al zullen de meeste variabele resonators wel te weinig bands hebben voor zinvol vocoder-gebruik.
Dwz met 3 of 4 banden kan je wel wat formant-synthese doen, maar verstaanbaarheid van bijv. woorden zit er daarbij niet in...
 
Laatst gewijzigd:
Ik wilde nog wat toevoegen/editen, maar de edit functie is een beetje afgeknepen...

Het was me niet 100% duidelijk wat je nou precies zoekt, of je nou doelt op het kunnen scheiden van de analyzer (dus envelope following) en synthesizer (dus de bandpassfilters) of meer op het zelf kunnen indelen van de bandpassfilters.
Indien het eerste: daar zijn zowel Fumana als Bark goed voor geschikt. Door de optionele loskoppeling (en normalisatie) kan je creatief aan de slag met (her)toewijzing van de analyse informatie (dus de envelopes) of inbinden externe informatie, bijv. LFO's.
Indien het tweede: helaas, de banden (frequenties/bandbreedtes) van de bandpassfilters zelf zijn fixed - en verschillend tussen Fumana (16 bands) en Bark (10 bands) trouwens, daar zit nog een hele (psycho akoestische) filosofie achter.
 
Ik heb een setje van die Doepfer Vocoder modules, die niet meer geproduceerd wordt...
Wil die nog eens goed aan de tand voelen, maar misschien mogen ze gaan...
 
Ik heb een setje van die Doepfer Vocoder modules, die niet meer geproduceerd wordt...
Wil die nog eens goed aan de tand voelen, maar misschien mogen ze gaan...

Mocht mijn budget het toelaten en Sander02 geen interesse heeft...

PB mij, mocht je er van willen scheiden :)
 
Goedemorgen, had het FrapTools gevraagd en een super net antwoord gekregen vandaag :)

"Hello Sander, thanks for writing! I'm Giovanni.

What a cool piece of software you bring in! It's been a while since I played with the G2, but I think that it would definitely be possible with FUMANA, albeit with quite some patch cables.
You could cross-patch the envelope follower outputs of the modulator signal (grey) to the VCA input of the carrier signal (blue).

In the example below, the arrows stand for two patch cables. The EF of the first and fifth bands of the modulator are transferring their voltages to the second and third bands of the carrier, respectively.
Click image for larger version  Name:	Fumana1.png Views:	0 Size:	671,6 KB ID:	3780302
You break the internal semi-normalization through the inputs only, so that in the example below the first band of the carrier signal will still be affected by the first band of the modulator: if you want to assign the first band of the modulator only to the second one of the carrier, you'd need to patch a dummy cable to the carrier first band's VCA input.

Hope this helps!

Best,

Giovanni"

Helemaal top, het kan dus :okdan: Wordt dus nog even geen Doepfer Vocoder sorry Barn.

Hans, dank voor de reply, jij bevestigde het eigenlijk al dat het kan met de Fumana. Ik zat verkeerd te denken wat bands betreft, doelde idd op het kunnen scheiden van de Analyzer en het Synthgedeelte. De gekozen Bands voor de fixed bands, kan mij zo voorstellen dat het belangrijke knooppunten of energie rijke frequenties zijn oid.

thanks!
 
Hans, zit eea te lezen over Homer William Dudley van Bell labs in een document "The development of speech coding and the first standard coder for public mobile telephony".. dat is nogal een theorie inderdaad!
 
Ik heb een volledig uitgebouwde doepfer vocoder a-129 1,2 3 maal 3, 4 en 5
uitgebreider , voor een redelijke prijs , ken ik er geen
mocht er interesse bestaan dan hoor ik het graag
wordt alleen compleet eventueel verkocht


http://www.doepfer.de/a129e.htm
 
Laatst gewijzigd:
EMU E4 ultra sampler met RFX kaart kan het ook, maar dan ben je aan het moduleren mbv MIDI en niet eurorack

Verrek ja, da's waar ook! Lang geleden dat ik die gebruikt heb. Ik heb samples gemaakt van losse woorden uit mijn cursus Chinees en die door de vocoder gehaald en er een vrouwenstem van gemaakt. Het resultaat klonk nogal buitenaards en ik heb er van luisteraars nooit reacties op gehad. Dat kan betekenen dat ze er niks aan vonden of dat het effect niet opviel.
 
Is dat die volledige set?
Heb wel interesse mocht u die nog wegdoen.
Wat is jouw prijs?

die was erg snel verkocht aan een meneer in australie, is dus niet meer te koop
 
Back
Top