Wie werkt er nog met een oude DAW?

Ik beken, ik leid aan het shiny object syndrome. Er glimt altijd wel net iets harder en mooie, zodat ik wil hebben!

Sinds kort is Presonus Studio One 5 uit. Met nieuwe toeters en bellen. Maar versie 4 doet het nog prima. En ik bijt om mijn tanden en verstop mijn pinpas.

Nou maakt het me wel nieuwsgierig. Wie van jullie werkt met een oude DAW? En wat is je afweging daarbij? Van Timecop weet ik het. Die gebruikt volgens mij nog FL Studio 7.

Haha, tot voor heel kort klopt dat! Ik heb ben altijd FL Studio 7 blijven gebruiken. Gewoon omdat ik het niet kon vinden met 9 en 11 en omdat ik zo gewend was aan versie 7.

Maar sinds kort heb ik 20 toch maar eens geïnstalleerd en heb ik 7 helemaal links laten liggen. En dat bevalt heel goed moet ik zeggen! :)
 
Ik gebruik Cubase 7.5. Ik heb nog niet geupdate. Maar als ik iets anders zou willen proberen zou ik voor Ableton live gaan. Mijn indruk van de vele filmpjes op internet is dat het toch iets meer toegespitst is op dance muziek produceren. Sommige dingen in cubase voelen wat omslachtig, zoals signal/plugin chain en die lijken mij in ableton er wat intuitiever uit te zien. Zo zie ik bijvoorbeeld bij ableton gebruikers dat ze de rij van effect plugins op een spoor allemaal tegelijk naast elkaar zien.
Ook audio importeren voelt bij cubase iets te moeilijk, maar misschien doe ik iets verkeerd (Ik gebruik CTRL+P en laad daar wat ik nodig heb en breng dat vervolgens in in een groove agent of als audio spoor). Ik zie ook wel eens DAW's waar ze de sample bibliotheek links in beeld hebben of zo en dan kunnen klikken om te previewen en daarna gewoon slepen en klaar.
 
Maar als ik iets anders zou willen proberen zou ik voor Ableton live gaan. Mijn indruk van de vele filmpjes op internet is dat het toch iets meer toegespitst is op dance muziek produceren. Sommige dingen in cubase voelen wat omslachtig, zoals signal/plugin chain en die lijken mij in ableton er wat intuitiever uit te zien.

Kijk ook eens naar Bitwig als je ableton overweegt, hebben dezelfde workflow maar zitten toch wat verschillen tussen die jij misschien interessant vindt, ik denk dat beide trial versies heeft.
 
Kijk ook eens naar Bitwig als je ableton overweegt, hebben dezelfde workflow maar zitten toch wat verschillen tussen die jij misschien interessant vindt.

Probeer absoluut demo's uit. Ik heb een poosje met Live gewerkt en het beviel me niet. Vraag me niet waarom, maar ik kwam er nooit lekker in. Nu ben ik erg tevreden met Studio One. Vroeger zei ik altijd: "Een DAW is een DAW." Maar er zijn wel degelijk verschillen en een workflow die bij je past maakt componeren een stuk plezieriger.
 
Ik hou het héél vintage zonder DAW :). Nochtans bestaan mijn tracks uit 30 tot soms meer dan 50 sporen. Alles wordt (Midi) gesequenced op de in de synths ingebouwde sequencers en twee Roland MC500MkII kasregisters.

In de 38 jaar dat ik nu met synthesizers bezig ben, heb ik nooit behoefte gehad aan een echte DAW. Die biedt me geen enkele eigenschap die de kwaliteit van mijn werken zou doen toenemen.
Bijkomend moet ik me nooit zorgen maken of nieuwere versies op oudere operating systems blijven draaien :engel:.

Voorts hou ik er ook niet van om visueel afgeleid te worden door gebeurtenissen op een scherm.

Daarom is een DAW nog steeds niet aan mij besteed 8)

Dit voor mijn 2cts.

:doei:

Danny

Heb je toevallig een video van je setup Danny ? Dit zou ik echt graag eens zien.
 
Heb je toevallig een video van je setup Danny ? Dit zou ik echt graag eens zien.

Dag Freddy. Een video heb ik niet maar je kan altijd eens op mijn website kijken (zie URL in de handtekening). Daar vind je genoeg foto's van vroeger én nu waarin de volledige setup te zien is.

De laptop die je in de huidige studio ziet staan wordt enkel gebruikt om de manuals van de Kronos te raadplegen en dus niet voor fax of softsynths.
De pc klavieren hangen aan de twee EMU's en de Kronos en worden voor data input gebruikt.

Hopelijk kan je er iets mee :okdan:.

:doei:
Danny
 
Back
Top