Gloomy - Melty Time

erg goeie track. over de mix, moeilik te beoordelen, hier in mijn studio, de mix klinkt geheel anders op mijn monitors, en mijn bns speakers (deze ken ik nog niet zo goed, zijn een vervanging, ik had ze al, van een ander bns paar).
ik zal het nog goed luisteren, op een installatie, waar ik het goed op kan beoordelen.

op de monitors is het schelle wel erg goed te horen (overigens gewoon luidsprekers, geen near-fields..)

heb je dit als mp3 geüpload? of is de download alleen mp3? (ik weet niet of dat kan met soundcloud.. kiezen wat het download formaat is).

nu ik het voor een 3e keer luister, vind ik toch de mix in balans, waarom hoeft een kick altijd zo aanwezig te zijn? of moet?

op sommige stukken toch, wat schel, ja toch te schel. het heeft wel wat, ook.

de track is gewoon keigoed. wanneer je het prijs stelt, zal ik de mix beter beoordelen. (wellicht met een originele wav file, geen mp3, staat toch bekend om slecht hoog, en eigenlik het laag wil ook niet helemaal mee..., ja ik kan het verschil horen, op de juiste installatie...)
 
De saxofoon (volgens mij?) op o.a. 1:46 vind ik persoonlijk helemaal niets. Komt gevoelsmatig erg onverwacht en met name de hoge noot erger ik mij aan :P

Ja, een saxofoon, en die komt op het einde nog eens terug. Bewust gebruikt, ook de atonale melodie... Ik doe dat om "mensen wakker te schrikken", begrijp je? Je ergerde je, dus ik heb je ego getriggerd, daarna ga je onbewust naar iets handelen. In dit geval is dat goed, geloof me :)

Thanks voor de eerlijke opmerking, Bambisk. Apprecieer ik van harte!
 
erg goeie track. over de mix, moeilik te beoordelen, hier in mijn studio, de mix klinkt geheel anders op mijn monitors, en mijn bns speakers (deze ken ik nog niet zo goed, zijn een vervanging, ik had ze al, van een ander bns paar).
ik zal het nog goed luisteren, op een installatie, waar ik het goed op kan beoordelen.

op de monitors is het schelle wel erg goed te horen (overigens gewoon luidsprekers, geen near-fields..)

heb je dit als mp3 geüpload? of is de download alleen mp3? (ik weet niet of dat kan met soundcloud.. kiezen wat het download formaat is).

nu ik het voor een 3e keer luister, vind ik toch de mix in balans, waarom hoeft een kick altijd zo aanwezig te zijn? of moet?

op sommige stukken toch, wat schel, ja toch te schel. het heeft wel wat, ook.

de track is gewoon keigoed. wanneer je het prijs stelt, zal ik de mix beter beoordelen. (wellicht met een originele wav file, geen mp3, staat toch bekend om slecht hoog, en eigenlik het laag wil ook niet helemaal mee..., ja ik kan het verschil horen, op de juiste installatie...)

Hey hey beste Arjan, dank je wel voor deze feed man, van harte.
Dit is idd als mp3 geupload. En jullie hebben gelijk: al mijn albums klinken redelijk schel. Zou dat te maken hebben dat mijn monitors op mijn tafelblad staan?

Hier kun je'm downloaden als wav, Arjan:

https://gloomer2000.bandcamp.com/track/melty-time

Alles goeds iedereen en zoveel bedankt om massaal te luisteren.

:halleluja

Jan.
 
Hola gloomy,

mooie track en helder:halleluja

groeten van andreos:)

Hola Andre :)

Mooie commentaar, amigo, dank je wel hiervoor.. apprecieer het van harte.

Gloomy :)
 
Wat betreft de sidechaining: ik heb daar een vst voor, maar ik zou begod niet weten welke geluiden ik zou moeten sidechainen. Er zijn zoveel geluiden/patternen. Heb jij een tip ?

In principe kun je alles sidechainen, maar voor de hand ligt om de geluiden die de elkaar in de weg zitten te sidechainen. In dit geval zijn dat de kick en de bas partijen. Het kan met een compressor en/of met een volume shaper, ze hebben allebei hun toepassingen. Wat je zou kunnen doen is je bas partijen groeperen of naar een bus routeren en daar de sidechain ducking op zetten. Zet je kick hard genoeg, en tweak het volume van de bassen en de sidechain compressie totdat je een lekere kick/bass relatie hebt. Daarna mix je de andere elementen in. Dit is een zeer simplistische weergave van het mix proces & your mileage may vary.
 
Ja, een saxofoon, en die komt op het einde nog eens terug. Bewust gebruikt, ook de atonale melodie... Ik doe dat om "mensen wakker te schrikken", begrijp je? Je ergerde je, dus ik heb je ego getriggerd, daarna ga je onbewust naar iets handelen. In dit geval is dat goed, geloof me :)

Thanks voor de eerlijke opmerking, Bambisk. Apprecieer ik van harte!

Dat klopt, dat wakker schrikken merkte ik ook op inderdaad. Dus dat effect is wel overduidelijk aanwezig en het effect vind ik fijn. Als muziek actief gedachten triggered (ongeacht of ik het dan leuk of niet leuk vind), is in mijn optiek inderdaad positief :okdan:
 
Ik vind het een lekker nummertje, goed geproduceerd. De geluiden en Melodien passen goed bij elkaar en die zang vind ik ook goed.
Alleen inderdaad het afmixen kon iets beter, teveel hoog en te weinig laag. Maar dat is een kwestie van techniek. Het creatieve gedeelte is goed gelukt!
 
Dat klopt, dat wakker schrikken merkte ik ook op inderdaad. Dus dat effect is wel overduidelijk aanwezig en het effect vind ik fijn. Als muziek actief gedachten triggered (ongeacht of ik het dan leuk of niet leuk vind), is in mijn optiek inderdaad positief :okdan:

:okdan: Wist je dat muziek de structuur van je DNA verandert?

THX m8!
 
Ik vind het een lekker nummertje, goed geproduceerd. De geluiden en Melodien passen goed bij elkaar en die zang vind ik ook goed.
Alleen inderdaad het afmixen kon iets beter, teveel hoog en te weinig laag. Maar dat is een kwestie van techniek. Het creatieve gedeelte is goed gelukt!

Mooi man, dank je wel DaRooT Ja, je hebt gelijk, er is altijd teveel hoog in mijn tracks, ik denk dus echt dat de oorzaak ligt aan het feit dat mijn monitors op mijn tafelblad staan, zou dat kunnen mensjes?

Fijne commentaar, doet me deugd.

Gloomy :)
 
Hey Matthew, thanks voor de feed man. Ik heb het geprobeerd wat je voorstelt.. Maar hier in België zeggen ze : "Trekt op geen meter"... dus 80 bpm zal ie niet worden :)
 
Mooi man, dank je wel DaRooT Ja, je hebt gelijk, er is altijd teveel hoog in mijn tracks, ik denk dus echt dat de oorzaak ligt aan het feit dat mijn monitors op mijn tafelblad staan, zou dat kunnen mensjes?

Fijne commentaar, doet me deugd.

Gloomy :)

ik heb de track nog op mijn monster installatie beluisterd, met de paaldansers..., schel? nee, doordringend ja, maar dat hebben ze ook bij andere produkties, ze zijn ongenadig. ik zit nog te twijfelen, of het nu wel of niet in balans is, maar ik weet zeker, dat voor een aantal mensen dat het hoog te erg aanwezig zal zijn. schel klinkt het niet, ze kunnen ook niet schel klinken..

de kick vind ik er wel mooi in zitten (ik schrijf dit later dan wat ik hierna schrijf, overigens), wat schuifjes naar benee, eq? welke effekten zitten erop.
overigens +1dB, true peak... de bandcamp versie heb ik beluisterd. die is 24 bits, dus die kan dat aan.

(en nu volgt wat ik eerder schreef..)

monitors op tafelblad? hoeft geen probleem te zijn. te veel hoog, kan ook zijn, je hoort te weinig hoog? of hoor je het wel? of de monitors zijn in het hoog niet in balans met het laag.

er zijn zoveel tips, adviezen of beter: zo moet het! ik werk met consumenten luidsprekers, ik ken ze, ik weet wat ze niet goed kunnen weergeven, maar toch is alles goed in balans, ze zijn gaan niet erg laag, daar heb ik dan de bns luidsprekers voor (mijn 2e set, ik ken ze nog niet zo goed, beoordelen is wat lastig. ik zal eens kijken of ik mijn 1e set, ook bns, kan repareren. niet dat de 2e set, slechter klinkt, klinkt anders, wellicht beter..).
maar ik weet dit laag, wordt zéer laag. ik ga overigens nooit voor laptop, earpods of bluetooth speakers. je koopt maar een audiofiele installatie om lekker muziek te luisteren! maar meestal klopt het ook op een laptop, op smartphones weet ik eigenlik niet.

o te veel info. bij mij staan ze ook op het tafelblad, heel dicht tegen de muur, tegen alle regels in, maar dan klopt het wel. heb eens rokits 5 uitgeprobeerd, mijn buurman heeft ze, die vielen in het niet wat ik nu heb.
bij mij buurman staan ze weer erg goed, ook tegen alle regels in (het zijn niet de monitors waar hij echt op mixt overigens, nou ja, soms staan er 2 of 3 studio setups...). dus, plaatsing, ruimte, is belangrijk.
het kan een probleem zijn, maar of dat hier het geval is?

na dit te lange verhaal: blijft een heerlikke track, en niet alle hoog is zo indringend. sidechaining lijkt me niet nodig, ik ben niet zo van de sidechaining, dus ik ben bevooroordeeld (zegt niets over hoe anderen het toepassen), de mix kan het al oplossen. of de exciter, je gebruikt ozone? de exciter milder maken. ik weet het niet...:beard:
 
Hey, goeie tip Arjan, wat met de exciter pielen. Kick heeft idd een EQ, zonder effecten meen ik. En ja, ik hoor de hoge tonen wel, maar ze klinken wel in balans met mijn laag. Dus aan mijn monitors ligt het niet (Behringers, goed materiaal). Heel erg bedankt voor je feed, mijne camaraad :) Ben blij dat jij hem goed vindt. Super bedankt voor al de moeite. :)
 
Hi,

gebruik nou gewoon SPAN als je wilt zien wat er in de highs gebeurd.
Je hihats staan veel teluid!IIg is er vanaf 8K t/m 20 K zoals je in afbeelding kunt zien bijna 12 db teveel high frequencies.
to much high end.jpg


De groen lijn geeft geeft aan waar je gemiddeltd wil zitten met je frequencies voor een gebelanverde mix/master. Tuurlijk mag dar wat variatie inzitten maar bij jouw is die piek teveel van het goeie.
Heb je de hihats gepannend of ander effect delay/rever op ? want de stero image is dar ook niet goed .
Rood is je side volume en die moet onder het groen blijven.Nogmaals een paar seconden is niet erg maar voor lange duur van de track in het rood is fouteboel voor je track sound.
Zie onderstaande afbeelding.
stereo image.jpg


Dus nogmaal naast je oren gebruik span om als een nuttige tool.Ik kan allang niet meer zonder.

Mijn highs waren vaak tehard omdat ik waarschijnlijk wat gehoor verlies heb dus hogere frequencies niet goed inschat
Span is gratis, wat wil je nog meer:okdan:
 

Attachments

  • to much high end.jpg
    to much high end.jpg
    57 KB · Bekeken: 70
Back
Top