Arturia Pigments: wat een vette VST!

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.621
Locatie
Zwolle
Even een tip delen.

Ik ben sinds kort aan het experimenteren met Arturia Pigments. Dat is een waanzinnig leuke softsynth. En hij is eenvoudig te programmeren. Iets wat ik nooit deed, omdat het me te moeilijk leek. De User Interface is echt super duidelijk en je ziet meteen welke parameters gekoppeld zijn. Ook leuk: bij veel presets staat een omschrijving. En met oplichtende icoontjes weet je aan welke knopjes je kunt draaien om het geluid drastisch te veranderen.

Maar het belangrijkste is toch wel dat Pigments super goed klinkt. Ik ben echt onder de indruk en ik raad de demo van harte aan. :okdan:

P.S. Deze video laat goed zien wat Pigments kan. Ik was meteen enthousiast:

 
Toevallig vorige week ook gekocht. Het is inderdaad een mooie plugin! De combinatie van subtractive, granular en wavetable vind ik super goed uitgevoerd, en het is heel makkelijk switchen hiertussen. Visualisatie van modulatie en routing is ook mooi gedaan.
 
ik heb pigments al een tijd, toen ie uitkwam, en gratis pigments 2, arturia heeft een net update beleid.
het is inderdaad een krachtige synth, eigen karakter, modulatie-mogelikheden, heerlik om in te werken voor sounddesign.
én MPE.. en zonder MPE kun je al bijna modular achtige geluiden eruit krijgen.

de workflow is inderdaad erg erg prettig, en het geluid lekker goed, mooie filters, veel routing mogelikheden. een top-synth!
 
Ik heb 'm ook net gekocht.
Let op, als je nu bij Sweet Water 'm koopt is ie 99$, betaald via Paypal was het 82 euro, toch een aanzienlijke korting ivm de standaard prijs.
Ik zal het ook ff bij de akties vermelden
 
Aangezien ik mijn software stal aan het uitmesten ben, zou dit wel eens één van de zeldzame uitzonderingen worden van aanschaf.
 
Leuk! Hoe is het met het CPU gebruik?

Ook goed. Ik heb in het verleden ook wel met Diva gespeeld, maar deze trekt mijn pc beter. De effectensectie is trouwens ook erg goed. Je merkt sowieso aan alles dat de makers heel goed weten wat ze doen. Alles klopt en is doordacht.

Ik ontdekte de VST trouwens via dit YouTube-kanaal. De maker doet heel veel met Pigments.

 
Laatst gewijzigd:
Ik heb Pigments wel geprobeerd omdat het MPE ondersteund, maar ik was destijds niet zo enthousiast, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik alleen maar een beetje door de presets hebt gescrolled, bij nader inzien is het misschien toch wel waard om er eens dieper in te duiken. bedankt voor de tip.
 
Bij nader inzien is het misschien toch wel waard om er eens dieper in te duiken.

Ik ben op dit moment nog even aan het klooien. Het grootste pluspunt vind ik dat synthese begrijpelijk wordt. Je ziet wat er gebeurt. En de toelichtingen van de sounddesigners zijn ook interessant. Dan staat er: dit reageert op die LFO en dat op dat etc. Ik heb zelf een midi-keyboard met veel knopjes en schuifjes. Als ik die aan knoppen toewijst gaat het geluid heel snel leven. Er zijn meer VST's die zo goed klinken, maar deze begrijp ik. En dat nodigt echt uit tot experimenteren :okdan:
 
Ik ben op dit moment nog even aan het klooien. Het grootste pluspunt vind ik dat synthese begrijpelijk wordt. Je ziet wat er gebeurt. En de toelichtingen van de sounddesigners zijn ook interessant. Dan staat er: dit reageert op die LFO en dat op dat etc. Ik heb zelf een midi-keyboard met veel knopjes en schuifjes. Als ik die aan knoppen toewijst gaat het geluid heel snel leven. Er zijn meer VST's die zo goed klinken, maar deze begrijp ik. En dat nodigt echt uit tot experimenteren :okdan:

ja dat hebben ze erg, erg goed gedaan, arturia... leuk dat het je uitdaagt om te eksperimenteren!
 
ik moet toch eens meer pareltjes hier delen, waarom heb ik dat nooit met pigments gedaan? de MPE is vrij goed, of gewoon goed. hij kan al modular klinken, maar met MPE.... ik moet nog echt goede MPE patches maken, maar pigments kan al schuren, en rijk klinken, zonder MPE. krachtige synth, zoals al gezegd, met een eigen karakter.

andere pareltjes die in sale voor $30 voorbij komen:
- ds thorn
- unfiltered LION
- vast dynamics vaporizer2 (wel iets meer...)
- glitchmachines palindrome (wel wat meer ingewikkeld)
- glitchmachines polygon 2

cheeze machine pro! (je mag betalen wat je wilt vanaf $10) lijkt een simpel ding, maar wat een geluid..

terug naar pigments. arturia krijgt altijd heel erg veel kritiek of wordt te aangeprijsd, ik vind arturia synths erg goed, zeker.
pigments 2 krijgt amper kritiek, dat wil niet altijd iets zeggen, maar het spreekt veel mensen aan. het is een fijne synth, met mooie mogelikheden, goede effekten, en natuurlik: de modulatie.
 
ik moet dit soort dingen maar eens wat beter in de gaten houden denk ik. Thanks.

ik heb me van veel afgemeld... maar sommige dingen zijn het volgen waard. maak een plugin alliance account aan, je krijgt wat gratis plugins.. en natuurlijk de regelmatige aanbiedingen, en er zijn ook grote sales, paar keer per jaar.

KVR bargains threads zijn ook het volgen waard. en daar kun je in sell & buy ook soms zeer goedkoop skoren, soms is t lang wachten, maar ik heb toch via kvr, plugins geskoord voor zeer lage prijzen.
 
arturia krijgt altijd heel erg veel kritiek of wordt te aangeprijsd, ik vind arturia synths erg goed, zeker.

Analog lab 4 is ook zeer goede softsynth.Bijgekregen met keylab61 mkII.Meer een preset bak.Maar met meer dan 6000 klanken zitten er echt pareltjes tussen.
 
Analog lab 4 is ook zeer goede softsynth.Bijgekregen met keylab61 mkII.Meer een preset bak.Maar met meer dan 6000 klanken zitten er echt pareltjes tussen.

is ook een heel goede soft synth. ik gebruik m niet.. ik heb de v collection 7 + OB-Xa (en zal een tijdje wachten met 8, want nog voldoende speelleer...), ik gebruik de afzonderlikke plugins.
maar analog lab 4, heb m wel gebruikt, is wel een fijne omgeving en ja je krijgt gewoon de geluiden van de afzonderlikke plugins; die zitten er ingebakken..
 
Mocht iemand nog een Arturia Analog Lab 4 zoeken, ik heb er een in de bonus. Vanwege een dubbele licentie. Stuur me gewoon een berichtje.
 
Back
Top