Arturia Pigments: wat een vette VST!

Kwam net iets tegen van Pigments wat ik nog niet wist; hoe je met de midi van de sequencer/arp een andere vst3 kan aansturen.
In de clip werkt ie met Bitwig en in de comments kwam ik tegen hoe dit in Ableton werkt;

You create 3 Pigments tracks and now you add to every Pigments track an empty MIDI track. These empty MIDI tracks have a "MIDI From" and a "MIDI TO" option. Now You can route easily with these 3 empty MIDI tracks the 3 Pigments tracks to a separate synth track. Have fun.


 
Kwam net iets tegen van Pigments wat ik nog niet wist; hoe je met de midi van de sequencer/arp een andere vst3 kan aansturen.
In de clip werkt ie met Bitwig en in de comments kwam ik tegen hoe dit in Ableton werkt;
is inderdaad een erg goede tip, het werkt overigens met veel synths zo dat je daar de arps van kunt gebruiken.

Maar Pigments heeft iets extra's wat megavet is, je kunt daar per aantal bars je patterns randomizen binnen je eigen gestelde parameters. Dat maakt dus dat je gecontroleerd continu wijzigende nieuwe patterns kunt genereren in je track, helemaal als je de noten ook nog extra controleert via een scale plugin, dan is het helemaal een enorme inspiratiebron van nieuwe patterns.

Overigens las ik in andere threads dat er best een aantal mensen zijn die pigments 3 niet helemaal snappen of er nog in moeten duiken. Er zijn enorm veel tutorials te vinden, maar de meeste vind ik zelf niet zo erg goed. Echter, er zijn 4 tutorials die naar mijn mening perfect zijn om pigments 3 te leren aangezien alles uitgelegd wordt aan de hand van enorm goede voorbeelden.

Denk hierbij aan dingen als hoe je bijvoorbeeld de filters op kunt splitsen, of hoe je een minimoog filter kunt gebruiken in pigments 3 (inclusief het moog gedrag van de filter), of hoe je je eigen wavetables maakt, of hoe je granular synthese moet doen, of hoe je gewoon standaard substractive patches maakt. Alles komt voorbij in redelijk korte overzichtelijke tutorials. Ik zal ze hieronder even linken:

Aanrader om te kijken en zelf te proberen!










En als bonus tutorial, een wat meer verborgen gedeelte (maar super krachtig) binnen pigments 3, de utility engine
 
Maar Pigments heeft iets extra's wat megavet is, je kunt daar per aantal bars je patterns randomizen binnen je eigen gestelde parameters. Dat maakt dus dat je gecontroleerd continu wijzigende nieuwe patterns kunt genereren in je track, helemaal als je de noten ook nog extra controleert via een scale plugin, dan is het helemaal een enorme inspiratiebron van nieuwe patterns.
Ja, die sequencer/arp sectie is top met zoveel zaken die je kan randomizen, lekker als je afwisselende patterns wilt.
Het valt me trouwens mee dat met dat randomizen van verschillende parameters de cpu toch niet verder uitslaat dan max 15- a 20%.
Goed dat je die tutorials nog ff post
 
Ja, die sequencer/arp sectie is top met zoveel zaken die je kan randomizen, lekker als je afwisselende patterns wilt.
Het valt me trouwens mee dat met dat randomizen van verschillende parameters de cpu toch niet verder uitslaat dan max 15- a 20%.
Goed dat je die tutorials nog ff post
ik vind 15 tot 20 procent al best veel, maar ik denk dat het afhangt van je pc. Bij mij gebruikt pigments 3 nauwelijks nog cpu, zelfs met volle modulation routings, detuning, haal ik hooguit 7 procent cpu gebruik, in pigments 2 was dat anders, maar die nieuwe versie is kwa cpu gebruik behoorlijk goed geoptimaliseerd.

gisteravond ook nog wat van die tips uit die videos uitgeprobeerd, 1 van die tips was om 2 filters te gebruiken die verschillend gemodeleerd zijn (ik had een comb filter en een sem filter gebruikt) en per filter automatiseer je dan ook nog de panning van elke filter. zodat die filters steeds heen en weer gaan in je stereo beeld. Dat vond ik behoorlijk out of the box denken, ik moet ook zeggen dat het resultaat iets was dat ik nog nooit heb gehoord. Echt gaaf om dat soort bizarre tricks uit te halen.

Die comb filter is trouwens out of this world als je die gaat moduleren op je sounds, echt geweldig. (die formant filter ook, maar dat is wel een hele specifieke toepassing, bijvoorbeeld perfect voor funk sounds).
 
Bij mij draaid Pigment 3 voor geen meter mede om mijn cpu die underspeced is.
Vind Pigments nou niet zo bijzonder maar wel bijzonder bruikbaar.
Heeft veel weg van Camels Audio Alchemy. Vetste vst synth ooit :)

Anyhow als ik de reverbs uit zet dan werkt Pigments 3 een beetje.
Word tijd om mijn MOBO te upgraden waar ik dus helemaal geen zin in heb.

Die automatische gegenereerde patterns zijn wel wat gevoelloos vinden jullie niet?
 
Pigments 3 vind ik juist niet geoptimaliseerd, een MPE patch, 2 granular engines, speelde amper na de update. speelt nu wel weer, maar nieuw desktop systeem, maar die kan ik zelfs met Pigments 3 onderuit halen. maar heb veel meer bandbreedte nu.

maar het is een keigoeie soft synth. ja @flyweight , Alchemy... gekaapt!!! anders had ik m gekocht, had pas geld toen ie al naar apple was...
goed, Alchemy, er zijn goede alternatieven, maar blijft bizonder.

terug naar Pigments 3, het is een CPU slurper, echt een CPU slurper, niet alleen sample buffer size slurper... MPE vergt altijd meer, toch heb ik het gevoel, dat ze zeker Pigments 3 beter kunnen optimaliseren.
of wellicht is de trade off, betere engines... nou ja, 512 partials haal ik wel, uit de spectral engine, harmonic beter..., en daarnaast een granular engine met 256 grains, maar dan moet ik wel op de size letten.
en met MPE... lukt het nét.... 2 instanties dan gaat het amper, dat is opvallend. genoeg cores..

dus ik moet opletten, aantal grains, aantal partials. unison en poly. goed, dat is misschien ook de 'prijs' die je betaalt, voor de mogelikheden.

ook Serum, al heb ik die niet, ik heb de poor man's version Vast Dynamics Vaporizer 2, die ik zelf preferereer, morphing van wavetables, en MPE.... sja, dat vergt zeer veel. dat hoort bij de wijze van werking (????), FFT... en alle herberekingen, en FFT per oktaafbereik...

nou ja.

maar ik krijg prachtige sounds uit Pigments 3. dus, de limitaties, ach, daar kun je mee werken, het is een kwestie van afstemming, en dat betekent niet altijd een slechtere sound, integendeel, het vereist koncentratie en aandacht, en wellicht krijg je juist meer interessante sounds. (of is het alleen de hoop?)
 
Die automatische gegenereerde patterns zijn wel wat gevoelloos vinden jullie niet?

Ben het met je eens maar automated random patterns zijn altijd wel een beetje gevoelloos vind ik, het is wat anders dan een funky drummer natuurlijk die elke keer de timing en de accenten zo legt dat het lekker klinkt maar ik ben blij met alle mogelijkheden die er in zitten.
het is een CPU slurper, echt een CPU slurper, niet alleen sample buffer size slurper... MPE vergt altijd meer, toch heb ik het gevoel, dat ze zeker Pigments 3 beter kunnen optimaliseren.
of wellicht is de trade off, betere engines... nou ja, 512 partials haal ik wel, uit de spectral engine, harmonic beter..., en daarnaast een granular engine met 256 grains, maar dan moet ik wel op de size letten.
en met MPE... lukt het nét.... 2 instanties dan gaat het amper, dat is opvallend. genoeg cores..
Het is wel een beetje een cpu slurper natuurlijk maar als je bedenkt wat voor berekeningen er bij komen kijken om al die randomized patterns te doen en granulaire berekeningen en MPE dan vind ik dat ze het nog netjes hebben gedaan uiteindelijk.
Ik heb wel begrepen uit reviews dat bijv Diva die minder kan wel veel meer slurpt.

Zo af en toe komen er vst's uit die in hun ontwerp, mogelijkheden en layout in totaal behoorlijk goed geslaagd zijn zoals de eerder genoemde Alchemy ook indertijd en ik vind dat Arturia met deze een hele goede plugin heeft uitgebracht.
 
Bij mij draaid Pigment 3 voor geen meter mede om mijn cpu die underspeced is.
Vind Pigments nou niet zo bijzonder maar wel bijzonder bruikbaar.
Heeft veel weg van Camels Audio Alchemy. Vetste vst synth ooit :)


Die automatische gegenereerde patterns zijn wel wat gevoelloos vinden jullie niet?
ja camels audio alchemy was echt een topper in die tijd.

wat betreft die auto patterns, ik herken dat niet zo, het is zo simpel om daar leven in te brengen. Bijvoorbeeld in onderstaande 2 screenshots heb ik het volgende gedaan.

voor de arp:
- een polyritme pattern gemaakt in de phrygian scale
- pitch randomizen rond de 48 procent (dus niet heel veel)
- velocity randomizen rond de 25 procent
- trigger probability van rond de 20 procent
- gate length randomized rond de 15 procent
- en regenerate van de patterns na elke 1 bar

Voor de destination synth
- hier gebruik ik een jup 6 van arturia met de 2 osc bass preset
- in de expression control ervoor heb ik de velocity output van pigments (die random is) gemapt naar de cutoff van die bass sound

Als je nu een bass pattern speelt dan heb je continu levende bass waarbij de ene na de andere lekkere levende baslijn wordt uitgespuugd, die resample je dan gewoon in realtime op een ander audio spoor en voila je bouwt zo met het grootste gemak een enorme library van bass patterns waarbij ze hoewel ze randomized zijn enorm in toom gehouden worden door je eigen instellingen.

en daarna kun je natuurlijk willekeur welke groove template eroverheen gooien zodat de timing van de noten helemaal past bij je eigen idee. De sky is echt the limit tegenwoordig in die daw speeltuinen.

pigmentsarp.JPG


ablexpress.JPG
 

Arturia Pigments 3.5, free update with engine cross-mod, new distortions, M1 support & more​



 
Pigments 4 is verschenen. De upgrade is gratis voor bestaande Piments gebruikers.


wow netjes, ga m gelijk ff bekijken. en eindelik MTS-ESP.... een reeks uit de V Collection hadden dit al, maar Pigments niet, heel vreemd. goed, heeft ie nu. vooral workflow, hee de ms-20 filter.....

o héel wat meer...


New features - GUI and workflow:​




  • Full GUI revamp
  • New Play view
  • New Light theme
  • New modulation Drag and Drop workflow
  • New modulation Quick Edit workflow
  • New FX and Sequencer Bypass buttons in top toolbar
  • New sync mode mixing all time divisions
  • New LFO presets
  • Various UX improvements



New features - Audio engine:​




  • New MS-20 Filter
  • New Shimmer Reverb effect
  • New Super Unison effect
  • New notch mode in Multi Filter and Distortion effects
  • New Ring Modulation algorithm in Wavetable Engine
  • New Pulse Width algorithm in Wavetable Engine
  • New Unison Phase parameter in Wavetable and Sample Engines
  • New Phase randomisation mode in Harmonic Engine
  • New Ratio Key tracking mode in Modulation Oscillator
  • New pitch bend release mode
  • Reworked Bitcrusher effect
  • Added FM option on the Jup-8 Filter
  • MTS-ESP support



New Content:​




  • New factory wavetables
  • New factory samples
  • New factory noises



Bug fixes and improvements:​




  • Various audio engine improvements to reduce CPU consumption
  • Noise samples are no longer exported with presets
  • Improved VCA & VCA envelope to reduce clicks
 
cool een shimmer reverb! Vanavond al even checken denk ik.
net even getest, dat is een hele vette shimmer effect kwa programmeer mogelijkheden.

Mooie nieuwe look ook trouwens!
 
Vet, meteen maar downloaden dan. Wel benieuwd naar super unison in combi met de ms-20 filter ;)
 
CPU verbeterig is merkbaar. Ik kan nu voices POLY op mn tablet draaien, bij Pig 3 was 1 al niet haalbaar 🤣 Tof, audio fm op de nieuwe filters.
 
Back
Top