Arturia Pigments: wat een vette VST!

ik heb hem geprobeert

Wat ik echt goed vind is de klank van:
- de wave folder
- Distortion
- Analog Engine
- dat je alle mod sources op een rij ziet

de Wavetable is ok.

Wat ik niet tof vind:
- geen multi sample support.
Dus patches met belletjes, maliba etc klinken erg leuk tot C2 begint het al te aliasen en op C4 komt er bloed uit mijn oren.
Probeer maar eens een piano sample.....zo vals als ...... maar goed met een lowpass filter erop gaat het wel.

Ik zou zeggen dat deze synth heel erg geinspireerd is om ALchemy, ook met meerdere layers waar je een enige kan kiezen, 2 master filters en alles moduleerdbaar.
Toffe sounddesigners tool.
Maar door de overzichtelijke modulatie werkt het wel heel snel.

Ooooh zie dat je wel zones per sample kan istellen.... Tof..
Helemaal tof dat je dus in de granular dus multisample support heb...
Ook effe een patch gemaakt die ik niet kan saven en gaat erg snel.

Dus 2 cons:
- maar 2 layers..... tja ik ben verwend :)
- CPU hij lijkt veel cpu te vreten.
 
hmmm ok ik ben helemaal geil voor dat ding maar niet 99e geil.
Zit ook niet op sound packs te wachten.
Heb me daarom maar in New York net naast de 'electric lady studios' geregistreerd en hem voor 99$ gekocht.
 
hét kan goedkoper, als je nog een arturia produkt bezit. zelfs een freebie kan volgens mij de prijs omlaag brengen.

ik heb er €69 voor betaald... maar ik heb heel wat arturia spul... pigments was op een bepaald moment zelfs nog iets goedkoper.. meen ik me te herinneren..

wilde even snel door de patches gaan die ik gemaakt heb met pigments 2, opnemen, maakte een fout. om te laten horen dat het ook een zeer eksperimenteel ding is, of kan zijn. of een bizondere klankmachine...

goed, het is een echt een heel sterke synth, eigen karakter, haast modular, soms. granular engine erg goed (kan wel elke cpu om zeep helpen, dat is normaal met 256 grain streams, de hoogste settings, density high en size high, dan veel noten... maar je hoeft eigenlik dan maar 1 noot te spelen...). de additve engine, is een geheel 'eigen' benadering, zit net met Syne te werken, dat werkt echt op partial 'hoogte', maar deze additve engine is erg goed, een beetje de padshop 2 wijze? nee denk toch wat anders, kan nu niet vergelijken.
ook de wavetable engine erg fijn, geen serum, maar het is absoluut niet bedoeld om serum of een andere synth na te doen, al zit er wel wat afkijkspul in denk ik, maar dat is altijd, de benadering is zeer eigen, het geluid dat je kunt bereiken ook.

MPE!

nou ja, altijd de demo wat je er zelf uit kunt halen, wanneer je wil kan je een medley krijgen van mijn patches, beperkt aantal op dit systeem, nu. toch zeer goed inzetbaar, kleine tweaking en hupsakee een nieuwe preset...

(mijn patches zijn altijd zeer gericht op wat ik maak, dit klinkt vreemd, ik bouw vanuit sounds, dus ik maak ze vrij vreemd, denk ik.. dus demo; je kunt al snel resultaat krijgen, zit ook goed in elkaar, en volop modulatiemogelikheden, ekstreem goed, en de filters!!!)

EDIT: ik zie nu als je m koopt de spectrum soundpack erbij krijgt, wanneer je dat interessant vindt. of dat zie ik op KVR staan. die zou voor huidige users nu €19,99 zijn. dus..
Ik zie hem bij mij voor 50 euro
 
Ik zie hem bij mij voor 50 euro
Heb je Arturia producten? ik niet. dis mijn eerste

Hier een mooie preset van mij.
 

Attachments

  • Pigments_Preset_My toys at night_20210420_19h44.pgtx.txt
    120,4 KB · Bekeken: 153
ik heb ook mijn Pigments ge update naar 3, maar zie helaas nergens iets staan wat betreft de supreme pack in mijn account. komt mischiens nog. ook nog geen mailtje van hen gehad betreft update.
 
wat een zooi die Arturia Software. Activeren gaat maar moeizaam. Die spectrum packs staan bij pigments resources. 5 msi files of pkg voor mac
 
69 is wel echt een koopje..

Kennen jullie Vital ook? Ook niet duur (80 voor volledige versie) en lijkt mij toch wat unieker qua mogelijkheden.

Hoor graag de mening van iemand die beide geprobeerd heeft (ik heb geen van beide nog geprobeerd)
 
Vital Kan je gratis proberen, je hebt er wel minder patches bij als op de betalende versie.
 
Kennen jullie Vital ook? Ook niet duur (80 voor volledige versie) en lijkt mij toch wat unieker qua mogelijkheden.
Ik heb Vital geprobeerd en de wavetables klinken beter dan Pigment.
je kun de twee verder niet vergelijken.

Pigments is erg geinspireerd door de vetste sound design synth ever "Camel Audio Alchemy".
Pigments heeft naast wavetables ook nog samples, harmonics, granulair en een virtual analog engine.
Juist de combinatie van engines maakt het heel krachtig.
En het support simpele multisamples zodat je redelijk muziekale resultaten kunt krijgen ipv atonale alliasing herrie.

Alchemy is al heel lang mijn workhorse sounddesign tool. ik doe veel sampling van analoge/ digitale synths, percussie strings, field recordings etc.
voor hifi is Alchemy beter betreft de multie samples. ondersteund multi+velocity+roundrobin layers.

Pigments heeft een betere granulaire engine die ook multi samples ondersteund.
maar je moet kiezen, of roundrobin of multi.

Pigments voelt wel wat buggy aan en is ook niet zo lief voor de cpu. denk dat ze daarom maar 2 layers hebben gedaan.

in de laatste jaren heb ik 3 synths gekocht.

- Alchemy
- reason lite
- Pigment

ohh en izotope iris...miskoop
 
69 is wel echt een koopje..

Kennen jullie Vital ook? Ook niet duur (80 voor volledige versie) en lijkt mij toch wat unieker qua mogelijkheden.

Hoor graag de mening van iemand die beide geprobeerd heeft (ik heb geen van beide nog geprobeerd)
Ik denk dat Vital meer op Serum lijkt. Ik zou hoe dan ook de gratis versie van Vital wel installeren voor nop, is momenteel wel degelijk de beste gratis synth. Pigments heeft toch weer een eigen karakter vind ik. En Arturia heeft ontzettend goeie filters en delays, dat zie je in Pigments dan ook weer terug. Uiteindelijk heeft elke synth mogelijkheden die nagenoeg identiek zijn maar toch weer anders klinken.
 
vital is geheel anders ontworpen dan andere wavetable synthesizers, je kunt m als een gewone kan gebruiken, kan zeker, maar zelfs de filters zijn geheel afgestemd op de bizondere oscillatoren, waar je zelfs geheel additief kan mee spelen (zoek 'Data Broth' op youtube).

mytell treurt... goed de developer kan een speciale synth ontwikkelen, maar hoe mensen m vergelijken, en gebruiken is natuurlik niet te beheersen.

vital pro is $25 overigens, of je kunt een subsctiption nemen. de plus versie is interessant wanneer je meer presets, of wavetables wil. maar goed meer dan genoeg wavetables op internet.
de keuze is door Mytell zo gemaakt, gratis, pro of plus of subscription.

pigments heeft tevens ook een geheel eigen karakter. wavetables lijken in andere beter te klinken, maar wanneer je ze binnen de Pigments 3 mogelikheden gebruikt, dan krijg ze een stoot.

ik heb geen serum, maar de tegenhanger Vast Dynamics Vaporizer2, een cleane wavetable synthesizer, die je natuurlik laten grommen..

@Bono , hij zal idd nu €49 zijn, ik heb m vrijwel gelijk bij de introduktie gekocht.

@Manic Vital is zeker uniek. maar zelf, maar iedereen werkt anders, in Vital krijg ik geheel andere resultaten dan in Pigments of Vaporizer 2. of de wavetable synth in ableton, of de wavetable generator in MSoundFactory (die overigens een unieke modulatie mogelikheid heeft, per slot...). en afhankelijk of je zelf presets of zelfs wavetables maakt, kun je bij Vital kiezen zoals hierboven gemeld.
ik heb de pro versie gekocht, in de pre-release, voor $20, vond dat wel zo netjes. en een aantal basis wavetables, zijn altijd handig.

@flyweight ; iris 2, me like... goed persoonlik..

CPU is altijd een probleem, zeker met granular. buggy? tot nu toe nog niks gemerkt. maar kan zeker nog bugs bezitten, arturia is meestal vrij snel.

@mcbcool de update is gratis, en idd geen e-mail, klopt. volgens mij of m weggegooid. de ekstra spectrum pack hoort niet bij de update, maar is voor bestaande users te koop voor €19,99, al was er een probleem in de kassa, zag ik, via KVR... is nu opgelost.

EDIT: arturia geeft meestal geen 'signalen', dat er updates zijn, maar ik denk dat je voor deze nog wel een e-mail krijgt, meestal later, want arturia lag al bijna plat...
 
Laatst gewijzigd:
EDIT: arturia geeft meestal geen 'signalen', dat er updates zijn, maar ik denk dat je voor deze nog wel een e-mail krijgt, meestal later, want arturia lag al bijna plat...
Kreeg een mail van ze dus ook anderen die versie 2 al hebben zullen 'm krijgen en anders moeten ze even in de spambox kijken.
Maar je kan ook in het software center kijken daar staat de update al, even aanklikken en dan installeert ie.
 
Kreeg een mail van ze dus ook anderen die versie 2 al hebben zullen 'm krijgen en anders moeten ze even in de spambox kijken.
Maar je kan ook in het software center kijken daar staat de update al, even aanklikken en dan installeert ie.
had m gelijk binnen gisteren via ASC, terwijl anderen zaten te zweten, handig te wonen bij een van de grootste hub's van de wereld.. (in amsterdam hee).
de arturia dropt meestal onaangekondigd een nieuwe synth, deze was 'uitgelekt'..

al patches meegemaakt, de handleiding was nog niet te downloaden, maar al de harmonic engine flink zitten moduleren... lekkere patches al!
 
Heb je Arturia producten? ik niet. dis mijn eerste

Hier een mooie preset van mij.
Ohh ja wel ff .txt van de filename afhalen. Dan kun je hem laden in Pigments.

Ik heb Arturia gemailed voor info over preset banken maken.
Ik will die namelijk gaan maken maar ik vraag me dan af hoe mijn samples gedeeld worden.
Anders moet ik zelf windows en mac installatie scripts maken.
 
Ik heb hem ook gekocht, en ben er blij mee, maar toch enigzins teleurgesteld dat die additieve oscillator geen samples aanvaard om te resynthesisen... ik dacht: hier heb ik m'n Alchemy vervanger!
Ik had natuurlijk de tekst beter kunnen lezen, maar ik zat al een tijdje naar Pigments te kijken en dit trok me over de streep.
 
Ik heb hem ook gekocht, en ben er blij mee, maar toch enigzins teleurgesteld dat die additieve oscillator geen samples aanvaard om te resynthesisen... ik dacht: hier heb ik m'n Alchemy vervanger!
Ik had natuurlijk de tekst beter kunnen lezen, maar ik zat al een tijdje naar Pigments te kijken en dit trok me over de streep.

het is eerder een harmonics engine, en zo heet ie ook, enigszins Blade 2 achtig, maar wel anders 'gevormd'. padshop 2 kan het wel...
maar de harmonics engine is wel erg sterk van Pigments 3, al mee zitten spelen, al wat presets gemaakt. sterk.

voor resynthesis moet je nog bij MSoundFactory, denk dat Icarus 2 het ook kan? of Falcon..
of de spectra additive resynthesizer (maar is voor reason).

je hebt ableton toch? volgens mij kun je daar zeker iets voor vinden, in zekere zin EMIT... maar wel een geheel andere benadering en iets meer granular dan spectraal.

dark synth, volgens mij. goed ik heb een arsenaal aan additieve synths, dus...

het kan nog bij een update komen, maar dan denk ik toch in een andere vorm. men spekuleert al over een K5000 emulatie...
 
Heeft Arturia geen controllers met Aftertouch ofzo? Tot nu toe nog geen enkele preset tegengekomen die het heeft! Gezien de vele fijne modulatie opties ook heel raar.
Iemand een idee waarom Macro 1 trouwens grijs is, en niet te gebruiken?
 
Heeft Arturia geen controllers met Aftertouch ofzo? Tot nu toe nog geen enkele preset tegengekomen die het heeft! Gezien de vele fijne modulatie opties ook heel raar.
Iemand een idee waarom Macro 1 trouwens grijs is, en niet te gebruiken?

even gekontroleerd, maar dacht het al, dan staat je Pigments 3 in MPE mode (onder settings te veranderen). in Pigments 2 was Macro 1 'timbre'/slide, CC74 in MPE mode. nog niet in MPE mode uitgeprobeerd, waarschijnlik gedaan om, nou ja.

arturia lijkt me zeker controllers met aftertouch te hebben, ik heb 3 presets bekeken/geluisterd, en ben gelijk zelf presets gaan maken. nooit opgemerkt dus..

en vrij vreemd, aangezien Pigments als MPE synth zéer kapabel is, zéer. zijn er eigenlik MPE presets, weet ik niet.

echt geen presets met aftertouch?
 
Heeft Arturia geen controllers met Aftertouch ofzo? Tot nu toe nog geen enkele preset tegengekomen die het heeft! Gezien de vele fijne modulatie opties ook heel raar.
Iemand een idee waarom Macro 1 trouwens grijs is, en niet te gebruiken?
Even gecheckt, er zijn er wel een aantal maar inderdaad niet zo veel met AT. Het is wel een eitje om het aan te zetten en ergens aan toe te wijzen. Het hele modulatie systeem is trouwens een eitje hierin, lekker overzichtelijk.
 
Back
Top