Dé MPE Thread

Ik heb hem gekocht. Ik vind hem super! het heeft nu een introductie prijs van +-67 euro (-40%). Het gaat niet heel diep qua mogelijkheden maar het is ontzettend creatief bedacht, toch wel een synth met een eigen smoel. Inderdaad een stuk of 2000 timbres (gekleurde bolletjes), en daarmee kan je een combinatie maken dmv de bolletjes op een lijn te plaatsen en de posities van de bolletjes bepalen je sound en kan je ook moduleren, de nodige LFO's en ADSR modulatie is vrij uitgebreid, uitstekende FX mogelijkheden voor lange reverbs, delays en mooie phase effecten, de Dirt knop maakt je sound echt vies. Overigens lijkt het alsof het door of voor Roli zelf is gemaakt, zo mooi is het geintegreerd. Het is echt gemaakt voor drones, ambient sounds en pads en je hebt al snel een mooie zelf gemaakt. CPU trekt het ook makkelijk, en dat voor behoorlijk epische soundscapes, dat krijg ik in bijv. Pigments of Phase Plant niet voor elkaar. Tot nu toe erg blij mee en heb zelfs al een sound in mijn nieuwste track toegevoegd.

Peter V heeft op KVR gereageerd hoe, Abyss werkt; ik "citeer";

"Every single tone-colour is a spectral model. These models have been derived from natural samples. This has a couple of benefits: the models capture the fluctuations of natural sounds, hence they sound very organic and have a nice texture. At the same time they are not fixed samples, but can be modified. In the current version you can add / remove detail, add "musical" noise which is specifically tuned to the tonecolour, increase the fluctuations or make the sound static like an oscillator voice. This is just the tip of the iceberg - the models are quite flexible and other parameters may be added in later versions (if there is interest). The underlying spectral model used in Abyss is based on my own research and is in many aspects different from the usual "STFT" or harmonic+noise+residual approaches.
Careful listeners here in the forum suspected that the engine is based on samples. That is also true to some extent: the spectral model is quite CPU intensive, but I wanted Abyss to be less demanding on CPU. Hence when you click / select any tone-colour the spectral model is rendered into a multisample, so when playing the synth these multi-samples are played back. With more and more CPU available I will at some point extend the technology to work directly on the spectral models. This will allow realtime modulations of the spectral model. But you can achieve this with ease in Abyss already today: simply put multiple variations of tone colours on the gradient - there is no practical limit on how many tone-colours you place on the gradient. In practice I have rarely needed more than a handful tone colours to make even the smoothest transitions.
The tone-colours are sorted into the 2D "surf" area with help of an "artificial hearing model". Based on this model sounds that are similar are placed close to each other and also have similar tone colour. However, your inner representation of sounds is not two dimensional! Actually the way our ears and brains resolve and understand timbre is quite amazing and fascinating topic, and an active area of research. We know for sure that our inner representation of sound has at least 20 dimensions, probably more. So any projection onto two or three dimensions will necessarily place different tone colours close to each other. This is bad for scientific approach of remodelling sound, but for creative sound design I think it is even a feature: the 2D map _roughly_ places similar timbres in proximity, but not with mathematical precision, hence you have many pleasant surprises. Also "surfing" the map is so speedy that you can "browse" through dozens of sounds in matter of seconds, which is fun and effective at the same time.

I hope this demystifies the technology. There will be an "ask me anything" livestream on Wednesday 7th July - feel free to join and ask more questions!"
 
Mooi stukkie, we kunnen dus nog updates verwachten als ik dat zo lees. Wat ik bedoelde met "Het gaat niet heel diep qua mogelijkheden" is dat er geen oscillators zijn zoals de meeste synths, je kiest wat tones en die kan je iets aanpassen, vervolgens door elkaar gooien en moduleren, het klinkt echt bijzonder mooi en kan zo maar uitgroeien tot 1 van mijn favoriete synths, ik hoop dat er mooie updates van komen, ik ga me ook even in de topic aanmelden op KVR.
 
Mooi stukkie, we kunnen dus nog updates verwachten als ik dat zo lees. Wat ik bedoelde met "Het gaat niet heel diep qua mogelijkheden" is dat er geen oscillators zijn zoals de meeste synths, je kiest wat tones en die kan je iets aanpassen, vervolgens door elkaar gooien en moduleren, het klinkt echt bijzonder mooi en kan zo maar uitgroeien tot 1 van mijn favoriete synths, ik hoop dat er mooie updates van komen, ik ga me ook even in de topic aanmelden op KVR.

blijkbaar is het nog werk in uitvoering, maar het begin is al zeer sterk.
ik snap nu wat je bedoelt, ook vooral vanwege dat ik demo heb, en echt de Roli integratie of MPE integratie is erg goed. (vreemd genoeg reageert ie gelijk op MPE, zonder instellingen..)
of erg goed, perfekt.

op jrrshop nog goedkoper, 77,40 dollar, in cart; met GROUP 65,02 dollar (€57, ongeveer, schat ik, via Paypal).

ook b.v.; Spacecraft, very cheap:


eveneens MPE...

of biotek 2 voor $100 in cart. (heb het geluk gehad via novation biotek 1 gratis te krijgen, dan is de upgrade naar Biotek 2, de helft, zo ongeveer.)

goed, ik ben m nog aan het uitproberen, dat het een geweldige én bizonder synth is, dat is zeker. ik probeer louter zo min mogelik nog te kopen..

en Madrona Labs komt deze zomer met Sumu, ook een spectrale synth. hoe die gaat werken, en klinken, is nog onbekend... natuurlik wel gebaseerd op zoals Aalto en Kaivo werken, semi-modulair, beide pracht synths.

maar de line-up van bizondere, niche synths is nu weer groter geworden met Abyss. en de meeste daarvan zijn MPE....
 
Mooi stukkie, we kunnen dus nog updates verwachten als ik dat zo lees. Wat ik bedoelde met "Het gaat niet heel diep qua mogelijkheden" is dat er geen oscillators zijn zoals de meeste synths, je kiest wat tones en die kan je iets aanpassen, vervolgens door elkaar gooien en moduleren, het klinkt echt bijzonder mooi en kan zo maar uitgroeien tot 1 van mijn favoriete synths, ik hoop dat er mooie updates van komen, ik ga me ook even in de topic aanmelden op KVR.

uiteindelik, ik had een al een paar mooie presets in Abyss gemaakt, en merkte dat ie vrij diep kon gaan, ja dit is een synth, met een naam, waar je konstant woordspelingen op... kunt verwachtingen.
ondanks de schijnbare limitaties, door goede afstemming, krijg je indrukwekkende MPE patches. met immens veel variatie, en kontrole.

er komen ook MPE curves aan, niet zo diep als bij andere synths, maar voldoende. ook ondersteuning voor meerdere CC modulaties.
en iets touchscreen vriendelijker.. sja, de developer is zeer bereikbaar, erg fijn, en vertelt graag... er is nog méer te verwachten. niet alleen binnen Abyss, maar ook full fledged work horse versie, wanneer alles goed verloopt.
ook NKS, wat voor de preset liefhebbers, zeker een pluspunt is.

ook release velocity wordt er ingebouwd, ik hoop dat ik dat goed bevestiged heb in de laatste konversatie, schiet me nu te binnen, o wel zeker, hij dacht, wordt niet gebruikt, of amper, maar maakt een MPE synth toch volledig, en nog aantrekkelikker.

en nog kleine toevoegingen, nog onbekend..

heerlikke synth. mooi ding, en ook al 2 maal gebruikt...

de MPE soft synth wereld wordt steeds mooier...
 
Mooi stukkie, we kunnen dus nog updates verwachten als ik dat zo lees. Wat ik bedoelde met "Het gaat niet heel diep qua mogelijkheden" is dat er geen oscillators zijn zoals de meeste synths, je kiest wat tones en die kan je iets aanpassen, vervolgens door elkaar gooien en moduleren, het klinkt echt bijzonder mooi en kan zo maar uitgroeien tot 1 van mijn favoriete synths, ik hoop dat er mooie updates van komen, ik ga me ook even in de topic aanmelden op KVR.

de update is er al met LIFT!

voor Tracktion/Dawesome Abyss

andere release notes (hij was zelf LIFT vergeten);

* two more CC modulators
* a new sample & hold modulator (a new random value for each note played)
* LFOs can be switched to uni-polar
* LFOs show zero-line when editing and they are bi-polar
* Draw straight lines in the LFOs by using SHIFT+click and draw
 
Oh wow dat is snel. Ik heb nog niet eens echt goed te tijd genomen om hem onder handen te nemen vanwege tijd gebrek. Wel mooi dat ze er nog lekker mee bezig zijn. Ik vind het een waanzinnig goeie synth! Ben jij al uit de demo fase :D?

ik heb ook niet veel tijd gehad, maar Abyss al een paar keer gebruikt, maar dan ga ik die weer als source voor meer mangling gebruiken, want overigens perfekt werkt. en zonder Abyss zou het resultaat niet zo mooi geworden zijn (vond ook de developer, ahum..).

dus ontdek m wel vrij goed, en ben uit de demo fase, wanneer je bedoelt; ja ik heb m gekocht! timbres, zijn eigenlik spectrale bouwstenen, en dan krijg me zo om. alhoewel ik eerst een beetje skeptisch was, over de mogelikheden, lees hieronder verder...

en Abyss kan eigenlik immens veel. en er komen varianten.. of varianten, andere instrumenten. meer mag ik nog niet vertellen.. he he... die op Abyss gebaseerd zijn.. maar dan met veel meer mogelikheden...

goed. ik ben al erg blij met deze versie, het is een heel bizondere synth, de bandbreedte van mogelijke sonische sensaties (spreek dit goois uit...) is immens groot, eigenlik. zo groot dat ik eindeloos veel patches kan maken, dat betekent maar 1 ding;

pracht ding!
 
en Abyss kan eigenlik immens veel. en er komen varianten.. of varianten, andere instrumenten. meer mag ik nog niet vertellen.. he he... die op Abyss gebaseerd zijn.. maar dan met veel meer mogelikheden...

pracht ding!
Ben benieuwd wat je hiermee bedoeld, ik hoop vooral op nog meer van dit soort updates. Heb hem zelf net geupdate en inderdaad, lift en nog een paar CC functies, ook een handige random knop die een nieuwe selectie van gradients aan je voorschoteld. De synth blijft me verbazen. de rate knop en negatieve feedback op de phaser effects zijn subliem, en wat mij nog het meest verbaasd is dat het amper mijn cpu gebruikt, dit soort geluiden bij andere synth grijpen al gauw een behoorlijk percentage van mijn cpu, zoals bijvoorbeeld equator 2 of pigments 3. Ik las dat ze hier een andere soort techniek voor hebben gebruikt. Maar dan het sfeertje wat elk geluid produceert, zo ambient en duister, een soort ontdekkingsreis, het doet zijn naam "Abyss" ook wel echt eer aan.
 
Laatst gewijzigd:
Ben benieuwd wat je hiermee bedoeld, ik hoop vooral op nog meer van dit soort updates. Heb hem zelf net geupdate en inderdaad, lift en nog een paar CC functies, ook een handige random knop die een nieuwe selectie van gradients aan je voorschoteld. De synth blijft me verbazen. de rate knop en negatieve feedback op de phaser effects zijn subliem, en wat mij nog het meest verbaasd is dat het amper mijn cpu gebruikt, dit soort geluiden bij andere synth grijpen al gauw een behoorlijk percentage van mijn cpu, zoals bijvoorbeeld equator 2 of pigments 3. Ik las dat ze hier een andere soort techniek voor hebben gebruikt. Maar dan het sfeertje wat elk geluid produceert, zo ambient en duister, een soort ontdekkingsreis, het doet zijn naam "Abyss" ook wel echt eer aan.

het is een mooie update en snel, hij is zeer open voor aanpassingen, zolang het binnen het 'idee'/domein van Abyss blijft. de minimalistische UI, etc.

de timbres, zijn 'spectrale data', ze komen uit geluiden denk ik, ik moet het nog beter begrijpen, maar in wezen zijn er veel andere wijzen om een sample in stukken te hakken en daar geluiden uit te krijgen, zoals granular, een grain verandert ook het geluid, ook spectraal. maar het is niet granular, Abyss.

timbres, sja, zijn harmonischen, dus het zal een soort mathematische reeks zijn? of zoiets, want je kunt de timbres nog aanpassen, bij voorbeeld noise toevoegen en dat gaat mathematisch, legt ie zelf uit: ik heb de live stream gemist. goed, op een of andere wijze, sturen we elkaar lange berichten... dus inzicht heb ik wel wat, meer dan voldoende, om te begrijpen wat er gebeurt.

daarom is ie zo licht op de CPU, zelfs met MPE... het is een spectrale synth, met een andere benadering, wat erg goed werkt.

maar de live stream kan ook helpen; ik moet m nog gaan bekijken, kan je zeker ideeën opdoen;

 
Vandaag eindelijk Abyss geprobeerd, lekker. Ik mis een high pass filter maar ok,
Mooie synth, jammer dat de intro korting verlopen is nu : (
 
Ik heb Abyss als demo geprobeerd, maar hoor af en toe clicks/plops...of is dit alleen in de demo?
 
Clicks/pops horen niet in de demo. Op mn Surface GO 2 (die niet heel krachtig is), draait het prima.
 
Ik heb Abyss als demo geprobeerd, maar hoor af en toe clicks/plops...of is dit alleen in de demo?

vreemd, hoor ik ook niet. kan ook haast niet, 1 van de meeste lichte plugins die er zijn zelfs met MPE. toch het is mogelik, ik heb een patch gemaakt, waar tikje in zitten, maar dat ligt aan mij...
maar ik neem aan, dat diit iets geheel anders is;

processor wel op 100%? buffer?


jammer dat de intro korting verlopen

die was snel ja, meestal is de korting wat langer.., maar Tracktion heeft vaak sales, de intro korting was 40%.

je kunt m nog krijgen met 30% korting krijgen tot 15 augustus met;

DATABROTH30
 
Thnx! Ik had al gezocht naar Abyss deals maar niks gevonden.
 
vreemd, hoor ik ook niet. kan ook haast niet, 1 van de meeste lichte plugins die er zijn zelfs met MPE. toch het is mogelik, ik heb een patch gemaakt, waar tikje in zitten, maar dat ligt aan mij...
maar ik neem aan, dat diit iets geheel anders is;

processor wel op 100%? buffer?
Ah, weet al wat het was, had m'n laptop weggehaald bij mijn audio interface en luisterde door m'n koptelefoon via de windows direct sound driver om even naar die demo te kijken ipv ASIO die ik normaal gebruik. Niet zo handig!

Hoe dan ook, wel een prettige werkwijze om door kleuren te mixen tot geluiden te komen, leuke tool!
 
Tracktion heeft nu een 40% sale to 7 september. Ik er nog steeds niet helemaal over uit of Abyss echt iets toevoegd.
Qua MPE synth is Pigments naast Bitwig Grid mijn favoriet, maar die typische sounds van Abyss krijg ik daar niet uit.
 
Tracktion heeft nu een 40% sale to 7 september. Ik er nog steeds niet helemaal over uit of Abyss echt iets toevoegd.
Qua MPE synth is Pigments naast Bitwig Grid mijn favoriet, maar die typische sounds van Abyss krijg ik daar niet uit.

toevoegt, in de zin van; of je het kunt gebruiken in je muziek? wat wel van belang is, natuurlik. ik neem als voorbeeld Friktion van Reason, prachtig instrument, maar zou het niet echt gebruiken, al heb ik b.v. Kaivo, wat in dezelfde lijn ligt, maar dan anders, bevalt me beter, want die heb ik dan wel.

binnenkort, ssssht, komt er mooie, nieuwe feature erbij.. zal het klankpalet zeker uitbreiden...

Abyss heeft zeker zijn eigen karakter, vroeg me ook af zou het wat toevoegen, maar dat doet ie zeker, meer dan zelfs, meer dan verwacht, je kan er bizondere mee maken, hij is niet beperkt, niet zo uitgebreid als Pigments 3, b.v. maar binnen de kaders, is de bandbreedte zeer groot, het is ook een karaktersynth.
 
eeeuowww kan niet meer wijzigen, maar jrrshop heeft eindelik ook de tracktion sale opgepikt, met GROUP; $65,70, dus wordt dan... €56 of zoiets...
er wordt al otomatisch een discount gegeven, maar bij jrrshop heeft het altijd nut om even GROUP of FORUM als coupon code te proberen (bij sommige produkten werkt het niet).

 
Back
Top