Dé MPE Thread

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.453
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
een verzamelthread over wat er allemaal te vinden valt over MPE, tips en trucs, en soms een voorbeeldje?

ik heb de helft gewist, per ongeluk (muis en trackpad... gaat bij soms niet samen.. dus ben opnieuw begonnen... aanvullen is natuurlik altijd welkom...)

de MPE controllers:

- https://www.embodme.com/ (nieuw)
- roli seaboard rise
- roli seaboard grand
- roli blocks (roli seabord block, roli lighpad M, touch block (+2 andere niet MPE blocks))
- joué board
- sensel morph
- osmose
- linnstrument

de synths de MPE capabel zijn:

- serum
- unfiltered audio LION
- unfiltered audio effects (die de roli lightpad M ondersteunen, dus roli only).
- pigments 2
- equator
- syntmaster one en 2.9
- cypher 2
- strobe 2
- biotek 2 (vrijwel geheel MPE..)
- surge (gratis!)
- softube modular
- voltage modular
- reaktor (via een module, er is een toybox MPE module, en nog éen in de user library, soms heb ik wat kontakt met de toybox developer, de MPE module is monophoon... zelfs voor monophone patches, als in softube modular of voltage modular, kun je toch MPE met meer voice gebruiken, voor elke voice een andere module in softube, maar ook b.v. voor voice 2 een andere konnektie... en voice 3... mogelikheden. voltage modular heeft veel polyphone modules, ik heb een simpele cabinet gemaakt, waarover dadelik meer).
- the legend
- MSoundFactory

en meer... (er zijn ook hardware synths die MPE aankunnen, wellicht zijn hier leden die zo'n synth hebben).

o ja:

- Vast Dynamics Vaporizer2 krijgt op termijn MPE (handig een kontakt met een developer, die denkt, ja, doe ik..)

DAW's:

- cubase (pro?) 10.5
- reaper 6.x
- bitwig studio (natuurlik..)
- Logic
- tracktion waveform

ableton kan via een grote workaround ook MPE, ik heb het eenmaal geprobeerd, werkte volgens mij wel. maar het is nogal een omweg, al kan je een template aanmaken... de roli instrukties zijn wat verouderd, behalve voor handmatig.

mijn eigen setup:

- roli seaboard block (voor b-stock prijs)
- roli lightpad M (2e hands, scheelt een slok op een borrel, en is amper gebruikt)

beide apart aangesloten, i.e. niet via de zgn. DNA connectors. geen usb 3.0 hub..
heeft zijn voordeel bij bitwig, vreemd genoeg...

DAW's:
- bitwig studio 3.2.x
- cubase pro 10.5
- reaper 6.x

SYNTHS:

- LION
- unfiltered audio effects
- pigments 2
- equator (full)
- cypher 2 (full)
- softube modular
- syntmaster one en 2.9
- voltage modular (met 390 modules....)
- reaktor (maar goed een goede module is er, voor 8 voices, maar nog niet uitgeprobeerd, die van toybox is uitgebreider, maar monofoon, zal wel aangeven, wanneer ik eens kontakt op neem, de developer wil de MPE module verbeteren. maar wil wat feedback...)
- MSoundFactory


het was voor mij moeilik kiezen, uiteindelik was het of de joué board of de roli seabord block. het werd de laatste, en vrijwel onmiddelik heb ik ook een 2e hands lightpad M gekocht. díe kombi is perfekt. de lightpad M, hoe klein ook is zeer krachtig.

over bitwig en roli blocks (en er schijnen ook wat andere MPE problemen te zijn); wanneer je aan elkaar schakelt, kunt je simpelweg roli seabord rise werken, en als MPE werkt het perfekt. máar wanneer je de lightpad M als rise controller wil gebruiken (een niet MPE mode, 3 CV's, en een XY pad, zonder Z jammer genoeg, maar dat heeft de rise ook niet..), werkt dat niet.
ook niet wanneer je ze apart hebt aangesloten, maar dan heb je wel de keuze om 2 lightpad M controller pages te maken, éen generiek (voor de niet MPE modes), éen MPE (als roli seaboard rise).
ik heb support er op aangesproken, nog geen antwoord. (ook niet over het ontbreken van de lift funktie, die niet zo indrukwekkend lijkt, maar wel indrukwekkend kan werken, het ontbreken in de expressions. natuurlik, equator en cypher 2, die dat wel ondersteunen, werken. ook LION heeft lift.)

overigens de unfiltered audio effekten, en LION, de konnektie wordt alleen goed gemaakt binnen bitwig, en heel soms in reaper en cubase. wat het probleem is? ook al een support ticket, nog geen antwoord...

wat is nu mijn aanpak, eerst spelen met de presets van de roli player... en ik begon met LION. ik doe het nu wat anders, ik leer de roli's bespelen tegelijkertijd met het maken van patches, nu vooral in voltage modular, maar LION en cypher 2 komen nu ook weer in focus. in equator, wat een best goed synth is, die is wel erg goed om patches te leren maken, MPE patches. al mooie patches voor gemaakt. verder zijn de patches nu vooral eksperimenteel, maar er zijn zeker al zeer speelbare patches uitgekomen. maar ik moet nog wat meer stappen nemen. het afstemmen van b.v. de pressure, die dan meerdere parameters tegelijkertijd per voice kan moduleren, is natuurlik vooral heel erg afstemmen.... het is wat voorspelbaar om alleen pressure aan de cutoff (al is slide de timbre en meestal aan de cutoff, en juist ook weer niet, ja rommelig), en de slide aan de resonance, bijvoorbeeld, al kan dat al een immense rijkdom aan klank opleveren.

de uitdaging is om meerdere parameters tegelijkertijd te moduleren, met slide, pressure, glide, lift. en dat dit geen kakafonie wordt. ik begin daar aardig nu mijn draai in te vinden.

de roli seaboard block speelt erg fijn. de software van roli is wat rommelig, vind ik, kan beter, vooral curves (in een oudere dashboard versie, kon je ook een soort van threshold instellen, dat kan je wel in equator en cypher 2).
dus ik ben niet onkritisch, maar uiteindelik, het werkt heerlik.

natuurlik blijf ik kijken naar andere MPE controllers, wellicht komt er nog éen bij (sensel morph of joué board) of nog éen 2e hands lightpad M (die ineens niet meer te vinden zijn, toen ik er 1 kocht, waren er 3 te koop.).

dé MPE thread, geheel open. vanzelfsprekend.
 
Na de aanschaf van een Roli Rise 25 kon ik ook een aantal templates voor NI Kontakt downloaden (via de website van Roli). Hier wordt ook uitgelegd hoe die presets gemaakt kunnen worden: https://youtu.be/tnfSRr96gdY
Multi-timbrale synths kan je ook met een MPE controller bespelen, waarbij iedere layer/part aan een ander MIDI kanaal gekoppeld wordt.
Hier kan je b.v. lezen hoe je dat met een Waldorf Blofeld voor elkaar krijgt: https://chrissieviolin.wordpress.com/2016/04/11/how-to-create-a-blofeld-patch-for-the-roli-seaboard/
 
Na de aanschaf van een Roli Rise 25 kon ik ook een aantal templates voor NI Kontakt downloaden (via de website van Roli). Hier wordt ook uitgelegd hoe die presets gemaakt kunnen worden: https://youtu.be/tnfSRr96gdY
Multi-timbrale synths kan je ook met een MPE controller bespelen, waarbij iedere layer/part aan een ander MIDI kanaal gekoppeld wordt.
Hier kan je b.v. lezen hoe je dat met een Waldorf Blofeld voor elkaar krijgt: https://chrissieviolin.wordpress.com/2016/04/11/how-to-create-a-blofeld-patch-for-the-roli-seaboard/

goed dat je dat meldt, was ik vergeten. en wilde ook proberen gaan.

én ik weet dat de roli ook in polyphone mode kan worden gezet, ik bedoel poly aftertouch. bespeel CS-80 (welke emulatie je ook hebt, ik heb die van arturia) zoals ie bedoeld is...

je kunt niet MPE synths, ook -beperkt- bespelen met MPE controllers. of beperkt.
ik neem aan dat je in kontakt meerdere midi channels kunt toevoegen, van éen of meerdere samples. wordt kontakt ineens MPE?
 
wat meer links over MPE, daw's, synths, etc..

https://roli.com/mpe

https://www.midi.org/midi-articles/midi-polyphonic-expression-mpe

in de specifikatie staat ook dat CC messages, ook per channel gaan, wel vreemd dat b.v. met joué, of kan ie dat, en de sensel morph, kunnen die beide wél meerdere CC (behalve 74 voor slide, en poly pressure, en lift..) per channel doorsturen? moet de synth dat wel ondersteunen. de MPE standaard kan veel uitgebreider lijkt het. goed, hoe het nu werkt is al ekspressief genoeg.
 
Ik heb de Roli Songmaker Kit studio edition, ik denk dat ik nog net mazzel had want ze waren maar heel eventjes verkrijgbaar en nu weer nergens te vinden. Deze heeft de Seaboard Block, Lightpad M en de Studio Block. Ik ben zeer tevreden met de kit, hoewel ik die studio block een beetje overbodig vindt.
Bij de set zat als software:
Roli Studio met een heleboel soundpacks
Equator full version
Strobe 2 full version
Ik ben een enorme Bitwig Fan en het is ook mijn Main en enige DAW, ik heb veel DAW's gehad maar voor mij heeft Bitwig alles wat ik zoek, ik weet niet hoe MPE geintegreerd is in Cubase en Reaper maar in Bitwig is het subliem, elke native instrument kan je als MPE gebruiken, en de native instruments van Bitwig zijn ontzettend goed, ik heb ook een preset van iemand gehad voor de poly grid, waarin je in de grid een MPE geluid kan maken, en een hoop 3rd party VST's kan je ook MPE maken in Bitwig, dit kan met de instrument selector device en round robin zelfs polyphonic! Het enige nadeel is dat het heel veel tijd in beslag neemt en het mij af leidt van het maken van tracks.

Ik heb als 3rd party vst's Serum, kontakt Auras en Surge.
Maar wat het hoogst op mijn verlanglijstje staat is toch wel Audio modeling Swam, helaas veel te duur.

Er gaan overigens geruchten dat Roli zo goed als failliet is en dat daarom bijna niks meer verkrijgbaar is!
Dit ziet er trouwens wel uit als een behoorlijk vet apparaat wat je stuurt Vink: - https://www.embodme.com/ (nieuw)
 
Ik heb een Osmose gepreorderd en Bitwig aangeschaft ter voorbereiding, dus goed om een overzicht te hebben. Overigens zijn er ook heel veel synths compatible met Poly Aftertouch, zoals alle(?) DSI synths en de meeste Roland en Yamaha romplers.
 
Ik heb de Roli Songmaker Kit studio edition, ik denk dat ik nog net mazzel had want ze waren maar heel eventjes verkrijgbaar en nu weer nergens te vinden. Deze heeft de Seaboard Block, Lightpad M en de Studio Block. Ik ben zeer tevreden met de kit, hoewel ik die studio block een beetje overbodig vindt.
Bij de set zat als software:
Roli Studio met een heleboel soundpacks
Equator full version
Strobe 2 full version
Ik ben een enorme Bitwig Fan en het is ook mijn Main en enige DAW, ik heb veel DAW's gehad maar voor mij heeft Bitwig alles wat ik zoek, ik weet niet hoe MPE geintegreerd is in Cubase en Reaper maar in Bitwig is het subliem, elke native instrument kan je als MPE gebruiken, en de native instruments van Bitwig zijn ontzettend goed, ik heb ook een preset van iemand gehad voor de poly grid, waarin je in de grid een MPE geluid kan maken, en een hoop 3rd party VST's kan je ook MPE maken in Bitwig, dit kan met de instrument selector device en round robin zelfs polyphonic! Het enige nadeel is dat het heel veel tijd in beslag neemt en het mij af leidt van het maken van tracks.

Ik heb als 3rd party vst's Serum, kontakt Auras en Surge.
Maar wat het hoogst op mijn verlanglijstje staat is toch wel Audio modeling Swam, helaas veel te duur.

Er gaan overigens geruchten dat Roli zo goed als failliet is en dat daarom bijna niks meer verkrijgbaar is!
Dit ziet er trouwens wel uit als een behoorlijk vet apparaat wat je stuurt Vink: - https://www.embodme.com/ (nieuw)

ik dacht dat de songmakers kit, de touch block had, maar het blijkt de loop block? de touch block heeft nog wel iets, werkt de touch block apart voor de seabord block? en de lightpad M, of hangt het er van af, hoe je het aansluit, of het is het globaal. ik zie dat de touch block geen transpose funktie heeft, wat voor de lightpad M wel fijn is, ja dat kan via de dashboard... maar via een knop, ik zie dat ze voor €79 gaan.. mmmh het liefst had ik de touch block met octaaf up/down, als in de live block.

ja dat is wel mooi van de songmaker kit, de ekstra software. die heb ik er zelf, als upgrade + sale bij gekocht, equator (niet vrij van bugs... maar overkomelijk) en cypher 2.

ik moet nog echt in bitwig duiken. ook de grid (ik ben dan softube modular gewend en voltage modular en reaktor, toch;) is voor mij nog niet zo overzichtelijk, ik ben teveel gewend aan handmatig kabels trekken...
dus de echte mogelikheden van bitwig gebruik ik nog niet.

wellicht, Nap en mij, wat leren over bitwig...

de cubase integratie van MPE is even strak als die van bitwig. alleen de instrumenten zelf hebben geen MPE, ja halion 6, weet niet of halion 6se dat heeft. padshop 2 en retrologue moeten ook een vorm van MPE hebben, al ken ik padshop vrij goed, kwam ik er niet uit, goed ik deed een poging van 5 minuten..

serum, ik heb het gelezen ergens, ze hebben de developer gepushed, blijkbaar om MPE te implementeren. MPE implementeren in JUCE is geen rocket science, maar hangt ook af of je geen spaghetti kode hebt...

ik heb naar aanleiding of roli failliet, ik heb de geruchten ook gelezen, ze zitten in zeer zwaar weer, maar ze hebben wel weer kapitaal kunnen aantrekken. of ze zichzelf overeind houden. ze hebben een aantal dingen afgestoten, zoals JUCE, waarom ze die hebben gekocht?? dus, het is een soort tesla verhaal wellicht. en corona speelt ook mee, denk ik.

en vreemd genoeg, blocks lijkt niet het sukses te hebben dat het zou moeten hebben. te duur.

goed, ik heb voor mijn seaboard block, iets van €265 betaald, en de ligthpad M €90. (en equator en cypher 2... erbij... toch een bedragje..., ook rond de €100 beide).

SWAM heb ik gisteren ontdekt, vanwege dat reason studios Friktion hebben uitgebracht, klinkt erg goed, maar geen MPE, toch kun je wellicht, via meerdere instanties in een combinator een MPE patch maken. ik vind m nu nog te prijzing, ik ben niet zo into modelling, al verleidt het me wel, het klinkt zo mooi, maar zal het ik mijn muziek gebruiken?


Ik heb een Osmose gepreorderd en Bitwig aangeschaft ter voorbereiding, dus goed om een overzicht te hebben. Overigens zijn er ook heel veel synths compatible met Poly Aftertouch, zoals alle(?) DSI synths en de meeste Roland en Yamaha romplers.

ja, de osmose een YT video van gezien, via de website, een wat andere aanpak, maar wel interessant, zeer interessant.

en ja MPE controllers zijn ook voor poly aftertouch te gebruiken, ook een reden om naar MPE te gaan. ik heb louter soft synths, een aantal kunnen poly aftertouch, dat geeft al een ekstra rijkdom.
 
ik dacht dat de songmakers kit, de touch block had, maar het blijkt de loop block? de touch block heeft nog wel iets, werkt de touch block apart voor de seabord block?

Ik heb ze allebei niet, in mijn kit zit de Studio Block, daarmee kan je eigenlijk alle opties van Roli Studio aan- en uitzetten, zoals de arpeggiator en chords en noem het maar op, zeer overbodig en ik beschouw dat blokje dan ook eigenlijk als compleet nutteloos, het enige waar ik het voor gebruik is de octaaf veranderen van de lightpad. De touch block had ik veel liever gehad, die zit bij de standard of garageband kit, er zijn dus 3 kits, maar die ik heb is geloof ik wel degene met de meeste volledige software, dat is dan wel weer een pré.

Wat betreft Bitwig zal ik even beknopt uitleggen hoe je in versie 3.2 of hoger MPE kan maken van bijna elke VST die er is, ik heb bijvoorbeeld Spire als voorbeeld gebruikt:
1: zet in een lege track een Instrument selector en doe daar een Spire instrument in
2: in het scherm links zie je "use mpe", zet dit aan. daaronder zie je PB range, die moet het maximale zijn wat de synth aan kan, spire kan bijvoorbeeld tot 36. Zet dit in Spire ook op 36 en kies een goeie preset of maak een eigen geluid.
3: voeg de modulator "expressions" toe in de spire instrument, Timbre is slide, je kan nu dus op de synth kiezen welk knopje je wilt toewijzen aan slide, je kan ook meerdere knopjes kiezen en je kan ook nog devices toevoegen en daar knopjes uit kiezen. ik gebruik slide meestal op de cutoff filters
4: doe hetzelfde met pres, ik gebruik deze meestal om bijvoorbeeld een distortion open te zetten
5: hetzelfde kan met velocity en release, maar dat zit vaak al in de synth zelf verwerkt.
6: als je tevreden bent over de slide en andere mpe, wat nu nog monophonic is dan kopieer je de synth nog 2 of 3 of 4 in de instrument selector.
7: zorg dan dat je instrument selector op round robin staat, eerst de instrument selector selecteren, dan kan je dit kiezen in de inspector balk links.
8: Dan is je sound Polyphonic MPE.

Is trouwens een mooi prijsje wat je voor je setje hebt betaald, ik geloof dat ik 670 euro kwijt was, het is dus eigenlijk best wel prijzig en de software is ontzettend buggy, het heeft me bijna een hele dag gekost om het te kunnen installeren, bleek dat ik ook nog eens de virusscanner uit moest zetten.

Friktion kreeg ik een mailtje over maar toen ik las dat het geen MPE ondersteund was ik wel enigszins teleurgesteld, maar ook daar geldt voor dat je het waarschijnlijk zoals bovenstaand wel MPE kan krijgen.

Als je wilt kan ik wel die 7D poly grid preset naar je toe sturen? het is vooral gemaakt voor de Sensel Morph maar werkt ook op de Seaboard, het is wel zo dat je dan zelf het geluid erbij moet maken, ik heb er even mee geklooid, ga dat zeker weer doen als ik daar wat meer tijd voor kan vinden.
 
UVI Falcon is ook MPE (via een script dat erbij zit) Het duurde even voordat ik het begreep maar het werkt nu perfect met m'n Linnstrument 128.

Voor Reaktor heb ik ook een Poly MPE patch, die heb ik verbouwd van een bestaande die al poly is. Die zal ik eens in de library zetten binnenkort, daar had ik nog niet aan gedacht.

Het is zo jammer dat Arturia nog niet met MPE werkt, alleen Pigments, maar daar heb ik zelf nog geen succes mee.

Imox Respiro is ook MPE, het is een monosynth, maar via Bitwig kan je die ook poly gebruiken. Klinkt super, de developer zit ook op SF.
 
Ik heb ze allebei niet, in mijn kit zit de Studio Block, daarmee kan je eigenlijk alle opties van Roli Studio aan- en uitzetten, zoals de arpeggiator en chords en noem het maar op, zeer overbodig en ik beschouw dat blokje dan ook eigenlijk als compleet nutteloos, het enige waar ik het voor gebruik is de octaaf veranderen van de lightpad. De touch block had ik veel liever gehad, die zit bij de standard of garageband kit, er zijn dus 3 kits, maar die ik heb is geloof ik wel degene met de meeste volledige software, dat is dan wel weer een pré.

Wat betreft Bitwig zal ik even beknopt uitleggen hoe je in versie 3.2 of hoger MPE kan maken van bijna elke VST die er is, ik heb bijvoorbeeld Spire als voorbeeld gebruikt:
1: zet in een lege track een Instrument selector en doe daar een Spire instrument in
2: in het scherm links zie je "use mpe", zet dit aan. daaronder zie je PB range, die moet het maximale zijn wat de synth aan kan, spire kan bijvoorbeeld tot 36. Zet dit in Spire ook op 36 en kies een goeie preset of maak een eigen geluid.
3: voeg de modulator "expressions" toe in de spire instrument, Timbre is slide, je kan nu dus op de synth kiezen welk knopje je wilt toewijzen aan slide, je kan ook meerdere knopjes kiezen en je kan ook nog devices toevoegen en daar knopjes uit kiezen. ik gebruik slide meestal op de cutoff filters
4: doe hetzelfde met pres, ik gebruik deze meestal om bijvoorbeeld een distortion open te zetten
5: hetzelfde kan met velocity en release, maar dat zit vaak al in de synth zelf verwerkt.
6: als je tevreden bent over de slide en andere mpe, wat nu nog monophonic is dan kopieer je de synth nog 2 of 3 of 4 in de instrument selector.
7: zorg dan dat je instrument selector op round robin staat, eerst de instrument selector selecteren, dan kan je dit kiezen in de inspector balk links.
8: Dan is je sound Polyphonic MPE.

Is trouwens een mooi prijsje wat je voor je setje hebt betaald, ik geloof dat ik 670 euro kwijt was, het is dus eigenlijk best wel prijzig en de software is ontzettend buggy, het heeft me bijna een hele dag gekost om het te kunnen installeren, bleek dat ik ook nog eens de virusscanner uit moest zetten.

Friktion kreeg ik een mailtje over maar toen ik las dat het geen MPE ondersteund was ik wel enigszins teleurgesteld, maar ook daar geldt voor dat je het waarschijnlijk zoals bovenstaand wel MPE kan krijgen.

Als je wilt kan ik wel die 7D poly grid preset naar je toe sturen? het is vooral gemaakt voor de Sensel Morph maar werkt ook op de Seaboard, het is wel zo dat je dan zelf het geluid erbij moet maken, ik heb er even mee geklooid, ga dat zeker weer doen als ik daar wat meer tijd voor kan vinden.

de namen zijn veranderd, nu begrijp ik het. ik heb niet de roli seabord studio block, of zeg ik het nu weer verkeerd.. het verschil: strobe 2 full zit er bij en bij mijn block niet.
goed, cypher 2 heeft mijn voorkeur. al zal wellicht na een tijd ook de strobe 2 kopen, weet het niet, genoeg MPE synths, MSoundFactory en voltage modular b.v. met de eerste oneindige mogelikheden, al moeten er nog nieuwe modules komen, nog steeds niet af, zal ie ook niet zijn, en voltage modular; daarmee kan je de synth maken die je zelf wil... veel is polyphoon, maar ook monophoon kan je er leuke dingen uit halen, meerdere monofone filters, die op b.v. alleen op voice 1 of 2 of 3 reageren, per voice een andere filter, of dezelfde met andere instellingen.

de studio block is blijkbaar de live block. dat is wel handig oktaaf veranderen van de lightpad, maar voor €79.... mmmmhhh.. chords, arpeggiator... kan werken, weet ik niet.
ik heb wel even over de synt

dank je voor je uitleg over bitwig, had wel eens zoiets gelezen, maar niet zo specifiek in stappen. ik heb in voltage modular de Mini V3, met 4 instanties, 4 voices dus, wel MPE gekregen, maar de bitwig procedure is makkelikker.
ik ga dat uitproberen.

Friktion, ja de teleurstelling géen MPE, maar ik heb een demo, ga het uitproberen of het MPE te krijgen is. ik wacht wel tot een sale. ik heb reason 11 suite. of er een reason 12 suite komt, is onbekend, want zoals iemand van reason studios zelf zegt: ze hebben eigenlik geen idee hoe zo'n update er zou uit moeten zien. de suite toch gekocht, als upgrade van reason 10, vanwege het prijsverschil dat zo klein is, en de mooie synths en effekten.
o in bitwig, de Friktion... zoals jij het uitlegt, kan ook.

7D poly grid, kan sensel morph 7D? wellicht kun je die hier plaatsen een link naar een dropbox of google drive, etc.

wellicht voor mij een handige toegang. de grid is natuurlik voor mij geen onbekend terrein, maar de workflow is zo anders, wat anderen erg fijn vinden, maar wanneer je kabeltjes gewend bent.... en ja, ik ken de soft modulars die ik heb erg goed... maar zie zeker in de poly grid een mooie additie, vanwege de integratie met bitwig zelf.

de software van roli kan zeker beter, equator heeft bugs (de curves worden vreemdd ge-update, wanneer je presets wijzigt, zonder de browser te gebruiken, krijg je de curves van oude preset en blijven die voor elke preset staan, de browser gebruiken verhelpt dat), maar ik vind het toch een mooi ding om mee te werken. natuurlik vanwege zijn MPE capaciteiten, maar op zich is het zeker geen slechte synth.

cypher 2 is een ander verhaal, maar sinds ik nu eens de manual heb gelezen, begrijp ik 'm.... zoveel te leren, en ik maak geluiden tijdens het leren (uh geluiden uit de komputer hè:beard:), presets/patches dus, maar ik ga proberen in bitwig een track te maken, de kans is groot dat ie zeer eksperimenteel wordt....

nogmaals dank je voor je uitleg over bitwig. ik snap heel de modulatie dingen wel, maar hoe die modulatie dingen ook kunnen samenwerken met andere devices/instrumenten op andere tracks? dat lijkt me juist de kick (.....) van bitwig. of denk ik nu té modular...

p.s. ik zag de songmakers kit vanuit mijn ooghoek, maar €265 was nogal een prijsverschil. maar goed, met de ligthpad M, equator en cypher 2 kom ik op: €455. wanneer ik zo gek ben; met de live block op 520, dan zoiets. en jij hebt ook nog equator full gekregen..
alleen voor een oktaaf? het is wel erg handig. een 2e ligthpad M, wanneer roli ten onder gaat, 2e hands zie ik nog wel zitten. of een sensel morph/joué board op termijn erbij, maar wellicht heb ik nu voldoende.
ik heb ze beide goed bestudeerd, dus ik ben wel benieuwd naar de 7D...
 
ik kan mijn laatste post niet bewerken, ik heb bug report openstaan voor bitwig, en een vraag waarom lift niet geïmplementeerd is, ik moet dat vergeten zijn, want REL, is natuurlijk LIFT... het zit er in dom... maar zit nu wel te klooien, met expressions en grid... gewoon met een preset...

om een MPE uit een Mini V3, 4 instansties te maken, gaat wel erg snel... dank!

(deze kan ik nog editen, voor 79 euro, kan ik beter een 2e lightpad M kopen, en die een oktaaf hoger instellen...)
 
Ik heb hem even op wetransfer geparkeerd, hier kan je de preset downloaden:
https://we.tl/t-OatwyEAzMq
Het heet 7D omdat hij ook de acceleratie heeft toegevoegd van de slide en press, hoe het allemaal werkt is voor mij zelf ook nog een beetje aanklooien, ik had er zelf wel al een preset mee gemaakt maar die is nog niet echt goed gelukt. Inderdaad wat je zegt kan je ook die modulator op poly grid gebruiken maar het is toch handiger als dit in de grid zelf zit vind ik.
Je hebt gelijk, dat blokje wat ik heb heet Live Block, niet studio block. Overigens zit er bij de kit ook een hoesje, ik zag dat ze daar los ook al 80 euro voor vragen, het is eigenlijk allemaal net even te duur.
Friktion zou je inderdaad ook eens kunnen proberen in de instrument selector. Wat ik niet zou aanraden is trouwens om het met grote Kontakt libraries te proberen, je kopieert de hele hap en dat is een behoorlijke impact voor je processor of RAM. En bij Omnisphere ging het ook niet bepaald zoals ik het wilde, maar daar zijn ergens op het web andere instructies voor te vinden, geen aanrader overigens, hopelijk gaan zij MPE implementeren in Omni 3.
Ik vind het wel jammer dat ik Cypher 2 er niet bij heb gehad, Equator vind ik toch wel vrij beperkt in sound design, je moet eerst basis geluiden kiezen, het zou mooi zijn als je daar je eigen samples in kan gebruiken.
REL is inderdaad lift, ik kan daar nog steeds niet zo goed mee overweg helaas, misschien ook maar eens mee stoeien, wat ik het voornaamst gebruik is Timbre en Pressure.
Overigens heb ik in Roli dashboard de Strike sensitivity helemaal op 0 gezet op de seaboard, persoonlijk vind ik daarmee alles een stuk beter klinken.

Ben benieuwd of je iets leuks uit die 7D Preset kan krijgen.
 
Ik heb hem even op wetransfer geparkeerd, hier kan je de preset downloaden:
https://we.tl/t-OatwyEAzMq
Het heet 7D omdat hij ook de acceleratie heeft toegevoegd van de slide en press, hoe het allemaal werkt is voor mij zelf ook nog een beetje aanklooien, ik had er zelf wel al een preset mee gemaakt maar die is nog niet echt goed gelukt. Inderdaad wat je zegt kan je ook die modulator op poly grid gebruiken maar het is toch handiger als dit in de grid zelf zit vind ik.
Je hebt gelijk, dat blokje wat ik heb heet Live Block, niet studio block. Overigens zit er bij de kit ook een hoesje, ik zag dat ze daar los ook al 80 euro voor vragen, het is eigenlijk allemaal net even te duur.
Friktion zou je inderdaad ook eens kunnen proberen in de instrument selector. Wat ik niet zou aanraden is trouwens om het met grote Kontakt libraries te proberen, je kopieert de hele hap en dat is een behoorlijke impact voor je processor of RAM. En bij Omnisphere ging het ook niet bepaald zoals ik het wilde, maar daar zijn ergens op het web andere instructies voor te vinden, geen aanrader overigens, hopelijk gaan zij MPE implementeren in Omni 3.
Ik vind het wel jammer dat ik Cypher 2 er niet bij heb gehad, Equator vind ik toch wel vrij beperkt in sound design, je moet eerst basis geluiden kiezen, het zou mooi zijn als je daar je eigen samples in kan gebruiken.
REL is inderdaad lift, ik kan daar nog steeds niet zo goed mee overweg helaas, misschien ook maar eens mee stoeien, wat ik het voornaamst gebruik is Timbre en Pressure.
Overigens heb ik in Roli dashboard de Strike sensitivity helemaal op 0 gezet op de seaboard, persoonlijk vind ik daarmee alles een stuk beter klinken.

Ben benieuwd of je iets leuks uit die 7D Preset kan krijgen.

ik ga de 7D preset proberen, volgens mij interpreteert deze template de acceleratie, dmv van de snelheid waarmee de CC messages komen, denk ik... slim gevonden... (midi cc messages worden alleen doorgegeven bij een verandering, een modular systeem kan inderdaad "tellen"... en tijd gebruiken...)

wanneer ik er iets uitkrijg laat ik t horen, dank voor deze preset, inspirerend!

de equator, de eerste dagen dat ik m had, ik dacht ik "breng m terug", dat kan, binnen 14 dagen. toch ging er ineens MPE patches mee maken, en wanneer je de soundbanks installeert, via roli connect, krijg je veel meer samples.
en die samples zijn eigenlik ook goed te misvormen... aangezien ik het liefst, vrijwel altijd, van default/init uitgaat, lijkt equator niet zo'n goede keuze, maar het heeft me ook dit gebracht: het leren maken van MPE patches, en de resultaten met equator zijn toch vrij goed.

er is een methode om je eigen samples te gebruiken, staat ook in de manual. ik zal eens kijken of ik een simpele methode uit kan leggen, voor een heel simpele sample. het gaat via SFZ dat niet meer is dan een bestand, met een aantal codes, en dat kunnen er heel veel zijn, keyzone, layers, speelwijze, etc. equator zal maar een aantal codes ondersteunen. wellicht is wat in de manual staat al meer dan genoeg.
het simpelweg importeren, binnen equator zou heel makkelik geïmplementeerd kunnen worden. ik denk dat ze vooral naar de soundbanks kijken. ik moet er nog in duiken, dat gedeelte, de rest van equator werkt goed, ook de LIFT (een reverb openknallen, wanneer je een key snel loslaat....). ook cypher 2 heeft mooie presets met LIFT, ik gebruik LIFT, toch best vaak. soms gaat t dan wel knallen... (de reverb is niet per voice...), wel lekker knallen.
 
ja, de osmose een YT video van gezien, via de website, een wat andere aanpak, maar wel interessant, zeer interessant.

Ja, behalve het keybed met extra mogelijkheden zit ook nog de EaganMatrix synth ingebouwd (in eerste instantie is die ooit ontwikkeld voor de Haken Continuum). Deze synth is vanaf de grond opgebouwd vanuit de MPE gedachte. Ben heel benieuwd hoe dat gaat werken zometeen. Nog 2 maandjes wachten ongeveer... (mits niet nog meer uitstel).
 
Ja, behalve het keybed met extra mogelijkheden zit ook nog de EaganMatrix synth ingebouwd (in eerste instantie is die ooit ontwikkeld voor de Haken Continuum). Deze synth is vanaf de grond opgebouwd vanuit de MPE gedachte. Ben heel benieuwd hoe dat gaat werken zometeen. Nog 2 maandjes wachten ongeveer... (mits niet nog meer uitstel).

ja ik weet dat er een synth in zit, niet erg goed bekeken, maar leek me een zeer krachtige synth ook. ben benieuwd naar je bevindingen. en de osmose heeft een net wat andere insteek dan andere MPE, velocity pressure..., en dan aftertouch pressure.. mooi... en andere dingen.

de preset die Jason31 deelt, de 7D, kan ook voor de osmose werken, denk ik. zeker het uitproberen waard.
 
voor de roli lightpad (M), een gratis app:

https://swonic.com/dynamic-controls/

niet gratis, maar wel redelik goedkoop, iets boven 21 euro, 6 apps, niet alle MPE, maar niet onaardig (en als ik nu JUCE kon, zou ik het wel weten), jammer dat er niet meer apps zijn. wellicht ken ik zie niet allemaal.

https://isotonikstudios.com/product/ldm-roli-blocks-pack/

(je kunt ze ook apart kopen, overigens.)

unfiltered audio neemt met een aantal plugins de "control" over de lightpad, dan zie wat de mogelikheden zijn. een klein ding, maar grote mogelikheden.

sja, alleen maar roli gerelateerde stuff...

vergeet niet de mooie 7D preset voor bitwig die jason31 nog immer deelt, juist voor sensel morph, maar zal ook voor roli werken, ga ik nu uitproberen.
 
Indien dit nog niet vermeld was => Roli stelt ook een MPE macro voor Reaktor beschikbaar:

https://rolisupport.freshdesk.com/su...d-with-reaktor

goeie! had ik al gevonden, maar vergeten te melden.

er is ook een MPE block (voor racks), maar is geheel monofoon. ik heb wel kontakt met de maker, die wilde het wel uitbreiden, volgens mij gewoon gebaseerd, weet niet zeker, op de roli macro.

deze is er ook, werkt alleen in ensembles (in racks totaal messed up, als ik het me goed herinner);

https://www.native-instruments.com/en/reaktor-community/reaktor-user-library/entry/show/11703/

al gebruik je louter monophone modules (ik noem ze zo maar), je kunt natuurlik met MPE niet alleen voices, maar ook filters stapelen b.v.
 
sorry weer alleen voor roli, en dan de lightpad M:

https://isotonikstudios.com/product/...ocks-pack-two/

sensel morph heeft ook wat mogelikheden, b.v. de buchla overlay, om met 1 kanaal te werken, X Y (Z = pressure) pads? de buchla overlay, wel 2 of 3 video's gezien, maar om werkelik de potentie van deze overlay te zien, niet genoeg, of ik moet ze rustiger bekijken.

wel merk ik op, dat de lightpad M, in wezen een soort overlap heeft.
 
Back
Top