Dé MPE Thread

Vandaag geinstalleerd en geprobeerd, Abyss is nog beter dan het al was, hele mooie aanvulling de FM mogelijkheden. Daarnaast een behoorlijke lading aan nieuwe presets. Blijft een geweldige synth! Naast Equator 2 is dit mijn favoriete synth voor MPE.
 
ik mocht de FM mogelikheid al proberen, heeft lang geduurd voor dat ie uiteindelik public ging. Abyss is geheel rond MPE gebouwd, dat merk je.
erg mooie aanvulling, ik had er al een track mee gemaakt.. vergroot de bandbreedte van deze synth, die vrij groot is, al lijkt ie zo simpel...
 

een MPE controller die ik nog niet kende, lijkt me een mooie additie, en een goede controller, beoordeeld vanaf de website dan...

dankzij; @Renaud

heeft deze geen Poly Glide, @Jason31 ? ik bekijk de handleiding, ze noem het hier de X-axis, pitch-bend.. of bedoel dat de Seabord, zo'n mooie glide 'rubbers' heeft??

ook de Embodme Erae Touch lijkt nu echt leverbaaar;


dus meer keuze, al is Roli en Sensel nog out-of-stock.

de Roli apocalyps verhalen, ja ze hebben een doorstart gemaakt, maar al het personeel is er nog, natuurlik valt nooit iets goed te voorspellen, het is wel het plan op de Roli Blocks/Rise weer op de markt te brengen of dat gaat lukken? ook vanwege natuurlik de tekorten, niet bij Roli.

en Sensel Morph is ook al een tijd niet leverbaar. onderdelen?

maar er is wat meer keuze in het instapsegment, zeg maar; met de k-board-pro-4....
 
ook de Embodme Erae Touch lijkt nu echt leverbaaar;
Ja, heeft nog lang geduurd zo bij elkaar.
708 euro maar daar komt dan nog wel tax bij, ruim 850 euro dus.
Ik wacht eerst nog wat reviews af en echt goedkoop is het toch ook weer niet moet ik zeggen.
 
heeft deze geen Poly Glide, @Jason31 ? ik bekijk de handleiding, ze noem het hier de X-axis, pitch-bend.. of bedoel dat de Seabord, zo'n mooie glide 'rubbers' heeft??
Het is een schuifje die bovenin zit, kan je niet met dezelfde hand bedienen zoals de Seaboard, dan kan je dus ook niet van de ene noot naar de andere gliden, dat is dan wel een gemis. Echter compenseert echte toetsen dan wel het gebruik van chords, ik vind dat toch wel lastig op de Seaboard. Allebei leuk speelgoed dus :D
 
ik heb mijn Blocks ecosysteem uitgebreid met een Roli Seabord Block;

wat betekent

2 x Roli Seabord Block
2 x Roli Lightpad M Block

ik begon tegen de beperking van 2 oktaven op te lopen, en gebruikte daar wel de Lightpad M blocks voor, maar die werken net wat anders, zullen zeker veel gebruikt blijven worden, maar 4 oktaven (48 keys, want sja, de Seabord Block heeft 24 'keywaves'), is wel erg erg fijn.

zojuist binnen, en heb 2 midi controllers weg moeten zetten (Maschine Mk3 + Jam, ik hoop dat ze terugkeren, maar wellicht.. ik kan daar toch nummers in maken, die meer zeer bevallen, of Ableton moet het dan geheel overnemen, wat kan, alle effekten die ik gebruik in Maschine, die Maschine eigen zijn, zitten ook in Guitar Rig 6, dacht ik. ik neem de tijd er voor, en wellicht, met wat hulp is er een eenvoudige oplossing om toch alles weer op te stellen).

goed, wat een rijkdom, ik had al immense ekspressiemogelikheden, maar dit breidt het wel immens uit, ook grappig, de glide zones werken apart van elkaar, heeft wel wat...

dus verwacht nummers met een groter oktaaf bereik... ahum...

en uiteindelik heeft dit hele ecosysteem, zeg maar de nieuwprijs van de Roli Beatmaker Kit gekost, of zit ik er net een honderdje naast...

op KVR, de MPE eksperts, kijken neer op de first sony Blocks... ik vind het een pracht ecosysteem, het is ook heel persoonlik, welke MPE controller voor je werkt.

dit werkt voor mij, en de lightpad M blocks, ik zou ook niet meer kunnen missen.
 
Mooi! Hoe zit het met de stroom, kan alles op 1 kabel of trekt ie dat niet? Als ik heel eerlijk ben is mijn Roli meer stof aan het happen dan geluid aan het produceren.

Kan je wel ook van de ene Seaboard naar de andere gliden?

alles kan op 1 kabel, zolang het op een usb 3 poort zit, lange kabel erbij gekocht.

van de ene naar de andere, ga ik nog proberen, eerst eten... ik neem aan dat 1 Block 48 semitones is... goed uitproberen.

dat ze onafhankelik van elkaar werken, geeft meer mogelikheden.. je krijgt natuurlik geen 'langere' glide met 2 blocks; het blijven 48 semitones... (+ - dan)

stof happen! foei!!

ik zat nog even te kijken wat het maksimale aantal blocks is "to form a single surface", dat is 5, ik dacht altijd 6... goed, ik heb er 4... meer dan genoeg...

en zag over glide:

Can I Glide across two Seaboard Blocks?

Glides across multiple Seaboard Blocks will trigger a new note, so to ensure smooth Glide gestures we recommend limiting Glide gestures to the range of one Seaboard Block.

wat me al logisch leek...

zo nu in wezen een Rise 49, met 48 keys... die 80% van de grootte zijn van een Rise.. de Rise reeks is wel groter kwa oppervlakte, 2 maal zo groot, wanneer je de Seabord Block met de Rise 25 vergelijkt.
ik heb de handen van een dichter... ahum... dus dat gaat goed...

ik zelf zou nog altijd de Seabord blocks prefereren. de lightpad M blocks, geven een ander resultaat, met MPE, en kunnen ook in de Rise mode worden gezet; heb je een XY(Z) pad + 3 faders, ook handig.
en de apps voor de Blocks... zelfs sequencers...

de Seabord Block, is zoals al gezegd, vrijwel nooit gebruikt. dat zie je..

het is echt een nieuwe ervaring, patches zullen anders worden met zo'n bereik, al gebruikte ik natuurlik de lightpad M blocks er voor, maar dan klinken patches anders.

is toch even wennen deze nieuwe opzet. maar zeer blij er mee. vooral bij Plasmonic begon ik het beperkte bereik te merken, en als ik nu oude patches, of oude, van andere MPE soft-synths laadt, die moeten zeker worden aangepast, ik behoud de oude.

aangezien ik nu al bijna een jaar in een reorganisatie leef (andere mensen zullen beweren, dat is altijd al zo geweest... sja, die hebben gelijk...), overal ligt er wel een stuk studio... en andere spullen... in juist op de studio-tafels allerlei niet-studio spullen, ga dat ook eens aanpakken.

wel opmerkelik dat toch weer anders spelen is, was zo vertrouwd met de kleinere 'surface', zoals Roli het noemt..

Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!
 
Mooi mailtje van Roli:
Exciting Seaboard news is on the way soon — and it's set to be only the latest chapter in the instrument's star-studded history!

Did you know the Seaboard took a lead role in a scene in the Oscar-winning La La Land?

Plus an incredible selection of TV and movie soundtracks have been composed on Seaboard, from Stranger Things and No Time To Die to Captain Marvel and Halloween (2018).

The Seaboard isn't only a star of the silver screen — you may have also seen it in a live show by the legendary Guns N' Roses or indie-rocker St Vincent.

Or perhaps you've heard Seaboard parts in huge Grammy-nominated albums by Ed Sheeran and Drake.

Stay tuned for the next Seaboard chapter, announced very soon!
 
@Jason31 Roli is Seabords/blocks weer aan het promoten, dus dat betekent, iemand zei 1 maand...; dat RISE, Seabord BLock, de lightpad M block was nog altijd te koop lijkt het via Roli, goed dat ze weer terugkeren, in stock.


bij MPE hoort RME... flauw.. ik heb niet de mooiste studio tafels... maar het werkt wel lekker... moet nog wat reorganiseren, veel losse kabels nog... goed..
het gaat om, wat Roli blijkbaar de surface noemt, de kombinatie van blocks..
4 oktaven (Seabord Blocks) en 2 speelwijzen, wanneer de lightpad M blocks in MPE mode staan. die staan nu standaard in een vreemde overlap met de 2e Seabord Block... kwa oktaaf..

éen klein probleem, de oktaaf 'buttons' kan je soms per ongeluk gebruiken, niet als je slide, maar slide is niet de enige wijze van spelen.

Roli Surface - small.jpg
 
4 oktaven (Seabord Blocks) en 2 speelwijzen, wanneer de lightpad M blocks in MPE mode staan. die staan nu standaard in een vreemde overlap met de 2e Seabord Block... kwa oktaaf..
Dat ziet er mooi uit zo!
Ik ben overigens benieuwd of Roli een nieuwe versie gaat lanceren. Iets om in de gaten te houden in ieder geval.
 
Dat ziet er mooi uit zo!
Ik ben overigens benieuwd of Roli een nieuwe versie gaat lanceren. Iets om in de gaten te houden in ieder geval.

thnx...!

het lijkt er niet op, je kunt via e-mail op de hoogte laten houden; een link via FB, wanneer je die opent; 4 opties;

Seabord RISE 49
Seabord RISE 25
Seabord Block SE
Songmaker Kit SE

SE staat voor Studio Edition, blijkbaar, heb dat nooit meegekregen, maar ik zat wat uit te zoeken, gaf dat wel wat verwarring vanwege dat ze de Studio Edition versies ook aanprezen met verbeterde speelbaarheid, DNA konnektie, zoiets..

maar de Blocks zijn identiek, het is de firmware... die ook in de 'oude' Blocks zit, wanneer je ze update vanzelfsprekend, of ze hebben m al...

het verschil met de niet SE edities; je krijgt Strobe 2 erbij, en wellicht nog wat ander software spul.

de Seabord Block die ik nieuw had gekocht was geen SE, en daarmee ook €100 goedkoper (incluis wat ekstra korting, overigens..).

ik zal melden wanneer ze weer in stock zijn (wanneer me niemand voor is....), blijven ondanks de negatieve verhalen, bij mij werkt het vlekkeloos, mooie en goede MPE controllers, en zoals keyboards, bij MPE wellicht meer, maar een 'normaal' keyboard, hoe die speelt is zeer persoonlik, ook blij met mijn 'normaal' keyboard, speelt ook erg fijn...

en wat je wil; Linnstrument b.v. is een andere insteek.
 
SE staat voor Studio Edition, blijkbaar, heb dat nooit meegekregen, maar ik zat wat uit te zoeken, gaf dat wel wat verwarring vanwege dat ze de Studio Edition versies ook aanprezen met verbeterde speelbaarheid, DNA konnektie, zoiets..
Ik heb een songmaker kit studio edition, nog net weten te bemachtigen voor het nergens meer verkrijgbaar was. Via Amazon. Of er veel verschil tussen zit zou ik niet weten. Strobe 2 heb ik er inderdaad bij gehad en Equator 1.
 
Ik heb een songmaker kit studio edition, nog net weten te bemachtigen voor het nergens meer verkrijgbaar was. Via Amazon. Of er veel verschil tussen zit zou ik niet weten. Strobe 2 heb ik er inderdaad bij gehad en Equator 1.

op de site staat inderdaad nog Strobe 2 en Equator 1, zeker het geld waard. ik heb Equator 1 nog gekocht, naast Cypher 2, Strobe 2 komt er misschien nog wel eens.

het is verschil ligt in de bijgeleverde software, en de Firmware, zeg maar, maar ook de niet SE blocks, ze zijn gewoon identiek, zoals een Roli medewerker, in een forum thread een aantal keren bold herhaalt.
en hebben dan ook vanzelfsprekend dezelfde Firmware.

het enige verschil in Blocks; de Lightpad en de Lightpad M, de laatste is een verbeterde uitvoering. kwa hardware/controller.

ze moeten ook uitkijken met marketing....
 
Embodme heeft vandaag een stuk of 11 'walkthrough videos van hun Erae Touch geplaatst.

Mijn indruk wordt steeds beter. Alleen jammer die prijs..

dit geeft een goede indruk; er zullen wellicht al meerdere YT vids zijn; (deze vid laat de mogelikheden zien, maar er is wel immens veel voorbereid...)



€850....
 
Dit is echt wel erg leuk! Hopen dat ie een keer in de sale is.

ik denk dat ie best wel goed is, hij is niet optimaal nog. heb ik gelezen. en met een aantal lightpad M Blocks, kom je ook ver...

je hebt een Ligthpad M Block, haha, een mini Erea... hij is duidelik afgekeken van Roli, de Erea, ook de mogelikheden. ik heb weer eens met de block apps zitten stunten, maar zat met verkeerde geluiden, haha, maar ze kunnen best veel.

de Erea heeft als voordeel; groter formaat (1000 drukpunten tegenover 250 (of zo) voor de Lightpad M block is wel minder, relatief gezien), 16 layouts, maar de Erea heeft zeker iets aantrekkelijks.
wanneer de software goed is, dan kan ie heel wat.

voor keyboard spelen? sja, da is denk een beetje de Sensel Morph of Joué play (met MPE uitbreiding) ervaring, al zijn de keys blijkbaar erg groot, met een led ring eromheen.

ach, dat is altijd zo, de voordelen, kunnen nadelen opleveren... maar toch lijkt het een bizondere controller.

een sale, wie weet.

ik moet bij mijn surface blijven, heb er nu ook een eenvoudige midi-controller er bij gezet die past 'precies', nou ja in de opzet, een Novation Zero SL MKII, voor midi natuurlik, parameters, ik ben altijd van de direkte parameter control, maar nu gebruik ik midi learn, dat geeft ook een een immense uitbreiding. komt die controller eens van pas.

de Lightpad M blocks kan ik nu ook eens makkelikker in meerdere modes gebruiken, aangezien ik ze nodig had voor hogere 'registers', nu niet meer, alleen voor andere speelwijze, MPE, in een grid spelen is anders, en de slide op absoluut...
 
zat ik vooral over mijn setup wéer te l*llen (hee censuur! ik censureer mijzelve, zo kent niemand mij...).

goed!

@krautrock1958 de Erea is dan eindelik echt uit! ik heb het gevoel dat deze vooral voor performance gemaakt is, wat nauurlik in een studio kan, maar ook voor optredens. dit betekent niet dat hierin beperkt is, het lijkt een beetje de focus van de Erea, je kan m ook met drumstokken bespelen.

maar een mooie uitbreiding van de kleine reeks MPE controllers, die er nu bestaan.

- Erea, €850, een toch zeer bizondere uitbreiding van MPE, wel zéer software afhankelik, wellicht zal dat worden uitgebreid, en misschien is het ook uitbreidbaar, of programmeerbar.
- Osmose, ik weet niet of je die geheel MPE mag noemen, geen slide, maar wel een dubbel aftertouch, om het zo te noemen, dus wellicht andere speelwijze, evenveel of zelfs meer ekspressie, ach gewoon MPE.
duur! maar is tegelijkertijd een hardware synth, dus...
- Linnstrument, still going strong.
- Sensel Morph, op dit moment niet leverbaar, maar zal dat wel weer op een bepaald moment zijn.
- Roli; Roli Seabord Block, RISE 25 & 49, zullen weer verkrijgbaar zijn. wanneer? de Roli Lightpad M blocks zijn gewoon nog te koop via Roli, maar zijn 2e hands zeer goedkoop te verkrijgen (je bouwt er bijna een Erea mee... maar Erea heeft natuurlik ook zijn software, de 'overlays', blijft natuurlik andere ervaring en mogelikheden)
de grand is al langer uit het assortiment en keert niet meer terug.
- Joué Play (Pro is er niet meer, schijnbaar zijn de overlays van pro niet bruikbaar voor Play, maar ik kan niet het verschil zien op YT vids... ik heb het niet diep onderzicht), Joué Play komt zonder MPE software, die moet er bij kopen, dan is ie... MPE.... en kost ie zo ongeveer hetzelfde als de Pro versie, met een mooie set overlays.
overigens nog wel verkrijgbaar.
- Keith McMIllen Keyboard Pro 4, ik vind m zelf er goed, op papier. de prijs bij thoman is.... €945 (in dollars veel lager, maar dat is vaker, kan nog zakken natuurlik), de verkrijgbaarheid is onduidelik, bij thoman; 1-2 weken, wat niets zegt. (via amazon, vanuit de VS, denk ik, 783 of zoiets in dollars met invoerrechten..)

ik heb het gevoel dat ik er 1 ben vergeten.

joué, Sensel en Roli bedienen de betaalbare markt, dat is geen korrekte zin, maar wél verstaanbaar.
Roli zit ook in de prijsklasse van rond de €1000, waar Linnstrument ook zit, evenals Keyboard Pro 4, al zou ie wellicht nog wat goedkoper kunnen worden, hier in de EU, wanneer er voldoende van rondslingeren..

even een lekker rommelig overzicht. overzicht? lekker rommelig?

en nu @Jason31 weer aan de MPE krijgen....
 
Back
Top