Inschakelen van apparaten

De stroomsterkte en spanning van de bliksem bedraagt 100 tot 60.000 ampère bij een duur, die varieert van één seconde tot één tienduizendste seconde.

Normaal zijn die dingen met overspanningsbeveiliging beveiligd met een 16A zekering. Maar de zekeringkast van je huis is ook beveiligd met 16A. Dus welke slaat eerder door ? :eureka:
 
Ik heb diverse zekeringen in de keten: (waarschijnlijk) in de meterkast, dan zo’n overspanningsstekkerblokje in het stopcontact en daarop een stekkerdoos met een eigen zekering. En toch haal ik ook de (hoofd)stekkers in het studiootje uit het stopcontact iedere keer.

Overdreven? Waarschijnlijk wel, maar nieuw apparatuur regelen via verzekering en de zooi eromheen qua geregel is veel irritanter dan de stekkers eruit trekken (bij mij dan) :)
 
Als je niet al te veel vermogen uit 1 stopcontact trekt is het ook een mogelijkheid een steker met een stuk 3x2,5mm2 ymvk kabel aan een (opbouw) 2-polige schakelaar te monteren. Dat kan zo’n wasmachine trekschakelaar zijn of een draai (werkschakelaar) of gewoon zo’n reguliere wipschakelaar. Dit sluit je op de ene zijde aan door in het bestaande stopcontact te steken en hieraan met een zelfde kabel een opbouw contactdoos te monteren. Als je een geaard stopcontact tot je beschikking hebt dan moet die aarde uiteraard rechtstreeks verbonden worden. Nu heb je eigenlijk een “hoofdschakelaar voor je wcd waar je je stekerdozen op aansluit voor je apparatuur. Bij onweer moet dan de steker er alsnog uit voor extra veiligheid. Kan me voorstellen dat bij extreme blikseminslag de spanning nog overslaat in de schakelaar ook al is hij 2 polig mechanisch gescheiden. Je kan dit netjes op de muur monteren en de schakelaar op een goed bereikbare plaats zetten. Is wel een uurtje werk maar dan hoef je nooit meer onder je bureau
 
Ik gebruik zoiets:
https://www.tonecontrol.nl/showtec-dj-switch-6

Schuko stekker > Powerconditioner > Industrie schakelaar > Schakelpaneel (zoals die showtec)

Bij geen gebruik gaat bij mij de stekker eruit, beste optie tegen blikseminslag (LAN-kabel niet vergeten ;) ). Industrie schakelaar is eigenlijk overbodig en gebruik ik eigenlijk nooit.
 
Ik heb dat ook zo gemaakt in de studio. Een stekker Naar multi 15 patch die je er uit trekt en dan minimaal 30 cm van het stopcontact verwijderd is ingebouwd in de muur. Achter de isolatie.
 
Ik gebruik deze:
https://nl.aliexpress.com/item/40005...archweb201603_
(wel een gateway nodig, maar ze zijn er ook op wifi)

Ik heb er 4, en heb een sequence gemaakt met aan/uitzetten zodat mijn speakers als laatste aan gaan zodat ik ook geen plop heb als de apparaten er voor aan gaan.
Hieromheen een mooi kastje gemaakt met contra stekkers en gaan! Hey google, zet studio aan. ;)
 
Ik moet toch echt een voor een mijn stekkerdozen aanzetten, want als ik teveel in een keer aanzet slaat de stop eruit. Weinig groepen in huis, veel electronica en redelijk grote studio... Tja, ik heb geleerd hoe er mee om te gaan.
 
Bedankt voor de antwoorden allemaal. Paar vragen:
1) Is een power conditioner nodig?
2) wat is het doel van een schakelpaneel? Daar koppel je gewoon je verlengdozen aan zodat je ze makkelijk aan kan zetten?
3) DRe Wat is een multi 15 patch? Ook een soort schakelpaneel? Heb je een link toevallig?
 
Bedankt voor de antwoorden allemaal. Paar vragen:
1) Is een power conditioner nodig?
?

ja en nee. Werkt prima zonder en afhankelijk welke eisen je stelt aan je geluid en opnames en met welk doel je muziek maakt (en bovenal je budget) Aanschaffen van powerconditioners liggen m.i. in de zelfde lijn als akoestiek verbeteren, verschil in goedkope en dure audio interfaces, goede kabels, monitors etc. Hoe cleaner je signaal hoe beter het klinkt, hoe rustiger voor je oren en zelfs ruis of andere randgeluiden waarvan je dacht dat dit in bijv je mixer zat kan verdwijnen. Hiernaast zijn er legio mensen die dit dan weer niet horen of waarnemen.
Dit kan je tot in het extreme doorvoeren (zie de diverse audiofile forums) .
Kortom : heb je een pentium2 met een volca Beats overkill. Redelijk “hi end”
studio: doen
 
Hola,

Er bestaan speciale zekeringen tegen onweer,niet goedkoop!
Dat zou ik in de meterkast instaleren,ik ken het alleen in het frans Parafoudre,zoek bij Leroy Merlin.

groeten van andreos:)
 
Als je een overspanning hebt via het net kun je dit gedeeltelijk oplossen door wat surge-arresters te plaatsen.
Maar als je via het net toch een grote piek hebt, werkt dit ook niet meer.
Overigens.... in de hoogspanningstechniek is een overslag in lucht gemiddeld 1 millimeter bij duizend volt.
Reken maar uit bij een directe overslag bij een bliksem inslag, hoeveel meter dit is [ meer dan 40 miljoen volt] ;)
Hierbij branden je de leidingen uit de muren en alles in een ring om je huis is gefrituurd .
Dus ook indirect .. dit betekent dus ook de apparatuur waarvan je de stekker er uit hebt gehaald.

Stekker er uit halen helpt dus alléén bij een indirecte inslag, zoals de boom wie 20 meter verderop staat, in de straat .
Beste remedie ,wie ik dus ook al in deze situatie heb moeten aanspreken, was een goede inboedel of gear verzekering [ met directe en indirecte blikseminslag ]
 
Als je een overspanning hebt via het net kun je dit gedeeltelijk oplossen door wat surge-arresters te plaatsen.
Maar als je via het net toch een grote piek hebt, werkt dit ook niet meer.
Overigens.... in de hoogspanningstechniek is een overslag in lucht gemiddeld 1 millimeter bij duizend volt.
Reken maar uit bij een directe overslag bij een bliksem inslag, hoeveel meter dit is [ meer dan 40 miljoen volt] ;)
Hierbij branden je de leidingen uit de muren en alles in een ring om je huis is gefrituurd .
Dus ook indirect .. dit betekent dus ook de apparatuur waarvan je de stekker er uit hebt gehaald.

Stekker er uit halen helpt dus alléén bij een indirecte inslag, zoals de boom wie 20 meter verderop staat, in de straat .
Beste remedie ,wie ik dus ook al in deze situatie heb moeten aanspreken, was een goede inboedel of gear verzekering [ met directe en indirecte blikseminslag ]

Hola,

ja je hebt helemaal gelijk!

groeten van Andreos:)
 
Ik zag dat hier de "master-slave" stekkerdoos als mogelijk oplossing geopperd werd .
Advies van mijn kant .. begin er niet aan!!!

Als ze werken... lijkt het in de eerste instantie een erg mooie oplossing.
Maar ik heb er hier een stuk of vier gehad , en via klanten door de jaren een stuk of 10 "ter reparatie" gekregen.

Wat is dus het geval , de stekkerdozen werken op de master met een drempelspanning.
Soms is deze drempelspanning te regelen met een klein potmetertje.
Maar als je lekstromen op de master hebt, zoals op een pc met een vaste spanning op de usb poort, of gear met geschakelde voedingen ,spaarlampen ..enzovoort ... dan gaat de boel dus aan.
Ook verouderd het circuitje in de stekkerdoos waardoor je op een gegeven moment deze niet meer uit kunt schakelen.

Als een lekstoom gaat vloeien gaat dus de slave aan.
En hier was dat dus om de 10 seconden ..... dus de boel ging aan ... 10 seconden later ging de boel weer uit en weer opnieuw [ en dat dagen achter elkaar]
Even een berekening .. bijna dus 9000 schakelmomenten per 24 uur :D
Dat wil je ook niet
 
Hilltree Wat zou je mij adviseren eigenlijk? Ben zelf wel handig met draden trekken/ wcd's en schakelmateriaal aansluiten etc.. maar dat was het wel op electra gebied.
idealiter zou ik met 1 knop alles ( of gefaseerd) aan/uit willen zetten en dat alles dan ook tegen onweer kan maar dat kan blijkbaar niet.
 
Ik heb twee van deze https://www.thomann.de/intl/furman_m10x_e.htm onder in mijn rack hangen
Het filter vermindert de rare piep en kraak geluiden uit mijn computer die ik door een aantal synths met niet-gebalanceerde aansluitingen heen hoorde. En er zit een mooie knop op om al mijn spullen in en uit te schakelen.

Ik heb een aantal stekkerblokken voorzien van iec pluggen zodat deze hier weer achter op aangesloten kunnen worden.
 
Bedankt voor de antwoorden allemaal. Paar vragen:
1) Is een power conditioner nodig?
2) wat is het doel van een schakelpaneel? Daar koppel je gewoon je verlengdozen aan zodat je ze makkelijk aan kan zetten?
3) DRe Wat is een multi 15 patch? Ook een soort schakelpaneel? Heb je een link toevallig?

1) reeds besproken....

2) Met schakelpaneel kan je de studio in groepen aanzetten om inschakelpieken die een automaat(zekering groepenkast) kan triggeren te voorkomen.
Bijvoorbeeld;
1: Gear group A
2: Gear group B
3: Computer + controllers + audiointerface
4: Mixer
5: Monitor set A
6: Monitor set B

En dan alles in de juiste volgorde de boel aanzetten. Bij mij schakel ik alles met interval van 1 seconde zonder problemen, dit kan per situatie verschillen.

Een nog nettere oplossing zijn relays, zoals Hiltree al aangaf.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top