Inschakelen van apparaten

cream

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2004
Berichten
1.751
Locatie
‎ ‎ ‎
Ik schakel al mijn apparaten in via een aantal stekkerblokken. Ik haal de stekkers hiervan ook weer uit de wcd's als er onweer is ofzo. Je weet maar nooit..
Nu ga ik de boel binnenkort verbouwen en vroeg me af of ik dit proces niet kan vergemakkelijken.

Het liefste zou ik alles met een of twee schakelaars op de muur aanzetten i.p.v. onder mijn bureau te kruipen om alles aan te zetten. En daarnaast zou ik als ik alles weer uit doe via die schakelaars op de muur ook alles echt van het stroomnet losgekoppeld moeten zijn zodat ik bij onweer niet alles eruit hoef te trekken.

Is zoiets te maken? Kon niet echt iets vinden op internet dus het zal wel een heel slecht idee zijn :-)
 
Ik heb zeker 10 stekkerdozen via één stopcontact. Die splitsen vanaf stekkerdozen met voetpedaal. Afh van wat ik ga gebruiken zet ik t aan met de voet. Bij onweer trek ik een stekker uit en klaar.
 
Ik heb meer dan 20 stekkerdozen op één stopcontact . Alles met elkaar verbonden via een goede stevige doorverbinding i.p.v de stekker weer in een ander stekkerdoos te pluggen.
De hele boel gaat wel via een diy main schakelcentrale waar alles met een vertraging via een dikke 40 amp relais wordt ingeschakeld .
Ook zit daar een grote netfilter in, en een overspanningbeveiliging [alles diy].
Op het frontje van die 19 inch kast zit een mooie drukknop waarmee alles aan en uit gaat.
Maar ook hier ... bij onweer gaat wel de stekker er uit.
 
Hilltree Dat klinkt alsof je er verstand van hebt. Hier moet ik echt even induiken..
Ik zie nu dat wat ik bedoel een werkschakelaar heet. Mocht iemand een schema hebben hoe die zijn / haar situatie heeft aangesloten dan zou dat fijn zijn.
Veiligheid staat bij mij voorop en hoop alles via een soort van best practice aan te kunnen sluiten. Liefst in de muur verwerkt.

En ben heel lui maar wil geen stekkers eruit trekken als ik nu de kans heb om het goed aan te pakken...
 
Ik heb twee van deze onder mijn buro liggen: https://www.brennenstuhl.nl/nl-NL/p...oudig-antraciet-3m-h05vv-f-3g1-5-master-slave

Dat master slave is erg handig, want per blok hoef ik maar 1 apparaat aan te zetten en de rest gaat ook aan. Ik hoef dus niet onder mijn buro te kruipen hiervoor. Ook handig is dat een aantal zaken altijd stroom krijgen, zoals mijn monitoren, mixer en iMac, die ik aan wil kunnen zetten zonder dat de rest van de studio aan gaat. Als ik op vakantie ga trek ik ze eruit, maar met een storm laat ik ze zitten en vertrouw ik op de overspanningsbeveiling die erop zit.
 
kobuz Interessant maar dat helpt denk ik niet tegen directe blikseminslag. Nu komt dat zelden voor maar zoek ook een beetje geruststelling..
 
10 stekkerdozen via 1 wcd lijkt me niet echt veilig...

De dingen die zijn aangesloten trekken amper stroom. Ik laat t ook nooit achter aangesloten en heb een rookdetector in de ruimte en een brandblusser 2 kamers ernaast die aan de uitgang is.
veel spul is vd 70’s of 80’s dus zelfs met de ideale stroomvoorziening is er geen garantie met die oudjes.
ik had al ooit een paar maanden jonge (!!) mackie mixer die besloot magic smoke te maken.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb wat revox staan met de gekende ontploffende caps. Ik kan me voorstellen dat dit voor ander spul ook geldt. Mijn minipops is van 67 dacht ik.
 
kobuz Interessant maar dat helpt denk ik niet tegen directe blikseminslag. Nu komt dat zelden voor maar zoek ook een beetje geruststelling..

Dat is toch echt wat ze zelf beloven: "Beschermt waardevolle apparaten tegen overspanning met een maximale Lekstroom tot 19.500 a (bescherming bij onweer, blikseminslag, enz.)"
 
Dat is toch echt wat ze zelf beloven: "Beschermt waardevolle apparaten tegen overspanning met een maximale Lekstroom tot 19.500 a (bescherming bij onweer, blikseminslag, enz.)"

19.500 a is niet per sé genoeg. Even een snel Google resultaatje:

"De stroomsterkte en spanning van de bliksem bedraagt 100 tot 60.000 ampère bij een duur, die varieert van één seconde tot één tienduizendste seconde. Stroomsterktes van 200.000 ampère zijn ook gemeten, maar zijn van uiterst korte duur. In een bliksemflits kan de spanning oplopen tot 100 miljoen Volt."

Volgens mij kun je gewoon het beste de stekker eruit trekken en uit de nabijheid van het stopcontact halen.
 
Dat is toch echt wat ze zelf beloven

Ken je de slogan 'HG doet wat het belooft' ? Laatst een schoonmaakklusje met een goedje van HG, ik kan je vertellen dat het niet waar is. Niet teveel vertrouwen op marketing, als het gaan onweren, speel op safe en trek die stekker eruit. :okdan:

Edit:

Kijk ook even hier wat een blikseminslag kan doen, de deur van de meterkast werd weggeblazen door de klap...
 
Laatst gewijzigd:
Het is inderdaad niet zo verstandig om alles maar blind te geloven van bedrijven, maar ik vind het nogal een verschil om een spec te geloven die bij een product staat, dan een algemene slogan, hoewel HG hier vooralsnog prima doet wat het beloofd hehe.

Volgens mij kun je gewoon het beste de stekker eruit trekken en uit de nabijheid van het stopcontact halen

Misschien wel het verstandigste dan inderdaad, hoewel ik mezelf niet bij elke onweersbuitje dit zie doen om eerlijk te zijn, sowieso ben ik natuurlijk ook niet altijd thuis (hopelijk heb ik mezelf nu niet gejinxt...)
 
Het is inderdaad niet zo verstandig om alles maar blind te geloven van bedrijven, maar ik vind het nogal een verschil om een spec te geloven die bij een product staat, dan een algemene slogan, hoewel HG hier vooralsnog prima doet wat het beloofd hehe.

Heb je meer succes met HG dan ik. ;) Nou was het ook wel een beetje boel vies, om eerlijk te zijn. :D

Kan zijn dat de specs inderdaad wel kloppen van de overspanningsbeveiliging, maar dat is in dat geval in een gecontroleerde laboratorium-opstelling. Volgens het boekje zal het werken, en bij een blikseminslag op afstand misschien bescherming bieden. Maar als je een directe klap krijgt, denk dat zo'n beveiliging in zo'n geval ook niet veel kan doen om je achterliggende apparatuur te beschermen. Ik haal, als ik thuis ben, ook altijd stekkers eruit. Maar inderdaad, je bent ook wel 'ns van huis en om de buurman daarvoor nou de sleutels van je huis te geven gaat ook wel weer een beetje ver. :dubbel:
 
Misschien eerst een insteek-stopcontact met afstandsbediening, dat scheelt toch naar de muur lopen. De afstandsbediening kan hierbij ook een knop zijn die je op de muur plakt, waar je wilt.. of een losse afstandsbediening (let op, wil weleens zoekraken :P ). Tientjes werk

Je hebt sets van 2 of 3 stopcontacten, die je met 1 afstandsbediening 1-voor-1 kan inschakelen :eureka: En ja, ik haal -als ik thuis ben- ook alles eruit met onweer.. zou huilen als het inslaat, hoop knoppen-naar-de-knoppen ;{

Vzv ik weet beschermd niets tegen een directe blikseminslag, behalve, eruit halen.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top