Muziek die je wil maken, maar niet kan maken?

Ja, goed man! :okdan:
Meesterlijk!
Inderdaad, niets om je voor te schamen

Dank! Dat is een kunstje wat ik wèl goed beheerst, al zeg ik het zelf. Wat me minder goed af gaat is iets nieuws uitbrengen. Ik maak in mijn hobbykamertje de geluiden die ik mooi vind, maar composities zijn dat niet. Dus m.i. ook niet de moeite waard om te posten. An sich is dat niet erg, want ik haal veel plezier uit het patchen en fröbelen, maar anderzijds zou ik er ook graag nog eens wat meer mee doen. Die drempel ligt wat hoger...
 
​​
Ik maak in mijn hobbykamertje de geluiden die ik mooi vind, maar composities zijn dat niet. Dus m.i. ook niet de moeite waard om te posten. An sich is dat niet erg, want ik haal veel plezier uit het patchen en fröbelen, maar anderzijds zou ik er ook graag nog eens wat meer mee doen. Die drempel ligt wat hoger...

Erg herkenbaar. Hoewel het ook afhangt van welke waarde je aan het woord compositie hangt. Een patch is ook een compositie, een samenstelling. Maar (vaak) geen compositie in de traditionele betekenis van het woord. Naar "liedjes" luister ik op een andere manier dan naar patches.
 
... programmering op festivals ...

... omdat dat soort muziek vaak meer luisterbeurten nodig heeft dan de prefab hitjes ...

Festivals zijn niet echt een goede graadmeter, denk ik. Want zelfs de echte muziekliefhebber zal op een festival niet altijd in de stemming zijn voor de muziek die hij/zij thuis opzet. Vooral als het mooie, maar ook bloedserieuze muziek is, juist die muziek waar je meer luisterbeurten voor nodig hebt om het echt te waarderen. Daar zit natuurlijk spreiding in, iedereen is anders en ook het ene festival is het andere niet. Maar dit effect zal vast een rol spelen, vooral bij een wat groter festival. Soms leent een festival zich er ook niet voor, wat het nog kan versterken. Zo was bijvoorbeeld ooit 'ns bij een optreden van Tindersticks op Lowlands het voortdurende boem-boem-boem van een dance-act in de Bravo-tent best storend en was het lastig om de nummers van de band echt in je op te nemen. Het is toch een andere ambience op een festival dan wanneer je een band op een ander podium ziet, dat heeft ook z'n pluspunten, maar als muziekliefhebber moet je soms toch accepteren dat er een beetje een parallel is te trekken met TROS Muziekfeest op het Plein. Een festival als Lowlands moet zich wat dat betreft ook tot op zekere hoogte op de massa richten. En zelfs op een wat meer specialistisch festival is dat ook nog wel iets het geval, binnen het genre van zo'n festival heb je vaak ook veel crowd pleasers op het programma staan.


Ik maak in mijn hobbykamertje de geluiden die ik mooi vind, maar composities zijn dat niet. Dus m.i. ook niet de moeite waard om te posten. An sich is dat niet erg, want ik haal veel plezier uit het patchen en fröbelen, maar anderzijds zou ik er ook graag nog eens wat meer mee doen. Die drempel ligt wat hoger...

Misschien versimpelen? Strippen tot een bare minimum. Dat probeer ik nu, iig dat de zang en tekst okay is, met minimale muziek (gemaakt met de tevens minimale middelen die ik heb ;) ). Het doel is om dit jaar eindelijk iets klaar te hebben waar ik tevreden genoeg over ben, voor de contest. :)
 
Misschien versimpelen? Strippen tot een bare minimum. Dat probeer ik nu, iig dat de zang en tekst okay is, met minimale muziek (gemaakt met de tevens minimale middelen die ik heb ). Het doel is om dit jaar eindelijk iets klaar te hebben waar ik tevreden genoeg over ben, voor de contest.

Oh, aan het minimaliseren ligt het niet, dat is iets waar ik juist heel erg op focus. Ik hou erg van simpele muziek, ook om te maken (ik kan ook niet anders, maar dat is tweede). Maar er zit een verschil tussen gewoon wat knoppen draaien en er daadwerkelijk een liedje (waar ik dan toch meer naar neig) of compositie te maken. Dat doel wat jij hebt heb ik ook elk jaar, maar jaar na jaar lukt me dat niet. En dat is best jammer.

Zo was bijvoorbeeld ooit 'ns bij een optreden van Tindersticks op Lowlands het voortdurende boem-boem-boem van een dance-act in de Bravo-tent best storend en was het lastig om de nummers van de band echt in je op te nemen.
Beetje OT, maar hebben ze toen wel doorgespeeld? Ik heb ze eens in de Effenaar gezien en toen gingen ze na 5 nummers gespeeld te hebben van het podium. Om vervolgens niet meer terug te komen omdat het publiek te rumoerig was (yay Nederlands publiek wat met de rug naar de band lekker gaat staan kleppen).

NB. en ontopic: zoiets als Tindersticks zou ik ook erg graag maken, maar dat is een paar niveau's te hoog gegrepen!
 
Festivals zijn niet echt een goede graadmeter, denk ik. Want zelfs de echte muziekliefhebber zal op een festival niet altijd in de stemming zijn voor de muziek die hij/zij thuis opzet. Vooral als het mooie, maar ook bloedserieuze muziek is, juist die muziek waar je meer luisterbeurten voor nodig hebt om het echt te waarderen.

Als ik je goed begrijp bedoelen wij hetzelfde, denk ik. Ik bedoelde namelijk juist niet dat geprogrammeerd worden op een festival een teken is van kwaliteit, maar juist van het passen binnen een trent/mode. Daarnaast lees ik met mijn mond open dat er mensen zijn die op een festival niet zouden willen zien wat ze thuis luisteren. Hoe fout doe je het dan wel niet als festival zijnde.
 
Ik bedoelde namelijk juist niet dat geprogrammeerd worden op een festival een teken is van kwaliteit, maar juist van het passen binnen een trent/mode.
Dat is denk ik afhankelijk van het soort festival. Je hebt ook festivals die nieuwe bands programmeren die vernieuwend bezig zijn. Ik denk aan een Valkhof festival of Haldern. Festivals die meer voor de commercie gaan zullen meer op safe gaan als ze programmmeren en dus meer wat "de mensen" willen. Je hebt andere festivals voor vernieuwing.
 
Dat is denk ik afhankelijk van het soort festival. Je hebt ook festivals die nieuwe bands programmeren die vernieuwend bezig zijn. Ik denk aan een Valkhof festival of Haldern. Festivals die meer voor de commercie gaan zullen meer op safe gaan als ze programmmeren en dus meer wat "de mensen" willen. Je hebt andere festivals voor vernieuwing.

Zeker waar. Ik probeerde het een beetje algemeen te houden, maar dat is hier misschien niet nodig. Ik ben zelf nog steeds rouwende om het heengaan van het Incubate festival. Qua avontuur, durf en vernieuwing in NL nog steeds ongeëvenaard wat mij betreft.
 
Ik ben zelf nog steeds rouwende om het heengaan van het Incubate festival. Qua avontuur, durf en vernieuwing in NL nog steeds ongeëvenaard wat mij betreft.
Het zou mij verbazen als Incubate niet terugkomt in 1 of andere vorm, ik denk (hoop) een kwestie van tijd. Er is al zo'n enorme kaalslag in de cultuur, zo'n festival was toch wel een strohalm... ;{
 
Dat doel wat jij hebt heb ik ook elk jaar, maar jaar na jaar lukt me dat niet. En dat is best jammer.

Ooit gaat het ons vast lukken! :)

Beetje OT, maar hebben ze toen wel doorgespeeld?

Weet ik niet. We zijn niet gebleven tot het einde, en dat kwam mede omdat het moeilijk was om goed de muziek in je op te nemen. Wat ook niet hielp was dat we (ondanks een planning van te voren zodat we bands die we perse wilden zien niet zouden missen) vrij laat in de tent arriveerden en ergens halverwege stonden. Verder naar voren was het geluid van de nabijgelegen Bravo-tent vast minder duidelijk te horen.

Maar inderdaad, Tindersticks is mooi. Triest dat het kennelijk zo erg was met het publiek dat Tindersticks het optreden staakte. Beetje OT, maar ik heb best veel concerten gezien aan de andere kant van de grote plas, daar is het publiek naar mijn ervaring rumoeriger dan hier. Veel joelen en kreten slaken tijdens rustige, ingetogen passages van een nummer, bijvoorbeeld. Het publiek bij ons voelt beter aan op welke momenten een blijk van waardering gepast of juist ongepast is.


Daarnaast lees ik met mijn mond open dat er mensen zijn die op een festival niet zouden willen zien wat ze thuis luisteren. Hoe fout doe je het dan wel niet als festival zijnde.

Hangt wel af van de muziek en artiest, maar ook het soort festival en hoe de hele ambience is. Het kan gebeuren dat er een soort van mismatch is tussen artiest/band en het festival. En dat je die artiest/band liever op een ander podium ziet, waarbij de muziek gewoon beter tot z'n recht komt.

Bijvoorbeeld, een artiest die met niet meer dan een gitaar kleine, intieme liedjes speelt komt niet goed tot z'n recht op een openlucht-festival midden in de zomer, om drie uur 's middags in de brandende zon. Deze artiest zie je liever op een podium in het theater. Dat kan natuurlijk in het kader van een festival zijn, een veel betere match.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben het eens met je punt en dit is mijn mening hierop.
Sommige mensen hebben weining creatiiviteit en het meeste wat ze doen is een copy van.
Dit soort muziek komt dan ook niet uit de maker en voelt vaak nep.
De echte kunstenaar doet daar niet aan.

Maar op een bepaalde manier is alles wat je kunt en denkt niet echt van jouw. De mens is in feite een copieer machine,
Met die weet kun je jezelf dus doelbewust laten inspireren door bepaalde muziek te luisteren.
Of naar bepaalde muziekanten te luisteren om daar van te leren.

Veel legendarische gitaristen hebben wel geleerd van hun voorgangers en daarna hun eigen stijl ontwikkelt.
Bv John Mayer en die heeft echt wel zijn eigen stijl.

Dus bepaalde truken leren, om bepaalde dingen te kunnen spelen of sounds te kunnen maken daar is niets mis mee.

Maar ja weinig respect voor mensen die precies als arties a of b willen klinken.
Of electronische house produceers die allemaal als Vengeance sample cd's klinken.
Ider ze hobby toch? :)


​​​​​​​

Hola flyghtweigt,

Ja daar ben ik het niet me eens!

Alle operazangers zingen steeds dezelfde opera,en toch klinkt het steed weer anders.
Dat geld ook voor musical.
Zelf zing ik opera,maar maak ook zelf muziek.
En iedereen begint met na te apen,tot zij bekend zijn en de composers toestromen:D

En in deze tijd word er volop gestolen van ekaars samples.

Maar goed mijn leven bestaat al lang uit zingen,en bepaalde oude hits maak ik opnieuw op mijn manier,komt bij dat de meeste mensen deze songs niet kennen:D
En zelf beleef ik er de meeste vreugde aan,en natuurlijk optreden waarbij mensen het leuk vinden om iets live en bekends te horen.


groeten van andreos.:)
 
Ik denk ook dat dat schaarser wordt, merk het ook bij mezelf hoor. Dankzij diensten als spotify en youtube veranderd de luister infrastructuur waardoor je veel vluchtiger luistert en dus minder binding met artiesten maakt.

Dat komt ook omdat je geen binding meer *kan* hebben, omdat de [radio]shows waar het wel kon (incl. piraatjes) er niet meer zijn. Iedereen is weggejaagd naar spotify / yt ed.
 

Hangt wel af van de muziek en artiest, maar ook het soort festival en hoe de hele ambience is. Het kan gebeuren dat er een soort van mismatch is tussen artiest/band en het festival. En dat je die artiest/band liever op een ander podium ziet, waarbij de muziek gewoon beter tot z'n recht komt.

Bijvoorbeeld, een artiest die met niet meer dan een gitaar kleine, intieme liedjes speelt komt niet goed tot z'n recht op een openlucht-festival midden in de zomer, om drie uur 's middags in de brandende zon. Deze artiest zie je liever op een podium in het theater. Dat kan natuurlijk in het kader van een festival zijn, een veel betere match.

Daarom eindigde ik ook met de opmerking over hoe fout je het dan als festival doet. Ik ben het namelijk helemaal met je eens. Een goed festival weet wat voor artiest ze boeken en wat voor podia ze hebben, zij moeten zorgen dat die combi klopt. In mijn optiek. Je hebt natuurlijk altijd externe factoren, zoals het weer bij buiten festivals. Zo heb ik ooit een keer op een festival een dj-set van Helena Hauff verpest zien worden door de techniek, elke keer als de bass begon gingen de platenspelers dusdanig resoneren dat het onluisterbaar werd. Dat met Tindersticks is, wat mij betreft, ook een fout van Lowlands.
 
Het zou mij verbazen als Incubate niet terugkomt in 1 of andere vorm, ik denk (hoop) een kwestie van tijd. Er is al zo'n enorme kaalslag in de cultuur, zo'n festival was toch wel een strohalm... ;{

Ze waren dusdanig afhankelijk van subsidie dat ik het juist niet zie gebeuren, zeker in Noord-Brabant gaat dat lastig worden. Maar ik hoop het natuurlijk wel.
 

Bijvoorbeeld, een artiest die met niet meer dan een gitaar kleine, intieme liedjes speelt komt niet goed tot z'n recht op een openlucht-festival midden in de zomer, om drie uur 's middags in de brandende zon. Deze artiest zie je liever op een podium in het theater. Dat kan natuurlijk in het kader van een festival zijn, een veel betere

Zoiets had ik deze week bij een open mic. Voor mij een vette funkende harde band. Beetje black keys, artic monkeys achtig.
Daarna ik met mijn gitaartje :)
Was wel leuk verder daar niet van.
 
Hola flyghtweigt,

Ja daar ben ik het niet me eens!

Alle operazangers zingen steeds dezelfde opera,en toch klinkt het steed weer anders.
Dat geld ook voor musical.
Zelf zing ik opera,maar maak ook zelf muziek.
En iedereen begint met na te apen,tot zij bekend zijn en de composers toestromen:D

En in deze tijd word er volop gestolen van ekaars samples.

Maar goed mijn leven bestaat al lang uit zingen,en bepaalde oude hits maak ik opnieuw op mijn manier,komt bij dat de meeste mensen deze songs niet kennen:D
En zelf beleef ik er de meeste vreugde aan,en natuurlijk optreden waarbij mensen het leuk vinden om iets live en bekends te horen.


groeten van andreos.:)

Ja idd goed punt.
Als je maar je eigen gevoel erin kunt leggen.
Maar goed een deel van de credits gaan toch ook naar de composer en schrijver lijkt mij.
En eigen interpretaties van ander werk vind ik wel weer tof.
zoals je hoort is het maar een bescheiden mening.

Ik vind het erg knap en professioneel wat jij doet.
Maar zelf haal ik meer de bevredeging uit iets vanuit het niets te creeeren. Liedje, schrijven, zingen, spelen, opnemen, sounddesign, mixen en dan....next.
al hoewel het goed voor mijn muziekale ontwikkeling zal zijn om me in ander mans werk te verdiepen.

Maar ja ik doe maar wat en beleef daar veel plezier aan.
 
Ik begrijp niet zo goed waarom iedereen probeert te klinken als? Als je kijkt naar je favorieten artiesten die echte classics hebben gemaakt, die klonken toch ook niet als? Waren originele stukken muziek die niet als iemand anders klonken. Als je succes in muziek wilt hebben is in mijn optiek één van de elementen dat je een eigen sound hebt. Als je het goed bekijkt is genre eigenlijk irrelevant, maak iets unieks laat iemand anders er maar een genre sticker op plakken.

Ik zie dat iets genuanceerder in dit geval.
Veel van die bekende artiesten die zijn vaak eerst in andere bandjes begonnen tussen de schuifdeuren en/of een klein platenkontrakt en hadden ook vaak anderen als voorbeeld/inspiratie en door de jaren heen komen ze meer en meer tot hun eigen stijl.
Zo af en toe post ik een track en dat lijkt op geen enkele manier op de artiesten die ik in mijn post noemde en een zekere bewondering voor heb omdat ze zo goed zijn in wat ze doen.
Ik doe m'n eigen ding maar dat wil niet zeggen dat ik de sound van bepaalde tracks /artiesten niet 'ns zou willen benaderen gewoon als stijloefening?
Een track als Tomorrow never knows van the Beatles of bijv Babylon Sisters van Steeley Dan of een Lifeforms van FSOL lijkt me heel interessant om me daar 'ns in te verdiepen, gewoon om te begrijpen hoe je die specifieke sound voor elkaar krijgt en niet om precies tracks te maken die er heel erg op lijken.
Trouwens; als zou ik dat willen dan zal dat me denk ik niet lukken. ;)
Ik maak een vergelijking met vroeger toen ik schilderde, ik begon met acryl maar was niet tevreden en ging me verdiepen in de oude meesters met olieverf laag op laag.
Zo heb ik wel een paar schilderijen indertijd nagemaakt als leerproces om gewoon te begrijpen hoe een en ander in elkaar zit en m'n techniek uit te breiden.
Ik denk namelijk dat niemand meteen zonder enige oefening een meesterwerk neerzet, pas na flink oefenen en proberen kom je tot een bepaalde eigen manier maar dan is het goed dat je uit al je voorgaande ervaringen kunt putten en op die manier beter weet wat je sterke kanten zijn en daarop verder borduurt.
 
Misschien nog leuk ter aanvulling; het is een algemeen bekend feit dat vroeger grote artiesten van Pink Floyd tot Neil Young en Steve Miller allemaal lp's van the Beatles kochten als er weer eentje uitkwam om er achter te komen wat de nieuwste trucks waren die ze hadden gebruikt omdat ze allemaal de Beatles zo hoog in het vaandel hadden staan.
Misschien leuk om te weten; ik kocht ooit het album Deface the Music van Todd Rundgren, ik hoorde een track ervan op de radio en vond het verdacht veel op the Beatles lijken dus toen werd verteld dat hij een heel album had uitgebracht in de stijl van the Beatles heb ik die meteen gekocht omdat ik heel benieuwd was wat ie allemaal had gedaan?
Hij vond het leuk omdat ie ten eerste die band bewonderde en daarnaast het interessant vond om te kijken of hij ook zoiets kon terwijl hij toen al een jaar of 15 muziek maakte, hier een track van het album;

 
Zoiets had ik deze week bij een open mic. Voor mij een vette funkende harde band. Beetje black keys, artic monkeys achtig.
Daarna ik met mijn gitaartje :)
Was wel leuk verder daar niet van.

ahgg.. da's wel een soort van anticlimax ja!! om dan de ruimte in te nemen moet je heel veel ego hebben of Elvis ofzo heten.. :D Ik probeer zelf ook weleens wat met gitaar (akoestisch) maar dan speel ik bestaande liedjes.. eigen liedjes met gitaar (die niemand nog kent) is heel lastig. Ik zou ook wel willen dat ik dat soort 'kleine' liedjes kon maken.. bij mij moet er altijd minstens een drumcomputer in.. :)
 
Ik zie dat iets genuanceerder in dit geval.
Veel van die bekende artiesten die zijn vaak eerst in andere bandjes begonnen tussen de schuifdeuren en/of een klein platenkontrakt en hadden ook vaak anderen als voorbeeld/inspiratie en door de jaren heen komen ze meer en meer tot hun eigen stijl.
Zo af en toe post ik een track en dat lijkt op geen enkele manier op de artiesten die ik in mijn post noemde en een zekere bewondering voor heb omdat ze zo goed zijn in wat ze doen.
Ik doe m'n eigen ding maar dat wil niet zeggen dat ik de sound van bepaalde tracks /artiesten niet 'ns zou willen benaderen gewoon als stijloefening?
Een track als Tomorrow never knows van the Beatles of bijv Babylon Sisters van Steeley Dan of een Lifeforms van FSOL lijkt me heel interessant om me daar 'ns in te verdiepen, gewoon om te begrijpen hoe je die specifieke sound voor elkaar krijgt en niet om precies tracks te maken die er heel erg op lijken.
Trouwens; als zou ik dat willen dan zal dat me denk ik niet lukken. ;)
Ik maak een vergelijking met vroeger toen ik schilderde, ik begon met acryl maar was niet tevreden en ging me verdiepen in de oude meesters met olieverf laag op laag.
Zo heb ik wel een paar schilderijen indertijd nagemaakt als leerproces om gewoon te begrijpen hoe een en ander in elkaar zit en m'n techniek uit te breiden.
Ik denk namelijk dat niemand meteen zonder enige oefening een meesterwerk neerzet, pas na flink oefenen en proberen kom je tot een bepaalde eigen manier maar dan is het goed dat je uit al je voorgaande ervaringen kunt putten en op die manier beter weet wat je sterke kanten zijn en daarop verder borduurt.

Babylon Sisters.. zo geweldig.. :luv: Iedere keer als ik een drumstel zie.. en ik stoor niet teveel mensen ga ik altijd weer ff de Purdie shuffle proberen... (niet dat ik er veel van bak.. :D)
zie video hieronder.. (richting de 4 minuten shuffled het zo heerlijk.. )

 
Laatst gewijzigd:
Een goed festival weet wat voor artiest ze boeken en wat voor podia ze hebben, zij moeten zorgen dat die combi klopt.

Gelukkig gaat het vaak ook wel goed. Wat je hebt met grote festivals als Lowlands, er zijn mindere maar ook betere edities. Jaren waarbij je de volgende dag thuis denkt 'eigenlijk weinig nieuws gezien', en jaren van 'toch wat leuke dingen gezien wat ik niet kende'.

Wat betreft bands en artiesten die iets nieuws brengen, wat ik mis zijn de podia in de regio. Vroeger had je wel 'ns een zaaltje in buurt waar je een avondje wat bandjes kon kijken. Beginnende bands, iets gevorderde, soms verrassend goed en leuk om te horen. Hier in de buurt is dat de afgelopen, zeg, 15-20 jaar ofzo bijna helemaal verdwenen. Ik weet wat voorbeelden van zaaltjes die in deze periode zijn afgebroken en waar nu lelijke appartementengebouwen staan... :(
 
Back
Top